Bu nasıl bir dindarlık?

Ülkemiz ve kamu vicdanımız İsrail’in Gazzelilere uygulamaya devan ettiği soykırıma karşı elbette ki haklı tepkiler gösterdi ve gösteriyor. Fakat yoksul Yemen halkını yıllarca birbirine kırdıran, hayatta kalanları açlığa mahkûm eden, ikisi de İslam/Şeriat devleti (!) olan Şiî İran’a ve Sünnî Suudi Arabistan’a karşı bizim toplumumuz da diğer Müslüman toplumlar da kayda değer bir tepki göstermediler.

Bu durum, Allah’ın “mükerrem” (şerefli ve saygın) kıldığını bildirdiği (İsrâ 17/70) insanın hayatı, onuru ve haysiyetinin, günümüz Müslümanlarının gözünde pek de öyle saygın olmadığını gösteriyor.

Özellikle benim alanım bakımından bir başka vahim örnek, şu günlerde toplumumuzun gündemine oturan acıklı “Narin Güran” olayı…

İlgili aile kızlarını Kur’an kursuna gönderdiklerine göre, demek ki “dindar” bir aile... Muhtemelen içlerinde namazında, orucunda insanlar da var. Fakat -tıpkı İslam öncesi Câhiliye toplumu gibi- onlar da aile/kabile şerefini kurtarmak için katili ya da katilleri saklıyor, bir rezaleti de örtbas ediyorlar. Daha da ibretlik olanı, başka bir “adam”ın, Narin’i dereye gömüp üzerine ağır bir taş koyduktan sonra evine gidipnamazkıldığını, sonra da -güya- arama çalışmalarına katıldığını söylemesidir.

Bu nasıl bir dindarlık ki, namaz kılma ile masum bir çocuğu öldürmeyi veya bu suça iştirak etmeyi ve yine namaz kılma ile katil açığa çıkmasın diye aramalara katılmayı birleştirebiliyor? Bir Müslüman vicdanı ibadetle cinayeti bir araya nasıl getirebiliyor?

İbadeti buyuran Allah, “Şahitliği gizlemeyiniz” (Bakara 2/283) buyurandan -hâşâ- başka bir Allah mı?

Zaman zaman yazılarımda dile getirdiğim birçok benzerleri gibi bu olay da ülkemizde ve Müslüman dünyada din eğitiminin ciddi şekilde sorunlu olduğunu gösteriyor.

***

Şu iki hususu asla aklımızdan çıkarmamız gerekiyor:

1. Din insan için geldi. Klasik âlimlerimizin “makasıdu’ş-şerîa” başlığı altında yazdıkları gibi dinin en temel amaçlarından biri, hatta birincisi “canı korumak ”tır. Bu amaca ise, insanın değerini yüceltmeyi ahlak ve karakter haline getirecek bir din ve ahlak eğitimi vermekle ulaşılır. Konuya insan hakları veya -dinî tabiriyle- kul hakları açısından baktığımızda da kul haklarının en başında yaşama hakkı gelir.

Onun için Kur’ân-ı Kerîm’de haksız yere bir kişiyi öldürmekle bütün insanlığı öldürmek arasında fark olmadığı bildirilmiştir (Mâide 5/32).

Din, temelde insanoğluna erdemli, temiz, doğru ve dürüst bir dünya hayatı yaşatmak ister. Bunun birinci şartı da kaynaklarımızdaki ifadesiyle “Allah’ın buyruğuna saygı ve Allah’ın yarattıklarına şefkat”tir. Bu yolda “Her insan, kendi yapıp ettiklerinin rehinidir” (Tûr 52/21); “Kendini kötülüklerden arındıran kurtulacak, kendini kirleten kaybedecektir” (Şems 91/9).

***

Asırlardır yaşadığımız tecrübeler açık seçik göstermiştir ki, birçok konuda olduğu gibi insan hayatının saygınlığı ve dokunulmazlığı konusunda da dinî kaynaklarımızı büyük ölçüde gelenek merkezli olarak okuyoruz; temel dinî kaynaklarımıza, türlü nedenlerle bütün dünyada insan hayatının önemsiz görüldüğü eski devirlerdeki insanların gözüyle bakıyoruz ve kendimizi o bakışla sınırlıyoruz.

Müslüman dünyaya baktığımızda, temel dinî kaynakları gelenek merkezli okumanın en yaygın olduğu toplumların en iptidai hayat süren, en geri kalmış ve insanın en değersiz, insan hayatının en ucuz olduğu toplumlar olduğunu görürüz. Çünkü onlar bedenleriyle bu çağda, bu çağın gerçekleri içinde; zihin ve ruhlarıyla, din ve dünya tasavvurlarıyla yüzyıllar önceki çağlarda yaşıyorlar.

Bu arada, şunu kesin olarak bilmeliyiz ki, bu sorun İslam’dan değil, bizim onu anlama ve yaşama kusurlarımızdan kaynaklanıyor. Dinî kaynaklarımızı –elbette geleneksel yorumları da bilmekle birlikte- bu çağda yaşayan insanı merkeze alarak okumak ve anlamak zorundayız. Çünkü din insan için, onu kendi şartları içinde en doğru ve en iyi olana yöneltmek (hidayet) için gelmiştir.

2. İnsanlar artık okuyor. Kur’an meali ve hadisler dâhil, dinî metinler herkese açık hale geldi.

O halde ulemamız, ilâhiyatçılarımız artık kulaklarının üstüne yatmayı bırakıp, toplumumuza, gençlerimize dürüst davranmalı; onlara içinde yaşadıkları çağın gerçekleriyle çatışmayan, tersine, bu gerçeklerin ortaya çıkardığı soruları çözmede onlara ışık olan bir din ve dinî bilgi sunmalıdırlar.

