Türkiye’de insanlar niye kolay ölür?

Maden kazaları, sel ve afetlere karşı çaresizlik, tren kazaları, arkası kesilmeyen iş kazaları yahut güvenliğin en ziyade olduğu bir denizde kurtarılamayan gemiler… Bütün bunların neticesinde insanların hayatlarını kaybetmesi devletin dikkat dağınıklığını, yetersizliğini ve teknik özelliklerinin eksikliğini gösterir. Böylesi vakalar her ülkede olabilir ama hepsi birden değil. Ve hepsinde de mutlaka can kayıpları görülmez… Türkiye tamamını yaşıyor ve insanlarını kaybediyor. Bu bahiste halimiz, tavrımız sorunludur, doğal olarak istatistiğimiz ve sicilimiz bozuktur.

Yanlış kurulum, eksik denetim, hataları görmezden gelme ve temelde de insan hayatına değer verilmemesi gibi uğursuz bir zincir var, kırılamıyor. Medya yazıyor, toplumda da küçümsenemeyecek bir duyarlılık var ama tedbirsizlik ve umursamazlığın imtiyazı mağlup edilemiyor. Son olayda görüldü ki sadece yerlisi değil yabancısı da bu imtiyazdan yararlanıyor.

Neticede kaliteli, sorumlu ve insan odaklı devlet formuna ulaşamıyoruz.

Deprem gibi, göz göre gelen ve yine geleceği neredeyse kesin olan; binli, onbinli, ellibinli ölümlere yol açan afetlerin afetine karşı tedbir almayan, bunun yerine açıkta kalana konteyner ve çorba temin etmekle övünmeye sığınan bir devletin üçlü, beşli, onlu ölümlere odaklanması da zaten beklenemez…

Türkiye depremde dünyada en çok insan kaybeden ülkelerin başında geliyor. İş kazalarında -yılda 2 bine yakın kayıpla- dünyanın dokuzuncu ve Avrupa’nın da birinci ülkesidir. Maden kazalarında da dünya birincisidir… Bu hazin tabloyu, bu berbat rekorları destekleyen daha hazin ve berbat bir istatistiğimiz vardır: Türkiye; deprem, tren kazası, maden kazası, iş kazası veya benzeri vakalarda herhangi seviyede bir siyasi sorumluyu ve üst düzey bürokratını yargılamayan dünyanın tek ülkesidir. Başka söze gerek var mı acaba?

Yargı, ekonomi ve eğitim gibi en temel alanlarda içler acısı hali ortada olan bir ülkede insan hayatının kıymet taşımaması anlaşılmaz değildir. Hukuk duygusu yitirilmiş ve insanları iyi eğitmek gibi bir hedef kalmamıştır. Tersine, iyi yetişmemiş ve iyi eğitilmemiş insan modeli makbul hale gelmiştir. Kim hakka riayet edecek kim hakkını arayacak? Tepeden aşağıya herkesin daha azına rıza göstermeyi kabullendiği düzenin kaçınılmaz neticesi ölenin öldüğüyle kalmasıdır. Hak ve hak arama duygusu zayıf kaldıkça, en temel hak olan hayat hakkını korumakla yükümlü olanlar himaye gördükçe böyle olmaya devam edecektir.

Sonu ölüm ve yaralanma olan vakalardan, o sektörde veya branşta kazalar önlenemese de en azından işlerin yolunda gitmediğini anlıyoruz. İnsanlarımızı, hatalı tesisleşme, liyakatsizlik, denetimsizlik ve muhtemelen yozlaşma düzeninin eseri bir görmezden gelme zinciri yüzünden kaybettiğimizi öğrenebiliyoruz. Ama kamu sadece ölümle sonuçlanan süreçlerde denetim, kontrol veya vizyon belirleme sorumluluğu taşımıyor. Sanayi, teknoloji, tarım, ar-ge, eğitimi, akademi, kültür, sanat, finans, insan kaynakları yönetimi gibi onlarca, yüzlerce sürecin içinde de “devlet” bulunuyor. Toplum oralarda da verimlilik, liyakat, ehliyet ve kontrol olduğunu umuyor yahut bekliyor. Toplum bekliyor beklemesine de basit bir akıl yürütme gerçeği anlamaya yetiyor. İnsan hayatına dair hassasiyetin kaybolduğu düzende, verimlilik, kalite, hakkaniyet olabilmesi mümkün değildir. Bir yandan basit ihmaller ve hiç de basit olmayan suçluyu himaye düzeni yüzünden insanlarımız hayatını kaybederken, öte yandan yine aynı düzen nedeniyle ülke kaynaklarını ve çok değerli zamanını kaybediyor.

Bileşik kaplar sistemi böyle çalışır. Birinde seviye düşükse diğerinde yüksek olamaz. Alırsın birini vurursun ötekine…

YORUMLAR (109)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
109 Yorum
  • ido / 19 Şubat 2024 17:07

    ben bu milliyetçilik yapanlara şaşıyorum osmanlı torunuyuz diyorlar ülke afrikaya dönmüş yeraltı,üstü kaynaklarımız bedavaya gidiyor sömürülüyoruz çıt yok,altımızda toprak kayıyor uyanan yok.

    Yanıtla (10) (1)
  • Düşünceli / 20 Şubat 2024 05:11

    “Osmanlı torunuyuz” diye böbürlenenler herhalde kendilerini Osmanlı hanedanı mensubu diye görüyor(!)
    Sor Osmanlı ne yer ne içermiş, çoğunlukla haberleri bile yoktur! Osmanlı nüfusunun ezici çoğunluğu nihayet fakir köylüydü - Türk, Ermeni, Rum köylüleri…Ömürlerinin çoğu toprağı işleyerek geçiyordu, saraylarda köşklerde değil. Ayrıca, bugün Yunanistan, Bulgaristan’dan Macaristan’a Hristiyan Balkan ahalisinin de dedeleri Osmanlı idi. Bunun bilincinde mi acep bizim “torun”lar (!)

