Akdoğan: Yeni göçmen dalgası Avrupa'yı vurur

Başbakan Yardımcısı Yalçın Akdoğan, Suriyeli göçmenlerin durumunu incelemek için bulunduğu Kilis'te Avrupa'ya önemli mesajlar verdi. "Türkiye kimsenin kapıcısı değil" diyen Akdoğan, yeni bir göçmen dalgasının "Avrupa'yı da vuracağını" dile getirdi.

Başbakan Yardımcısı Yalçın Akdoğan, Rusya ve Esad rejiminin Suriye'nin Halep vilayetindeki saldırıları nedeniyle bölgeden kaçarak Türkiye'ye sığınan göçmenlerin durumunu görmek üzere Kilis'e gitti. Burada sınır bölgesinde kurulan Öncüpınar Konteynır Kenti'nde incelemelerde bulunan Akdoğan, daha sonra Mersin'e hareket ederek Yemen'e altı bin ton yardım malzemesi gönderen gemiyi uğurladı. Mersin'e giderken uçakta Milliyet'ten Serpil Çevikcan'a bir mülakat veren Akdoğan şunları kaydetti:

Türkiye’de şu anda 2 milyon 620 bin Suriyeli , 172 bin Iraklı var. Kamplarda 285 bin kardeşimizi barındırıyoruz. 10 şehirde 26 kampta yaşıyorlar. Sınırın hemen yanında 9 çadır kent var, 10. Kuruluyor. Buralarda da yaklaşık 100 bin kişi var. Bu son dalga değil. Şu anda sınırda yığılma yok. Açık kapı politikamız devam ediyor. Hayati bir durum varsa, ölümden kaçma durumu varsa onları alıyoruz. Göç dalgaları kendi kendine olmuyor.

Bombardıman oluyor, siyasi maksatlarla ya da demografik yapıyı değiştirerek kendi kontrollerinde yapı oluşturmak için.

Akdoğan, Suriyeli çocuklara şefkat gösterdi.

Her geleni alırsanız bazı oyunlara gelebilirsiniz

Siz her geleni alırsanız bazı oyunlara gelebilirsiniz. Bazen de insan kaçakçılığı şeklinde. Hatay Valisi aradı dün 800 kişi karşı taraftan gelmiş. Baktık insan kaçakçılığı, birileri kandırıyor getiriyor. Bunları aldığınızda bu duyulursa herkes gelmek ister.

Demografik yapı ve insan kaçakçılığı planlarına alet olmamak lazım. Sınırı aç, herkesi al vesaire türü yaklaşımlar bu yüzden doğru değil. Hem göçmen göndermeyin diyorlar hem de sınırları aç. Güney sınırlarını açın, herkesi alın batı sınırlarını kapatın kimseyi geçirmeyin.

Kimsenin kapıcısı değiliz

Biz kimsenin kapıcısı, bakıcısı değiliz. Batılılar burada istiyor diye bunlara kapıcılık, bakıcılık yapacak halimiz yok. Allah rızası için kardeşlik yapıyoruz, kapıcılık yapmıyoruz. Gönül kapılarını açsınlar. Biz 3 milyon kişiyi alırken niye sesleri çıkmıyordu? Kendisine dokunan konuşuyor, siz bugüne kadar ne yaptınız, hiç!

Yeni dalga Avrupa'yı vurur

Yeni dalga olursa bu Avrupa’yı vurur. Biz bunun ihtimal hesaplarını yapıyoruz. 100-150 bin kişi Türkiye’ye gelebilir, en kötü 600 binin üzerinde göç olursa bu Avrupa’yı da vurur. Bunu da bilsinler. Bize insanlık çağrısı yapmaya kimsenin hakkı yok. Kendileri insanlık adına bir şey yapmayanlar bize insanlık dersi veremezler. Almanya bu konuda duyarlılık gösteriyor. Sayın Merkel bu konuda yaklaşımlara sahip. Bir proje paketi sunduk. Suriyeli sığınmacılara yapılan yardımlar. Hem devlet olarak, hem sivil toplum örgütleri olarak, 90 bin 127 bin sığınmacı.

