Başka işimiz mi yok?

Bazı kavramları, normları veya değerleri veyahut hepsini; hatırlatmak, konuşmak, bilhassa da tekrarlayıp durmak sıkıcı gelebilir. Gündelik hayatın içine sızan ve her fırsatta başkaldıran böyle cümleler bazılarımıza duyma zevki vermeyebilir. Dikkat çekici de olmayabilir.

Hukuk, özgürlük, liyakat, empati, demokrasi, birlikte yaşamak, hoşgörü…

Nedir bu durup durup ülkenin hukuk devleti olması gereğini söylemek? Şeffaf ve hesap verebilir; yetmedi bir de öngörülebilir kamu yönetimi istemek. Daha iyi bir demokrasiden bahsetmek. İfade özgürlüğü diye tutturmak… Üstüne bir de devletin işine karışıp liyakat ve ehliyetten dem vurmak.

***

Bu bahsi açıp duranların başka işi mi yok? Bizim başka işimiz mi yok?

Yok.

Esasen, bir devlet hukuki olmak, şeffaf olmak gibi özellikleri kaybetmişse veya hesap verebilir, denetlenebilir olmaktan çıkıp liyakati de terketmişse, başka işe bakmanın lüzumu kalmamıştır. O ülkede tek mesai, hukuku ve beraberinde yürüyen bütün değerleri ayağa kaldırmak olmalıdır. Gerekirse fazla mesai yaparak… Ki, fazlasıyla gerekiyor.

Nasıl ağır bir hastalık için yapılan uyarılara “Tamam, tamam anladık, uzatma” diye kulak tıkanamazsa, bir ülkenin demokrasi ve hukuk eksikleri için dile getirilen şikayetlere de burun kıvrılamaz. Hastalıktan korunmak adına yol gösteren ve bünyeyi güçlendirmek için tavsiyelerde bulunanların çabası ne kadar değerli ise, ülke için hukuk isteyenlerin gayreti de o kadar değerlidir. İkincisi birincisinden daha az hayati değildir.

Gelgelelim, Türkiye’nin bütün bu standartların eksilmesi ve gerilemesinden dolayı kaybettiği değerlerin telafisi de imkansızdır. Ekonomik, kültürel, politik, diplomatik kayıplar hem bugün hem gelecek için kaygı verici boyuttadır. Bugünden atılmayan adımların yarına maliyeti ölçüldüğünde ve kaçan fırsatların maliyetini hesap edildiğinde iş işten geçmiş olacaktır. Ülkenin milli gelirde ve dünya liginde önce yerinde sayıp şimdi gerilemeye başlaması, hukuk, eğitim, yolsuzluk, şeffaflık listelerinin tamamında en kötü sıralara demir atması boşuna değildir. Bir ülkeyi değerli kılan temel değerlerin hepsinde sorun yaşarken işlerin yolunda gitmesini bekleyemeyeceğiniz gibi rakiplerinizin de soluklanıp avans vermesini bekleyemezsiniz.

***

Demokrasi ve hukuk ancak günü kurtaracak kadar varsa ülke de ancak bugünü yaşar; yarının dünyasına rezervasyon yapamaz. Şimdilerde, yakın tarihin iyi şeylerinden miras son meyveleri tüketiyoruz ama sepette geleceğe bırakacak çok şeyimiz kalmadı. Üretemeyen bir ekonomi, kötünün kötüsü betonlaşma, tepe taklak giden bir eğitim ve bırakın dünyayı kendi vatandaşına dahi güven vermeyen bir hukuk sistemi… İlaveten hep daha çok borçlanma mecburiyeti. Al, topla bunları da büyük ülke ol, bölgeye nizamat ver, dünyaya tafra yap…

Bu ülkenin aydınlarının sabah akşam temel değerleri dile getirmekten başka işleri olamaz ve olmamalıdır. Böylesi bir faaliyet sanılanın aksine entelektüel gösteri değil, bizatihi daha iyi beslenme ve daha kalıcı refah adınadır ve de onun gereğidir. Demokrasi karın doyurur… Hayalini kurduğumuz güçlü ülkenin tek inşa yoludur. Başka bir yolu da yoktur. Dağ, taş, petrol ve maden fışkırsa bile yoktur.

YORUMLAR (35)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
35 Yorum
  • KARAR OKURU / 14.08.2019 12:24

    Sayın Karaalioğlu, yazınıza içtenlikle katılıyorum ancak nedense herşeyi kaybederken görmüyorsunuz yada inanmıyorsunuz kaybettikten sonra yazınız beyhude oluyor

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 13.08.2019 08:19

    Ya demokratik olmayan adınlar dinleniyor ise.. o vakit adınlar demokratik aydın değil diye onların aydınlığınını sorguluycaz. Yada demokrasi önermeyen aydın değil midir diyecez. Yada bugüne kadar hümet etmiş yapılar o kadar cahillerdiki bir tane aydınları yoktu mu diyelim?