    Yanıtla (1) (0)
  • karar / 20 Şubat 2024 01:20

    Türkiye; deprem, tren kazası, maden kazası, iş kazası veya benzeri vakalarda herhangi seviyede bir siyasi sorumluyu ve üst düzey bürokratını yargılamayan dünyanın tek ülkesidir. Vefa gereği bir siyasi sorumluyu ya da üst düzey bürokratını toplu yapılan yanlışları ört-bas etmek için feda etmeyen tek ülke de diyebilr miyiz?

    Yanıtla (1) (0)
  • Ahmed 61 / 19 Şubat 2024 08:19

    Bir çok olumsuzluklara rağmen Dünya'nın en emniyetli,en güvenli ülkesiTürkiye'dir.Ölüm bazıları için çok kolay olur,bazıları için çok zor olur.

    Yanıtla (4) (34)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 10:13

    Trafik ölümleri, kadın cinayetleri ve yakında katledilen taksici olayındaki gibi sokak vahşeti aldı başını gidiyor. Dünya daki ölüm istatistiklerine bir bakalım da öyle konuşalım. Konu sade Türkiye değil tabi Ortadoğu, Asya ve G. Amerika 'nın bazı bölgeleri , Afrika gibi geri kalmış coğrafyalar ve toplum kalitesi asıl olan.

    Yanıtla (12) (3)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 15:10

    Açlıktan ölmek kolay değildir

    Yanıtla (6) (2)
  • Miksi / 19 Şubat 2024 16:36

    gelde,
    Ahmet 61 e anlat....

    Yanıtla (9) (3)
  • Ahmed 61 / 19 Şubat 2024 18:52

    Miksi;Bu ülkede kimse acıdan ölmedi,ölmezde(ben duymadım)Şayet ölürse, bunun vebali günahı bütün müslümanların'dır.Allah (cc)bütün müslümanlara, Kamil İman ile kolay ölmek nasib eylesin.konuyu saptırıyor değilim.Demagoji de yapıyor değilim

    Yanıtla (3) (7)
  • Düşünceli / 19 Şubat 2024 20:05

    Depremde, iş kazalarında kaç insanımız öldü belli. Avrupa, Japonya ya da Şili gibi ülkelerde madenlerde, fabrikalarda, yollarda, depremlerde kaç kişinin öldüğü de belli. Ölü sayısı sanki öyle ya da böyle yorumlanacak bir meseleymiş gibi, bunun nesini tartışıyorsunuz anlaşılır gibi değil.

    Yanıtla (1) (1)
  • Düşünceli / 19 Şubat 2024 20:14

    Bizim memleketimizdeki ölümlerden neden nasıl, örneğin Pakistan’daki ya da Malezya’daki tüm Müslümanlar sorumlu oluyor, o da anlaşılır gibi değil! Yoksa Pakistan ya da Malezya yönetimlerinden mi bekliyorsunuz bizim ülkemizde gerekli tedbirleri alıp denetim yapmalarını?!

    Yanıtla (2) (1)
  • Ahmed 61 / 19 Şubat 2024 22:04

    Anlasaydın öyle sormazdın!seviye meselesi.Peygamberimiz"Müslümanlar
    bir vücut gibidir..."buyuruyorlar.Dunimiz sosyal dayanışma,yardımlaşma dinidir.Senin beldende bir insan acından ölemez!Komşundan,akrabandan,haberdar olmak zorundayız.Bu dinimizin gereğidir.Bunda anlaşılmayacak ne var?

    Yanıtla (2) (1)
  • Miksi / 19 Şubat 2024 22:28

    ahmet 61, ülkenin parasını zenginler paylaşır fakir fukaranın hakkını gasp ediyorlar yetmiyor bide günahlarnı da yüklüyorsun

    Yanıtla (1) (0)
  • Düşünceli / 20 Şubat 2024 04:43

    Müslümanlığın sosyal yardımlaşmayı öngördüğüne şüphe yok. Öte yandan hiçbir Müslümanın gücü dünyadaki tüm Müslümanları koruyup doyurmaya yetmez; bunun için devletler, BM gibi uluslararası örgütler sorumlu kılınmış, ki onların da görevi Müslüman Hristiyan filan demeden tüm yurttaşları korumak. Kim bu görevi yeterince yerine getirebiliyor ayrı soru.

    Yanıtla (0) (0)
  • Okurrr / 19 Şubat 2024 19:44

    Onu da doğru dedin uşağum,evet gerçekten ülkemiz cennet ,bence de dünyanin en güvenli ülkesi.NET!

    Yanıtla (2) (1)
  • Umit / 19 Şubat 2024 20:33

    Bu kafa olduğu müddetçe birşey beklemeyin. Bu gibilerle lütfen tartışmayın da çünkü zaman kaybı olacak.

    Yanıtla (1) (1)
  • Yolcu / 19 Şubat 2024 20:03

    Bu ülkeden hiç bir şey olmaz. Bence sizler yazı yazmanıza gerek yok. Değmez..

    Yanıtla (0) (1)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 19:58

    Gelişmiş ülkelerde nitelikli eleman açığı var. Donanımlı gençler ve genç yetişkinler için bir fırsat bu. Burada yaşamak çok zahmetli olacak, ona göre canlarını dişlerine takıp çalışıp, uygun ülkeleri tercih etsinler. İran yarım asırdır olduğu yerde sayıyor buranın varacağı yer de orası gibi. Fırsatlar kaçmamalı.