YORUMLAR (115)
YORUM YAZ
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.
115 Yorum
  • okur / 23 Eylül 2024 00:11

    daha yeni toplu köpek katliamını muhafazakar iktidar ve onun aparatı diyanet yürürlüğe koymaya çalışmıyor mu?
    hayvanlara acımayan insana da acımaz.

    Yanıtla (2) (3)
  • okur / 23 Eylül 2024 00:08

    bir sürü islam dışı, dinsiz toplum var böyle ahlaksız değiller.

    Yanıtla (2) (2)
  • Hakkı / 19 Eylül 2024 11:19

    Kur an ı Kerim ile ilgili tüm soruların cevabı içinde. Kitap (mushaf yazılı hali) bütün. Bir kısmını diğer kısmından ayırmak mümkün değil. Ayetler sureler bir bütünü birbirine bağlıyor. Biri diğeri ile bağlı olmayan ayet yok. Ayetler birbirini tamamlıyor, kuvvetlendiriyor, açıklıyor, hayattaki çeşitliğe uygun üst alt sınır belirleniyor ve arasında orta yola çağırıyor gibidir. Belki de o sebeple bir kere değil çok kere okunmalıdır, illa ki meali ile de. Anlama çabası şart.

    Yanıtla (0) (0)
  • selim karlı / 19 Eylül 2024 07:52

    Sayın Hocam siz İsrail'e karşı toplumumuza örnek olabilecek bir tepki gösterdiniz mi? Toplumu eleştiriyorsunuzu da ..... Her kişi kendinden sorumludur. Saygılarımla

    Yanıtla (1) (2)
  • Matrakçı... / 18 Eylül 2024 13:34

    Ahlak temeldir..temel yoksa bina da olmaz..isteyen istediği kadar konuşsun OLMAZ...Ahlaksızlığı konuşulan laflar,,yapilan rituel vb hiçbir şey örtemez..Ahlakı olanida bozmak coook zordur...

    Yanıtla (8) (1)
  • Okur.... / 18 Eylül 2024 19:31

    Ahlakın da temeli var. Değilse üfledinmi devrilir.
    Hele şimdilerde bütün kötülükleri dindarlıkla, bütün güzellikleri moderniteyle ilişkilendirmeye çalışanlar varki bunu hangi ahlaki temele dayanarak yapıyorlar merak konusu!

    Yanıtla (2) (3)
  • Matrakçı... / 18 Eylül 2024 23:10

    Ahlak diyoruz Ahlak.. lay,lom ile benim kalbim temiz,,dürüstüm anlaşılmasın. ..Hele Ahlak sahibi birini tanıyalım sonra maksad anlaşılır. Bazi şeyler lafla,öğüt ile olmuyor .öğüt olan irade lazım. ..Biz yıllar verdik biseyler anlayalım diye..Hala da anlamış değiliz. Ama en azından eski saftirik halimiz yok..!..sapka,takke falan,filan ağzı laf yapanlara dikkat ediyoruz...

    Yanıtla (0) (0)
  • Thor / 18 Eylül 2024 22:25

    İlk önce siyasetçiler sonra da din adamları (ulema) dinden elini ayağını çekerse herşey çok daha iyi olacak. Bırakın insanlar istediği gibi dinini yaşasın.

    Yanıtla (6) (2)
  • Adsız / 18 Eylül 2024 21:42

    Namaz oruç hac zekat zata mahsus ibadetlerdir.Bunları yapmakla kişi ancak dinin yüzde birini yerine getirmiş olur.Gerisini yapmazsa 99 unu terketmis olur.Kurandaki bütün emirler islamin şartıdır.

    Yanıtla (2) (1)
  • bcc / 18 Eylül 2024 12:06

    Allah'ın ilk emri OKU'nun, ilk muhatabı da, ana dili ARAPÇA olan HZ. Muhammed (S:A.S) efendimiz, kitabını ANLAYARAK okuyordu. DİNİ ilimlerle açıklanan kitabımızın (TEFSİRLERİ'nin) Türkçesini okumadan, Allah'ın bizden ne istediğini kim bilebilir? Anlamını bilerek okumadan, dini bildiğini söyleyen YALANCILARA kim(ler) inanır?

    Yanıtla (16) (2)
  • Dogru Söyler / 18 Eylül 2024 17:25

    Kuran, yani Hz. Muhammedin kitabı kendisi hakka yürüdükten sonra derlenip toplanıp kitap haline getirildi, deyişiyle HZ. Muhammet Kuani kitap olarak okumamıştır

    Yanıtla (6) (1)
  • bcc'ye / 18 Eylül 2024 18:09

    OKUMAK kelimesinin TDK sözlük anlamı:
    Bir yazıyı meydana getiren harf ve işaretlere bakıp bunları seslendirmek veya düşünceyi anlamak:
    -Çok güzel şiir, şarkı, türkü okudu..
    -Adeta düşüncelerimi okudu...

    İKRA ayeti; seslenmek, hitap etmek, anlatmak mahiyetindedir.

    Çünkü; ortada yazılı bir şey yoktu!
    Allah'ın Kur'anı kitap haline getir diye Peygambere bir ayeti olmadı.
    Hz.Peygamber de kitaplaştırmayı düşünmediği gibi vasiyet de etmedi.
    Vefatından 25 yıl sonra kitaplaştırıldı...

