Birim insan duyarlılığı

Vallahi dostlar, bu, maratondaki mesafeyi kapatma, üzerimize tur bindirilmesinin acısını hafifletme arayışı adına eğitim meselesine epeyce kafa yordum.

Ümmet nasıl ayağa kalkar?” başlıklı konferanslar gibi, “Türkiye’nin geleceğini inşa” başlığı altında konferanslar verdim. -Eğitim-di bunun çaresi.

İlk öğretimden üniversiteye kadar öğrencilerle sohbetler yaptım. -Özgül ağırlığınızı artırın- diye seslendim. Bir cep telefonu için Anadolu insanının kaç kamyon domates üretmesi gerektiğini anlattım. Aradaki farkın, “katma değer” yani “bilgi” farkı olduğunu söyledim.

Hakim milletlerle mahkum milletler arasındaki fark, terazideki bir dirhem farkıdır, o da yetişmiş insandır” cümlesini kaç salonda, kaç sohbet halkasında kaç defa söylediğimi bilmiyorum.

1 milyar 700 milyonluk nüfusu ile İslam dünyasının çok çok çok daha düşük nüfusa sahip inanç topluluklarından çok daha sınırlı ağırlığa sahip olduğunu anlamaya çalışmamız gerektiğini ifade ettim.

Eğitim kademelerinde on binlerce çocuğumuzun “ıskartaya çıkartılması”nın acısını paylaştım.

İslam dünyası için – Neden hep mazlum?- sorusunu sordum. Bosna’yı, Kafkasya’yı, Doğu Türkistan’ı, Filistin’i, Kıbrıs’ı, Keşmir’i, Karabağ’ı, Afganistan’ı…. yazdım, “Neden hep mazlum?” diye sordum.

İktidarın en başarısız alanının eğitim olmasının ne büyük bir zaaf olduğunu yazdım, yazdım, yazdım. Daha Hüseyin Çelik’in bakan olduğu dönemde,”bundan böyle eğitim alanındaki zaafı geçmiş iktidarlara yükleyemezsiniz.” diye yazdım. Aradan yıllar yıllar geçti, bakanlar bakanlar geçti, sürekli bakan eskitiyoruz, Türkiye 8’nci milli eğitim bakanını gördü ve biz hala “birim çocuğumuz”a ne veremediğimizi konuşuyoruz. Yüzlerce üniversite açmışız, on binlerce mezun veriyoruz, ama vasıflı eleman sıkıntısı çekiyoruz. Çünkü üniversitelerimiz mezun veriyor ama mezun hacmine paralel vasıflı eleman yetiştirmiyor.

Birim insan” dostlar, bizim meselemiz “birim insan”ın değerini bilme meselesi…

Bu, “bir damla” suyun değerini bilmek ve “damlama” yöntemiyle bir orman yetiştirmekle aynı mantıktan hareket etmeyi gerektiriyor.

Ben, İslam dünyasını da dert ediniyorum. Çünkü İslam’ın insanın özündeki gerçek insanlık değerini ortaya çıkarmak gibi bir misyonu olduğuna inanıyorum. Ve İslam dünyası ile bir tür kader birliği etmişiz.

Ümmet”i görmeyenlere bir şey demem. Gelin Türkiiye’yi görelim, gelin tek insan olarak kendimizi görelim, derim o zaman. “İnsanlık alemine sunduğumuz katma değerimiz” ne?

Almanya’da çalışıp aşı bulan iki Türk bilim insanı nasıl gözlerimizi parlatıyor. Keşke onların onlarcasını, onlarca alanda Türkiye’de yetiştirebilseydik.

Dünya bizi, hukuk -adalet alanındaki sorunlarımızla değil, insanlığın önüne çıkardığımız, “erdemi ve bilgisi”yle yıldız insanlarımızla konuşsaydı.

Mehmet Akif’in yüz yıl önce yazdıkları ne kadar sarsıcıdır:

“Çalış!” dedikçe şeriat, çalışmadın, durdun, Onun hesâbına birçok hurâfe uydurdun! Sonunda bir de “tevekkül” sokuşturup araya, Zavallı dîni çevirdin onunla maskaraya!”Hep 100 yıldır içimiz yanarak okumuyor muyuz bu mısraları… Akif’in neslinin içi yandı, bizim içimiz yanmaya devam ediyor. Yukarda -Erdemi ve bilgisiyle yıldız insanlar- notunu düştüm. Benim eğitimle ilgili formatım o. Gençlere hem iyi insan olmayı, hem hangi alanda kendilerini yetiştirmek istiyorlarsa onun birinci sınıf insanı olmayı söyledim. Türkiye’de, İslam dünyasında, dünya çapında bilim kuruluşları olsun, istedim. Amerika’dan, İngiltere’den Türkiye’ye gelselerdi gençler yüksek eğitim için.Dün olduğu gibi, bugün de yarın da bilgi ile ilerleyecek insanlık. Hem erdemin bilgisi ile hem maddi hayatın bilgisi ile. Ben İslam’ın, insanlık için yol kılavuzu olduğuna inanıyorum. Onu güzel ve doğru idrak, güzel ve doğru yaşamak İslam coğrafyasını bir mazlumiyet coğrafyası yapmazdı, yapmamalıydı. Dolayısıyla kendimize bakmalıyız. Hangi potansiyellerimizi ne oranda fonksiyonel hale getirdik? Soru bu. Eğitimi anlamak da bu.

YORUMLAR (158)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
158 Yorum
  • ŞENTÜRK / 25 Ağustos 2021 18:05

    AHMET BEY, DEVLET KURALLAR MANZUMESİDİR. KİŞİLERE GÖRE DEĞİŞMEZ. BU BİR. KONUMUZ EĞİTİM SİSTEMİ. TC. KURULDUĞUNDA KANUNLAR BATIDAN TECÜME EDİLEREK YÜRÜRLÜĞE SOKULDU. EĞİTİM SİSTEMİNİ DE ALMANYADAN İTHAL ETSEYDİK BARİ. HER YIL ZEKA SEVİYESİ YÜKSEK %7 lik ÖĞRENCİYİ ÜNÜVERSİTE OKUTUYOR, ONLARIN DA EN ZEKİLERİNİ DİN ADAMI VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRİYOR. TOPLUMU YOĞURAN BU İKİ SINIFTIR. GERİ KALAN VATANDAŞININ ÖNEMLİ BİR BÖLÜMÜNÜDE USTA YETİŞTİRİYOR. TORPİL YOK SEÇİMDE. BİLGİ TESTİ DEĞİL ZEKA TESTİ YAPIYOR

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 23:29

    Bundan 40-50 sene önce Dedem derdi af edersiniz "balık ile tenasul organini birbirinden ayırt edemeyen ahmaklar dünyaya nizam vermeye kalkarlar"
    Aynen bunun gibi dogru ile yanlışı birbirinden ayırt edemeyen ehliyetsiz insanlar İslam hakkında atıp tutuyor,
    Taharetin ne olduğunu bilmez ayakta bevl eder, İslam.hakkinda istikamet çizer, vay vay vay

    Yanıtla (2) (0)
  • Ali rıza / 24 Ağustos 2021 23:19

    Sayın hocam biraz daha bu çok önemli konunun üzerine giderseniz bilinen çevreler hatta dün dinci -selefi bir yazar hem sizi hemide sayın Mehmet ocaktan’ I eleştirmişti , sizleri dinsizlikle , kafirlikle itham ederler , hemen siz dine karşımısınız , siz ezana karşımısınız deyip susturmaya çalışırlar , tarih boyunca bu böyleydi , bu asla değişmez çünkü su başını devler tutmuş , bunu değiştirmek mümkün değil , islam ümmeti elli yıl önce çok daha medeniydi , saygılıydı ,

    Yanıtla (1) (0)
  • Demokrat hukukçu / 24 Ağustos 2021 22:56

    Selefiler,Vahhabiler,El Kaide,radikal islâmcılar vs hep peygamber döneminin ve dört halife döneminin saf islâmına geri dönmeyi savunuyorlar.Sorsan ümmet kavramını en iyi bilen onlar.Ensarı,muhsciri,hicreti onlardan iyi bilen yoktur.Ama başta onlar fakir ve hicret eden muhacirlere kapılarını kapatır,Allah'ın onlara bahşettiği nimetleri paylaşmazlar.Gider ABD'ye Batı'ya ve Rusya'ya yediriler. Allah'tan korkmazlar.İslâmda sınır mı var?Sınırlarını kapatıyorlar.100 yıl da geçse vatandaşlık vermezler.

    Yanıtla (1) (0)
  • Metin / 24 Ağustos 2021 22:38

    Ortadoguda bir Israil e bak...Birde Etrafindaki musluman ulkelere bak...Israil 70 yılda geldigi yere bak. Birde Petrol ve Dogalgaz dışında hicbir Teknolijik uretimi olmayan musluman ulkelere bak. 1milyar 700 milyon musluman ulkelerin uretimi bir FRANSA etmiyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • aklı selim / 24 Ağustos 2021 22:08

    Batı medeniyeti homo ekonomikus
    İnsanını yetiştirdi.bilgiyle donanmış
    Cahiliye mantıklı insan.oysa asrımız
    İlimle veirfanla donannmış merhametli
    Müsluman bir nesle ihtiyaç duyuyor.
    Covit aşısını bulup fakir ülkelere ücretsiz vermeyen homo ekonomikuslara ihtiyac yok.ülkemizde
    200 üniversitede kitap yüklü merkep
    Misyonlu bol miktarda mezunlar veriyor.devşirme eğitim sistemi,malesef boğaziçinde olduğu
    Ğibi tecavüzcüsüne aşık nesiller yetiştiriyor.