    Yanıtla (0) (0)
  • Kaan / 12.08.2019 20:35

    Giriş için güzel yazı.Gelişmesi ve uygulanan ülkemiz dileğiyle.Yıllardır ve daha çok günümüzde bu güzelim sözcükler çok söyleniyor ama içi doldurulamıyor.Herşey verdiğin kadar değerlidir.Yazıdaki anlatılanlara değer veren insanlarımızın çoğalması dileğiyle.Güzel örneklerin,uygulamaları çoğalmasi dileğiyle.Teşekkürler Türkiyem insanlarınla değerlisin.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 16:37

    Tabi, tabi. Sen karnını doyurmak için kerameti kendinden menkul bir seyhten medet ummaya, özgür bir birey ve vatandaş olmak yerine bir tek adamın tebaası olmaya, lütfedilip önüne bir ufak ekmek veya sosyal yardım atılmasını beklemeye devam et. Demokrasi ne ki? Aşar senin çapını.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 16:32

    Sayın yazar buyurun aydınlar yönetime derler adama. Buyrun sizi secelim. Aydınlar partisi kuralım. Çok da güzel olur. Tesbitleriniz doğru. Hep yazar çizerler doğru. İyi de yanlış olan iktidarlar ve siyasetçiler.sizi bizi doğuran bu millet siyasete gelince hep yanlış. Neden aydınların sözü dinlenmez. Kendinizi sorguluyormusunuz hiç.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ali osman / 12.08.2019 14:28

    Karar kalitedir sağduyudur ahlaktır vicdandır

    Yanıtla (0) (0)
  • ati / 12.08.2019 13:17

    adalet kötü yolda, ilerliyor...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 13:17

    daha ne desin, daha nasıl açıklasındı?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR 'da KARARLI ADAM / 12.08.2019 12:56

    Mesele,mes'ele nedir?Beka mes'elesi mi? Senin hukuk,özğürlük,adalet gibi bir mes'elen yok mu?Kimsenin ciddi konularda,var olan gerçek konularda(hukuk ,öźgürlük,adalet,liyakat,şeffaflık,yolsuzluk vs.)alay ettiği falan yok,kanayan bu yaralara her gün parmak basıyorlar,yandaşların yaptığını yapmıyorlar,her şeyi tozpembe göstermiyorlar,tabi ki iyi ve doğru yapıyorlar,mes'elelere projöktör tutuyorlar,aydınlatıyorlar,kararmıyorlar KARAR YAZARLARI.Lütfen gocunmayalım.

    Yanıtla (0) (0)
  • Sabahattin / 12.08.2019 12:21

    Niye parlamenter sistem? Kuvvetler ayrılığı başkanlık sistemlerinde daha keskin oysa.

    Yanıtla (0) (0)
  • Köroğlu / 12.08.2019 12:14

    Hukuk yoktu ki katletsin. Moğultay'ın kurduğu kapalı devre kemalist yargı oligarşisi ile ne hukuku?

    Yanıtla (0) (0)
  • Köroğlu / 12.08.2019 12:12

    Keşke kemalist düzen 80 yılda hukuk ve demokrasiyi yerleştirmeyi becerebilseydi de islamcıların totaliterliği ile uğraşmak zorunda kalmasa idik. 80 yılda Kore, İspanya, İrlanda, Yunanistan gibi ülkeler işgal ve iç savaşlara rağmen ne atılımlar yaptı, biz hep yerimizde saydık. Tarih Anadolu'nun 20.yy'ını kaybedilmiş yy olarak yazacak.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 12:04

    Ben Kürt meselesinin askeri yöntemlerle çözülebileceğini düşünmüyorum. Devletin PKK ile mücadelede yanlış politikalar uyguladığını düşünüyorum. 40 yıldır arpa boyu yol gidilememesi, Kürt vatandaşlarımızın tutumu bunun kanıtı.

    Yanıtla (0) (0)
  • Süheyl CALISKANOGLU / 12.08.2019 12:05

    Yazini basligi baska isimiz mi yok?Baska isleri olmayan AKP'li siyasiler sac ektirmek ve kaslarini cektirmekle cok "mesguller';Mahir Ünal,Ömer Celik ve Disisleri Bakani Cavusoglu (!)..

    Yanıtla (0) (0)
  • Köroğlu / 12.08.2019 12:01

    Güzel temenni. Ama ben CHP'nin ve İYİ partinin samimi olarak hukuk ve demokrasi istediğinden emin değilim. Laiklik ve Türklük onlar için daha önemli. Temsil ettikleri zihniyet geçmişte laiklik ve Türklük uğruna hukuku ve demokrasiyi katletmekten çekinmedi. Bununla ilgili bir özeleştirileri olmadığı gibi daha hala burunlarından kıl aldırmıyorlar. 367 kararını eleştirdi mi CHP mesala? Sadece sıranın kendilerine gelmesini bekliyor gibiler.

