Yeni bir liderlik formatı

Cumhuriyet’in kuruluş kutlamaları sırasında Habertürk’te Kürşad Oğuz’a mülakat veren eski Genelkurmay Başkanı İlker Başbuğ anlattı:

Milli Mücadele’nin ilk kıvılcımının çakıldığı Amasya’da Mustafa Kemal Paşa, Sultan Bayezid Camii vaizi Abdurrahman Kamil (Yetkin) Efendi ile görüşüyor. Abdurrahman Hoca şehre gelirken tedirginlik hisseden Mustafa Kemal’e büyük yakınlık gösteriyor. Ve bir mendilin içine sarılmış beş bin altını ona teslim ediyor. Bu “milli mücadeleye yapılan ilk yardım oluyor.”

Sonra baktım internette Cumhuriyet Ün. Araştırma Görevlisi Mevhibe Savaş’ın yazdığı “Mustafa Kemal, Amasya ve İki Din Adamı” başlıklı makaleyi buldum. Süreci çok geniş biçimde anlatıyor.

……

Milli Mücadele budur. Milli Mücadele, Mustafa Kemal Paşa’nın önderliğinde Anadolu’nun ayağa kalkmasıdır. Orada da işte böyle manevi önderler, Paşa’nın yanında her bakımdan elele vermişlerdir.

Milli Mücadele yıllarında Amasya’daki birliğin başında bulunan Binbaşı Cemil Cahit Toydemir hatıralarında “O günlerde Müftü Hacı Tevfik Efendi kumandan, ben onun erkan-ı harbi idim” diyecektir. (agm)

…..

Bu hüviyetiyle milli mücadele Anadolu’yu kurtarmıştır. Çok açık, din ile vatan savunmasının el ele tutuşması vardır.

Ben Maraşlıyım. Maraş’ta da ilk kıvılcım Ulu Camide Rıdvan Hoca’nın “Kalede Fransız bayrağı dalgalanırken bize Cuma namazı kılmak caiz değildir” şeklindeki sözleri olmuştur.

Sonra ne oldu?

Ülke, tam da Din – Devlet – Toplum ilişkilerinde bir yarılmaya sahne oldu. Yeni sistem yorumu, böyle bir süreci besledi. Siyasi yapı ona göre oluştu. Hukuk, eğitim ona göre oluştu. Mustafa Kemal Paşa’nın en yakın silah arkadaşlarıyla farklılaşması, kabahat kimde olursa olsun, ülke için bir kayıp olmadı mı?

Bu süreç başka türlü yönetilemez miydi? Ülke Cumhuriyet’in artık 100’üncü yılına girildiği zamanda bile sistemin ilk yapılanma zamanındaki farklılaşmanın derin izlerini taşımak zorunda mıydı?

…..

Şimdi buradan günümüze gelelim.

20 yıldan beri ülkeyi yöneten liderlik, halktan bir “Türkiye Yüzyılı inşa etmek için” yeniden yetki istiyor. “Türkiye Yüzyılı” demek, bütün cihana parmak ısırtacak bir hamlenin bu topraklardan çıkması demek. Hani, “Dünyanın en büyük ilk on ekonomisi içine girme hedefi”nden bahsedilmişti ya, “Türkiye Yüzyılı” ondan çok daha kapsamlı bir hedefi ifade ediyor. Milli Mücadele “Esaret bu topraklara yakışmıyor” itirazından başlamıştı, bugünün hamlesi de “yaşanan şartlar da bu ülkeye yakışmıyor” itirazından yola çıkacak.

Bu, sayın ki yeni bir Kurtuluş Savaşı demek. Bu durumda “Türkiye Yüzyılı inşası” öyle sadece bir siyasi partinin desteği ile gerçekleşmez. Büyük bir toplum seferberliği gerektirir. Sunumu yapan liderlik belli ki bunun farkında ve zaten sunumda da öyle bir beklenti sergilenmiş bulunuyor.

Ancak yine sunumu yapan liderliğin, ülkenin tüm toplum kesimlerini aynı heyecanda buluşturma noktasında ciddi bir problem yaşadığı da bir vakıa.

Şöyle düşünelim:

Mustafa Kemal Paşa Milli Mücadele için Anadolu yollarına sonraki yılların CHP lideri olarak çıksaydı aynı sonucu alır mıydı? Yapılan her şey doğru – yanlış gerekçelendirilebilir. Ama sonuç, bir toplumsal yarılmadır. Bu yarılma çok partili hayata geçerken çok somut biçimde ortaya çıkmıştır.

Gelinen noktada belli ki şu sorular sorulacaktır: Tayyip Erdoğan liderliği, kapsayıcı bir liderlik midir? Cumhurbaşkanı olarak bir parti liderliği ve onun ürettiği üslup bu kapsayıcılığa hizmet etmekte midir? Yüzde 50 artı 1’i bulma hesabı, toplumsal yarılmayı artırmış mıdır azaltmış mıdır? Önümüzde bir seçim var. Seçime giderkenki dil, mesela “Zillet İttifakı” diye karşıt bir tanımlama, Cumhurbaşkanı üslubu ile izah edilebilir mi?