    Yanıtla (0) (2)
  • Okur yazar / 24 Ağustos 2021 21:58

    Değer hocam Ahmet bey bu kadar çok üzülmeyiniz lütfen.AKP'li kardeşlerimiz gibi sakin ve rahat olun lütfen. Emin olun onlar çok rahat. Bu cümleyi onlardan çok duydum;'' Tayyib yapıyorsa söylüyorsa bir bildiği var''O artık onlar için tanrıdır, yaptığı söylediği her şey için mutlaka bir bildiği var ..!Moda tabirle Relaks, relaks. Yani rahat olun lütfen rahat olun ..Tanrılarının bir bildiği var mutlaka her şeyi bilir, sebepleri sonuçları hakikati .Rahat olun lütfen.

    Yanıtla (1) (0)
  • Okur yazar / 24 Ağustos 2021 21:47

    ATatürk ne doğru söylemiş '' En hakiki mürşüi ilimdir'' Maddi ve manevisi ile tek mürşit ilimdir. Kahrolsun ellerinde helak ve kahrolduğumuz kurtarıcılar kahrolsun iki ayaklı tanrılar kahrolsun klasik ve moderne putlar.

    Yanıtla (0) (2)
  • Okur yazar / 24 Ağustos 2021 21:42

    AKP liler ne kadar her şeyi bilen her soruna çözüm üreten enflasyonun bile sebebini bilen iki ayaklı tanrılarına ne kadar hamdetseler azdır. MEMURLARININ HAKKI OLAN MAAŞIN BİLE ZAM ORANINI BİLEN bir tanrıları var. Her şeye aklı yetiyor artık hiç hata bile yapmıyor. Hainleri vatanseverleri şıppadanak biliyor doğruya yanlışa öyle memleketi herkese teslmi bile etmeyecek kime verileceğini halka bile gerek görmeden bilen bir tanrıları var. Ne kadar hamdolsun deseler az olur.

    Yanıtla (0) (1)
  • Cemal / 24 Ağustos 2021 20:36

    Hocam bin yıl öncesinin fıkıh anlayışı ile İslam dünyası ancak 2000 yıl geriye gidebilir. 1876 dan beri İslam hukukunda hiç bir yeniliğe gidilmemiş. Ondan sonra bu ortaçağ karanlığından çıkmak için habire uğraşıyoruz.

    Yanıtla (2) (1)
  • Muhtefi / 24 Ağustos 2021 21:42

    İsterse 10 bin yil önce olsun..!..Kabirde bize sadece NE YAPTIN diye soracaklar..Kimseye unvan,makam,soy,,irk,cinsiyet vb sorulmayacak .NE YAPTIN ve hangi Esas üzerine ve kime dayandin..!..Cok mu zor..Cevreyi kirletmemek..ses ve görüntü yapmamak..İşini düzgün yapmak..Kendine istemediğin, başkasına istememek..Tekrar Peygamber gelmesi mi gerekir..!..

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur yazar / 24 Ağustos 2021 21:34

    Allah birdir maalesef müselmanlar ne de çabuk şirke düştüler kendilerine hemen bir tanrı buldular iki ayaklı cinsinden.Her şeyi bilen her şeye aklı eren her şeye yeten memleketi kurtaran her şeyin arkasında her doğru olanı yanlış olanı bilen ilerlemenin kalkınmanın bütün yollarını çarelerini çözümlerini üreten her şeye yeterli .İşte babam akrabalarım dahil böyle inanan müslümanlar zavallı müselmanlar zavallı müselmanlar acınacak haldeler. Ha bir de korkudan yutkunanlar hık mık diyenler.

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur yazar / 24 Ağustos 2021 21:25

    Peygamber (s.a.v.) e bu Allah'ın emri mi yoksa senin fikrin mi diyecek kadar hür fikirli kocandan ayrılmaman benim isteğim Allah'ın emri değil diyen bir peygamber ve Allah'ın emrini birbirinden ayıracak ve özgür irade sahibi bir ümmet ve iradeden ''Malum adam söylemiş ve yapmışsa bir bildiği vardır''a gelen dönüşen bir toplumdan hayır beklenemez.Şirk budur şirk budur şirk budur bunu sonsuz kere yazabilirim şirk budur şirk budur...Oysa Allah yani tanrı birdir.

    Yanıtla (2) (0)
  • Okur yazar / 24 Ağustos 2021 21:19

    Değerli hocam bırakın diğer müslümanları sizin kendi cemaatiniz sizi anlayamadı size katlanamadı sizi gruplarından attılar dergilerinden çıkardılar tevhidi anlayamayan müslümanlar hele de sizin grubunuz ne de çabuk iki ayaklı tanrı edindiler tıpkı Musa (a.s:) ın Tur dağından dönünceye kadar buzağıyı rab edinmeleri gibi..Oysa Allah Teala ''Bir toplum kendinde olanı değiştirmedikçe ben onları değiştirmem'' ya da ''Onlar yoldan sapınca Allah ta kalplerini saptırdı.'' buyurduğu gibi. yazıklar olsun

    Yanıtla (0) (0)
  • Polat Yaver / 24 Ağustos 2021 20:03

    Akif yıllar önce ne güzel yazmış ;Nebiye ithaf ile binlerce herze uydurdun, yıktında dini mubini yeni bir din kurdun;Ayağa kalkamayışımızın arkasın da bu uydurma din yatar , Binlerce üretilmiş sahte günah , Bilim , sanat , müzik hepsi günah , Postun üstüne otur saatlerce hay huy çekerek kendinden geç , adına da takva de , öbür dünya da ki hurilerin hayali müslümanlara yeter de artar bile , durma yok zikre devam

    Yanıtla (0) (2)
  • Muhtefi / 24 Ağustos 2021 18:48

    Birim insan duyarlılığı/Sn Millet VEKİLİMIZ...adi üstünde Vekil yani bizim adımıza is yapan Turk Vatandasi. Sadece gecici Vekalet vermişsiz..! GE-CI-CI..!..Gorevli polis memuruyla diyalog son derece itici..!..Halk evvela şunun idrak ve suurunda olmazsa Vekil ile Asil arasında ki farkin..Ne yaparsan yap..BOŞ.!..Biz Halk olarak vazifemizi bilecegiz.Ama Vekil/lerde kendilerinin Geçici bir görevde olduğunu.! .haklı, haksiz.ayri konu..!..Evvela Devlet Terbiyesi sonra Makam temsili.sonra Muslumanlik.

    Yanıtla (1) (0)
  • insan haklari savunucusu / 24 Ağustos 2021 04:23

    Evrim teorisine inanmayan, Istanbul Sozlesmesinin iptali icin makaleler yazan, tek adam rejimine "evet" oyu veren, Hristiyanlarin kutsal mekani Ayasofya'da kilicli hutbe okunup camiye cevrildi diye mutlu olan bir insan "Turkiye'nin gelecegini insa" basligi altinda konferanslar vermis. Ummet nasil ayaga kalkar diye ilkogretimden universiteye kadar ogrencilerle sohbetler yapmis....Guler misin aglar misin...

    Yanıtla (8) (10)
  • Bir Okuyan / 24 Ağustos 2021 15:08

    Siz hangi "insan"ın haklarını, hangi "ilerleme"yi savunuyorsunuz. Kendi tanımlarınız dışındakini insan, kafanıza uymayan ilerlemeyi de ilerleme saymıyorsunuz galiba. Evrime iman da ilk ilkeniz. Evrimi bilimsel olarak ele alınacak bir görüş ya da "teori" olarak değil de dünya görüşünüzün temel akidelerinden biri olarak görüyorsunuz anlaşılan. Yazarın ilerleme anlayışını olduğu gibi savunmayabilirim ama ilerlemeyi kendi görüşüne göre mutlaklaştıranlarla hemfikir olmadığım açık.

    Yanıtla (5) (3)
  • Mustafa İMİR / 24 Ağustos 2021 17:43

    Niyetinizi ve misyonunuzu bildiğimi sanıyorum.
    Yine de bazı yorumlarınıza ara sıra bakıyorum. Zeki, akıllı olduğunuz; ince bir ironi anlayışınız olduğu belli. Ancak akıl, bilim, ahlak ve inanç bir arada olmayınca, bu değerlerin hiç biri insanı tam insan yapmaz. Ahlak derken de illa İslam ahlakı demek istemedim. Evrensel ahlaki değerler olarak al. Sizinle sohbet hoş olurdu...