Kilis Nobel'i hakediyor

Kilis Nobel’i hak ediyor. Kendi nüfusundan çok daha fazlasını misafir olarak kabul ediyor. İlk etapta ölümden kaçan insanların koruma altına alınmasıydı. Bu Suriye sorunu kısa vadede çözülemeyeceği için, orta ve uzun vade planları hazırladık. Bakanlar Kurulunda strateji toplantısı yaptık. 700- 800 bin civarında öğrenim çağında çocuk var. Staretji belgesi hazırlıyoruz, devletin temel stratejisi nedir, birçok alanda nasıl hizmet verileceğine dair çalışmalarımız devam ediyor. Sığınmacı mülteci sorununa karşı öncelikle Türkiye’nin yalnız bırakılmaması çok ciddi bir dayanışmanın... 9 milyar harcadık onlardan gelen 455 milyon dolar. Bu sorunla başa çıkabilmek için dayanışma ve yardımlaşma gerekiyor.

Son nüfus hareketi Rusya'dan kaynaklandı

Bu kişilerin mümkün olduğu kadar sınırın ötesinde tutulması. Mümkünse bir insani yardım kuşağı gibi bir kuşak sivil kuşak oluşturmak. Uçuşa yasak bölge, güvenli bölge yaklaşımları Sayın Ccmhurbaşkanınız tarafından bunun için gündeme getirdi. Şimdi göç korkusu yaşayanlar bu çağrılara kulak tıkadılar. Bu saldırıların durması için çok ciddi bir diplomatik baskı kurulması lazım. Son nüfus hareketi Rusya’nın bombalamalarından kaynaklandı. Halep’in kuzeyinde yolu kesecek şekilde abluka oluşturdular son büyük göç hareketi bundan kaynaklandı. Göç, göç diyenlerin bu saldırılara dur demesi lazım. Bu olmadıkça yeni saldırılar gündeme gelecektir.

"Allah rızası için kardeşlik yapıyoruz, kapıcılık yapmıyoruz"

Sadece denizlerde 92 bin kişiyi kurtardık

Türkiye toplumunun hassasiyetini anlamaları lazım. Birilerinin biz bu kadar yükü çekerken bize şunu edin bunu edin şeklinde laflar etmesi bize saygısızlıktır yakışık almıyor biz insanlık gereği yapıyoruz. Sadece denizlerde 92 bin kişiyi kurtardık biz. 147 bin kişi engellendi insan kaçakçılığına kurban edilmek istenen. Almanya’ya gidenler nasıl gittiler, arada 10 devlet var. Bizim aramızda böyle 10 devlet mi var, hemen sınırımızda biz nasıl tutacağız. Suriye politikasında çok dirayetsiz politikalar takip etti bizim uyarılarımıza uymayanlar...

PYD ve DAEŞ piyon örgütler

PYD konusunda Türkiye’nin hassasiyetleri belli. Türkiye’nin hassasiyetleri gözardı edilerek ne Suriye’de bir adım atılabilir, ne yeni bir düzen kurulabilir. Piyon örgütler üzerinden sınırlar yeniden çizilmeye çalışılıyor, PYD gibi. Terör her zaman kullanılır figüran olarak. PYD’yi de figüran olarak kullanıyorlar. ABD ile İran arasındaki yakınlaşmaya bakın. DAEŞ diye bir örgüt, düşmanımın düşmanı dostumdur. Irakta da dostumun dostu dostumdur yaklaşımı oldu. Büyük bir kutuplaşma var bölgede, bunun vasıtası da PYD, DAEŞ gibi piyon örgütler. Bu tablo ne kadar sağlıklıdır bunu sormaları lazım.