CHP lideri “Helalleşme” diye bir süreç başlattı. “Biz de geçmişte yanlışlar yaptık” diyor. “Helalleşme”nin dindar – muhafazakar dünyaya açılma boyutu, herhalde o taaa başlangıçlardan gelen yarılmayı tedavi amaçlıdır.

Tayyip Erdoğan adına yeni bir liderlik, hazır metinlerdekinden öte, belki Ak Parti olarak ilk yola çıkışta sergilenen hassasiyete benzer, son zamanlardaki yetkilerin de verdiği güç kullanımının özeleştirisini yapmış olan, belki iktidar – muhalefet geriliminden uzaklaşmış bir liderlik değil midir?

Gelinen noktada bu mümkün müdür? Yola birlikte çıktığı, yolun ilk koordinatlarını tüm bir geçmiş muhasebesini de içerecek biçimde birlikte belirlediği en yakın yol arkadaşlarıyla farklılaşmış, nerede ise çevresinde sınırlayıcı hiçbir set kalmamış bir liderlik, kendine yeni format atabilir mi?

Bilmem ki.

screenshot-3.jpg

Abdurrahman Kamil Efendi Mustafa Kemal Paşa ile sonraki yıllarda…

YORUMLAR (101)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
101 Yorum
  • vatandaş / 02 Kasım 2022 13:33

    Benliği bırakıp biz diyebilen,konuşunca doğru konuşan,emanete canından çok değer veren,verdiği sözü tutan,her yaptığı işi vicdanına danışarak yapan,her işinde Allah rızasını ön planda tutan insanlara ihtiyacımız var.Allah ülkemize yardım eylesin.Gerçekleri saklamanın ülkemize ve insanlarımıza çok büyük zararı var.

    Yanıtla (2) (0)
  • Vatandaş / 01 Kasım 2022 19:40

    Mustafa Kemal Atatürk CHP'nin kurucu genel başkanıdır ve halen manevi başkanıdır. Atatürk gerçekten ortak değerimiz midir? Öyle ise hepimiz CHP'li olmamız gereklez mi? Atatürk'ün partisine alternatif parti kurmak, Atatürk'e alternatif lider çıkarmak olmaz mı? Bizler Atatürkçüyüz derken, acaba Takıyye mi yapıyoruz?

    Yanıtla (2) (7)
  • vatandaş / 02 Kasım 2022 13:25

    Atatürk bizden irfanı hür vicdanı hür nesiller ister!

    Yanıtla (1) (0)
  • Muzaffer Taşyürek / 01 Kasım 2022 20:46

    Kıymetli hocam 5 bin altın konusu gerçekçi değil. Erzuruma geldiğinde kongreden sonra heyet para sıkıntısı yaşamış ve mustafa kemal paşa ve heyetin masrafları ićin Erzurum'da bin tl toplandığına dair kaynaklarda bilgiler var. Mazhar müfitin hatıralarında böyle yazıyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 01 Kasım 2022 13:49

    "Mendil içinde 5 bin altın"!. Çarşaf olmasın?..

    Yanıtla (3) (1)
  • Ali Rıza / 01 Kasım 2022 19:32

    Beş bin Osmanlı altını 7,20*’500= 36000/1000= 36 kğ , o da orta boy bir çuval altın eder. Yani mendile sığmaz. Vaktiyle rahmetli Hasan Pulur ,Atatürk’ün, padişah Vahdettin’le son görüşmesinde çantasına yüz bin altın koydu, gönderdi , diyenlere bu hesabı kırk yıl önce yapmıştı, o “yüz bin altına çanta değil kağnı arabası lazım” dediydi.

    Yanıtla (3) (0)
  • Mehmet / 01 Kasım 2022 19:10

    Değerli hocam.Her olayı yaşandığı dönem şartlarını göz önüne almadan değerlendirirsek hata yapmış olmazmıyız. Atatürk.ün gerçek anlamda din adamı ve vatan severle hiç sorun yaşamadığını biliyorum.600 yıllık geçmişi geleneği kültürü dini inanç yaşamıyla bir toplumu. Gerçek din alimlerini tesbit edip buluşturmanın zorluğu ortada.Kur.anı Türkceleştirmek tefsir ettirmek bundan büyük hizmet olabilirmi.Bu gün bile bazı din adamları absürt yorumları ile müminlerin kafasını karıştırıyor.

    Yanıtla (4) (2)
  • Karar okuru / 01 Kasım 2022 18:44

    Yüzyıl öncesi de benzer boş laflar ve işlerle geçti, konuşma ile uygulama hep zıttı; sscb kadar bile bilim,sanayi,nüklleer edinilemedi.M.kemal ve Erdoğan dahil tüm siyasilerin konuşmalarına değil uygulamalarına bakmak lazım.