    Yanıtla (4) (1)
  • Mustafa İMİR / 24 Ağustos 2021 17:36

    Sn. Taşgetiren,
    Yazılarınızı fikriyatınıza katılmasam da okurum, Düşünce ve kaygılarınızda sizi samimi ve kendi ölçülerinize göre dürüst bulduğumdan. Sizin gibi belki milyonlarca insanın anlayışını anlamak bakımından.
    Bir konuda derinliğine ve genişliğine girildiği zaman kainatın onun üzerine olduğu sanılır. ''Uzman görüşü'' de bu kapsamdadır ve şahsen ihtiyatla yaklaşırım.
    Siz de ''Ümmet'' konusunda bir zihni, akli, ahlaki, dini kuşatılmışlık içindesiniz... Keşke dışarıdan da bakabilseni

    Yanıtla (0) (1)
  • karar okuru / 24 Ağustos 2021 17:25

    konfearns konferans hep aynı terane.
    konferansların yazılarında görüldüğü gibi sana hiç bir faydası olmamış.talkın -salkım hesabı.islam dünyasının geri kalmışlığı doğrudur.Akif merhumdan da anlaşılıyor.ancak neden buyurgan sınız?mağrursunuz yapmacık masum çehrenize göre.ben de bütün konferanslarımda(siz konf.diyorsunuz)hep ümmetin bu halde kalmasında başından beri,herşeyimizi kemiren orman kunduzları yüzünden oluyor diyorum.kunduzlar yeşeren dikili bir ağaca izin vermezler.sinsice hep kemirirle

    Yanıtla (1) (1)
  • dava adamı / 24 Ağustos 2021 17:08

    Hak din saftır, arıdır temizdir.... Ve aynı temizliğini saflığını muhafaza etmektedir.... Dervişsin bilmen lazım... Haşa maskaralık dindarın sıfatı olamaz, maskaralık esfeli safilinlerin sıfatıdır....

    Yanıtla (1) (0)
  • Ahmed 61 / 24 Ağustos 2021 17:06

    Sevgili Ahmed hocam sen bu köşen'de hergün akaid dersleri versen çok faydalı bir iş yapmış olurdunuz.Saygılar

    Yanıtla (1) (0)
  • karar okuru / 24 Ağustos 2021 16:44

    İnancı akıldan, dini bilimden ayırmadan ne yaparsan yap bu iş olmaz, olmuyor,

    Yanıtla (1) (1)
  • Ahmed 61 / 24 Ağustos 2021 16:44

    Yarabbi sen nekadar merhametlisin'ki dinimize,kitabımızda,şeriatimiz,'e düşmanlık edenleri yediriyorsun,içiriyorsun yaşatıyorsun...Yarrabbi sana şükürler olsun ki cehennemi yarattın

    Yanıtla (0) (1)
  • Demokrat hukukçu / 24 Ağustos 2021 15:49

    Oku oku, yaz yaz hep aynı şeyler. Bıktık okumaktan ve yazmaktan.Adamlar bildiğini okumaya devam ediyorlar.Ne yapacağız mesele bu.İcraata başlamak gerekiyor Sn Taşgetiren.Ne yapalim söyleyin hep beraber başlayalım bir yerden.Bu böyle gitmiyor,gitmez. Seçime kadar böyle yazıp okuyarak bekleyecek miyiz?Muhalefeti organize edin biz de yardımcı olalım.Taha Bey ile beraber önderlik edin.Bence Taha Bey en ideal cumhurbaşkanı adayı şu anda.Bütün partilere eşit mesafede,hepsinin kabul edebileceği birisi.

    Yanıtla (5) (2)
  • efedamat / 24 Ağustos 2021 15:29

    bu gün iktidar da olanlara en son hangi kitabı okudunuz hangi filmi seyrettiniz hangi tiyatro oyununa gittiniz diye sorun cevabı kocaman bir kara delik gibi sessizlik olacaktır.
    bu iktidarın ortalama gençliğe örnek olacak ne gibi bir icraatı var.
    işi gücü sosyal medyadan şikayet sınırlama getirici düzenlemeler yapmak.kendi gençliği bile bu ülke de yaşamak istemiyor.fırsatını bulup bir avrupa ülkesine kapağı atmaya bakıyor.
    eğitim,ekonomi,adalet tam bir iflas döneminde yaşıyoruz.

    Yanıtla (4) (1)
  • Ahmet / 24 Ağustos 2021 13:53

    Din adına ahkam kesen kimileri Dinin başına geçmiş, kim dine girdi kim dinden çıktı, kimileri Sırat Köprüsünü tutmuş kim geçecek kim geçmeyecek, kimileri de Cennetin kapısını tutmuş kim girecek kim girmeyecek ona karar veriyor. Bunun en güncel görüntüsünü de Taliban icra ediyor, kimi asalım kimi keselim diye. Müjdeleyen, sevdiren, kolaylaştıran ümmet gitmiş kendini ilahlaştıran topluluklar zuhur etmiş. Ümmet ha?

    Yanıtla (12) (1)
  • Din çekilince / 24 Ağustos 2021 14:16

    Gerçek din adamları toplumdan dışlanıp horlanınca dini eğitim veren yerler kapatılınca Kuran yasaklanınca dinin bıraktığı boşluğu elbette batıl şeyler dolduracak.
    İnsanlar din diyerek serbest edilen şeyleri kabullenecek.
    Şu bir gerçek ki Kuran'ın yerini ve sünnetin yerini hiç bir şeyle dolduramazsınız.
    Dinin gitmesi alimlerin ölümü ve kitapların yok edilmesiyle olur.
    Geriye karanlıklarınızla başbaşa kalırsınız.

    Yanıtla (4) (3)
  • Mehmet y. / 24 Ağustos 2021 14:53

    Tam isabet Allah senden razı olsun,
    şeytana tabi olanlar ve şeytanlasanlar bunu anlamazlar işte.
    "İnsanlarda şeytan vazifesini gören cesetli ervâh-ı habise bilmüşahede bulunduğu gibi, cinnîden cesetsiz ervâh-ı habise dahi bulunduğu, o katiyettedir. Eğer onlar maddî ceset giyseydiler, bu şerîr insanların aynı olacaktılar. Hem eğer bu insan suretindeki insî şeytanlar cesetlerini çıkarabilseydiler, o cinnî iblisler olacaktılar."

    Yanıtla (3) (0)
  • Islam Natosu / 24 Ağustos 2021 14:51

    Islam Natosunun Başkenti kabul.
    Haci Cübbeli Kabule göçsün.
    Kutsal Emanetler de Kabule taşinsin.

    Yanıtla (3) (4)
  • Ahmed 61 / 24 Ağustos 2021 14:31

    İslam ülkelerin deki kötü örneklerden yolaçıkarak İslam'a saldıranlar nebüyük cahildirler.Örnen almak istiyenler Asr'ı saadet'i örnek alsınlar

    Yanıtla (1) (0)
  • Osman Batur / 24 Ağustos 2021 14:31

    Hocam salonlarda konuşmakla olmuyor. Muhataplarına söyleyeceksiniz. Bir dönem siz de çok yakındınız neden salonlarda vakit kaybedeceğinize eğitime yön verenlere anlatmadınız kusura bakmayın siz de kolayı bulup salon sohbetleri ile bu işin olacağını sananlardansınız.

    Yanıtla (3) (1)
  • Ahmed 61 / 24 Ağustos 2021 14:22

    Bazı kardeşlerimizin İslam'la şeriat ın aynı şey olduğunu bilmeden şeriatı kötülemeleri onların ebediyyen cehenneme gitmelerine yeter.Lütven yorumlarımıza dikkat edelim

    Yanıtla (1) (2)
  • Ahmed 61 / 24 Ağustos 2021 14:18

    Kur'an'ı bilmekten daha büyük ilim hangisi imiş?İslam'ı yaşamaktan başka kurtuluşumu var.?kurandan büyük kitap'mı'var?Fanı dünya için gösterdiğimiz gayret ve endişeyi niçin ebedi hayatımız için gösteriyoruz?

    Yanıtla (3) (12)
  • Karabulut / 24 Ağustos 2021 14:14

    Temel yanlış ise, yapılacak tüm çalışmalar yanlış olacak. Mazlum ve mağdur dediğimiz coğrafyaya bir bakalım. Hak, hukuk, adalet, eğitim, sağlık, ticaret, sanayı, tarım, hayvancılık ve daha niceleri. Toplumsal kardeşlik hukuku nerede, gruplar halinde birbirimizi kötülemekten başka ne yapıyoruz. Asıl bizler suçluyuz ve bizler bu işin sorumlusuyuz. İnandığımız değerler ile yaşadığımız hayat arasında büyük çektiler var. İnandığımız gibi yaşamıyoruz, yaşadığımız gibi inaniyoruz. İşimiz zor. Selamlar

    Yanıtla (4) (0)
  • Kenzo / 24 Ağustos 2021 14:12

    Valla Ahmet bey, konuşmuşsunuz ama pek fayda etmemiş.
    Muhataplarınızda yeterli etkiyi oluşturamamışsınız demek ki.
    Ümmet coğrafyasının hazin bir halde olmasının hiç bir önemi yok, yeter ki 5 tane ünlü müteahhidimiz para kazansın.

    Yanıtla (6) (0)
  • okur / 24 Ağustos 2021 13:45

    yazara katılıyorum ancak görmediği bir nokta var:
    FETÖ'cüler 'ümmetin' en fazla okumuş, en dışa açık ve en çalışkan... üyeleriydi. Ama bu vasıflar onları içine düştükleri duruma getirdi.
    Sadece eğitim çözüm mü? Bu sorunun cevabını da isteriz.