    Yanıtla (8) (1)
  • Kerem bekler / 18 Eylül 2024 21:18

    bcc’ye kıymetli kardeşim bir şeylerin doğru olması her şeyin doğru olduğu anlamına gelmez. Evet “ikra” denildiğinde henüz okunacak bir varsak yoktu. Bu doğru. İkra kelimesinin karşılığı için söylediklerin de kısmen doğru. Lâkin Efendimiz sav’e inen bütün ayetler vahiy katiplerince hemen yazışırdı. Bu bir ikinci Kura’ın içinde zaten onlarca kitap ifadesi geçiyor ve biz bu ifadelerde hem Kuran’ı (Nisa 136) hem de diğer semavi kitapları buluyor aynı zamanda iman ediyoruz. Selamlar

    Yanıtla (2) (1)
  • Erciyes / 18 Eylül 2024 14:42

    Hocam, son cümleden başlayalım; ilahiyatçılar hangi bilgiyi sunarlarsa sunsunlar bu dünyada işe yaramaz. Çünkü dünyanın gerçekleri dinlerin ütopik öğretilerinden çok farklı. Yaşanılan olaylara karşı hayretler içinde soruyorsunuz: “Bir müslüman bunu nasıl yapar?” Bu ve benzeri sorularınız şunu ispatlıyor: Dini öğretilerin hiç biri bu dünya yaşamı ile uyumlu değil. Siz hatanın dinde değil, yorumunda olduğunu söylüyorsunuz ama yaşanılan olaylar tam tersini gösteriyor.

    Yanıtla (21) (10)
  • Devrim / 18 Eylül 2024 20:53

    Sizin dinle probleminiz olabilir bizim yok ve hayatımıza yön veriyor. Nasibimiz var şükür. İsteyen ve dileyene Kur'an kendini açar. İsteyene hasret çekene ağuşunu açar peygamber. Hidayet üzere olmak dilerim.

    Yanıtla (1) (0)
  • mavideniz@ / 18 Eylül 2024 20:16

    Dindarlık belli bir grubun tekelinde olunca,Taliban oluyor,Molla rejimi oluyor,Evanjelizm oluyor,ortadoks Yahudilik oluyor ve insanlık bunların elinde kan ağlıyor." Senin dinin sana,benim dinim bana " cümlesi,dini tekelleşmekten koruyan bir mühür gibi orada duruyor ve inanç'ın ne kadar bireysel bir özgürlük olduğunu anlatıyor.İnsan olmadan dindar olunamayacağını bütün inananların anlaması dileği ile.

    Yanıtla (10) (0)
  • RAMAZAN / 18 Eylül 2024 15:01

    Adamın biri namaz çıkışında Hocaya sormuş; Hocam Bize namazı arapça kıldırdınız, ayeti, sünneti hadisi, duayı da arapça okudunuz..ama cami ihtiyaçları için para isterken neden Türkçe söylediniz diye sormuş...Hoca Cevap vermiş; Türkçe söylemeseydim benim para istediğimi nerden bilecektiniz..?? Kısaca bu toplum kıldığı namazdan da okuduğu duadan da bişey anlamıyor, dostlar cami de görsün misali...!! hayatında 2 tane roman 2 tane hikaye kitabı okumayan kişi Kuranı okusa anlayabilir mi..??

    Yanıtla (16) (2)
  • Adsız / 18 Eylül 2024 16:30

    Bu millet islamdan,kurandan hatta İslam kökenli isimlerden uzaklassin diye bu amaçla ve bu gaye ile bu memlekette harf devrimi yapıldı. Osmanlı'nın geri kalmışlığı dine yüklendi. Halbuki kabahat dinde değil bizim din anlayisimizda dır.

    Yanıtla (1) (26)
  • Terkolog / 18 Eylül 2024 19:14

    Meseleyi hiç ama hiç anlamamışsınız

    Yanıtla (8) (0)
  • Alp Demir / 18 Eylül 2024 19:54

    Adsız; kendi yazdığınızın içinde kendi kendinizle çeliştiğinizin farkında mısınız ? Harf devriminin İslam ile ne alakası var. Kuran'ı arapça okumaya devam etmediniz mi ? Hala da öyle değil mi ? Okuduğunuzu anlamamak, anlamadığınız için de uydurmak yüzünden olmadı mı bütün bunlar ?

    Yanıtla (9) (1)
  • İstanbullu bir okur / 18 Eylül 2024 01:30

    Muhterem Üstad;yazı güzel,lakin okuyacak okusakta düşünecek,düşünen ne kadarız.Bilmem aykırımı,ki gelençilerimiz elbette aykırı diyecektir.Bizim dinimizin adı İslam'mı,gelenekmi,cahiliye denen devrin insanlarından ne farkımız var!..Cahiliyenin de Allah inancı vardı.Problem;onların Allah'ı insan aracılığı(Resul,Elçi)ile bilgi göndermez oluşu.Yerin,Göğün,Varlığın yaratıcısı Allahtı,bizdeki durum biracıcık farkla,Resul'ün getirdiği birkaç ritüele indirgemek,ki bu ritüellleri de,kendimiz tanımlarız!

    Yanıtla (5) (3)
  • Hakkı / 18 Eylül 2024 08:41

    Anlaşılması zor bir yorum olmuş. Ancak haklısınız. Din yani İslam hakkı ile ne biliniyor ne yaşanıyor ne de bu durumun sorun olduğu bilinci var. Yok. Çünkü gelenekler ve toplumsal kabullerle halleniliyor, kandil, Ramazan, Bayram arada sade suya tirit hayatlar... Ümmet denilen büyük istikamet bağlılığı yok. Dayanışma yok. Sevgi yok. Saygı yok. Siyasilerimiz de buna uygun tavır içinde. Önemli olan saf sıkılığı, gerisi teferruat. Acı ama bu böyle. İflah olma durumunda ciddi sorun var.

