“Demokrasi güvene, diktatörlük teröre dayanır”

Sevgili okuyucum: Bir bakın bakalım bu yazımın Türkiye’nin bugünleri ile bir ilgisi var mı?

Sosyal sermaye o kadar unsura birden etki ediyor ki… Bu hüküm bir “cici cici” nutku, bir “kendinizi iyi hissedin” diskuru değil. Bir dizi araştırma art arda aynı sonucu gösterdi. Bu arada şu notu da ekleyeyim: Bir toplumun sosyal sermayesini ölçmenin birden fazla yöntemi var. Fakat en basiti, insanların birbirine ne kadar güvendiklerini ölçmek. Bir bakıma sosyal sermaye = Güven.

Bildiğim kadarıyla ilk inceleme Robert D. Putnam’ın 1993 tarihli Demokrasiyi Çalıştırmak kitabıydı. Onu 1995’te Fukuyama’nın Güven-Sosyal Erdemler ve Refahın Yaratılması izledi. Sonra ekonomi dergilerinde sonucu teyit eden makaleler çıkmaya başladı. (Mesela “Does Culture Affect Economic Outcomes?” Luigi Guiso ve arkadaşları, Journal of Economic Perspectives, 20, 2—Bahar 2006—s. 23–48 ve oradaki atıflar).

Bütün çalışmalar aynı noktayı gösteriyordu. Güven, sosyal sermayeyi, sosyal sermaye ekonomiyi ayağa kaldırıyordu. Bunun tersi de doğruydu, insanların birbirine güvensizliği sosyal sermaye kaybına, sosyal sermayenin düşüşü de fakirliğe götürüyordu. Beşerî bilimler artık deneyle, gözlemle yürüyor. Deneylerden toplanan veri ilgileşim veya regresyon denilen istatistik tekniklerle incelenip matematiğe dayanan sonuçlar hâline geliyor. Bu ne demek? Mesela şu demek: Dünyada iki yüz civarında ülke var. Her birinin güven indeksini ölçüyorsunuz. Kişi başına gayrı safi yurt içi hasıla da belli. Sonra şu soruyu soruyorsunuz: Güvenle refah arasında ilgi var mı? Büyük bir evet çıkıyor.

GÜVEN, GÜVENSİZLİK VE DİKTA

Bunlar bilinen sonuçlar. Alt Akıl-Aptallar ve Diktatörler kitabımda güven, sosyal sermaye ve ekonomi konularını daha derinlemesine incelemiştim. Kitabın ismi meğer öngörüye dayanıyormuş. Güvenle demokrasi arasında da güçlü bir ilgileşim varmış. Birkaç gün önce Harari’nin iki ayrı konuşmasından aşağıdaki pasajları buldum.

İkisinin de başlığı şu olabilir: Demokrasi güvene, diktatörlük teröre dayanır. Okuyucularım için metni çevirdim ve tercüme ettim. Buyurun:

Kaynak: https://bit.ly/Harari-Guven-1

Harari:

Buradaki kilit mesele demokrasinin güvene, diktatörlüğün ise teröre dayanmasıdır. [Alkışlar] Eğer siz, kurumlara olan güveni sistematik olarak yok ederseniz, medyaya, akademiye, mahkemelere ve benzerlerine olan güveni yok ederseniz, bazı insanlar bunun insanları bu kurumlardan özgürleştirmek olduğunu düşünür. Ama öyle değil. Tüm güveni yok ettiğinizde hala işe yarayabilecek tek şey diktatörlüktür. Diktatör olmak isteyenlerin yaptığı da budur: sistematik olarak güveni yok ederler…”

ONLAR KÖTÜ! BEN İYİYİM!

Kaynak: 4 News https://bit.ly/Harari-Guven-2

Sunucu: “Peki tarih bize popülistleri neden iktidar mevkilerinde tuttuğumuza dair ne söylüyor?