    Yanıtla (3) (3)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 14:09

    3,5 beyinsiz ilahiyatciya akıllarını, fikirlerini kiraya verir, insanlara sorgulanamaz paye verirsen, kişi kültünun kölesi olursan, prof. ta olsan sonun hüsran olur. Tarikat ve cemaat mantığı bu anlamda sorunudur, kimse ayrıcalıklı değildir, peygamber değildir..

    Yanıtla (7) (0)
  • karar okunur / 24 Ağustos 2021 14:05

    Milyonlarca insana karşı her gün harıl harıl seçim yatırımı nefret körüklenen, riyakarlığı gelenek haline getiren bir ülkede „Pollyanna“ yaşayamaz. Medeniyet seviyesi bizden yüksek olan ülkelerin birim ölçeğinin mayasını toplumsal barış, sosyal adelet ve fırsat eşitliği oluşturuyor. Bize göre rüya gibi. Insan her şeye rağmen umutsuz yaşayamıyor işte..

    Yanıtla (4) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 13:58

    Bir çay bir simit hesabıyla iktidara gelen AKP sayesinde
    Aylık hesap yapılınca çay da gitti sadece simit kaldı.
    Vay bu gariban milletin haline
    Gelir dağılımında bu kadar adaletsizlik varken milyonlar yoksullukla boğuşurken hangi ayağı kalkmaktan bahsediyoruz?

    Yanıtla (3) (1)
  • Ahmet / 24 Ağustos 2021 13:48

    İslamın şartını sadece ibadetler temelinde 5 e indirgeyerek ümmet olunamaz. Cahiliye döneminde de müşrikler kabenin etrafında tavaf ediyordu, islamla birlikte müslümanlar da tavaf ediyordu. Fark neydi acaba ? Peygamberimizin yıktığı putlar sadece birer taş mıydı yoksa herbirinin temsil ettiği makam, nefis, para ve güç putlarımıydı? Önce bunları değerlendirmek gerek vesselam.

    Yanıtla (3) (0)
  • Ahmet / 24 Ağustos 2021 13:40

    Üstad, İslam Dünyası ya da ümmet kavramını tarihsel süreç içerisinde nüfus kaydında islam yazan ya da geleneksel din algısı çerçevesinde adına müslüman denen kişiler ya da ülkeler düzeyinde değerlendirmekten artık vazgeçin lütfen. Uluslararası bir araştırma kurumunca her yıl yapılan bir araştırma da Kuran ahlakına göre yaşayan ülkeler sıralamasında ilk 40-50 ülke arasında, sizin ya da bizim İslam ülkesi diye bildiğimiz hiçbir ülke yok. Adaletin olmadığı beldelerde islamdan ümmetten bahsedilemez.

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 13:40

    Ne islam ne hristiyanlık manevi duygular dışında bir anlam ifade etmez. Yüz yıl önce ülkeyi kuranların yapmaya çalıştığını ancak bu gün kavrayabiliyorsunuz durumunuz bu. Kendi fikir dünyasına hayrı olmamışların nesini kim dikkate alsın?? Çok geç kalmışsınız!

    Yanıtla (1) (1)
  • Mehmet y. / 24 Ağustos 2021 13:38

    Yuz yıldır pratikte darmadagin edilen islam memleketleri için kim bilir batili egemen güçler ne fitne fucurlarla Vede devsirme yandaşları ile ne fitneler planliyor ve uyguluyor yüzde 99 u farkında değil.
    Batının kurdugu sistemle gerçekten ve hakikatten uzaklaşmış sarhoş ve şuurunu kısmen kayb etmiş kitleler ve maalesef muslumanim.diyenler batı egemeiginin bir papagani olarak hem kendine muslumanim diyor hemde Müslümana ve muslumanliga küfür ve hakaret ediyor,
    Düşmanı taltif kardeşine düşmanl

    Yanıtla (3) (0)
  • Cenk Cemil / 24 Ağustos 2021 13:35

    ...Ön değerlendirmede 10 veya 20 aday çağrılıyor, bu sıralamanın formalite icabı olduğunu ikinci nihai sınav ve sıralamadan sonra belli olduğunda anlıyorsunuz ! Üniveristeler genellikle kendi bunyelerinden mezun veya yüksek lisan yapmış adayları -ön değerlendirmede kaçıncı sırada olurlarsa olsunlar- tercih ediyorlar ! Bu durumda şunu sormak gerekiyor ! Onca adayı ne diye yüzlerce masrafa sokarak her şehrin kuş uçmaz-kervan geçmez yerinde konuşlanmış üniversitenize çağırıyorsunuz ?

    Yanıtla (1) (0)
  • Cenk Cemil / 24 Ağustos 2021 13:31

    Sayın A.Taşgetiren,
    Bizim Üniversitelerimziden maalesef "Erdemi ve bilgisiyle yıldız insanlar" yetişmez dyorum ! Çünkü, ünşversştelermizde yamukluk daha bünyelerine öğretim üyesi almakla başlıyor ! Şöyle ki, bir veya adet öğretim üyesi alacaklar, adrese teslim aday alacakları şuradan belli ki, önceden tayin ettikleri aday, daha başvuru şartlarında hemen kendisini hissettiriyor !

    Yanıtla (1) (0)
  • Düzenler değişmedikçe / 24 Ağustos 2021 12:04

    İslam alemine bakın hangisinde islami hükümler icra ediliyor ki.
    Hepsinde batı etiketli batıl düzenler var.Ülkelerin başlarına çöreklenmiş despot aşiretler veya aileler hakim.
    Onlarda batı ile sıkı fıkı ve batının taşeronluğunu yapıyor.
    Ülkesinin batı tarafından sömürülmesini seyrediyorlar.
    Çoğunun batı bankalarında gizli hesapları var.
    Halk ise başı telaşına düşürülmüş düzene başkaldıran Suudi Gazeteci Kaşıkcı misali hallediliyor.
    Yani doğunun batı boyunduruğundan kurtulması gerekiyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Bence / 24 Ağustos 2021 12:47

    ' Batı Hayranlığı- Batı Normları' tenkitlerini anlamakta zorlanıyorum. Yerken, tuvalete giderken, spor yaparken.... batılı vucut ile Müslüman vucut( ne demekse) farklı mı çalışıyor? Günlük hayatta kullanılan aletler mi farklı? Müslümanlar bir şey üretti de batılı mı kullanmıyor? SEVDİĞİM ( duygumla ilgili) müziğin Dinle veya Batılı-Doğulu ile ne ilgisi var. Din olarak,Yaratan mı batılı- doğulu? Neyi murad edersiniz ki hem intikam, hep NEFRET? Neye inanırsanız inanın, benim inacımdan size ne?

    Yanıtla (1) (1)
  • Batıl mı bilmem ama… / 24 Ağustos 2021 13:28

    Bir litre sütü, bir litre su parasına alabilmek için yaz-kış demeden sabahtan akşama sığırın, davarın peşinde koşan, sırtından teri kurumayan 70’lik dedelerle ninelerle pazarlık yapan bir canlı, insanoğlu.
    Düzen kendiliğinden değişmez. İnsanlar değiştirir. Batı, vatandaşını birey yapmış, halkının ülkenin yönetimine katılmasını sağlamış, demokrasiyi, hukuku dünyanın geri kalanından daha iyi işletiyor.
    Batıdan önce, yönetenlerinden halkına, ülkesini ucuza kapattıranlara bakmak lazım.

    Yanıtla (3) (0)
  • İnsan / 24 Ağustos 2021 13:15

    Zulümünüz da yedi kat olmuş gökleri delmiş bütün dünyayı hayrete kapıldırmışsınız ne konferansı memleketi topyekün satmışınız şehitlerim bile 7 kat lanetini almışınız telefonunuz arabanız kafir dediklerinizden haramda işbirliğiniz de onlarla iyilikte filan değil boş yani asla hak Teala’yı kandıramayacaksınuz köprü yıkıldı geçmiş olsun. Karşıda kaldınız..kapı kapandı..

    Yanıtla (1) (1)
  • Muhtefi / 24 Ağustos 2021 13:14

    "Ümmet nasıl ayağa kalkar?”..Evvela DURUST, AHLAKLI olmaliyiz..Bunu yapacak Sosyal Halay başı lazim..Bunu da biz/ler yapabiliriz..Arkeolojik Külterel yapımızı günümüze uyarlayacak Bilgelerle..pratik temsiliyet ile.."lafla olmaz"..Oyle Kuran'da hersey yazıyor zatenle ,Filan Evliya demiş, yapmışla olmaz..!..ınsanoglu pratiğe bakar..Dunyada daha üstün değilsen Ahlak,Edeb,Sosyal Adalet,Nezaket,Zerafet ,Adalet ve huzurla elbette Avrupa CAZİP gelir..kime gelmez ki..?..

    Yanıtla (1) (2)
  • tarafsız / 24 Ağustos 2021 13:01

    tüm suçu iktidara yıkmak hiç bir şeyi değiştirmez. Siz ben o yaftaladığınız şeyle yıllarca mücadele ettim desenizde sesinizi kimse duymaz.