    Yanıtla (9) (1)
  • Ankaralı / 18 Eylül 2024 09:25

    Kesinlikle topluma en çok zarar veren kesimlerden birisi de kendilerini Allah’ın temsilcisi gibi gören ilahiyatçılardır. Cumada vaaz eden hoca efendi, namaz kılın iki namaz arasında işlediğiniz günahlar affedilir, ananızdan doğmuş gibi olursunuz dedi. Bende hocam kul hakkı ne olacak dedim, adamın nutku tutuldu cevap bile veremedi. Herkes bana bakınca aha şimdi dayak yiyeceğim dedim şükür ki ezan okundu öyle kurtuldum dayaktan. Hali pür melalimiz budur maalesef.

    Yanıtla (21) (1)
  • Ayşehanım / 18 Eylül 2024 18:34

    Sanırım karıştırmışsınız imamların ilahiyatçılarla bir ilgisi yok onlar tarikatlara, şeyhlere daha yakın.

    Yanıtla (6) (1)
  • okur / 18 Eylül 2024 18:04

    bence dini değerler bilinmez değil. sorun insanların büyük oranda çıkar ve zevkler temelinde dünyevileşmeleri.

    Yanıtla (5) (0)
  • mavideniz@ / 18 Eylül 2024 16:22

    Sayın hocam ; toplumsal asayiş çok bozuk.Komşu hukuku,saygı sevgi hepsi birden çökmüş durumda.Üstüne yazılı hukuk metinlerinin,kanun ve nizamın uygulamada olmaması,herkesin başına buyruk davranmayı özgürlük kabul etmesi bizi çürütüyor.Daha insan olamadan nasıl dindar olacağız sorusu da bu yüzden kırk yıldır havada duruyor.

    Yanıtla (2) (0)
  • karar okuru / 18 Eylül 2024 15:18

    Kapitalist üretim, tüketim ,teknoloji ilişkilerinin belirlediği hayat tarzının, yaşama biçiminin üzerine İslami kıyafet giydirmek mümkün değil. orta çağ tarım toplumlarında bu mümkündü. alt yapı ile uyum vardı. bu gün yok. boşa kürek çekmemek gerekir. sorun yeni bir bakış sorunu değil. değişimde değil. çok köklü dönüşüm gerekiyor.

    Yanıtla (5) (2)
  • Bora / 18 Eylül 2024 14:31

    zannedersin ki 100 yıldır bu ülkede dini eğitim var. beyler bu ülke batıcı laik ve seküler eğitimle insanlar yetiştiriyor. cçıban çıktığında ne diye islam'e ve müslümana laf çakarsınız!

    Yanıtla (4) (23)
  • South Pole / 18 Eylül 2024 14:02

    Cinayet, kul hakkı, temizlik-hijyen, dedikodu, yalan, rüşvet, tecavüz gibi hususlar sakızın orucu bozup bozmadığı kadar dahi müslümanların zihnini meşgul etmiyorsa ne bekliyorsunuz?
    Bazıları diyor ki "Allah müslümanlara neden yardım etmiyor".
    Helak olmadığımıza şükredelim.

    Yanıtla (9) (1)
  • Beyhudelik / 18 Eylül 2024 13:53

    Bu şartlarda bu ülkede Dinin Orjinali anlatılamaz, anlatılsa bile öğretilemez , öğretilse bile uygulanamaz. Çünkü din garip bırakılmıştır. Düşenin dostu olmadığı gibi Garibin de pek dostu, sahibi olmaz bu memlekette.

    Yanıtla (5) (1)
  • UYSAL DEDE / 18 Eylül 2024 13:45

    30 yıllık meslek hayatımda tanık oldum adam namaza en önde koşuyor neden vatandaş orada görsün benden alışveriş yapsın mantığı ile yük.okulda bunu yaşadım alışveriş için bakkala gidiyorum adam her hareketinde besmele çekiyor bıktırdı sabah dükkanını besmele ile aç tamam ama müşteri önünde bu hareket dincilik yapmacıktır alışverişi bıraktım arkadaşlarada tavsiye ettim buların derdi beleşten vatandaşın parasıyla geçinmek bize para topla % 30 senin diye eleman kullanıyorlar duygu sömürüsü ile par

    Yanıtla (8) (1)
  • UYSAL DEDE / 18 Eylül 2024 13:33

    Sn.Yazar şahsen cahil biriyim tarihler ila aram iyi değildir dinin kabul edildiği tarihide bilmem ama bir bildiğim o günden beri hala orucu neyin bozduğu ve neyin haram helal olduğunu öğrenememişsek bırak orada kalsın yorumsuz ezbere dayalı işler böyle olur çocuk şiir okuyor ama sor ne anlattın diye sus olur konuşamaz önce içerik eğitim içerikli olmalı ramazan sohbeti gaz kaçırdım bozuldu mu ilaç aldım bozuldu mu ilk soru cezam nedir sağlık el vermiyorsa ceza nedir arkadaş kime ödenecek dincile

    Yanıtla (6) (2)
  • kışlalı / 18 Eylül 2024 13:30

    Hocam, kalemine sağlık ziyadesiyle güzel bir yazı olmuş. Son paragrafta belirttiğiniz gibi üniversitelerimizdeki ilahiyat hocalarımız maalesef kendilerini uzaylı görüp tolumun içerisine inmedikleri gibi kur an ve Hadislerde eksikler arayıp bilim yaptıklarını vehmediyorlar. inşaallah vicdan ve iz an sahibi din adamları yetişirde ümmete faydalı olurlar.

