Kenan Yavuz Etnografya Müzesi, bu yıl ikincisini düzenlediği sanatçı yerleştirme programının konusunu "Göç Yolu" olarak belirledi. Müze kurucusu Kenan Yavuz, Anadolu'nun unutulmaya yüz tutan güzellikleri korumak ve köyden kente göçün toplumsal etkilerini vurgulamak amacıyla etkinlikler düzenlediklerini ifade etti. Köyde yaşamanın değersiz gösterilmesinin yanlış olduğunu söyleyen Yavuz, "Köy nüfusunun azalması ve yaşlanması, gıda arz güvenliğimize telafisi güç bir tehdit yaratıyor" dedi.
Anadolu’nun kültür zenginliğini görünür kılan çalışmaların yanında, hız kesmeden devam eden “köyden kente göç” meselesini gündeme taşıyan çalışmalar yapan Kenan Yavuz Etnografya Müzesi, bu yıl ikincisini düzenlediği “sanatçı yerleştirme” programının konusu “Gönüllü Göç” oldu.
Müze kurucusu Kenan Yavuz, müzenin Anadolu'nun unutulmaya yüz tutmuş güzelliklerini geleceğe taşımak için çalıştığını belirtti. Geçtiğimiz yıl "Eleğin Hafızası" projesiyle başladıkları süreci, bu yıl "Köyden Kente Göç" temalı projeyle devam ettirdiklerini ifade eden Yavuz, ülkenin toplumsal meselelerine sanat ve etkinlikler aracılığıyla dikkat çekmeye çalıştıklarını söyledi.
Yavuz, gençlerin köyden şehre göçünü yavaşlatmak ve tarım gibi köy yaşamını teşvik etmek gerektiğini vurguladı. Eğitim sisteminin gençleri sadece kentli çalışan olmaya yönlendirdiğini, bu durumun da kırsal yaşamın değerini azalttığını belirten Yavuz, şunları söyledi:
"Üretimi sırtlayacak ve sürdürülebilir bir tarım faaliyetini gerçekleştirecek olan gençlerin şehre göçünü yavaşlatmalı, gençlerimizi doğdukları topraklarda yaşamaya ikna etmeliyiz. Zira artık göçün ekonomik bir gerekçesi kalmadı. Eğitim sistemimiz bütünüyle gençleri beyaz yakalı ve kentli çalışan olmaya itiyor. Çiftçi olmanın, köyde yaşamanın toplumsal planda değersiz gösterilmesi çok yanlış bir tutum. Köy nüfusunun azalması ve yaşlanması, gıda arz güvenliğimiz açısından telafisi güç bir tehdit yaratıyor.”
Bu sene müzede konuk sanatçı programına hak kazanan Büşra Aydagün, gerçekleştirdiği sanat eserine “Göç Yolu” ismini verdi ve duygularını şu şekilde aktardı: “Kenan Yavuz Etnografya Müzesi’nin sanatçı yerleştirme programının konuk sanatçısı olmaktan büyük mutluluk duydum. Eserim ile köklere dönüşü, kırsal yaşamın güzelliğini, göç olgusu ile yaşanan kültürel mirasımızdan kopuşu anlatmak istedim. Kökleri ile bağını koparan toplumların geleceklerini inşa etmeleri mümkün olmayacaktır. Modernitenin getirdiği yaşam algısı, gençlerimizi gerçeklikten koparıyor. Anadolu bozkırında Dünya’ya mal olmayı başarmış bir müze ile birlikte bu anlamlı projeyi gerçekleştirmekten büyük onur duydum.”
Büşra Aydagül; toprak Anadolu evlerinde yeri ıslatarak süsleme geleneği olan “Çileme” çalışmasına ilave olarak, köyde kullanılmayan giysileri geri dönüştürerek dokuduğu kilime “Göç Yolu” ismini verdi.
Kenan Yavuz Etnografya Müzesi Danışma Kurulu Üyesi ve sanatçı yerleştirme programlarını küratörü Dr. Feride Çelik ise, “İyilik İçin Sanat Derneği ile birlikte sanatçı yerleştirme programımızı geleneksel hale dönüştürdük. Kadim kültürümüzü görünür kılacak çalışmaların yanında, ülkemizin yaşadığı sosyo-ekonomik meseleleri de sanat yolu ile gündeme taşıyoruz. Geçtiğimiz yıl müzemizde yaptığımız “Eleğin Hafızası” projemiz ile, Eylül ayında ‘’Kültür ve Sanatta Sürdürülebilirlik’’ temalı İtalya’nın Lecce şehrinde gerçekleşecek ENCATC konferansına akademik sunumum ile katılıyorum. Anadolu’nun güzelliklerini Dünya’ya taşımaya devam edeceğiz” dedi.