    Yanıtla (0) (0)
  • MDS / 19 Şubat 2024 18:27

    Artık bu yazılanlar üstü kapalılıktan, yüzeysellikten çıkartılarak, makamda kim olursa olsun, hangi makam; hangi yetkili ve sorumlu olursa olsun yer ve isim belirtilerek yazılmalı. Yüzeysel yazılınca kimse üzerine almıyor, kimse sorumluluk kabul etmiyor, işin içinden sıyrılıp
    çıkıyorlar.

    Yanıtla (3) (0)
  • HIDAYET KOCAK / 19 Şubat 2024 10:55

    bu kadar uzun süreli iktidarda kalan partiden bu yazdiklarina önlem almayi beklemek yanlis olur,iktidar degismeli,siz gazeteciler de destek olmaliyiniz degisiklige,yani halk leder secmeyi bilemiyor,simdilerde ali yavuz agir ogluyu ben liderlik vasvi görüyorum,sizler de detek verseniz iyi olur,

    Yanıtla (2) (1)
  • memmet / 19 Şubat 2024 12:42

    "bu kadar uzun süreli iktidarda kalan partiden bu yazdiklarina önlem almayi beklemek yanlış olur. İktidar degismeli,siz gazeteciler de destek olmalisiniz degisiklige, yani halk lider secmeyi bilemiyor..."
    Buraya kadar aynen katılıyorum.

    Yanıtla (2) (0)
  • Hidayet / 19 Şubat 2024 18:09

    Her ağzı iyi laf yapan lider olsaydı ortalık liderden geçilmezdi,lider kumaşı yok maalesef Ağıralioğlu'nda.

    Yanıtla (4) (0)
  • selahattin / 19 Şubat 2024 17:49

    Cahiliye döneminde puta tapan insanlar mekkeye gelen insanların can ve mal güvenliğini korumak için canlarını ortaya koyarken bugün müslüman olduğunu idda edenler tecavüzcüden katile kadar mazlumların canınamalına kast etmiş insanlar sokağa salınırken salanları alkışlayıp desteklemekten üstünü örtmekten asla gocunmamışlardır insana verdikleri değerin fotoğrafı bu....

    Yanıtla (4) (0)
  • Ahmed 61 / 19 Şubat 2024 11:44

    YouTub'da" abd de aç kalmak"Hayrettin"izlemenizi isterdim.

    Yanıtla (3) (4)
  • nadir / 19 Şubat 2024 17:29

    Hayrettinin ekibindeki arkadaşıyla yaptığı danışıklı dövüş videodan bahsediyorsun sanırım.

    Yanıtla (3) (0)
  • Görüş / 19 Şubat 2024 17:09

    Çünkü değersiz doğuyor. Daha doğrusu değerli olan bir şey zaten yok. Bu sebeple " burası Türkiye " sözü bize aittir.

    Yanıtla (2) (1)
  • Tsli / 19 Şubat 2024 16:31

    Akp li değilim. Fakat korkumdan akp ye vereceğim. Akp li olmayana Hizmet yok, doğal gaz yok.secim yaklaşınca ekmek, su yo elektirik yok diyecek. Ben iyisini şimdiden rengimi belli edeyim. En son final. Akp li olmayan ülkeyi terk etsin diyecek.benden demesi

    Yanıtla (9) (1)
  • Zeki çabuk / 19 Şubat 2024 16:27

    Kararı ve köşe yazıların takip ediyorum yerinde bulduğum güzel değerlendirmeleri takdir ediyorum;çok indi ve zorlama değerlendirmelere de rastlamıyorum değilim…

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 19 Şubat 2024 15:55

    Neden ölsünler Mustafa Bey kimseden hesap sorulmadığı için ölüyorlar. 1971 Mayısında Bingöl yıkıldı (saat 1902) saat 2000 da asker Bingöle girdi teknik imkan yok bir kazma kürekle sabaha kadar ses gelipde açılmayan bina kalmadı. Nedense asrın felaketinde asker 3-4 gün sahaya giremedi insanlar bağıra bağıra donarak öldüler,hesap veren olmadı bir helallık isteyip geçtik,medeni dünyada hükümet düşerdi,Japon sorumlular harakiri yapardı. Hiçbirşey olması gerektiği gibi olmadığı için biz kolay ölürüz

    Yanıtla (9) (0)
  • Ülker Özdemir / 19 Şubat 2024 15:46

    Yaşamak ,ölmekten daha zor olduğu için.

    Yanıtla (3) (1)
  • Alp Demir / 19 Şubat 2024 15:22

    Yeri çok kolay doldurulabilen hiç bir şey değerli olmaz. !!

    Yanıtla (2) (0)
  • ihtiyar baykuş / 19 Şubat 2024 15:02

    insan canı türkiyede ucuzdur çünkü:
    muktediri de bağlayan ve gereğinde sanık sandalyesine oturtan kurumsal hukuk düzeni yoktur. kurulmak istenmemiştir. (kurulamamıştır değil). dolayısıyla ne kadar kokuşursa kokuşsun üzerine gidilmeyen şahıslar, aileler, hatta kastlar söz konusudur. onlar canı istediği gibi yürürken karıncalar ezilir. kimsenin umurunda olmaz.

    Yanıtla (3) (0)
  • gazzeli / 19 Şubat 2024 15:02

    bugün günlerden gazze.gündem gazze.15 bin çocuk ölmüş,dahada ölmeye devam ediyor.bir yerde 10 tane ağaç kesilse tepki olur.