    Yanıtla (2) (4)
  • Gerçek / 01 Kasım 2022 16:02

    1913 de dünyadaki ilk tek parti diktatörlügünü kuran ittihatcılar bürokrasiye hakimdir.Ülkeyi mahveden ittihatçı kadroların ikincil liderleri, Erzurum ve sivas kongrelerinde ittihatcılık yapmıcaz diye yemin etselerde ,ülkeyi daha da mahvedecekler korkusuyla,ittihatcı organizasyonu olan milli mucadele ve ilk meclise tepkisel olanlar hatta isyan edenler olmuştur.Milli mucadele isyanları denenler bunlardan ibarettir.İlk mecliste, Rıza nur gibi birkac istisna tamamen ittihatcı kadrolar vardır.

    Yanıtla (2) (5)
  • Not / 01 Kasım 2022 16:31

    Talat pasada mektuplarında ve anılarında ankaradan bizimkiler diye bahseder.Enver pasa da 1921 e kadar ankarada ekibin basina gecme hevesindedir.

    Yanıtla (4) (0)
  • Ali Rıza / 01 Kasım 2022 18:03

    Gerçek; şuda bir gerçek Osmanlı’da Türk , neferdi (düz asker) şehit olan o nöbet tutan o, sınırı bekleye o , komutan paşa devşirmeydi,( kuyucu Murat paşa vs.) vergi veren o, eken biçen o , keçi koyun güden o , saraya sokulmayan o, ülkesi gaspedilen o, şehit ola ola bu Türk’ün ulus devletini kurdu, bu ülke, ay yıldızlı bayrak, dünya durdukça dalgalanacak bilesiniz. Bunu herkes bir ötekine söylesin……!

    Yanıtla (7) (2)
  • Okurr / 01 Kasım 2022 18:38

    2011 den önce defalarca saldırıya ugrayan prefabrik karakolları aynı yere yapacak kadar meslegiyle ve askeriyle ilgisiz siyeset meraklısı kemalist komutanların türk olması yetiyor mu? Fakir çocukları ölürken zenginler parayla askerlik yapıyor.Ölmeye meraklı değil yasamaya yasatmaya meraklı türkler olmayı düşünün birazda

    Yanıtla (3) (3)
  • Gerçekçi / 01 Kasım 2022 18:30

    Bu saatten sonra yeni format olmaz hocam. Sayın Bahçeli, Destici ve Perinçek kabul etmez. Yeni formatın ya da eski ayarlara dönmenin yolu; ittifakta yeralan bu üç ismin yer almaması demek. Bu da mümkün olmadığına göre, yola bunlarla devam...

    Yanıtla (0) (1)
  • insan haklari savunucusu / 01 Kasım 2022 18:00

    Iran'da kadinlarin ozgurluk mucadelesi devam ediyor. Bugune kadar sokakta gosteri yapan 200 den fazla insan katledildi. Sadece Tahran'da binden fazla insan tutuklandi. Bazilari idama mahkum edildi. Afganistan'da Taliban burka giymeyen kadinlari sokagin ortasinda kirbacliyor....21. yuzyila geldik hala hukuk devleti kurabilmis bir musluman ulke yok bu gezegende. Tesaduf olmasa gerek.

    Yanıtla (10) (2)
  • Halk / 01 Kasım 2022 17:41

    Daha geçen hafta sansor yasasını çıkaran akp turkiyeye yeni yüz yıl getiremez. Aksine türkiye eski yuzyillara gidiyor.

    Yanıtla (1) (0)
  • Okur / 01 Kasım 2022 17:10

    Yeni leviathan yesilkemalizm Mahir unalı yedi:)

    Yanıtla (1) (4)
  • Şaban Tatar / 01 Kasım 2022 16:59

    21 yıllık icraatını gördükten sonra bu millet Akp ye yeni bir yüzyıl inşası için bir yeni şans vermez.Milleti dindarlıktan ve dindarlardan soğuttular.Toplumda Yıllar içerisinde oluşmuş Müslüman güvenilir bir insandır İmajını malesef yok ettiler.Yazık oldu inançlı İnsanların Yıllardır Verdiği emeklere

    Yanıtla (14) (2)
  • Bilgi / 01 Kasım 2022 15:31

    1912-1922 arası kesintisiz savasa,milyonlarca şehide ve büyük toprak kaybına neden olan komiteci,tecrubesiz,bol keseden rustbe atlayan subaylardır.Milli mücadele ve ilk meclis de ittihatcıdır. İzmir ve dogu trakya geri alindiktan sonra 1925-1926 da ohal fırsatcılığıyla, pozitivist ittihatcılar diger ittihatcı kanatları tasfiye ederek rejim kurmuşlardır.Son dönemde, kemalist metotları benimseyen eski islamcı lider,avrasyacı kemalistler,ulusalcılar koolisyonu yeşilkemalizm olarak devam etmektedir.