    Yanıtla (4) (1)
  • South Pole / 18 Eylül 2024 13:29

    Tamamen şuursuzluk. Kalbe, ruha, akla hitap etmeyen, insanların davranışlarını değiştirmeyen kuru bilgi yığınlarıyla, ezbere eğitimle olacağı budur. Okullardaki eğitim de bundan farklı değil. Sonuçta, PISA sınavlarında sıfır çekersiniz, bilim-teknoloji geliştiremezsiniz, adam öldürüp namaz da kılarsınız. Eğitimli birinin sokağa çöp attığını gördüğünüzde de çok şaşırmayın.

    Yanıtla (3) (1)
  • Karaca / 18 Eylül 2024 13:14

    Teşekkürler Hocam ufuk açıcı bir yazı olmuş.Lakin hocalarımız dini anlatmak yerine tartışmalarla vakit geçiriyorlar.İman ve inanç mevzularını anlatmıyorlar vesselam.

    Yanıtla (2) (0)
  • Erdem / 18 Eylül 2024 13:08

    Günümüzde bir metnin ne kadar "islami" olduğu sadece yazarının o metne atfettiği anlamla ölçülemez; bu metnin okuyucuda oluşturduğu "izlek"e de bakmak gerekir. Bu kapsamda, bu ve benzeri sayfalardaki okuyucu yorumları metnin nelere yol açtığı? konusunda önemli doneler sunmaktadır.

    Yanıtla (0) (0)
  • eylül / 18 Eylül 2024 12:55

    hOCAM Allah ın dini anlatılmazsa bunlar çok olacak.uydurulmuş din rivayet dini emevi dini din diye anlatılıyor.camiler boşaldı. diyanet hurafe dinle çalışıyor.rivayet dini heryerde anlatılıyor. Allah aklınızı kullanın diyor. bizim ulama 1200 yıl öncesinden fikirler getiriyor.din adamı fikir üretemiyor aklını kullanmıyor.hazır uydurmaları din diye anlatıyor.

    Yanıtla (8) (1)
  • Adalet / 18 Eylül 2024 12:39

    Sayın hocam insanımız şehten şıhtan aşiret ağasından mahalle muhtarından korkar oldu haşa onlar Allahtan üstünlermiş gibi .Ulamamız zırhlı aracın içinde olduğundan ilahiyat hacalarımız nasıl prof dekan oluruzun derdinde olduğundan toplumsal olaylara kafa yorma gibi bir dertleri yok.Bu diyanet, ilahiyat fakülteleri ne iş yapar pek merak ediyorum.Şehlerimiz ulamamız bir hikmet gösterip Narin kızımızın katilinive neden katledildiğini söyleyverseler bir sürü adam çenesini yormayacak.

    Yanıtla (6) (1)
  • ÖMER KUTALMIŞ / 18 Eylül 2024 12:31

    Manayı öğrenmeden lafzı tekrarı Kur'an okumak sayan bir anlayışın hakim olduğu yerde ne bekliyoruz. Herkes Müslüman, herkes kendince dindar; ancak hangi kurallara, ahlaka uyulacağı bilinmiyor. İnsan okumayınca bilmiyor, hepsi bu.

    Yanıtla (7) (1)
  • Okur / 18 Eylül 2024 12:26

    Türkiye'de Müslümanlık 'halk müslümanlığı' idi ve akp iktidar oluncaya kadar bir işlevi, bir değeri ve anlamı vardı. Akp iktidar olunca Müslümanlık resmileşti, güncelleşti; devreye girdi; 'güç, para, makam' vs. devreye girince 'günah işleme özgürlüğü' hakkı ortaya çıktı. Bu özgürlük yaygınlaşıp olağan, normal hale gelince diğer özgürlükler ortadan kalktı ve 'islamcılık' ülkeye hakim oldu. El'an yaşanan Müslümanlık değil 'islamcılık'tır, vesselam.

    Yanıtla (10) (1)
  • ertunga / 18 Eylül 2024 12:13

    bu orta doğu ve sınıf ayrımının kültürü. kaşıkçıyı müzik eşliğinde doğramadılar mı? adamların genlerine işlemiş...

    Yanıtla (4) (1)
  • Karar Okuru / 18 Eylül 2024 00:53

    Hocam galiba sizin halkla pek bir iliskiniz yok. Namaz, oruc, hac gibi ibadet bicimleri artik islenen gunahlari temizleyen deterjana donustu. Nasil olsa ibadetimi yapiyorum, suc islesem de affolunur gorusu cok yaygin. Ortalikta dolasan hocalar da bunlari tesvik ediyorlar. Su anda islam dini dunyevi ihtiyaclara gore guncellenmis durumda. Bu durumdan siz ilahiyatcilarin da bir payi yok mu? Neden bu insanlara dinin dogrularini anlatamadiniz acaba? Dusunseniz iyi olur.

    Yanıtla (43) (2)
  • karar okuru - ... / 18 Eylül 2024 07:00

    karara: kabe arka planında resmini çeken hemen instagramda yayınlayıp ne kadar da müslüman olduğunu ispatlamak peşinde. çoğu devlet kadrosunda olan kişi de rüşvet karşılığı olarak oraya gidiyor, yoksa hakedişe imza atmıyorlar.

    Yanıtla (16) (0)
  • Hakkı / 18 Eylül 2024 08:44

    Temel sorun birne bağlanarak olmayacağını anlamak. Sonuçta teşbihte hata olmaz 2 metrekarede tek başımıza cevap vereceğiz sorulara. Bir bunu anlasak doğru ne iyi ne arasak. Kur an ı Kerim i anlamaya çalışsak. Haddinden fazla futbola, siyasete, ekonomiye, tatile, gösterişe vb. önem vermek yerine, asıl gündeme yani giden zamana önem versek...