    Yanıtla (0) (0)
  • Süheyl CALISKANOGLU / 12.08.2019 11:00

    Ödünsüz Demokrasi,Parlamenter sistem,baska gecerli argüman yok, olamaz..Zaman, Türkiye'nin aleyhine calisiyor,ne yazik ki..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 10:34

    Adalet, özgürlük ve demokrasi talep etmek ne zamandan beri İsrail ağzı oldu? En doğal insan haklarını, saçma sapan bağlantılar kurarak itibarsızlaştırma kampanyalarınızı bırakın artık, kimse yemiyor bunları. Böyle söyleyenlerin ya kör cahil veya maksatlı troller olduğunu biliyoruz.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 10:27

    Devletin bekasını tehlikeye sokan, bizzat şu an yöneten iradedir. Şimdi de bu tahlikeyi bahane edip, herkesin onun yanlışlarına ortak olmasını, günahlarını görmezden gelmesini istiyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 10:24

    ABD'nin Irak'ı da Suriye'yi de parçalayıp bölgeye yerleşmesine, bizim sınırımızda PKK/YPG hakimiyeti oluşturmasına senin BOP eşbaşkanın ön ayak oldu. Hesap soracak birini arıyorsan git ona sor, onu eleştiren yazara değil. Ayrıca; hukuk, özgürlük, demokrasi talebi bahane değil, bizzat işin özüdür. İsrail ağzı falan da değil, bizzat aklı başında her vatandaşın öz talebidir.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 09:34

    Güzel bir yazı. Biraz daha cesaret olsa daha muhteşem bir yazı ortaya çıkar teşekkürler

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 09:02

    Ulkenin hukuk duzeni, bireysel hak ve ozgurluklerin artirilmasi, ekonomi, rasyonel ve liyakatli yonetim, ulkede ortak yasami arzulayan herkesin sorumlugu, yasamin ortak mustereklerinde farkliliklari ihmal etmek gerek,

    Yanıtla (0) (0)
  • İsmail Katırcıoglu / 12.08.2019 08:49

    Geç kaldın geç :((

    Yanıtla (0) (0)
  • Takipci / 12.08.2019 07:15

    Basra harab olduktan sonra...

    Yanıtla (0) (0)
  • EMG / 12.08.2019 06:00

    "Demokrasi karın doyurur" Şimdiye kadar bir yazardan duyduğum ciddi ciddi yazılmış ama en komik cümle. Hele de bir kurban bayramında bunu duymak. Yazık. Demokrasi aşığı Mehmet Ocaktan gibi bir demokrasi müridi daha. Vatana millete hayırlı olsun.

    Yanıtla (0) (0)
  • Faik Güleçyüz / 12.08.2019 05:10

    Söylediklerinize aynen katılıyorum. Hukuk devleti ve demokrasi;başka çaremiz yok.

    Yanıtla (0) (0)
  • Mesele / 12.08.2019 03:22

    Dunayanin super gucu ABD, 40 yildir savastigimiz PKK/YPG'ye 1300 km'lik SINIR hattimizda 4 yildir kesintisiz silah, cephane yigiyor, onlari egitiyor! Bu sizi neden rahatsiz etmiyor? Bu gazetenin yazarlari bunu NEDEN dert etmiyor, yazmiyor da her gun koro halinde israil agziyla, hukuk ozgurluk' bahanesiyle devlete saldiriyor? Devleti yoneten irade, ''Beka meselesi'' deyince arsizca alay ediyorlar? Siz bu gazetenin yazarlari, cogunlugunuz 40 yas ustusunuz. Her biriniz en az 20+ yildir yaziyorsunuz! ulkenin bu halde olmasinda sizin hic kusurunuz yok mu? Yoktur. Cunki siz utanmiyorsunuz!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 01:47

    Hukuk Adalet değildir. Yanlış değerlendirme yapıyorsunuz. Türkiye'de hukuk eksik değildir. Adalet yoktur.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 12.08.2019 00:58

    Bu saatten sonra, Erdoğan'dan bir değişim, bir atılım, bir heyecan, yeni bir hikaye beklemek abesle iştigaldir. CHP, HDP, İYİ PARTİ, SAADET PARTİSİ ve BABACAN’ın partisinin, birlikte, demokratik Türkiye hedefine kitlenmeleri, ülke menfaati için tek yürek olmaları, ülkemin hukuk sever tüm aydınlarının Allah’ın günü, çakılmakta olduğumuz uçurumu gündem etmeleri vatanseverliğin zaruri şartıdır. Bu birliktelik kuşatılmış yargıya da cesaret verecektir. Sandığı 2020’de önümüze getirtemezsek, ülkemin kaybı çok derinleşecek.

    Yanıtla (0) (0)
  • Bekri Mustafa / 12.08.2019 00:13

    Bir devlet hukukla, kanunla yönetilir.Devleti çetelerden, mafyalardan ayıran tek şey kurallı olması, yasalarla yonetilmesidir.Devlet hukuk devleti değilse en azından kanun devleti olsun denir.Kanun devletinin bir öteside artık "Ali babanın çiftliği" oluyor.Bir köy var uzakta, gitmesekde...Bayram mübarek Mustafa bey. ..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.08.2019 23:58

    Dolaylı yoldan şahane anlatım.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.08.2019 23:49

    Geç kaldınız sayın karalioglu bu yazınlarınızla hükümet 2011 den sonra tabiri caizse rotayı sasirdi hukuku katletti

    Yanıtla (0) (0)