    Yanıtla (3) (5)
  • Kısaca / 01 Kasım 2022 16:21

    İttihatçı kanatlar bugün tekrar biraradadır

    Yanıtla (3) (0)
  • koca kurt / 01 Kasım 2022 14:17

    Çok partili sisteme geçiş CHP nin almış olduğu karar ile gerçekleşti. Ve ilk seçimde iktidarı kaybetti. Keşke çok partili seçim kararı alınır iken CHP kendini fesih edip kadroları başka isimde parti kurarak seçime katılsaydı ve CHP kurucu partidir bundan sonra bu isimle parti kurulamaz diye kanun yapsa idi. Sonuç itibarı ile TC ni kuran parti olarak gönüller de yaşardı.

    Yanıtla (2) (1)
  • Kamil / 01 Kasım 2022 15:50

    Hiç katılmıyorum, tam tersi geçmişinden ders alan köklü partiler demokrasiyi perçinler. Dünyanın en liberal ve 200 yıllık partisi İngilterenin Muhazafakar partisinin Atatürk ün çağdaşı başbakanı Lloyd George Çanakkale dramının faili ve Yunanı üzerimize salan en şedid emperyalist idi. Parti hala iktidarda. Geçmişe takılan da yok.

    Yanıtla (4) (2)
  • KARAR OKURU / 01 Kasım 2022 15:25

    Halk donuna kadar vergi verirken, Hint hilafet komitesinden bagislanan paralar kenarda tutuldu, çok azı o da borç olarak msb lığına verildi.Çok sonraları banka,çiftlik kurma vb işlere harcandıgı gibi,vasiyette chp ye bırakılan uzun miras listesindeki malvarlıkları alındı.Devlet destegiyle kurulan ciftliklerin tekrar devlete satılmasına kızan İnönü de basbakanlıktan atıldı.

    Yanıtla (3) (5)
  • SU / 01 Kasım 2022 14:52

    Mustafa Kemal'in en yakın ve kurucu kadroda yer alan arkadaşlarıyla farklılaşması malesef Cumhuriyetimizin temellerine deniz kumu karışmasına sebep olmuştur. Ve yine malesef: güç ele geçirilince paylaşmamak fıtratta var. Bugün yaşadığımız gibi.

    Yanıtla (7) (2)
  • Unstoppable / 01 Kasım 2022 03:33

    Dindar görünen insanlarda da narsist kişilik bozukluğu görülebilir. Narsistler kendilerine emir veren kimseyi görmek istemezler. Başkaları için canla başla çalışır ama iyilik yaptığı kişiler daha sonra kendisine itaat etmediğinde narsist kişi ona her türlü kötülüğü yapabilir. Verdikleri sözü yerine getirmeyebilirler. Yeri geldiğinde amaca giden her yol onlar için mübahtır. Gerçek şu ki kitlelerin peşinden koştuğu liderler genelde narsist insanlardan oluşur.

    Yanıtla (7) (0)
  • bağımsız / 01 Kasım 2022 08:38

    03.33...dindar olmayanlarda narşist olabilir.

    Yanıtla (1) (0)
  • Unstoppable / 01 Kasım 2022 09:52

    Dünya'da pek çok lider narsist olabilir. Trump'dan tut Putin'e kadar. Önemli olan yaptığı yanlışlar parti içinde denetlenebiliyor mu? Yoksa sümenaltı mı ediliyor? Yetkileri sınırlı mı sınırsız mı? ona bakmak lazım. Bizde parti içi denetim hak getire. Denetlemeye kalkanlar da partiye zarar verdiği gerekçesiyle partiden ihraç ediliyor. Devlete ve Millete verdiği zarar da parti içinde kimsenin umurunda değil. Gariban halk da seçim gelse de hesap sorsak diye beklemeye devam eder.

    Yanıtla (2) (0)
  • muammer / 01 Kasım 2022 14:06

    Çok yerinde tespitler, katılıyorum..İlave olarak ''dindar bilinç'' Tanrı adına her şeyi mübah görmede tereddüt etmez, hatta imandan sayar..Hatta Dostoyevski'nin "Tanrı yoksa her şey mübahtır." sözünü Dücane Cündioğlu bir videosunda irdelemiş ve asıl "Tanrı varsa her şey mübahtır..'' diyerek örneklendirmiş..Fiili durum da böyle maalesef!

    Yanıtla (2) (0)
  • KARAR OKURU / 01 Kasım 2022 12:39

    Atatürk,dine soğuk bakan kişilerce çevrilmiş (keşke dindarlar etrafı boşaltmasaydı !) Yeni çevre pek çok hatalı davranışa sürüklemişlerdir ama kendisini olduğundan fazla madhedenlere itibar ıbu günkü kadar olmamıştır Bugün yağ yakabilen bütün yalakalar isteğine kavuşabilmektedir,Reisin en büyük zaafı da budur. Müthiş bir EGO ,merhum N.Fazılda da vardı,herkeste farklı bir zayıf nokta bulunuyor maalesef !

