Leonardo da Vinci ve Vincent Van Gogh'tan sonra Claude Monet ile İngiltere'nin çiçeği burnunda Kralı III. Charles da iklim aktivistlerinin hedefi oldu. Almanya'da iklim aktivistleri Fransız ressam Monet'nin Barberini Müzesi'nde sergilenen tablosuna patates püresi fırlattı. Londra'daki Madame Tussauds müzesinde bulunan Kral Charles ve Konsort Kraliçe Camilla'nın balmumu heykellerini çikolatalı pastayla kapladı.
Uzun zamandan beri onlarca milyon dolar değerindeki sanat eserlerine saldırı niteliğinde eylemler gerçekleştiren iklim aktivistlerinin son hedefi ise Fransız ressam Claude Monet'nin tablosu ile Londra'daki Madame Tussauds müzesinde bulunan Kral III. Charles ve Konsort Kraliçe Camilla balmumu heykelleri oldu.
Almanya'da Letzte Generation (Son Kuşak) adlı çevreci grup üyesi iki aktivist, iklim değişikliğine dikkati çekmek amacıyla Potsdam kentindeki Barberini Müzesi'nde sergilenen Fransız ressam Claude Monet'nin 'Les Mueles' (Saman Yığınları) serisinde yer alan bir eserine patates püresi attı.
TABLONUN DEĞERİ 110 MİLYON DOLAR
Grubun Twitter'dan yaptığı paylaşımdaki görüntüde, iki kişi ellerindeki kapların içindeki püreyi, değeri 110 milyon doların üstünde olan ünlü esere fırlattıktan sonra ellerini yapışkanla tablonun altındaki duvara yapıştırdığı görülüyor.
Paylaşımda ayrıca, tabloya patates püresinin atıldığı belirtilerek, "Bu Monet'yi (tabloyu) sahne, kamuoyunu da seyirci yapıyoruz. Fosil ilerleyişin hepimizi öldürdüğünün topluma yeniden hatırlatılması için bir tabloya patates püresi atılması gerekiyorsa o zaman size bir tablo üzerine patates püresi veriyoruz" denildi.
DİNLEMENİZ İÇİN PÜRE Mİ OLMALI?
Eylemi gerçekleştiren kadın da "İnsanlar açlık çekiyor, insanlar donuyor, insanlar ölüyor. Bir iklim felaketinin içindeyiz. Sizin tek korktuğunuz bir tablonun üzerine domates çorbası veya patates püresi olması. Benim neden korktuğumu biliyor musunuz? Bilimin 2050'de ailelerimizi besleyemeyeceğimizi söylemesi. Dinlemeniz için tablonun üzerinde patates püresi mi olması lazım? Yemek için kavga etmek zorunda kalırsak bu tablonun hiçbir değeri olmayacak" diye seslendi. Camla kaplı eser zarar görmese de iki aktivist gözaltına alındı.
EN ÇOK VAN GOGH HEDEF ALINDI
14 Ekim'de ise İngiltere’de benzer bir olay yaşanmış, 'Just Stop Oil ' (Sadece Petrolü Durdurun) adlı çevreci grubun iki üyesi, başkent Londra'daki National Gallery'de sergilenen 72.5 milyon sterlin değerindeki Vincent Van Gogh'un 'Ayçiçekleri' tablosuna domates çorbası fırlatmıştı.
Protestocular, 1888 tarihli tablosuna domates çorbası attıktan sonra yapıştırıcıyla ellerini tablonun altındaki duvara yapıştırdı. Daha sonra aktivistlerden 21 yaşındaki Phoebe Plummer, "Daha değerli olan nedir? Sanat mı yoksa hayat mı?" diye bağırdı.
Bu arada haziran ayında da yine Just Stop Oil’dan iki farklı aktivist yine Londra’da bulunan Courtauld Gallery’de bir başka Van Gogh tablosunu hedef almıştı. Rekor sıcaklık ve kuraklık nedeniyle Avrupa’nın çoğunda yaşanan iklim değişikliğinin etkisini vurgulamak isteyen protestocular, Van Gogh’un Çiçek Açmış Şeftali Ağacı tablosuna kendilerini “yapıştırmışlardı”.
KRAL CHARLES'I PASTA İLE SIVADILAR
Just Stop Oil aktivistleri, Madame Tussauds'daki Kral Charles ve Konsort Kraliçe Camilla'nın balmumu heykellerini de çikolatalı pastayla kapladı.
Sosyal medyada yayınlanan bir videoda, iki protestocu Just Stop Oil'a bağlılıklarını göstermek için tişörtlerini çıkarırken görüldü. Protestocular daha sonra Kral III. Charles'ın balmumu heykelinin yüzünü çikolatalı pastaya buladı. Protestocu grup söz konusu eylemin, Kral Charles'ın geçtiğimiz günlerde istifa eden Başbakan Liz Truss'ın tavsiyesi üzerine artık katılmayacağı bildirilen COP 27 iklim zirvesi öncesinde yapıldığını söyledi.
İklim aktivistleri 20 yaşındaki Eilidh McFadden ve 29 yaşındaki Tom Johnson, "Amacımız çok açık. Talebimiz basit: Sadece petrol ve gaz kullanımını bırakın. Çocuk oyuncağı" dediler. Eylemden sorumlu tutulan 4 kişi tutuklandı.
AMAÇ ZARAR VERMEK DEĞİL
İklim aktivistlerinin sanat eserlerine yönelik devam eden saldırılarını değerlendiren uzmanlar ise amacın zarar vermek değil farkındalık oluşturmak olduğunu söylüyor.
Hanersman Danışmanlık Kurucusu Akademisyen-Yazar Ecehan Ersöz “Sanatın dünyayı değiştirme gücü çerçevesinde, kendilerine destek olmasını talep ediyorlar. Yeni petrol taahhütleri durdurulana kadar, bu konuya farkındalık sağlanması için galerilerin kapatılmasını istiyorlar. Fakat genelde protestocular amaçlarının, eserlere hasar vermek değil, iklim krizine yönelik tehditlere dikkat çekmek olduğunu ifade ediyorlar” dedi.