    Yanıtla (4) (8)
  • Okur / 19 Şubat 2024 00:15

    100 yıldır milletin kaderi aynı. Devletin liderin ideolojinin yüceltildiği yerde başka ne olabilir ki. Hukuk kurumsal yapı hak getire. İnsana verilen değerle ilgili bu. 100 90 80 70 60 50...yıl önceden bugüne ne değişti. Kimse bir dönemi aklamaya çalışmasın nafile bir çaba olur. Üstüne bir de halkın yanlış kader anlayışı devlete bakışı eklenince bir şey değişmiyor. 100 yıldır zihniyet aynı. İstanbul depreminden sonra da değişmeyecek. Kayıkçı kavgası yapanlar baki kalacak.

    Yanıtla (11) (15)
  • Ali / 19 Şubat 2024 00:49

    Maalesef haklısınız. Eleştirdiğimiz yöneticiler, gökten zembille gelmiyor. Yöneticiler toplumun aynasıdır. "Neye layıksanız öyle yönetilirsiniz" Bu değişmez.

    Yanıtla (19) (2)
  • karar okuru - ... / 19 Şubat 2024 02:07

    okura: 100 yıl demeyelim de bence 85 yıl desek daha hakkaniyetli olur. adamcağız bizi yola getirmek için bayağı bir uğraşmış ama ömrü vefa etmemiş.

    Yanıtla (15) (1)
  • Okur / 19 Şubat 2024 02:29

    Bir tane bu konuyla ilgili olumlu örnek yazın lütfen. Bahane buluyor ya bazıları her olumsuzluğa. Bahane olmasın. İddianıza gelince.. Tarih diye bir bilim var biliyorsunuz. Din gibi imanla önkabulle tarihe yaklaşmıyorum ben. Okuyorum.size de tavsiyem okuyun bol bol. Bu vd tüm konularda yazdığım zihniyetin ayniliğini gördüm. Bugün ve o gün ve arası tıpatıp aynı. Zihniyet devlette de millete de maalesef değişmedi.

    Yanıtla (2) (14)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 10:08

    Biraz sosyoloji, ekonomi filan okumak da gerek yoksa düşğmce havada kalıyor..

    Yanıtla (4) (0)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 10:24

    1923-1950 arası eğitim, sanayi vb. gelişmelere bakmak gerek. Dağılan imparatorluğun diğer parçalarında da ne olduğunu kıyaslamak gerek. Mesela Ortadoğu’ da yaşayan İran, Irak, Suriye gibi ülkelerdeki Kürt toplulukları Türkiye’ dekiler ile karşılaştırmakta fayda var; sosyal gelişmişlik düzeyi, feodal ilişkileri, ekonomik ilişkileri vb.

    Yanıtla (4) (0)
  • Okur / 19 Şubat 2024 12:05

    Batı ile kıyaslayın.

    Yanıtla (0) (1)
  • Okur / 19 Şubat 2024 14:07

    İzmir de scf mitinginde polis bir çocuğu öldürür. Babası ve kalabalık fethi beyin önüne bırakır çocuğu. Bizi kurtar derler. Başka kurbanlar da veririz. Sosyoloji ve ekonomi bu.

    Yanıtla (0) (2)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 16:35

    Aynı kafa bu gün de “Allah benim ömrümden alsın liderime versin” diyor değişmez o kafa. Uğraşıp, bir şey üretmek yerine can vermeyi tercih ederiz; değişip gelişmekten ölümüne korkarız!

    Yanıtla (4) (0)
  • Düşünen / 19 Şubat 2024 05:20

    100 yıldan önceki farklimiydiki

    Yanıtla (4) (4)
  • Yolch / 19 Şubat 2024 06:23

    Ne yüz yılı kardeşim sanki daha önce dah mi iyiydi ki? Tarih bilmek gerek. Ülkede kalkınma ve rafah artışını millete sunmaya gayret eden idareciler olmuş sada saltanat ozenticilieri bunu geri goturmuslerdir. Son örneği bu muktedirlerdir.

    Yanıtla (5) (2)
  • Mr / 19 Şubat 2024 08:03

    Bizi yönetenler bizi sinek gibi görüyor. En son RTE bize oy yoksa doğalgaz yok diyerek sinek olduğumuzu tekrar hatırlattı. Erzincan'da sinek ilacını bütün bölge halkının üstüne sıktı.

    Yanıtla (8) (1)
  • Karar Okuru / 19 Şubat 2024 14:46

    00:15 Okur doğru söylemiş ama eksik söylemiş. 100 yıl değil, 300, 400 yıldır zavallı halk ayakları üstüne kalkamamış. Hep diz çökmüş. Arada bir efelenerek ayağa kalkma teşebbüsleri olmuş ama nafile. Bu kumaştan bu kadar. Halk değişmezse yönetim değişmez. Yönetim halkın aynasıdır. Peki, halk niçin zayıf kalmış? Buna cevap vermeye bilgim yetersiz. Tahminlerde bulunabilirim: Dini anlayış şeklimiz bizi zayıf bırakmış. Müslüman Çin'e(!) gitmemiş mesela... Daha saymaya gerek var mı?!