    Yanıtla (0) (0)
  • tarafsız / 24 Ağustos 2021 13:01

    (Devam) Boşverin iktidar gider veya gitmez. Birileri zaten bizi kandırıyor. Bütün suçu iktidara yıkıyor. İktidar gidince yerine gelecek iktidardan nemalanacağını düşünenlerde " bütün suç" şimdiki iktidarda naraları atıyor. İktidar sevici değilim, mağduruyum ancak şunu da biliyorum ki devlet politikası olmuş şeylerde iktidarlar değişse de hiç bir şey değişmez. Birileri sizi olmadığınız birşeyle yaftalamış ve buda devlet tarafından tasdik edilmişse,

    Yanıtla (0) (1)
  • tarafsız / 24 Ağustos 2021 13:00

    Sayın yazar ne kadar güzel şeyler söylemişsiniz ancak siyasete bulanmış kafalar anlamak istemiyor. Siz sorunu çözecek sizlersiniz, kendinizsiniz dedikçe "karar" yorumcularının bazıları illa da iktidar illa da iktidar diyor. İktidar diyenler haydi kendi evimizden başlayalım süpürmeye bizler ne kadar çaba sarf ediyoruz kendi çocuklarımızı yetiştirmeye. İktidarı şeytanlaştıracağım diye düşünmek için ayırdığımız zamanın onda birini çocuklarımıza ayırıyor muyuz?

    Yanıtla (0) (0)
  • Bence / 24 Ağustos 2021 12:52

    (Devam) Hükümet üyesi batılı olmasa idi yemeğini mi bana verecekti, ayakkabısını mı? ARADIĞIMIZ: Şeffaflık- Adalet-Dürüstlük ise batıya gitmeye mecbur değil miyiz? Hangi İslam olduğunu iddia eden yerde Adalet var? ' Senin dinin sana, benim dinim bana'- ' Dinde zorlama yoktur...' diyen dinin mensubu olduğunu iddia ederken, din adına her türlü zorbalığın yapıldığı yer, İslam olduğunu iddia eden yerler değil mi? Yalanın en kötüsü, KENDİNE SÖYLEDİĞİN YALANDIR. Mahvına sebep olur, oluyor da!

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 10:04

    Ak Parti bunu niçin yapıyor? İhraç olan doktor ve mühendise özel sektörde çalışma izni verilmisti.. Öğretmenler için de bir yasa değişikliği kapsamında lisanslarinin yeniden verilmesi, yani özel sektörde ogretmenlik yapabilmeleri için müracaat hakkı verilmiş, insanlar çoluk çocuğunun rızkı için umutlanmisti. Ancak 2 gün önce başvurular sonuçlanmış ve öğretmenlere özelde çalışma izni, yani lisansları verilmeyecek kararı çıkmış. Ak parti bunu keşke yapmasaydı..

    Yanıtla (7) (0)
  • Okur / 24 Ağustos 2021 10:43

    AKP'den adalet bekliyorsanız, "Uykudan Uyanın" derim.

    Yanıtla (16) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 11:16

    Adalet duygusu insanlığını yitirmemiş, herkes de vardır, Ak parti de de vardır..Başka partilerde de.. Çaresizlik, umutsuzluk varsa adalet beklentiniz her zaman olacaktır. Hain yapının mağdur ettiği insanlar ve çocukları, anne ve babaları bu güzel ülkenin vatandaşı ise, vergi ödüyorsa, iş ve istihdam için Ak partiden bunu beklemeleri, umutlanmalari dogaldir. Ak parti bence gereğini yapmalı, yanlış ve kamu vicdanını yaralayan bu karardan dönmeli.

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur / 24 Ağustos 2021 13:40

    Çeken çektiğiyle kalıyor. Sizin yazdıklarınız kitaba uyuyor ancak hayata değil.

    Yanıtla (0) (0)
  • Tahsin / 24 Ağustos 2021 15:33

    Akp gitsin, kalan saglar bizimdir. Gelen iyimidir kötümüdür bilinmaz ama en azindan bunlar kadar isteselerde kötü olamazalar! Bunlar, T.C.`ni fethettik, yagma serbesttir deyip en kiymetlileri yuttular. $imdi artik, para eden araziler satilik.
    Daha önceki HANGI IKTIDAR ARARI SATTI, bilen varmi?

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 12:36

    Keşke bu karardan donulebilse.. Hayırlısı Allah tan.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 24 Ağustos 2021 01:52

    Iktidarin cumhurbaskani bilim adami degil hafiz yetistirme gayretinde. Hafiz da hafizasini ezberle doldurur, icerigin anlamini dusunmez, onunu ardini merak etmez, mantik ve akil yurutmez.

    Yanıtla (24) (2)
  • H.Bulat / 24 Ağustos 2021 07:44

    Keşke hem hafız hemde fizikci yetustirsek , hem hafız hem tıp adamı yetistirebilsek.. Herkesin böyle olması gerekmez. zaten herkesin kapasiteside yetmez.
    Bir makakede okumuştum.
    Seçilmiş çocuklar 6 yaşinda hafız ve 12 yaşinda üniversite mezunu ve 17 yaşinda profösör olacak çalişmalar ve de bir bilim adamı 40 yil da yetişiyormuş.40+17=57 yaş

    Yanıtla (2) (0)
  • fatih / 24 Ağustos 2021 12:35

    10.yüzyilda medreselerde hem pozitif ilimler hem de dini bilimler öğretiliyormuş.buralardan yetişen bilginler zamaninin buluşlarina imza atmişlar ve buluşlarinin insanliğa faydali olmasi icinve geliştirilmesi icin bircok kitaplar yazmislarbağdat endulus semerkant kütüphaneleri oluşmuş ama moğollar ispanyollar bu kütüphaneleri yakip yok etmişler ispanyol bilimcileri kütüphane yakilmasaydi yüzyil daha ilerde olurduk diyorlar 10.yüzyili veo zamanki düşünce özgürlüğünü

    Yanıtla (0) (0)
  • karar okuru / 24 Ağustos 2021 12:15

    Sebep sonuç ilişkisi kuramayan yurdum insanının bir kesimi hala dine geri dönmemiz gerektigini, geçmişteki başarının din sayesinde oldugunu düşünüyor. ancak bu doğru değil. bu durumda Roma devletini, Sasanileri,Cengiz devletini, Hun devletini nasıl açıklamak gerekir. Roma ve Sasani güçlerini korumuş olsalardı islam yayılabilirmiydi. herşeyi nedensellik ilkesi içerisinde açıklamak lazım. Rum suresinde Rumların galip gelmesi istenir. neden komşunun yıkılması istenir. akıl etmek laz.

    Yanıtla (1) (1)
  • Arifasya / 24 Ağustos 2021 12:00

    Dindar nesil diye diye ulkeyi talan eden,memleketi batinin somurgesi yapan,ahlaki ve dini degerlerin icini bosaltan,vahsi kapitalizme hizmet eden bir nesil yetistirdiniz.gurur duyun.sayin hocam,senelerce bunlari desteklediniz peki vicdan azabi duyuyormusunuz?

    Yanıtla (8) (1)
  • oto elektrikçi / 24 Ağustos 2021 11:59

    almanyanın ilk 500 de 49 üniversitesi var. ilk 500 de 37 markası var. gerisini ne ben diyem ne siz sorun.

    Yanıtla (7) (0)
  • Kararla kararli / 24 Ağustos 2021 11:54

    hocam bin kusur yildir ayni muhabbet, deforme edilmis,edilgen islam yikilip yerine olmasi gereken ari islam konulmadikca tum cabalar fasa fiso.

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar Okuru / 24 Ağustos 2021 01:40

    Almanya'daki o iki Turk doktor ortaokul biyolojisinde evrimi ogrenmeye baslamamis olsalardi her dakika yeni bir yola evrimlesen, yeni varyantlar ureten Korona viruse asi gelistirebilirler miydi? Islamcilar dogmalarla bilimin yolunu bastan kapatiyorlar. Wikipediayi engelleyen, evrim teorisini yok sayan bu iktidarla egitimin duzelmesi imkansiz. Bilim ozgur dusunce ister. Egitim ogretimin gorevi de bu ozgur dusunce aliskanligini yerlestirmektir.

    Yanıtla (25) (5)
  • Ad / 24 Ağustos 2021 03:51

    Bu iktidar yokken de bilimin hali orta da idi..degisen bir sey yok
    .

    Yanıtla (1) (11)
  • Okur / 24 Ağustos 2021 13:46

    Bilimsel çalışmalardan bihaber olduğunuz için cumhuriyet döneminde yetişen ve yurt içi ve yurt dışında adini duyuran bilim adamlarımızdan da habersizsiniz anlaşılan. Ama üniversiteleri ele geçirilecek siyasi kurumlar olarak gören, özgürlüğünü ve özerkliğini tanımayan zihniyetle bilim ne kadar gelişir ki.

    Yanıtla (1) (0)
  • H.Bulat / 24 Ağustos 2021 07:48

    Bre adam evrim dedigin insanin maymundan geldiği idda edilen bir teori. Ana sen teoriyi anlatiyirsun. Zihinleri bulandırıyorsun. Ama insanın Allah tarafindan bu günkü haliyle yaratildiğini anlatan islami ilimlere yer vermiyorsun.