Harari:

Bu kitaptaki en eski numaradır. Böl ve yönet. Bir diktatör için iktidara giden yol toplumu bölmek, vatandaşlar arasında güvensizlik yaratmaktır, demokrasinin işleyebilmesi için vatandaşlar arasında güvene ihtiyaç vardır. Diğer partiye, siyasi rakiplerime güvenmeliyim, onlarla aynı fikirde değilim, belki aptal olduklarını bile düşünüyorum ama kötü olduklarını düşünmüyorum. Bana zarar vermek istediklerini düşünmüyorum. Demokrasinin temeli budur. O hâlde seçimi kaybetsem bile, vatandaşların çoğunluğunun kararını kabul etmeye hazırım. Ama eğer diğer partinin benim rakibim değil, düşmanım olduğunu düşünürsem, onlar benim yaşam tarzımı yok etmek istiyorlar. Beni köleleştirmek istiyorlar. Seçimleri kazanmak için yasal ya da yasadışı her şeyi yaparım. Kaybedersem de kararı kabul etmeyeceğim.”

TOPLUM YOK KABİLE VAR

Bu durumda ya iç savaş çıkar ya da diktatör olursunuz. Bir diktatörün vatandaşlar arasında güvene ihtiyacı yoktur. Aslında, insanların birbirlerinden korkması ve nefret etmesi bir diktatör için daha iyidir; o zaman diktatörü zorlamak için birleşemezler. Diktatörlük bu anlamda ayrık otu gibidir. Her yerde yetişebilir ama demokrasi narin bir çiçek gibidir. Başarılı olmak için ön koşullara ihtiyaç duyar. Kilit ön koşullardan biri de toplumun farklı kesimleri arasındaki güvendir. Dünyanın her yerinde popülistlerin yaptığı da aynı numaradır. Toplumda önceden var olan yaraları, insanların anlaşamadığı yerleri bulurlar. Ve yaraları iyileştirmeye çalışmak yerine parmaklarını yaraya sokup büyütmeye ve vatandaşlar arasındaki güveni yok etmek için mümkün olduğunca alevlendirmeye çalışırlar. Sonra da kendilerini bir kabilenin lideri olarak sunarlar. Bu artık bir toplum değildir. Artık savaşan kabilelerdir ve kendilerini bir kabilenin başına geçirerek diğerini yenme sözü verirler.

YORUMLAR (17)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
17 Yorum
  • Kerim Şahin / 28 Mart 2025 22:55

    Teşekkürler, daha güzel izah edilemezdi.

    Yanıtla (0) (0)
  • Adem / 28 Mart 2025 06:49

    İngiltere demokrasinin beşiği olarak bilinir; ancak bu gerçek Birleşik Krallığın en büyük tefrikacı olmasına engel olmamıştır.

    Yanıtla (1) (0)
  • Kararlı / 28 Mart 2025 15:28

    Onlar dışarda bölüp yönetiyorlar. İçerde ise birleştiriyorlar. Adı İngitere değil zaten, Birleşik Krallık. Ger renkten dinden dilden insanı da bir arada tutmak için herşeyi yapıyorlar.

    Yanıtla (1) (0)
  • Cabbar / 28 Mart 2025 22:19

    İngiltere, "güneş batmayan imparatorluk" olarak anılırdı ve "böl yönet" siyasetinin uzmanıydı. Bugün ise, kendisi bölünme korkusuyla yaşıyor. Galler, İskoçlar, İrlandalılar ayrılmasın diye ödü patlıyor... Herşeye rağmen, modern demokrasi, bir Anglo-sakson patentine sahiptir ve övünmek haklarıdır

    Yanıtla (0) (0)
  • Kartal / 28 Mart 2025 17:58

    Kendiniz itiraf ettiniz; kurtlar vadisi aksaçlı aksakallıları biz bulduk icat ettik film oldu,patladı gitti diye,,,o yaptığınız ne kadar yanlıştı,o gazı almış derin akıllarla yaşamak çok zorlaştı,,sizi seviyoruz ama gaz vermeyin hayal vermeyin bu millete, durdur durdurabilirsen sonra.

    Yanıtla (0) (1)
  • o aslan / 28 Mart 2025 11:34

    Hocam kendi kendimizi kandırmanin bir anlamı yok Allah aşkına bu zihniyet te olan hangi ülkede demokrasi veya demokratik yönetim vardır.