    Yanıtla (4) (0)
  • Pirireis / 19 Şubat 2024 14:39

    Esas facia gemi batması ve 6 kişinin ölümüdür. Kaptan gemiyi terk verse, can yelekleri ile filikaya binseler bu facia olmazdı. Ama şirketçi kaptanlar , menfaatleri icabı bunu yapmazlar, böyle gemi batıncaya kadar direnirler,

    Yanıtla (4) (0)
  • Okur / 19 Şubat 2024 14:35

    Akp, MHP ile siyaseti yozlaştırdı. Sorun şu ki yozlaşma muhalefeti de Akp'li ve mhp'lilştirdi. Hatta ülkede iş yapan yeri yabancı insanların hemen tamamı akp'li ve mhp'lileşti. Kanadalı şirket ülkesinde aklından geçiremeyeceği usulsüzlükleri Türkiye'de yapmayı öğrendi. Ülkede mevcut siyasilerin tamamı işten el çektirilmedikçe yozlaşma derinlemesine, katlanarak devam edecek. Buna dur diyecek seçmendir ama motivasyonu kendi refahını düşünebilen seçmendir. Bizim seçmenin motivasyonu nedir dersiniz?

    Yanıtla (2) (0)
  • Ata Mustafa / 19 Şubat 2024 13:50

    Nedeni çok basit Yapılması Gerekenleri Yapmadığımız YAPILMAMASI Gerekenleride YAPTIĞIMIZ İçin.

    Yanıtla (2) (0)
  • Aslan / 19 Şubat 2024 13:17

    İhaleler ile devleti soyanlardan makbul davranış beklemek ve ülkeyi adam gibi yönetmesini istemek boş laftır..suçlu ve kriminal olan şahısların yönetimindeki ülkeden ne eğitim ne sağlık ne de başka bir alanda ülkeyi kalkindirmasi beklenemez..Tamamen temiz haram lokma boğazından geçmemiş kişiler devlet yönetiminde olursa ondan sonra doğru düzgün bir ülke olabiliriz..Allah korkusu olan milyonlar var bu ülkede..bu haramzadelere kalmadık .

    Yanıtla (5) (0)
  • Sebahattin Gül / 19 Şubat 2024 12:54

    Sayın yazar,ülkemin aydınları(gazetecisi,akademisyeni vs.) gerçekten aydın olsa,siyasilere yalakalık yapmasa,süfli çıkarları için ,siyasal düşünceleri için hırsızlık,yolsuzluk,irtikap yapan gücü elinde bulunanlara methiye duzerse halk kötü siyadilerin peşinden ayrılamaz.,afyon yutmuş gibi uyutulur.İnsanimiz da toprak altinda kalır.,olur.Adina da kader i denir.İnsanimiz da hayatını sürünerek devam ettirir.Sonuc Acı ve göz yaşları olur.

    Yanıtla (4) (0)
  • Yoksul / 19 Şubat 2024 12:39

    Eyy İmamoğlu tam yol ileri diyorsun da Kara Murat, Kemal Sunal'ın dediği gibi İmamoğlu musun yılan oğlumusun çık dışarı diye kılıcı savurarak geliyor.

    Yanıtla (0) (4)
  • Berberoğlu / 19 Şubat 2024 12:29

    Bu milletin en büyük illeti okumamak. Şu gazete yazılanların çeyreğini okusa bu ülke insanları ve ülke çok daha başka ve gelişmiş bir ülke olur, şimdiki iktidarın ve siyasilerin esamesi dahi okunmaz.

    Yanıtla (1) (0)
  • okur / 19 Şubat 2024 12:09

    Gezip gördüğüm ve gurur duyduğum TTK'yı Türkiye Taş Kömürü Kurumu (Zonguldak) takip ediyor musunuz, şahit oldum İşçi sağlığı ve güvenliği servisi yetkili ve liyakatlı insanlardan oluşmuştu. Umarım öyle de devam ediyordur . Zira çok sıkıntılar yaşadılar ama Allah nazardan korusun ses yok inşaallah olmazda liyakatlı ve bilimden faydalanan idareciler olunca kaza ve ölüm oranı en aza düşüyor.

    Yanıtla (0) (1)
  • Efedamat / 19 Şubat 2024 12:04

    Cumhurbaşkanı neden maden faciasının olduğu bölgeye gitmiyor.
    Orada milyonlarca ton kirli toprağın altında kalan ve belkide naaşlarına hiç ulaşılamayacak insanların onun nazarında önemi yok. Soma da yakını ölen madenciye tekme atan şimdi ballı maaşla ataşe.
    Kuran ayetleri ile dalga geçen ise şimdi büyükelçi.
    Ey Akp li sen hala ayasofyada namaz kılınca cennetlik olacağını sanıyorsun avucunu yalarsın.

    Yanıtla (11) (2)
  • Eşref... / 19 Şubat 2024 11:57

    Bi sey olmaz..veya ne olacak ki.?.kimisi hiç fark etmez der,,Hele bazıları kader'de varsa olur,,bi başkası olacağı varmış der.. Aklını kullanmayanlara sanırım Müslüman denmez..Çünkü sadece Akıl sahiplerini muhatap kabul eder İslam.. .kucuk misal:Evinde,etrafında temel el aletleri bulunmayana Allemei Cihan olsa,,göbeğe kadar sakalı,koca sanığı olsa,,biz Olgun Müslüman kabul etmeyiz..ezberci yobaz der ve yanından euzu,besmele ile geçeriz..Bulaşmasın bize karakteri diye..

    Yanıtla (0) (0)
  • yüzyıl / 19 Şubat 2024 11:09

    İnsanların nasıl öldüğü o ülkenin hangi yüzyılda olduğunu gösteriyor.