    Yanıtla (4) (9)
  • Bir Okuyan / 24 Ağustos 2021 11:42

    Evrim teorisi ile evrim olgusunu karıştırmamak gerek. Evrimi ideolojik olarak benimseyenlerce kasıtlı olarak karıştırılıyor. Mutasyon gibi mekanizmalarla gerçekleşen evrim olgusu gözlenebilir hatta deneye konu olabilir. Aşı vb üretimler de bu tür gözlemler üzerinden elde edilen verilerle, modellerle üretilir. Ancak evrim teorisi bu olguları, fosilleri, canlıların bütün tarihi gelişimini açıklayan, Popper'ın metafizik araştırma programı dediği geniş kapsamlı bir teoridir.

    Yanıtla (4) (0)
  • Bir Okuyan / 24 Ağustos 2021 11:51

    Evrim teorisinin her ne kadar bilimselliği tartışmalı da olsa kendi bağlamı, değeri çerçevesinde okutulmasında problem yok. Ancak bunu ideolojileştirip mutlaklaştırarak insanlara dayatılması söz konusu olursa karşılıklı fanatizmler üretilir. Bir evrimsel biyolog ideolojik yorumlarını da karıştırıp evrim olgusu, teorisi diye anlatıyorsa problem orada başlıyor. Aşı vb teknik gelişmeleri sağlamak için evrim olgusunu bilmek yeter evrim teorisine iman etmeye gerek yok.

    Yanıtla (5) (1)
  • Takipci / 24 Ağustos 2021 11:28

    Yazinin mesaji icin tessekkur ediyorum, bir islamci aydinimizin 'katma deger ve bilgi' kavramlarina atifta bulunmasinin onemli oldugunu dusunuyorum.
    Eski YOK baskani K.Guruz'un bir kitabi var: Medrese ve Universite, yasamakta oldugumuz egitim felaketinin kok sebepleri, o kitapta bulunabilir.
    Tarihsel surecte, Universiteler 'bilgili insan', Medreseler ise 'hafiz' yetistirmis...

    Yanıtla (1) (0)
  • Salih / 24 Ağustos 2021 11:06

    Duyarlilik dedinizde; BAE, Fetö darbesinden sonra, darbenin finansörü ilan edilmi$ti. Cavusoglu, Akar ve Soylu, bu konuda aciklamalari vardi. Eski dü$man birdenbire nasil dost oldu? Demirel rahmetli "dün dündür bugün bugündür" demi$ti. Ama mizah ölcüleri icinde söylemi$ti. Ya bugünkiler!
    Ümmetinizin bu duyarli insanlar sayesinde kalkacagini sanirsaniz, umudunuz kiyamete kalmi$tir diyebilirim.
    Birim insan duyarligi degil, BILIM insani duyarligi $ART efendi. Önce bilim, hurafeye yer yok.

    Yanıtla (3) (0)
  • K.okuru / 24 Ağustos 2021 10:59

    Zeki öğrenciler seçilip alanlarıyla ilgili
    tahsil yaptırılıyor mu?
    Ehil bilgili kişiler işbaşına getiriliyormu?
    Milletin parası bilime teknolojiye..harca
    nıyormu?
    Ünüversiteler bilgi, teknoloji...üretiyor
    mu?
    ...........

    Yanıtla (1) (0)
  • Halk / 24 Ağustos 2021 10:56

    Enag gurubu e flasyon olcumu yuzde 44 tuik enflasyonu yuzde 19
    Yetkili sendika bayram etti 2022 yili icin yuzde 12 zama imza attilar ve sanki cok yuksek bir zam almislar gibi bayram ettiler. Sorun yandas sendikada degil sorun bunu goren yasayan memurlarin hala bu sendikada durmasi. Hakem heyetine gidilseydi yuzde 19 zam olurdu.

    Yanıtla (5) (0)
  • Tr / 24 Ağustos 2021 10:53

    Akp....ile Allah nurunu tamamladı
    Hocam....Taliban ilede bu nuru
    Taçlandıracak....(!)

    Yanıtla (2) (1)
  • Şükrü kaplan / 24 Ağustos 2021 10:36

    İslam dünyası; akıl,bilim ve felsefeyi savunan İbn-i Rüşt yerine tebliğ ve biati savunan İmam Gazali'yi tercih ettiği için şikayet ettiğiniz bugün ki durumda.

    Yanıtla (6) (4)
  • Sorgulayıcı / 24 Ağustos 2021 10:30

    Sayın yazar, bu konudaki emeklerine bizzat şahidim. Ancak bizim muhafazakar camianın temel bakış açısı sorunlu. Siz ilim dediğinizde dini ilimleri, bilim dediğinizde tefsir, hadisi anlıyorlar. Dindarlaşmayı tefsir, hadis okumak zannediyorlar. Piyasada kendisini din alimi zanneden bir yığın hukukçu, mühendis, doktor var. Bu kafayla bilgi, bilim dedikçe tefsir, hadis gruplarını artırırız sadece.

    Yanıtla (4) (0)
  • Süleyman / 24 Ağustos 2021 10:16

    Hangisi daha acı: yok etmek mi yoksa yok edilirken seyirci kalmak mı? Hesap büyük ve çetin....

    Yanıtla (11) (0)
  • KAAN / 24 Ağustos 2021 09:57

    Binayı tutan köşe taşıdır. Küçük taşlarda, köşe taşıyla beraber bütünlük sağlar, güzel bir yapı oluşturur. Köşedeki taşlar sürekli oynarsa, her harekette yön değiştirirse, küçük taşlar, dağılır gider. Birim insanlarda yok oldu gitti. Duyarsızlık, umutsuzluk, uzayan, çözülmeyen problemler.... Kaçını çözdük.... Örnek... Adil adalet, hukukun uzaması, batan, batırılan ve keyifi iflaslar çözümsüzlükler insan.... Sorumluluk.... Yaptırım şart.....

    Yanıtla (3) (0)
  • İyi Biri / 24 Ağustos 2021 09:12

    Psikologlar der ki, hastalığın hasta kabul edilmesi tedavi için ilk adımdır.

    Kendilerini gerçekten erdemli, gelişmiş ve dünyayı 600 yıl boyunca dünyayı adaletle yönettiğine inanan bu toplumun öncelikle "bağnaz, ırkçı ve adalette yüz yıllardır dünyanın çok gerisinde " olduğunu kabul etmesi ileriye doğru gidişin ilk adımı olacaktır.

    Yanıtla (13) (0)
  • Muzaffer Şahin / 24 Ağustos 2021 09:12

    Bunları yazarken, yazarın samimi olduğuna inanmıyorum.Çünkü Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile kavgasını görmemek için kör olmak gerekir. Ne demek Türkiye Cumhuriyeti Devleti 8 inci Milli Eğitim Bakanını gördü. Adalet ve Kalkınma Partisi ikdidar olmadan önce Türkiye Cumhuriyeti Devleti yokmu idi. Hikmet Uluğbayı, Hasan Ali Yücel i geçtim. Vehbi Dinçerleri, Hasan Celal Güzel leridemi inkar ediyorsunuz. Yada yazdığınızı göz ucuyla da olsa bir defa okumuyormusunuz. Nasıl konferans verdiğimizi merak ed

    Yanıtla (1) (4)
  • Mustafa toplar / 24 Ağustos 2021 09:09

    Çözüm o kadar basit ki. Aklı ilimleri öğretirsin yeni nesle. Olur biter. Hem akli ilimleri öğretme hem de nasıl ayağa kalkariz de. Muhterem kalkamazsın. Daha da batarsın.

    Yanıtla (2) (0)
  • Kararli / 24 Ağustos 2021 08:49

    Eğitimin en büyük sorunu gençliği ve geleceği düşünen eğitimcilerden yoksun oluşumuzdur .var olanları da bir 15 temmuz bahanesiyle yıllar öncesinde oluşturdukları listelerde sistemin dışına atarak yetişmiş nitelikli kalifiye insanları en büyük sorun olarak gorduler ve meydanı sadece cüzdanını düşünen insanlara bırakarak eğitimin ve geleceğin gençliğin cenaze namazını kıldılar koskoca bir ülkeyi ve insanını belirsiz bir karanlığa sürüklediler .Elli yaşında elliden fazla taktir teşekkür alan bire

    Yanıtla (2) (0)
  • Boran / 24 Ağustos 2021 08:39

    Ben Türkiye'nin eğitim ve kaliteli insan sorununu ancak afetler için gösterilen bir çabayla açılacağını düşünüyorum. Önce büyük çoğunluk bunu dert edinecek; seçime giderken siyasilere eğitim konusundaki projen ne diyecek. Eğitim politikaları siyasetin üstünde tutulacak ki yap boz tahtasına dönmesin.

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar Okuru / 24 Ağustos 2021 08:34

    Uc bes yasinda cocuklari kuran kurslarinda korku ile dumura ugratarak kaliteli birim insan yetistiremezsiniz. Ancak gozlerinde ve beyinlerinde isik olmayan insan golgeleri yetistirebillirsiniz, Iclerinde hayat birakilmamistir.

    Yanıtla (12) (0)
  • Boran / 24 Ağustos 2021 08:34

    Liyakate her kademede değer verilirse gençler bir yere gelmek için yolun oradan geçtiğini görür ve kalifiye olarak yetişir. Ilim ve marifet bir üst değer olarak kabul görmeli toplumda; maddi bir getirisi olsun ya da olmasın bir üst değer... bilenle bilmeyeni bir tutarsanız, testiyi getirenle kıran nazarında aynı olursa insanlar kolayına kaçarlar.