    Yanıtla (2) (0)
  • Hikmet / 01 Kasım 2022 13:49

    "etrafı din karşıtları tarafından kuşatılmış" mantığı tamamen gerçek dışıdır, bütün icraatlara bizzat kendisi karar vermiş ve uygulamıştır. Bütün çevresini de bizzat kendisi büyük bir titizlikle kendisi ile aynı düşüncede insanlardan oluşturmuştur. Bütün yetki, güç, kuvvet, etkinlik merkezi sadece kendisi idi o zamanlar

    Yanıtla (4) (3)
  • Tarih / 01 Kasım 2022 13:36

    Dönemin, Medeni Bilgiler ders kitabı, dönem anıları ve röportajlar okununca gerçek ortada, bilerek övenin kendi bileceği iş ama bilmeden övenler hatalı.

    Yanıtla (5) (0)
  • Süfyan / 01 Kasım 2022 13:24

    Müslümanlara en büyük darbe, insanlık tarihinin gördüğü en büyük münafık olan ahir zamanın islam deccalı Süfyandan gelir; önce müslüman takliti yapar ,gücü ele geçirince, çevresine "dinler halk tabakaları içindir, aydınların ve yöneticilerin dini olmaz" diye telkin eder, dinde reforma kalkar, din inancını sarsmak icin kitaplarda "insan balıktan geldi" ,"Kuran Muhammedin sözü" vb saçmalıkları aşılar.Okumayan, araştırmayan, düşünemeyen insanlarca kutsanır hatta tapılır.

    Yanıtla (4) (2)
  • Mehmett / 01 Kasım 2022 13:12

    "Mustafa Kemal Paşa’nın en yakın silah arkadaşlarıyla farklılaşması, kabahat kimde olursa olsun, " kabahatin kimde olduğu belli zaten, böyle yazarak diğer asıl kabahatli tarafı da masum kılıyorsunuz, Adam diyordu ki , bütün yetkiler benim olacak, ben ne dersem o uygulanacak, en küçük bir sese dahi tahammülüm yoktur

    Yanıtla (7) (4)
  • Karar okuru / 01 Kasım 2022 13:09

    Atatürk milli mücadele sonrası kendi ideolojisini yerleştirmek için CHPyi kurmuştur CHP Atatürk’ün partisidir o da cumhur başkanıdır. Yıllarca CHP’nin icraatları toplumun inancı hayat tarzı ve geleneklerini yok sayan bir ideoloji ile toplumda hala ayrışmanın katlanarak devam ettiği bir uygulamanın neticesidir. Ayrışmayı bugün olmuş gibi göstermek şeytan fukaralığıdır. Bugün diğer tarafın İktidara gelmesi durumunda, ölüleri bacadan çıkarma planlarını övmeye devam edin siz. Sizinki de listede.

    Yanıtla (6) (10)
  • TB / 01 Kasım 2022 04:10

    Ahmet Bey, Atatürk hiç bir zaman vatanını seven din adamlarıyla sorun yaşamamıştır. Elmalılı Hamdi'ye Kuran'ınımızı Türkçe'ye çevirtmiştir. Onlarca din adamımızla güçlü ilişkiler kurmuştur. O'nun kavgası ve sorunu bugünün Fetö'leri neyse o zamanın Fetö'leriyle olmuştur. Uydurulan tarihlerle de bir yere gidilebilmiştir, gençler tüm gerçekleri görüyorlar.

    Yanıtla (27) (13)
  • karar okuru 10 / 01 Kasım 2022 09:22

    Uydurulan tarih tanımlamasını kullananlar tarihi yazmayanlardır. Tarihi galipler yazar ve hep kendini haklı gösterir. Sevmek kusurları görmeye engel olmamalı. Eğer dışardan bir gözle baksaydınız şunu görürdünüz. M.Kemal belli bir döneme kadar dinle ve din adamlarıyla arsını iyi tutmuş, sonra da işim bitti artık deyip....

    Yanıtla (10) (18)
  • Karar okuru..!.. / 01 Kasım 2022 12:37

    09;22 eskiye değil daha eskiye gidelim..2.Mahmud Rahmetliye ne demediler..Islami yikip,,gavura benzetecek..sonra Allah lanet edecek, Mollalar,Ulema hep bir ağızdan karşı çıktılar. Fes geldi sonra MUBAREK oldu onu taşıyan bazi kafa/lar bu sefer sapka geldi diye ,,Musatafa Kemal Pasaya atip tuttu..Eksik,hata olmustur kimse mukemmel degil,,ama ELIMIZDEN TUTAN YOK bugun..ilme,irfana,ahlaka ve Turk Milletine ileri seviyede hizmet etmeye..sapkali,takkeli yobaz/lar kenara cekilsin yeter...