    Yanıtla (6) (0)
  • KARAR OKURU / 19 Şubat 2024 10:41

    Yeryüzünde kölelik kaldıralı hepi topu 150 yıl oldu. Dünyadaki bütün siyasi sistemlerde SENDİKASIZ çalışan beyaz yakalısı, mavi yakalısı, serbest meslek sahibi vb. emekçiler EKONOMİK bakımdan modern köledirler. Bakkalından, fabrikatörüne kadar işverenlere örgütlenmek MECBURİ ama çalışanların İSTEĞİNE bağlı bir düzen kölelik değil mi? Niçin büyük siyasi partiler, emekçilere MECBURİ sendika vaadinde bulunmuyorlar? Niçin mevcut sendikalar MECBURİ sendikalaşma yasası istemiyorlar?

    Yanıtla (2) (0)
  • a reader / 19 Şubat 2024 10:26

    Türkiye'de insanlar niye kolay ölür?

    "Allah çektirmesin" diye dua etmişler, Allah ta kabul etmiştir.Sanırim ondan.

    Allah kimseye zor ölüm vermesin, çektirmesin.Malum zor zamanlarda yaşıyoruz.Zaten bu Dünya da fani. Üç gün evvel beş gün sonra fark etmez.

    Yanıtla (6) (1)
  • Güven / 19 Şubat 2024 08:34

    Çünkü bu ülkede insan hayatının hiç bir değeri yok. Özellikle işçi sınıfının

    Yanıtla (6) (1)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 10:18

    Biraz rahatsız edici ama insana verilen değer de acaba insanın kendi ürettiği değerle paralel olarak artıp azalmıyor mu? Yani insana değer verilmiyor mu, yoksa insanın değeri de düşük mü?? Sıkıcı soru bu. Ama değer üretemeyen bireylerin oluşturduğu toplumlarda insan değerinin de ona verilen değerinde az olduğunu görüyoruz.

    Yanıtla (1) (0)
  • tavşan / 19 Şubat 2024 01:15

    DIŞ GÜÇ DEĞİL İÇ GÜÇLER

    Bakın hep bir düşman var; hep bir saldıran var.

    Ama kimse bunların somut yapısını göremiyor. Bir zamanlar bu dış düşman denilenler ile hemen sarmaş dolaş olan da bizim liderimiz. İnsan düşmanı ile sarmaş dolaş olur mu?.(İbrahim KAHVECİ)

    Tam bu süreçlerde kimse de içerideki beceriksizliğe bakmıyor.
    Atatürkçü solcu İslamcı Milliyetçi dış düşman masalının kandırmasının kurbanı olmuş gözüküyor

    Yanıtla (11) (2)
  • Karar okuru / 19 Şubat 2024 10:02

    “Paranoyak olmanız, takip edilmediğiniz anlamına gelmez” diye güzel bir deyim vardır. Toplumlarda da dış ve iç sorunlar daima olmuştur ve ola gelecektir. Hastalık hastasının temelsiz hastalık kuruntularında olması gibi abartılara bakarak ciddi sağlık sorunlarının olmadığı ve olmayacağı da söylenemez. Dış etki her zaman vardır ve olacaktır. Sorun bunu abartmak ve diğer sorunları görmemektir.

    Yanıtla (5) (0)
  • karar okuru / 19 Şubat 2024 09:57

    Adnan oktar'in kasetlerinde hangi burokrat ve siyasiler var? Gerceklerin ne kadari halka servis edilecek? Bu kaset arsivi simdi kimlerin elinde? Jeffry Epstein gibi hapishanede intihar ettirirler mi acaba?

    Yanıtla (4) (0)
  • HAYRETI MUCIP / 19 Şubat 2024 09:53

    Yazarımız, trafik kazalarındaki ölümleri unutmuş; 2022 yılındaki trafik kazalarında kaza sonrasındaki ölümler de dahil olmak üzere 5229 kişi hayatını kaybetmiş!
    Amerikalılar " Bizler tesadüfen ölüyoruz , Türkler de tesadüfen yaşıyorlar " derlermis!
    Evet , aynen öyle, bizler gerçekten tesadüfen yaşıyoruz!
    Bütün bunlar , her konuda maalesef ne kadar ilkel bir halde olduğumuzu ortaya koymaktadır .
    Ve en acısı da bunların hesabının doğru dürüst sorulmaması , ölenin öldüğüyle kalmasıdır .

    Yanıtla (8) (0)
  • SİNAN / 19 Şubat 2024 09:30

    Reis en iyisini yapıyor. Kim ne istiyorsa onu veriyor. Fetö parsel istedi, halk baskı ve yoksulluk istedi ve reisde onu verdi. Ben reisi seviyorum ve kendisini takdir ediyorum. 0lke başkaları yüzünden bu haldeymiş düşüncesine bile ikna eden adama her şey haktır ve buna inanan kitleye de her şey müstahaktır. Bugüne kadar reise karşıydım ama bugünden sonra reis ne yaparsa yapsın yanındayım. Halk bunu istiyorsa bana da desteklemek düşer.

    Yanıtla (10) (0)
  • 1Okur / 19 Şubat 2024 09:53

    Al benden de o kadar:
    "Düşene bir tekme de sen atacaksın, Acıma yetime..."
    Devenin çok sevdiği Dikenli ot HARESE dir Dikenli otu yemekten zevk alır ,ağzı kanar yemekten Kan Tuzla kana karışıp sonunda ölür deve .

    Yanıtla (8) (0)
  • Takipci / 19 Şubat 2024 09:27

    Son maden kazasinin bir daha teyit ettigi bir gercek var: Turkiyemiz gercek anlamiyla Dis Gucler'in saldirisi altinda imis. Elin adamlari gelmis, madenleri yagmalamis, insanlarimiz olmus, ALTINlari yurt disina kacirmis, miyonlarca ton zehirli topragi yigmis. Birileri bunlara IZIN vermis, birileri bunlari GORMEZden gelmis, birileri de firsat bu firsat AVANTAyi hamuduyla goturmus...