    Yanıtla (6) (1)
  • Akademisyen / 18 Eylül 2024 11:00

    Sorular 2 metrekarede sorulmayacak, SUR'a ikinci kez üflendiğinde her insan yeniden yaratılacak ve Büyük Hesap Sorgulaması başlayacak, o çok ayrıntılı ve tüm hayatımızın, yaptıklarımızın irdelenip hesaba çekildiği bir sahnedir. Kur'an bu konuda çok açık ve net.

    Yanıtla (7) (2)
  • Hakkı / 18 Eylül 2024 12:13

    Kastım ölum sonrası anlamında idi, teşekkür ederim.

    Yanıtla (3) (0)
  • Gerçek / 18 Eylül 2024 11:51

    Yav bu konuda insanın canını ne sıkıyor biliyor musun. Yorumunda belirtiğin şeyleri birebir yapanlar, yani namaz oruç, haccı günahlarını temizleyen deterjana dönüştürenler; sıra Hristiyanların günah çıkarmasına gelince "yook olmaz öyle şey, kafirliktir" diyorlar. Allah'ım Müslümanlara akıl ihsan eyle. Ne derin çelişkide olduklarını onlara göster.

    Yanıtla (12) (1)
  • HAKİKAT / 18 Eylül 2024 11:38

    Sayın Çağrıcı,
    Internet ortamında arayıp cevabını bulamadığım, aşağıdaki soruma cevap verme lütfunda bulunursanız müteşekkir olurum!

    DİNİ öğrenmek için para ÖDENEN ve DİNİ öğretmek /DİN HIZMETİ vermek için para (maaş, bağış vs.) ALINAN bir sistem...

    Her dindar;
    -ARACISIZ dinini öğrenir, yaşarsa,
    -dinden geçinenler ya AÇ kalırlar...

    SORU:
    Profesyonel din öğreticilik nerede ve ne zaman başladı?

    Saygilarımla...

    Yanıtla (5) (0)
  • Hakverdi Güneş / 18 Eylül 2024 11:37

    Yazılanlar çok güzel. Rabbim nefislerimize hakim olup yaşayabilmeyi nasip etsim. Tepeden tırnağa tüm insanımıza. Tebliğ var ama temsil yok. Oluşması sürekli engelleniyor. Allah insanlarımıza kolaylık versin.

    Yanıtla (3) (1)
  • Karar okuru / 18 Eylül 2024 11:35

    İnsanı insan yapan ahlak, vicdan, dürüstlük, akıl olmayınca ne din ne anayasa ne hukuk hiçbirisi bir şeye yaramıyor. İnsanın mayası sağlam olacak

    Yanıtla (3) (0)
  • Karar okurum / 18 Eylül 2024 11:34

    Bu gün 2. inci cahiliye dönemini yaşıyoruz. Kız çocuklarını toprağa gömmeler. Döndük dolaştık yine aynı yere mi geldik acaba. Cumhurbaşkanı da kutsal aileye saldırı var demiş, tam aksine aile meclislerinde katledilmelerine karar verilmiş çocuklar var. Ne günlere kaldık ya rabbim...

    Yanıtla (6) (0)
  • Mustafa Sönmez / 18 Eylül 2024 11:31

    "Onun için Kur’ân-ı Kerîm’de haksız yere bir kişiyi öldürmekle bütün insanlığı öldürmek arasında fark olmadığı bildirilmiştir (Mâide 5/32)." Sizin "haklınız, benim "haklım", onun "haklısı"
    Velhasıl "haklılık" bitmez!

    Yanıtla (3) (0)
  • karar okuru / 18 Eylül 2024 11:19

    Her çağa uygun dini bilgi olmaz. olması gereken Tanrının hakkını Tanrıya, Sezar'ın hakkını Sezar'a vermektir. din hayatın kurucu unsuru değildir. ölçülemeyen, denetlenemeyen bilgi ile hayat kurulmaz. kurucu unsur maddi ayaktır. din ve ya inanç düzenleyici bir unsur olabilir. atı arabanın önüne koşmak gerekir.

    Yanıtla (4) (1)
  • Yıldız / 18 Eylül 2024 11:17

    Hocam İran azarbeycan topraklarını 35 yıldır işgal eden ortadoks hiristiyan Ermenistan’ı destekledi ama bizim halk o ülkenin cumhurbaşkanının arkasında cuma namazı kılmak için sıraya girdi.Önce milli hassasiyet sonra dini hassasiyet önemlidir. Ayni İran şimdide azarbeycan ile Türkiye’ye bağlayan yolun yapımına karşıdır. İşte din budur her şeye neden kılınan bir malzemedir.Din hakkıyla uygulanan laik ülkelerde insanın vicdanında yer alır, yoksa oyuncak kalır. Tıpkı bizde olduğu gibi?

    Yanıtla (8) (1)
  • Ali / 18 Eylül 2024 11:11

    Şu dönem siyasal islam ideolojisine inananlar tarafından yönetildiğimiz dönemdir. Din siyasetin propaganda aracı olarak sonuna kadar kullanılıyor. Halkın geneli dini kulaktan dolma öğreniyor. Cahil hocaların fetvalarına inaniyor. Öyle olmasaydı sanki normal birsey 6apmis gibi çocuğun cesedini saklayıp gidip namaz kalmazdı.