    Yanıtla (4) (1)
  • Bilgi / 01 Kasım 2022 12:19

    Kazım karbekirin anılarından: "Evet karabekir, arapoğlunun! yavelerini! türkçeye çevireceğim ki aldanmakta devam etmesinler "

    Yanıtla (4) (2)
  • Komik / 01 Kasım 2022 13:04

    Lider uçmaz, eğitim ve propoganda ürünü müritleri uçurur:)

    Yanıtla (3) (0)
  • musto / 01 Kasım 2022 12:56

    Aklın yolu birdir..Kıbrıs çıkarması başladı...60,yaşını geçmiş merdiven dayamış amcalar dayılar,askerlik çağına gelmiş bizler silahları kuşandık,Askerlik şubesinin kapısına dayandık. Teşekkür edildi ihtiyaç olduğunda çağıracağız dediler. Yardım seferberliği başlatıldı..Herkes elinden geleni verdi.Koyun,keçi,koç,inek,dana altın bilezik yüzük.Bunları satıp bedelini şubeye teslim ettik.. Millet padişahın yenildiğini biliyordu.Ufak ufak yanmaka olan kurtuluş meşalelerini ateşleyecek lideri bekliyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • O aslan / 01 Kasım 2022 09:25

    Teşekkürler sayın yazar. Koskoca bir yirmi yıl yanı yarım asır beyhude geçmiş hiç birşey yapılmamış devleti in bütün üretken katma değer yaratan fabrikaları kitleri satılmış , adalet hukuk kalmamış zengin malına mal katmış Fakir iyice fakirleşmiş, Seçim zamanı gelmiş eeee neymiş yeni yüz yıl miş , yani sızı bir beş yıl daha kandirabilirmiyim.

    Yanıtla (16) (5)
  • Karar okuru / 01 Kasım 2022 10:36

    Muhalif olmak eleştirmek tamam da yirmi yılda hiç bir şey yapılmadı dıyenin ya kör olması ya da gaflet ve dalalet içinde olması demektir.

    Yanıtla (3) (7)
  • Bekir Uney / 01 Kasım 2022 12:34

    Allah kimseyi bakar kör etmesin.Aynı cümleyi ben Cumhuriyetimizin sahibiyiz diyen muhalefet partisi ne yapılırsa yapılsın bizim için kabul edilmez demişti.

    Yanıtla (1) (1)
  • Kayalık / 01 Kasım 2022 12:18

    İki durum karşılaştırıldığında acı bir gerçek ortaya çıkıyor; işgalden kurtulmuş, yeni kurulmuş bir devletin etnik ve dini hassasiyetlerini yönetmek ile ilk on yolunda, eksikleri olsada işleyen bir rejim ve tüm dünyada yükselen bir ekonomi, sermaye akışını bir kenara bırakıp 90 yolun intikamını almaya çalışırken her şeyi batıran bir iktidar!

    Yanıtla (4) (1)
  • Okur / 01 Kasım 2022 04:10

    Falih Rıfkı "Çankaya" isimli kitabında yazar; Kemal Paşa,sarıklıları kast ederek "Bu gün bunlarsız,yarın ise bunlarla olmaz".demiş.Milli mücalede onlarsız
    olamıyacağını Paşa gayet iyi biliyormuş.Lakin sonra, Kemal Paşa nın onlara yaptıkları ortada. Bana göre Kemal Paşa orta yolu bulamamış.Onlara
    yüklendikçe yüklenmiş.Şapka giymediği için kaç kişi can vermiş bilemiyorum.İşte bundan sonra Kemal Paşa nın dindarlığı halk arasında tartışılmaya başlandı.

    Yanıtla (16) (16)
  • bağımsız / 01 Kasım 2022 08:35

    Doğru. ana dilimiz Türkçe olsada keşke osmanlıca, farsca, arapca da inkitaya uğramasaydı.

    Yanıtla (2) (12)
  • bağımsız / 01 Kasım 2022 11:38

    Güzel Türkçemiz yanında osmanlıca farsca arapçayı bilmenin zararımı olacaktı? bilinen kullanılmakta olan dil ve yazıya hayır demek, o kültür bağını koparmaktır.

    Yanıtla (1) (0)
  • Bekir Uney / 01 Kasım 2022 12:17

    Sayin okur 1972 yılında Antaya/Elmalı İlçesinde aslen İstanbul Beykozlu olup Ataturk'un İstihbarat Subayı olduğu ve Atatürk'ün vefatı ile Elmalı 'ya tayin olduğu.Ancak olumsuzluklrdan dolayi emekli olup oraya yerleştiği ve 79 yaşında olduğunu soylediklerimin sonra.Evlat anlatılan Atatürk bu değil. Anlatılan İnkılap tarihi de bu değil demişti.Cumhuriyetin ilanını hemen arkasından Dinimizi ele aldığı. Halifeligin kalkmasini kalkarsa Vatikan karga olup beynimizin gagalar demiş. Ama anlatamamiş.