    Yanıtla (9) (0)
  • Takipci / 19 Şubat 2024 09:51

    Yolsuzluk Ekonomisi ile bu kadar oluyor vesselam...

    Yanıtla (5) (0)
  • ON8 / 19 Şubat 2024 09:08

    İslamcı yazarlardan A Dilipak 15 Temmuz darbesiyle alakalı ilginç ifadeleri basına düştü.

    Yanıtla (7) (0)
  • Ahmet Dursun / 19 Şubat 2024 08:46

    Albert Camus der ki; "Bir ülkeyi tanımak istiyorsanız, o ülkede insanların nasıl öldüğüne bakın". Bizim gibi az gelişmiş ülkelerde ülkeyi yönetenler afetlere karşı önceden önlem almak yerine kadere bağlama kolaycılığına kaçar ve hiçbir sorumluluk almazlar.

    Yanıtla (14) (0)
  • Barut Osman / 19 Şubat 2024 08:34

    KADER!!!

    Yanıtla (7) (1)
  • Baki / 19 Şubat 2024 08:25

    İstanbul Alman Konsolosluğunda vize beklerken yakında bulunan bir cafede birşeyler içeyim dedim. Yaya geçidinde park halindeki araca ünlü bir gazeteci binmek üzereyken, yaklaştım. Yolumu kapatmışsınız dedim. Ünlü gazeteci eşeklik yapmışım dedi. Bir başka gazeteci-yazar kaçak villa yaptırıyor. Fabrikatör ruhsat almadan üretime başlıyor. Son kaza olan madende herkes tehlikenin farkında. Maden işletmecisi, iş güvenlikçisi, saha sorumlusu ve müfettişler. Herkes bile isteye tehlikeye göz yummuş!

    Yanıtla (4) (0)
  • Batandaş / 19 Şubat 2024 07:44

    Bende kendimden bir örnek vereyim Yaklaşık 2 aydır kardiyolojiye kalbim için gidip geliyorum eğer bugün doktorum nihayet karar verirse anjiyo için sıra alacağım. Anjiyo olmak için 2 aydır üç kere doktora gittim tabi devlet hastanesine.. Yok ekg, yok efor bir anjiyo olamadık 3 yıl önce de yine kalp krizi geçirmeye ramak kalmışken acile gittim ağırlaşınca gel dediler vallahi ertesi gün anjiyoya aldılar Türkiye'de ölmek çok kolay yaşamak zor!!!

    Yanıtla (10) (0)
  • Fani / 19 Şubat 2024 07:10

    Gördüğünüz üzere seçimler geçim ve nüfuz kaynağı olmuş. Kazanalım da nasıl olursa olsun he Man. Güç kimde ise adalet onda ben ne dersem o olur, gerisi vesselam.

    Yanıtla (8) (0)
  • Okur / 19 Şubat 2024 07:00

    Ölen ölür, kader der, geçersin. Önemli olan AKP'nin sömücülerinin işlerinin yolunda olması, iş güvenliği masrafını gerek yok, niye çok para harcasılar ki, suçlu da olsalar dokunulmazlıkları var, AKP, ya beraat verdiriyor ya da mahkemeye verilmelerini önlüyor. Her şey AKP'lilerin çıkarı için feda olsun!
    Böyle iş adamları AKP'de toplandılar, nerde büyük menfaat, hemen onlara ikram edilir, ikram karşılığı partiye biraz yardım, al babam, ver babam!
    Diyanet de şehitlik bahşediyor, daha olsun!

    Yanıtla (9) (0)
  • Korkusuz / 19 Şubat 2024 06:33

    Bizde en değersiz şey insan hayatı olduğu İçin

    Yanıtla (5) (0)
  • Muhriç / 19 Şubat 2024 06:26

    Halk denetimi olmadan ; yazıda konu edilen olumsuzluklar sürüp gider. Ama ne yazık ki bizde o denetimi yapabilecek bir halk yok. Bilinç düzeyimiz, bunu becerebilecek seviyenin çok ama çok uzağında. "Allah'tan geldi ne yapalım?", "Çöpten ekmek toplarım, toprak yalarım, ama Reis'ten vazgeçmem" zihniyeti, ortalama İdrak seviyemizdir. Ve ne yazık ki bu fanatizm, tüm siyasi görüşler için geçerli. Herkes kendi mahallesinde körler-sağırları oynuyor. Umutsuz vakayız vesselam...

    Yanıtla (6) (0)
  • okur / 19 Şubat 2024 06:01

    Size bir AKP'li yanıtı vereyim: Ama İHA, SİHA :)

    Yanıtla (7) (0)
  • Tavşan / 19 Şubat 2024 00:13

    Türkiyede insanlar devletin ona buna rant dağıtmasına karşı değildir. İstediği ona da verilmesidir sadece. Devlete memur olsun ihale alsın budur.

    Yanıtla (16) (1)
  • Personfusxo / 19 Şubat 2024 05:03

    Buna ne diyoruz? Riyakarlık. Ne yazik ki bayagi bir kısmımız riyakar.

    Yanıtla (5) (0)
  • karar okunur / 19 Şubat 2024 03:10

    Kolay ölümlü başka bir rekor alanımız daha var. Kadın cinayetleri. OECD ülkeleri arasında birincisi sırada yer alıyor.