    Yanıtla (9) (1)
  • Evrensel Karar / 18 Eylül 2024 11:00

    Tek cümle; İnsanlaşmadan İslamlaşılmaz. Hz. Muhammet Resul olmadan ve 40 yaşından önce Ahlaklı, dürüst ve güvenilirdi. Cahil, ataerkil ve ilkel dindarlık insanlığın başına beladır. Dünyadaki dindarların büyük çoğunluğu okumadan, düşünmeden ve geleneksel bilgilerle inanç sahibi olurlar. Buda çok tehlikeli ve kendisi gibi olmayanlara düşman bir anlayışla ayakta durur. Bu durum insanlıkla başladı. İslam ibadet ve kıyafet dini değil adalet ve ahlak dinidir. Adalet, ahlak yoksa din yoktur.

    Yanıtla (12) (1)
  • orcan tanyalçın / 18 Eylül 2024 10:56

    İslamı yaşadığını zannedenler, bahsettiğim pisliği görüyorda mücadele etmiyorsa o yaşadığı islam olmaz. Önce cahiliyenin putları yerine sözde islam adına dikilen putlar
    yıkılmalıdır. Tabi Hz.Kur'an size hemhal olsun isterseniz.
    İslamiyet mücadeledir! Öyle oturduğu yerden kelimei şehadet değil! Google ; Ümmül Ahid !

    Yanıtla (2) (0)
  • Bilal / 18 Eylül 2024 10:53

    Kim devlet malına hıyanet ederse, kıyamet günü, hainlik ettiği şeyin günahı boynuna asılı olarak gelir.” (Âl-i İmrân, 3/161).

    Yanıtla (7) (0)
  • Bilal / 18 Eylül 2024 10:53

    Kim devlet malına hıyanet ederse, kıyamet günü, hainlik ettiği şeyin günahı boynuna asılı olarak gelir.” (Âl-i İmrân, 3/161).

    Yanıtla (6) (1)
  • Okur / 18 Eylül 2024 10:52

    ulemamız, ilâhiyatçılarımız ekmeğinde, tezgahında.. hiçbiri kurulu düzeni bozmak istemez.. yani bunlarla hiçbir şey olmaz, bunlar dinin özünü anlatmazlar, la fontenden masallarla devam ederler, kütük ağlıyordu falan gibi..

    Yanıtla (5) (0)
  • orcan tanyalçın / 18 Eylül 2024 10:49

    İslamiyet yaşadığı düşünülen din değildir. Din bin yıldır iktidarların gözetim ve idaresinde hilafet ve şeriat yanlısı din adamları, cemaat ve tarikatlerin hurafe ve uydurma hadisleri ile toplumlar üzerinde müsekkindir. İslamiyet kişinin hedefi, amacı olacağı yerde hanedanlıklara aracı kılınmıştır. Kuran'da halife örneği Hz.Adem'dir. Asalak yaşamdan medeniyetin ilk basamağı yerleşik hayata geçen kişidir. Şeriata örnek ise 6/162 Hz.Muhammeddir.
    Onun da medeniyet kaldıracı Oku ve Nun'dur

    Yanıtla (0) (0)
  • ali cemal / 18 Eylül 2024 10:18

    ulemamız, ilâhiyatçılarımız yaşadığımız çağı anlamıyor bilmiyor ki bu konuda din bilgisi sunabilsin.
    Öncelikle çağı anlamış ulema ve ilahiyatçılara ihtiyaç var.
    Çağın bilimini, ekonomisini, siyasetini, hukuğunu yorumlayabilecek, eleştirebilecek, aşabilecek birikimi olmayanlara bir kere ulema ve ilahiyatçı dememiz lazım.

    Yanıtla (6) (1)
  • Ali Namlı / 18 Eylül 2024 10:17

    Uluslararası bazı kuruluşlar tarafından yapılan çeşitli araştırmalar var , bunlardan birisi de Islami Esaslara Göre Yaşam endeksidir, buna göre ilk dörtte Iskandinav ülkeleri yer almaktadir , ilk 40 da hiç bir islam ülkesinin adı geçmez, ülkemiz ise çok gerilerde , şimdi tam olarak hatırlamıyorum.
    Bu Iskandinav ülkeleri bildiğim kadarıyla pek dindar da değiller, müslüman hiç değiller.
    Bu işi nasıl çözmeli, nasıl okumalı, ben işin içinden çıkamıyorum?

    Yanıtla (4) (0)
  • Seyfettin Şahin / 18 Eylül 2024 10:04

    Çok güzel ve yerinde tespitler.

    Yanıtla (2) (0)
  • Pele / 18 Eylül 2024 09:33

    Ak Parti dindarlığı!

    Yanıtla (7) (2)
  • natali / 18 Eylül 2024 09:23

    iranda gecen sene sadece sacları görünüyor diye sayısını bilemediğimiz hanım şiddete uğradı ve öldürüldü bunlardan biri de mahsa amini idi buradan onu ve diğerlerini saygıyla selamlıyorum

    Yanıtla (8) (0)
  • okur / 18 Eylül 2024 09:20

    Çok haklısınız, başka hiçbir dinin ruhbanı, internet, Tv, radyo, cep telefonu gavur icadı, kullanmayın haram demez. Okul, bilim, teknoloji yapay zeka gavur icadı demez. Çağlar boyu devam eden bu ilkellik ne zaman bitecek. Misal, Abdulmecit UK i ziyaret eder dönüşte kraliçe Viktorya kendisine bir otomobil hediye eder. Saray erkanı ve padişah kendi kendine hareket eden bu araçtan korkarlar, arabayı sokakta gören halk sağa sola kaçışır. Sonunda arabayı şeytan işi diye boğaza atarlar.