    Yanıtla (0) (0)
  • REİS / 01 Kasım 2022 12:12

    Bu memleketin bütün varlığıyla MİNNETTAR ve borçlu olduğu tek C÷Başkanı Atatürktür. Devrimleri sebebiyle baskı uyguladığı için mütedeyyin kesimler tarafından pek sevilmez ama dindara baskı konusunda yazınızda sayılan Muhterem HOCA ların kabahatli olduğu kanaatindeyim. Kurtuluş savaşından sonra memleket "sofra" dan yönetilmeye başlayınca mütedeyyin insanlar çevreyi boşaltmışlar ,memleket kurtulmuş,sofraya katlanamıyorlar kendilerine bir beklentileri de olmayınca herkes işine gücüne dönmüş,>>>

    Yanıtla (4) (3)
  • erol bülent tuna / 01 Kasım 2022 11:39

    anne dedem gürün müftüsü ve kadısı sivas kongresine katılmış istiklal savaş gazisi ayrıca yapmış olduğu fedakarlıklar dolayısı atatür teşekkür mektubu yazmıştır

    Yanıtla (7) (0)
  • Karar okuru..!.. / 01 Kasım 2022 11:10

    Hiçbir is yapılmasın diyorsan ver gaztecilerin eline o konuyu ,bak nasil o iş durduruluyor..takkeli,şapkalı mantalite farketmez ..bunlar beraberde kalem sallar,, ama is yine yapılmaz..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 01 Kasım 2022 11:02

    Altılı Masa ve CHP, daha pozitif ve daha sahici mesajlar veriyorlar. AKP özellikle son beş yılda yanlış işler yaptı. Şimdi de içi boş çerçeveyi, değerli eser gibi satmaya çalışıyorlar. Bankalar bile borç verirken projelerden önce kişinin siciline bakıyor.

    Yanıtla (8) (0)
  • karar okuru / 01 Kasım 2022 11:01

    Tayyip Erdogan'dan vazgecmesi icin daha ne yapmasi gerekiyor? Bir insana bu kadar cok kredi acilir mi? Hangi hatasindan dondu? Hangi yanlisindan bir sey ogrendi? Kendine oy vermeyen hangi kesimi kucakladi? Gencler istemiyor.

    Yanıtla (8) (1)
  • KARAR OKURU / 01 Kasım 2022 10:56

    Şiddet yoluyla pozitivizm tatbik etmek uğruna en yakın arkadaşlar bile iftiralarla harcanmış; halk kamplaştırılmış, etkileri ve tepkileri ile bugüne uzanan sorunlara yol açılmıştır.

    Yanıtla (3) (0)
  • Ali / 01 Kasım 2022 10:44

    Siyasal islamci kafasıyla anca bu kadar yorum yapilir. Atatürk dönemine laf söylemek için lafı dolandiriyor. Tarihi ya bilmiyor, ya da fesli Kadir'den öğrenmiş.

    Yanıtla (4) (3)
  • Ali Demir / 01 Kasım 2022 10:25

    O zaman Anadoluda 5 bin altını kim bulmuş da Ataturke vermiş? Rakam çok abartılı.

    Yanıtla (4) (2)
  • Adalet / 01 Kasım 2022 10:13

    Biraz araştıran ve elinde geldiğince dünyanın ve tc biraz tarihini bilen çarpıtma ve yalan tarihi değil tabi tc partiler devleti hiç bir zaman yonetmemistir ya asker doğrudan yönetmiş yada asker emrinde siviller yönetmiş başkanda başbakanda olsalar hangi yetkiye olsalar hatta halkın yüzde yüz desteğinize alsalar bu böyledir bu zümre sivillerin önüne getirdiği plan ve projeye göre hareket ederler ona göre siyaset üretirler onlara yol köprü gibi bazı inisiyatif alanlar bırakılmış.

    Yanıtla (2) (3)
  • Hikaye / 01 Kasım 2022 09:53

    '' “Helalleşme”nin dindar – muhafazakar dünyaya açılma boyutu, herhalde o taaa başlangıçlardan gelen yarılmayı tedavi amaçlıdır.''Taa o başlangıçtaki yarılma cumhuriyete olan düşmanlık ve yeni devletin din devleti olması isteği idi.Bu da tabii ki kabul edilemez.Bahsettiğiniz muhafazakar ve dindar kesim ise topluma dayatılan kesim farklıdır.Arap zihniyetli din soslu zihniyet dindar değildir.Siyasal dincidir.En bariz örneği Akp ve devlet anlayışıdır.Türk tipi muhafazakar ve dindarlık bu değil.

    Yanıtla (1) (2)
  • Süleyman özçelik / 01 Kasım 2022 09:18

    Değerli karar okurlarından özür dilerim formatı tabii ki Tek başına Devlet Bahçeli atmıyor tabii ki yanında Doğu perinçek de var birlikte atıyor ne demişti perinçek biz ne istiyorsak Sn Erdoğan onu yapıyor. Ülkeyi kendilerinin yönettiğini her zaman söyledi akp den buna bir itiraz da gelmedi

    Yanıtla (14) (1)
  • Karar okuru / 01 Kasım 2022 09:04

    Bu kadar bilgi ve birikiminizle siz çıkın Mustafa KEMAL gibi siz gerçekleştirin birligı, beraberliği... Büyük Türkiye yi... Malum geriden davulun sesi tesirli gelir, bekara avradı boşamak kolaydır, lafla peynir gemisi yürümez...demisler...