    Yanıtla (11) (0)
  • Musto / 19 Şubat 2024 03:01

    Umutlarım tükendi... Savunmamız çökmüş kaleler yıkılmış..Pervasızca saldırıyorlar tehdit ediyorlar.. Felakette ölenlerimizin yakınları bile seslerini çıkaramıyor. Hoca kaybolan eşeğini türkü çağırarak aramaya başlar.Komşusu hocam Hiç böyle eşek aranır mı? Umudun Şu Karşı Dağın Ardında. Eğer orada da bulamazsan Bak o zaman benden çıkacak feryada.. Umudumuz 31 Mart seçimlerine kaldı..Paylaşım derdine düşmüş.. Umut vermeyen bir muhalefet.. Görelim Mevlam neyler neylerse güzel eyler...

    Yanıtla (15) (0)
  • karar okuru - ... / 19 Şubat 2024 02:30

    erzincan altın madeni faciasının baş sorumlusu (teknik açıdan uygun olmadığı halde kapasite artırımına izin verip devlet adına çevre bakanı olarak imza attığı için) utanıp kenara çekilmek yerine istanbula belediye başkanı olmak için mücadele ediyorsa ve (anketlere göre) istanbul halkının yarısı da hesap sormak yerine bunu gözü kapalı onaylayabiliyorsa o toplumdan ne bekleyebilirsiniz ki... bu facia (kaza değil) bir avrupa ülkesinde gerçekleşse bakanın siyasi hayatı biterdi.

    Yanıtla (16) (1)
  • Musto / 19 Şubat 2024 01:44

    Maalesef 19 yüz yılda batıda yaşanan..Özal ile başlayan.. Erdoğan iktidarıyla Zirve yapan.Vahşi kapitalizmin örneklerini ülkemizde yaşadık yaşıyoruz..Ülkenin değerleri kurumları yerli işbirlikleriyle denetimsiz olarak vahşi Kapitalizme teslim edildi. Kanada'da yaşayan bir yurttaşımız 24 yıl önce her bahar çiçek açan Bir ağaçtan bir Dal koparır şikayet edilir. Doğayı Koruma ekibi Dalın boyutunu ölçer 40 cm 40 dolar ceza Keser. Bir dala Ceza kesen Kanadalı ülkemizi Talan ediyor.Kim izin veriyor?

    Yanıtla (16) (0)
  • Erk Yıldırım / 19 Şubat 2024 01:38

    Bugün ilk defa hamsi gazı diye birşey duydum. Üç balıkçımız zehirlenip hayatını kaybetmiş. 9 madencimiz, Marmara Denizinde batan gemide 6 denizci. Bunlar yetmezmiş gibi her gün karısını nişanlısını sevgilisini öldürenler. Bunlarda herkesin sağcı solcu dindar Atatürkçü milliyetçi vs vs birşey olduğu ülkemizde oluyor maalesef. İnsan olmadan birşeyler olmaya çalışınca sonuç bu oluyor demek ki.

    Yanıtla (8) (0)
  • tavşan / 19 Şubat 2024 01:09

    SİSİ düşmandı; BAE düşmandı, Yunanistan düşmandı… Ne oldu? Bir gece ansızın gelebiliriz dediğimiz Miçotakis ile kucak kucağa geldik. Sonra da “Ben sana dememiştim” diye de sıyırmaya çalıştık. SİSİ ile kimse barıştıramazdı hani; lakin tıpkı Miçotakis gibi onun da ayağına gittik. Kral’ında ayağına gittiğimiz gibi, ya da Putin’in kapısında ayakta beklediğimiz gibi.

    Bir de DİK DURUŞ diyoruz bunlara.(Ibrahim kahveci)
    Dış düşman teorileri ahmak teorilerdir..

    Yanıtla (9) (1)
  • KOCA YUSUF / 19 Şubat 2024 01:02

    Türkiye de ölmek kolay, yasamak zor.

    Yanıtla (5) (0)
  • Kemal / 19 Şubat 2024 00:57

    Mustafa Bey,
    47 yaşındayım, Siyasal Bilgiler ve İlahiyat okudum. Akademik çalışma yapan birisiyim...Yanında büyüdüğüm büyükbabam da 37 yıl önce de aynı şeyleri soruyordu, konuşuyordu... Aynı soru(n) lara aynı yöntemlerle cevap
    bulamayacağımız aşikar. Tellaklar
    değişiyor, tas ve hamam aynı...

    Yanıtla (9) (0)
  • Ayak Takımı / 19 Şubat 2024 00:48

    Ayak takımının memleketin kaderini elinde tuttuğu her yerde bu böyledir, bize has değil. Bu kaderi değiştirecek olan ancak her anlamda insan kaynağı kalitesidir. Türkiye'nin zaten kıt olan insan kaynağı da aynı namus gibi, ahlak gibi, hukuk gibi ülkeyi terk etti ve ediyor. Umutlu olmak için bir sebep yok. Zübüklerin elinde en az 20-30 yıl kaybedilmiştir, geçmiş ola. Avantasever halkımız böyle istedi, sonuçlarına hep birlikte katlanacağız.

    Yanıtla (12) (0)
  • Etem / 19 Şubat 2024 00:30

    Bu hükümet bizi bir orta Doğu ülkesi yapmayı başardı. Halkın çoğunluğu da meğer buna çok hazırmış. Bu tür felaketleri kader, işin fıtratında var, Allahın sınaması diyerek çok olağan bir şeymiş gibi halka empoze ediliyor. Medeni bir ülkede bu politikacıların bırakın politik yaşamlarının sönmesini hepsi hukuk önünde ağır cezaları getirecek yargılanmalara maruz kalırdı.

    Yanıtla (17) (0)
  • Tavşan / 19 Şubat 2024 00:10

    Birey olmuş kendine değer veren insanların hayatı değerlidir. Kul teba köle hayatı değersiz sayılanlar.

    Yanıtla (16) (3)