    Yanıtla (5) (2)
  • Kararlı / 28 Mart 2025 15:40

    Demokrasi olan batı ülkelerinde aynen bu var. Toplumda birbirine güven duygusunu artırmak için her türlü politika uygulanıyor. Bundan uzaklaşıldığı zaman da demokrasi zayıflıyor. Şu anda Amerika’da olduğu gibi yada ülkemizde olduğu gibi. Otokratlar güvensizliği pompalıyorlar. CHP güvenilir bir parti oldukça iktidar olacak. O güvenilmek istiyorsa da herkese AKP’lilere de güvenecek. Güvenmiyorsak zaten savaşmaktan başka yol da kalmıyor. Öyle olmadığını göstermek zorundayız. Değişim için güven.

    Yanıtla (0) (0)
  • Kararlı / 28 Mart 2025 15:34

    Yapmamız gereken muhalefetin kapsayıcı olması, dışlayıcı değil. Belli ürünleri firmaları boykot listesine almak örneğin kapsayıcı değil. Ülker örneğin neden boykot listesinde olsun. Rengini tadını beğenmediğiniz içinse bu mantıklı değil. AKP’ye oy verenler neden dışlansın. Onlar da gelsin muhalefete katılsın elbette. Muhalefeti büyütelim ki iktidar olabilsin. Değişim olabilsin. Yapacak çok iş var.

    Yanıtla (0) (0)
  • karar okuru / 28 Mart 2025 12:13

    Arkadaşlar aklı başında herkes görüyor olmalı ki, iktidar toplumu bölerek yönetiyor maalesef. %51 bana yeter. polis, yargı, ordu zaten bende %49 ne hali vara görsün kafasında. ses çıkarırlarsa ordu ile polis ile, yargı ile kırarım kafalarını diyor yani.

    Yanıtla (8) (1)
  • Mustafa / 28 Mart 2025 11:12

    Hocam harika bir yazı olmuş. Emeğinize, yüreğinize sağlık. Umarım i sağduyusunu hala koruyan iktidar yanlıları da bu yazıyı okur da kendilerini yeniden kontrol ederler.

    Yanıtla (3) (0)
  • Cemil Halis / 28 Mart 2025 10:35

    Sebep ve dönemler kalsın ama, Türk devleti hukuksuz davranarak bir çok toplumu yok sayarak kurulmuş. Bu durum devam ettiği üsrece hukuk yerini bulamaz. Evet, yeni yapılanmaya gidilmesi zorunludur

    Yanıtla (3) (6)
  • Karar Okuru / 28 Mart 2025 09:01

    Çok nefis bir yazı olmuş hocam! Öyle temel ve canalıcı bir noktaya parmak basıyorsunuz ki... Tamamen katılıyorum...

    Yanıtla (2) (0)
  • Hasan Çakmak / 28 Mart 2025 08:50

    Çok doyurucu, ufuk açıcı , hayatın gerçekleriyle uyumlu bir yazı. Teşekkürler sayın yazar. İyi ki varsınız.
    ,

    Yanıtla (1) (0)
  • okur / 28 Mart 2025 02:12

    teröre dayanan başka şeyler de var söyleyemediğimiz yüzyıllardır

    Yanıtla (0) (0)
  • H OKUR / 28 Mart 2025 02:06

    Tesbitler tamam hocam da;Siz gerek bilim gerek fikir ve siyaset dünyamızın önemli bir şahsiyeti olarak sonuç alıcı ittifakı nasıl kurmalıyız ?; fedakarlık kimlerden gelmeli? Mevcut mevzuat dahilinde elbette…
    Mevcut liderlere ön ayak( lokomotif) olsanız. Saygılarımla

    Yanıtla (1) (0)
  • Matrakçı... / 28 Mart 2025 00:50

    Demokrasi güvene, diktatörlük teröre dayanır”...!..şimdi en büyük örneği sarı kafa emlakçi ve tayfası..Ezik ve silik tipler ise onları alkışlayıp kendilerini MEDENİ YAPAR...

    Yanıtla (2) (1)