    Yanıtla (7) (7)
  • Boran / 01 Kasım 2022 08:37

    Her ikisinin de gizli ajandası varmış. Her ikisi de pragmatist. Her ikisi de toplumun bir kesimi için hayal kırıklığı. Ama ikincisi asıl Müslümanlar için hayal kırıklığı oldu...

    Yanıtla (8) (1)
  • Karar Okur / 01 Kasım 2022 08:35

    Sayın Bahçeli’yi tebrik ediyorum çünkü Cumhur ittifakında ki liderliğini Mahir Ünal’ın istifa ettirilmesiyle göstermiştir. Bahçeli ne söylerse hemen Erdoğan başüstüne komutanım diyerek yerine getiriyor.

    Yanıtla (9) (1)
  • yorgun / 01 Kasım 2022 08:29

    Cumhıriyetin ilk dönemi ile günümüzü "liderlik formatı" üzerinden kıyaslamak çok uygun düşmese gerek, zira önceki dönem koşulları çok farklı, şimdiki dönem ise vatan, millet, devlet, bayrağımız noktasında öylesi bir durum yok, ancak ülkenin geleceği, gelişmişliği noktasında elbet bir vizyon olmalı,sn. Erdoğan bir adım attı,ana muhalefet sn. Kılıçdaroğlu da yeni bir vizyon sunabilir ve dahi tüm liderler ortak bir vizyon ortaya koysa daha iyi olur.

    Yanıtla (2) (2)
  • GİRESİNLİ / 01 Kasım 2022 06:36

    Birleştirici ,heyecan verici ve hedefe yönetici liderlik kendi seçmenini konside edici tumturaklı nutuklarla değil ;farklı bakış açısına sahipleri onlar diye dışlamakla hiç değil.

    Yanıtla (4) (1)
  • Suleyman ozcelik / 01 Kasım 2022 06:00

    AKP ye yeni formatı Devlet bahçeli atıyor

    Yanıtla (12) (3)
  • karar okunur / 01 Kasım 2022 03:24

    Bu iş sadece zekice hazırlanmış metinlerle olmuyor. Sanal belleğinde tuttuğu gereksiz bilgilerden kurtulamayan, zamanla biriken virüslerden temizlenmeyi sağlayamayan, Format zamanının geldiğini kavrayamayan, gidişatı değiştirmeye gönüllü olmayan akıl, temiz çalışamaz. Performans sağlayamaz.

    Yanıtla (7) (0)
  • Sahin / 01 Kasım 2022 03:16

    Sayın yazar . Kurtuluş savaşından sonra yarılmalar neden oldu? Hiçbir örnek vermemişiniz. Acaba o zamanda, Fesli Kadir gibi düşünenler varmıydı?

    Yanıtla (10) (2)
  • KARAR OKURU / 01 Kasım 2022 02:27

    10 yıllık 2023 hedeflerini unutup 100 yıllık hedeflere inanmamızı istiyorlar. Nasıl olsa ömrümüz yetmeyecek.

    Yanıtla (7) (1)
  • Serhat / 01 Kasım 2022 01:11

    Benim için prompterdan okunan sözlerin hiçbir kıymeti yok. Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz. Kişinin görünür rütbei aklı eserinde. Millet hem aç hem mağdur.

    Yanıtla (8) (1)
  • Not / 01 Kasım 2022 00:52

    2596 sayılı 1934 de çıkan kanundan önce o sarıklı fotograf, sonra yasaklandı; köy mescidlerine varıncaya kadar yöneticinin istediği sadece ezan değil kamet şekline uymayanları bile en üst makamlarca takip ve journelleme başladı

    Yanıtla (9) (4)
  • Muammer / 01 Kasım 2022 00:51

    -Ne yapsalar boş milletten gelen bir karar vardır, -Yenilgi yenilgi büyüyen bir zafer vardır.. -Bundan böyle bu siyasilerin hiçbirine, en fazla iki dönem harici iktidar vermemek lazımdır..

    Yanıtla (35) (1)
  • Ali Rıza / 01 Kasım 2022 00:25

    Mevlana hazretleri; “ Dün dün de kaldı can cağızım , bu gün yeni şeyler düşünmek lazım” der. Biz geçmişteki olayları bilelim, onlardan ders alalım ama , onlara takılı kalmayalım hocam..! .. Tehlikeli bir coğrafyada oturuyoruz, birbirimizi didikleye didikleye , itişe itişe yaşıyoruz, korkarım ki bu hal hayra alamet değil, bir dalgınlığımıza denk gelir bu ülke sabun gibi elimizden kayar gider. Önümüze bakalım başka şansımız yok sayın hocam. Geçmişe dövünmek akıl karı değil….!

    Yanıtla (15) (3)