    Yanıtla (1) (0)
  • insan haklari savunucusu / 24 Ağustos 2021 01:00

    Odadaki fili gormemezlige geliyorsunuz. Islam, bu caga uygun bir din degil. Sorgulamayi gunah sayan, dusunce ve ifade ozgurlugunu kisitlayan, insan haklarina ve ozellikle kadin haklarina saygisi olmayan bir dine inanan insanlarin, icinde yasadiklari cagi yakalamasi mumkun degil. Cumhurbaskanimiz bile "Islam'in guncellesmesi lazim" demedi mi?

    Yanıtla (9) (19)
  • En büyük sorun / 24 Ağustos 2021 08:28

    İslamı ve islama müntesipleri bişeyden anlamıyor olmalarına inanmak.
    Örnek
    İslamın diri diri toprağa gömülen ve ticari ürün olarak görülen kadını hangi seviye çıkarıldığı? Diğer tarafta süreten medeni görünüp kadını ticarileştiren sistemin kalitesine bak bakalım.

    Yanıtla (6) (0)
  • Haydar sayin / 24 Ağustos 2021 08:15

    Hayal aleminden çıkıp gerçeklerle yüzleşmek lazim. Talibanla ayni düşüncedeyiz diyenlerle bir yere varamayız.

    Yanıtla (6) (0)
  • Mehmet y. / 24 Ağustos 2021 08:05

    İyisi mi önce şuurumuzu kazanacağız, sarhosluktan çikacagiz, ki dogru ile yanlışı bir birinden ayırt edelim,
    Sonra neden batının bizi hacir altina aldığının farkına varacağız, sonrada özümüzü bulacağız, ve sonra insan olacağız. Yoksa boş

    Yanıtla (0) (0)
  • Mehmet y. / 24 Ağustos 2021 08:03

    Evet Ahmet bey gene yanilgidasin,
    Bu yüz yıldır belki daha fazladır, muslumanlar ve İslam memleketleri mahkum ve esaret yaşıyor, özgür ve bağımsız degilizki
    Batı hegemonyasinin mahkumu ve marabasiyiz komple, Bu sefer dönüp dolaşıp kendi kendimizi suçluyoruz, batının esiriyken ne beklenebilir kala kala yarısı bati hayranı geri kalan çelişkilerle dolu ne yapacağını bilemez halde, biz kendi benlik ve varlığımızı kayb etmişiz, bulmamizada izin verilmiyor, şuursuz sarhoşlardan ne beklenebilir.

    Yanıtla (1) (9)
  • Hasyobaz… / 24 Ağustos 2021 07:53

    Türkiye’deki cahil takımının mottosudur:
    “Üniversiteler vasıflı insan yetiştirmiyor” yalanı. Üniversitelerimizde yetişen insanların çoğu Alman, Amerikan veya Japon üniversitelerinde yetişen insanlardan çok daha niteliklidir. Ancak, ne yazık ki bu ülkenin cahil yönetim sürüsü liyakatli insan düşmanıdır…

    Yanıtla (4) (0)
  • Almanya ve eğitim / 24 Ağustos 2021 07:49

    Alamanlar II. Dünya Savaşından yenik çıktıklarında, ülkelerini işgal eden Amerikalılardan, İngilizlerden ve Fransızlardan sadece Almanyada okulların yeniden açılmasını istediler.
    Bu bilgi İsmet Özel tarafından aktarılmıştır...

    Yanıtla (0) (0)
  • Tüm sorunların çözümü / 24 Ağustos 2021 07:26

    Üç hamlede tüm sorunların üstesinden gelme:
    1. Ülkede iyi bir eğitim sistemi (dini -seküler kaygısı olmayacak)
    2. Tüketim ekonomisinden üretim ekonomisine geçiş.
    3. Ülkenin çıkar ve menfaatlerini önceleyen onurlu bir dış siyaset. Kaldı ki ilk iki şıkkı iyi uygulayan ülke dünyanın en saygın ve en güçlü ülkelerinden biri haline gelir.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 00:50

    Refahın artması eğitimde de kalitenin artmasına imkan sağlıyor. Okullaşma artıyor, sınıf mevcutları azalıyor, öğretmen açığı kalmıyor, laboratuvar, spor salonu, kütüphane gibi imkanlar oluyor, özel okul sayısı artıyor, insanlar eksiği neredeyse oraya kaynak ayırabiliyor. Finlandiya, Singapur, Güney Kore, Japonya, Almanya... Hepsinde de gelir seviyesi yüksek, eğitim kalitesi de yüksek. Düşük gelirli olup kaliteli eğitimiyle dikkat çeken ülke yok dünyada. Bu düşüncem hiç değişmedi.

    Yanıtla (2) (1)
  • Kâr arlı / 24 Ağustos 2021 05:57

    30 sene önce Güney Kore neydi?...

    Yanıtla (0) (0)
  • Yorumcu / 24 Ağustos 2021 05:31

    Hristiyan dünyasında okuma yazma bilenlerin oranı yüzde 90. Ondan sonra, yok efendim emperyalistler, dış güçler ve sürekli mağduru oynamak.

    Yanıtla (4) (0)
  • Okur / 24 Ağustos 2021 05:27

    Bir yönetim düşünün ki, kendisini eleştirebilecek değil, hep takdir edecek bir gençlik arzulasın. Böyle gençlerin olduğu bir ülke gelişebilir mi? Maalesef hocam pek ümidimiz yok ama söylediklerinize katılıyorum.

    Yanıtla (4) (0)
  • Yorumcu / 24 Ağustos 2021 05:26

    Önceki yoruma düzeltme; okuma yazma bilmeyen müslümanların oranı yüzde 43.

    Yanıtla (0) (0)
  • Gelelim bilime / 24 Ağustos 2021 01:50

    Bu kadar günahkar bir grubun bilimle ilimle ne işi olabilir bu bilime ilime çağrılmış hem Atatürk hem de katlettikleri peygamberleri tarafından onların bütün mirasını toptan yok edip tersine gidip dönmüş bir topluluk zaten boş hikaye bunlarda oturup bilim yapacak akıl etme durumu olsa zaten çoktan bu haramlardan ve günahlardan dönerlerdi o işler çalışma ister haram para varken kul hakkı gasp tecavüz varken filan bunların bilimle filan ne işi olur.. boş tavsiyeler..

    Yanıtla (8) (0)
  • Okur / 24 Ağustos 2021 05:21

    Tavsiyeyi herkesin alması gerekmez. Önemli olan onu alan birilerinin olması. O yüzden boş dememek lazım.

    Yanıtla (1) (0)
  • Yorumcu / 24 Ağustos 2021 05:21

    Dünya genelinde ‘ümmetinizin’ yarısından fazlası okuma yazma bilmiyor. Siz hala ‘neden böyleyiz yaaa’ yazıları yazıyorsunuz. Traji-komik bir durum gerçekten.

    Yanıtla (2) (0)
  • Muammer / 24 Ağustos 2021 04:13

    Ümmet ayağa filan kalkmaz sayın Tasgetiren.
    Tek tek insanlar aydınlanabilir, o kadar..Din ile abad olan bir toplum yoktur.Yapmayiniz, etmeyiniz.. İnsanları boş beklentilerle avutmayalim.. Vebali büyüktür..

    Yanıtla (2) (0)
  • Toplu azap / 24 Ağustos 2021 01:18

    Milyonlarca konferans ver faydası yok.. bu azap yüzlerce yıl sürer… çok günahkarsınız.. hırsızlık tecavüz eroin gasp kötülük türlü işkence insan haysiyetine onuruna saldırılar kız çocuklarına tecavüz peygamberin kızını bile rahat bırakmadınız torununu öldürdünüz soyunu soylırdınız doğa katliamları hayvanları bile yok ettiniz yaşadığınız yerlerde ..dünyada yaşadığınız her yer kötülük ve haram çölü oldu..

    Yanıtla (4) (4)
  • Ad / 24 Ağustos 2021 03:49

    Hayata hep.olumsuz bakarak bir yere varamazsiniz...

    Yanıtla (0) (0)
  • karar okunur / 24 Ağustos 2021 03:19

    Okurken kendimden geçtim. Tasarı ve plan harika. Lakin aynı tür niceliklere uygun insan kaynağı nerede? Türkiye´de toplumsal tarih tersine işliyor. Üretimin gelişme yolu tıkanırken, kapitalist toplumdan köleci topluma geçtik. 2023´te seçimi akp kazanırsa, tarih sahnesinde bir ilki başarır, ilkel topluma geçeriz. Hazırlıkları şimdiden yapılıyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • TB / 24 Ağustos 2021 03:03

    Doğru konuşalım; siyasal islamda bireyin değeri yok. Olmayınca, ışık yok, insanlık yok, bireysel özgürlükler yok, medeniyet yok, insiyatif yok, risk yok, yenilik yok, yaratıcılık yok. Bu kadar yok insana çok...
    Yazık ettiler milyonlara, Allahın cezası bu ekolde vicdan yok, ahlak yok, adalet yok, huzur yok, mutluluk yok...

    Yanıtla (8) (0)
  • Karar Okuru / 24 Ağustos 2021 02:55

    Erdem nedir hocam? Cemaat, hemsehrilik, ırk, parti, din, mezhep taasubları erdem'i bozar mı bozmaz mi? Siz buna karar vermeden erdemli genç yetiştirmeye kalkmayın çünkü akıntıya ters kürek çekiyor olabilirsiniz. O biontek asi bulanlar acaba şirketlerinde hep bir mezhepten adam mı calistirmislar mesela gibi gibi soruların yanıtı baştan verilmeli.

    Yanıtla (1) (0)
  • Gelelim bilime / 24 Ağustos 2021 02:09

    Bu inkar durumu öyle şiddetli ki bilim ve ilimi akıl etmeyi asla dönmez bilim ilim insanlık filan istemez haram zorbalık dolandırıcılık şiddet yağma gibi bedava seçenek varken ne işi olur bilimle ilimle mesele çözmekle filan bu kişinin de işi olmaz cahil toplumun alimi olmaktan mutlu yani akıl eden bunun tabiriyle müslüman bize göre insan olsa bu kişi konferans verebilir mi bu uyduruksiyonlarla yani hepsi halinden haramdan ilimsizlik bilgisixlik kölelikten mutlu bu kişi de işte dünyada ömür

    Yanıtla (7) (0)
  • Gelelim bilime / 24 Ağustos 2021 01:56

    Kısacası böyle harami toplulukların bilimle ilimle akılla filan işi olmaz bunların problemini bilimle akılla ilimle insanlıkla çözemezsin harama eroinman gibi alışmış bir kere.. çok zor bir mesele bu adam ne konferans verse boş köylü zekasıyla ne miras varsa bozdurup kötülük için harcayan kötülük için fırsat kollayan bir grup asla düzelmez sel deprem yangın büyük bir kölelik ve aşağılanma akıllandırmamış bilim verip düzelteceksin adam zaten bilim ilim insanlık istemiyor Boğaziçi’ne bak gör ..

    Yanıtla (13) (1)
  • Karar Okuru / 24 Ağustos 2021 01:49

    Diyanetin butcesi Milli egitime verilip cagdas, durust ve yetkin bir kadro ile donatilinca egitim duzelmeye baslar.

    Yanıtla (20) (2)
  • Karar Okuru / 24 Ağustos 2021 01:45

    Milli egitim tarikatlarin elinde oyuncak ve propaganda araci olmusken nasil olacak egitimin duzelmesi?

    Yanıtla (18) (0)
  • Okur / 24 Ağustos 2021 01:36

    Sayın yazar güzel işler ypmışsınız allah razı olsun insan evela yakın çevresinden mesuldur bizde adet olmuş adam ailesinin ihtiyacını görmez uzaktaki şeyhi borçlanarak ziyarete gider bu gibi örnekleri çoğaltabiliriz yazınızda mazlum milletleri yazmışsınız acaba bunlara zalimlik edenler kimler mesela Kürtlerin mazlumiyetine hiç kafa yordunuzmu

    Yanıtla (4) (2)
  • Toplu azap / 24 Ağustos 2021 01:22

    Sen de bu hak bilgileri söylemek cesareti var mı yok o vakit boşa konferans veriyorsunuz ben sizlerden ayrıldım sizlerle hiç bir bağım yok asla ne peygambere hepsine ne hak Teala’ya açıklayamam ancak hak dine hak Teala’ya ve bilgin kullarına peygamberlere inanırım o da sizin aktardığınız gibi değil peygamberin kızına saldıran soyunu katleden herhalde doğru bilgi iletmemiştir.. nefsine aktarmıştır..

    Yanıtla (3) (4)
  • Selim / 24 Ağustos 2021 01:18

    İnsanı keyfinin, nefsinin ve çıkarının kölesi yapan, üretmeden çalışmadan kazanan, güç ve otoriteye yanaşıp kısa yoldan makam ve çıkar hedefleyen bir nesil yetiştirmekte rolü olan, resmî- gayrı resmî, kurtarıcı(!)-kaytarıcı, Kemalist- islamcı herkesin bu sonuçda vebali var.
    Bu toplumun ümidi ve heyecanını kıran ve söndürenlerin kökü kurusun. İdealist insanlarımız niye yurt dışına kaçıyorlar acaba.
    Din algımız ve idrakimiz raydan çıktı ve çıkar ve menfaate alet edilir hale geldi.

    Yanıtla (7) (1)
  • Okur Karari / 24 Ağustos 2021 01:17

    Dunyaya "din" gozluguyle bakmaya direttigimiz surece bu bilim problemini cozemeyiz. Biri hic sorgulamadan inanma isi, digeri de kokune kadar sorgulama isi. Tamamen zit yani. Newton'un 300 yil once yaptiklarini Einstein o bizim buyuk bilim adami diye sorgulamasaydi su an uzayda dolasmamis mumkun degildi. Su an imami ya da AKP liderini kim sorgulayabiliyor? Birak,istedikleri soruyu soramiyorlar. Iste bu insanlarin bilim yapmasi imkansiz. Bin yil beklesek de gol yogurt tutmaz.

    Yanıtla (11) (1)
  • Toplu azap / 24 Ağustos 2021 01:15

    Şeytan da azapta gerek tabi melekleri bile kötülükte geçtiniz öyle ki şeytan size bakıp yeryüzünden geri çekildi bana ihtiyaç yok bunlarla aşık atamam ben bunlardan müstesnayım dedi..

    Yanıtla (7) (1)
  • Toplu azap / 24 Ağustos 2021 01:13

    Müslüman olduğunu idda eden insanların suçları bütün dünyada işlenmiş günahların en az 1 milyon katı arşı yıktı artık bu azap da bize yani bütün hepinize bütün soya sopa müstehak oldu kuranda lanetlenen birşeyoğullarını geçtiniz..sayın yazar.. dünyanın en günahkar insanlarınız.. öyle ki bu günahlar yüzünden azaptasınız asla düzelmezsiniz..peygamberin lanetini almışsınız çünkü kızına ve ailesine yaptıklarınız yüzünden..

    Yanıtla (2) (1)
  • Milyonlarca / 24 Ağustos 2021 01:09

    Gençler yurtdışına kaçıyor üniversitelerinden yetişen biraz akıllı bütün o erdemlı insanlar kaçıyor bilgin olsun burada talibanla başbaşa kalacaksın ve tabi ki kız çocuk ve torunların da bu acıyı çekecek açlık sefalet yokluk cahillik zorbalık ve kötülük içinde yaşayacaklar senin günahlarının bedelini ödecekler tıpkı afganlı insanların sizlerin günahlarınızın bedelini ödedeği gibi. Geçmiş olsun.

    Yanıtla (7) (0)
  • karar okuru / 24 Ağustos 2021 01:07

    Çözüm eğitim elbette ama nasıl bir eğitim. dini hassasiyeti olan insanlarımız pozitif eğitimin dinden uzaklaştırdıgını düşünüyor. önce din eğitimi olsun yada ikisi bir arada olsun isteniyor. yanı hem o, hem bu. kulaga hoş geliyor ama ikisinin alanları çok farklı ve bir sentez oluşturmaları mümkün değil. cocuklar dinden uzaklaşacak korkusunu aşmak lazım. büyüklerin endişelerini taşıyan insanlara değil, dünya ile yarışabilen insanlara ihtiyacımız var.

    Yanıtla (6) (0)
  • Karar okuru / 24 Ağustos 2021 01:00

    islamcısı kemalisti ülkücüsü ....trafikte kurala uymuyor.yere ,piknik alanına sahile çöpünü atmaktan utanmıyor,saat 9 dan önce ve çöp arabası gittikten sonra çöpün atılmayacağını bilmiyor.inandığı düşünceyi okumuyor merak etmiyor bilmiyor.apartmanda komşusunu rahatsız ettiğini bile bilmiyor,hatırlatılırsa bahanesi var.kitap okumuyor.propaganda kitapları ve boş kitapları saymayın.metro kurallarını bilmiyor.v.s v.s

    Yanıtla (11) (0)
  • Bilal. / 24 Ağustos 2021 00:56

    Allah ve Rasulünün onayladığı bir eğitim olmalı. Bu da Kur'an ve hadis ilmini temel kabul ederek olur. Gerisi teferruattır. 15 yıl okul olacak. ALLAH peygamber olmayacak. Sonuç bu olur. Gayet normal...

    Yanıtla (2) (16)
  • Karar Okuru Akif / 24 Ağustos 2021 00:52

    Ahmet Bey.
    Sizin "EĞİTİM" için düşünüp kafa yorduğunuz kadar 20 yıldır iktidar kafa yorsaydı,büyük ölçüde eğitim meselesi rayına otururdu.
    Eğitimde en önemli engellerden biri,iktidar yanlısı YALAKA sendikalardır.

    Yanıtla (12) (0)
  • Soylemek / 24 Ağustos 2021 00:32

    Is soylemekle olmuyor, elini tasin altina sokup, karinca kararinca genc neslin egitimini bizzatihi yuklenmekle oluyor. Bize lutfen elindentutup yetistirdiginiz nesillereen bahsedin. Ama Turkiye ogutulmus harcanmis insanlar ulkesidir. Hala da harcamaya devam ediyor ve bunda sizlerin de katkisi cok oldu malesef...

    Yanıtla (8) (1)