    Yanıtla (5) (0)
  • Burhan Kula / 18 Eylül 2024 00:29

    Sultanın sofrasına oturan alimin, fetvasına itibar edilmez.
    Bu toplumu uyaracak ulema dedikleriniz kimler?
    Haksızlık karşısında susmayacak, Adaletsizliğe itiraz edecek cesarette, ilim irfan sahibi kaç kişi var bu memlekette?
    Zulme rıza gösteren, zulmü zulüm olarak dahi görmeyen, haklıdan yana değil güçlüden yana saf tutan sözde mütedeyyin yığınlar mı toplumu daha dindar daha ahlaklı yapacak?
    Güldürmeyin bizi hocam,
    Bugünkü çürüme onların eseri.

    Yanıtla (51) (3)
  • Hakkı / 18 Eylül 2024 08:51

    Ulema suçlu olduğuna göre öte alemde kurtulduk demek midir... "Apaçık Kur an ı Kerim elinizde değil mi idi" demezler mi, okumadınız mı demezler mi, "2 m ye girecektiniz ulema ne yapsın size demezler mi?" Ulema hatalı elbette, ancak aklımızı başımıza almalıyız, onlar böyle diye bize ne oluyor, biz doğru olalım, Kur an ı Kerim bize hitap ediyor; ulemeye, siyasiye, dervişe, şeyhe değil sadece, aklı başında olan cümle insanlığa sesleniyor, öylesine net ve öylesine kuvvetli bir sesle hem de...

    Yanıtla (7) (0)
  • Barut Osman / 18 Eylül 2024 08:36

    AKP den siz tek kelime Yemen hakkında duydunuz mu?..

    Yanıtla (8) (1)
  • Hakkı / 18 Eylül 2024 08:34

    Bilinmiyor ki aşamasında mıyız; yani bilinse yapılmayacak mı? Keşke bilseydim diyen de çıkabilir elbette. Ve bilinmeli elbette. Sorun tamamıyla bilmemekle ilgili değil. Bilgi de seviye seviye. Mesela İstanbul deprem bekliyor; peki İstanbullu gerçekten bekliyor gibi mi yaşıyor? Felaket yaşanırsa ahlar vahlar keşkeler peşi sıra... Aklını kullanmayan bir millet olmaya devam mı?

    Yanıtla (5) (0)
  • Karar okuru / 18 Eylül 2024 06:38

    Dindarlık hiç bu zamanki gibi erozyona uğramadı. 22 yılda nereden nereye geldik! Çalıyor ama çalışıyorlar, bir defa ile bir şey olmaz, hediye rüşvet değildir, Atı alan Üsküdar'ı çoktaan geçti, Peygamberin diploması mı vardı?, Harun gibi gelip Karun gibi oldular,... daha da uzatabiliriz. Torpil, rüşvet, mafya, faiz, fuhuş,,, olimpiyat rekoru kırıyor. Bunların dini bu mu hocam? Vatandaş kola ile protesto yaparken, birileri enerji ihalesi yapıyor, birileri gemilerle İsrail'e Yunanistan, Romanya üz

    Yanıtla (10) (1)
  • N.Y / 18 Eylül 2024 06:11

    Hocam,

    Allah sizden razı olsun. Hakdan yana tavır alarak, duruş sergileyerek yazılar yazıyorsunuz. Okuyoruz, faydalanıyoruz.
    Fakat bu alanda sesi yükselenlerin sayısı oldukça az .
    Selam ve dualarimizla

    Yanıtla (5) (0)
  • Sahin / 18 Eylül 2024 04:33

    Yobaz ayrı müslüman ayrı .
    Türkiye"de yobazlar biraz daha fazla desek doğru söylemiş oluruz.

    Yanıtla (4) (1)
  • Ramazan Topoğlu / 18 Eylül 2024 04:14

    Bu hatırlatma ve değerlendirmeler için teşekkürlerimizi sunuyoruz. Saygılarımızla.

    Yanıtla (1) (0)
  • Muammer / 18 Eylül 2024 03:05

    Soru şu: "Bir Müslüman vicdanı ibadetle cinayeti bir araya nasıl getirebiliyor? "
    Başından sonuna kadar tüm İslâm tarihi boyunca bu soru geçerli..
    Gizleyerek, üstünü örterek bir yere varılamaz..

    Yanıtla (10) (2)
  • Ziya keskiner / 18 Eylül 2024 02:41

    Teorik bilgilenmeden öteye gitmeyen din eğitimi ile varılacak nokta bu!
    Üniversitesindeki öğretim üyesi de, diğer kurumlardaki din eğitim ve öğretimi ile ilgili olanlar da işin sadece teorik tarafı ile meşgul.
    Hiç kimse “anlattığı bilginin gerçek hayatta karşılığı var mı” diye sorgulamıyor. Ben anlattım, iş bitti gibi bir anlayış var. Örneklik etme, pratik yok. Sonuç bu!

    Yanıtla (1) (0)
  • Halil / 18 Eylül 2024 02:17

    Kuran'ın doğruları yerine kendi doğrularımızı ifade ve ikame ettiğimiz için bu haldeyiz. Kur'an cinayeti, yalan söylemeyi, yalancı şahitliği, haram yemeyi, iftira atmayı, gıybet etmeyi v.s. yasakladığı halde biz bunlarda bir beis görmüyoruz. Ektiğimiz neyse biçtiğimiz de o olur. M. Akif'in deyimiyle "İnmemiştir Kur'an, ne fala bakmak için, ne de bir ölünün mezarına üflemek için". Yada günümüzde olduğu gibi bebeklere isim verme kitabıda değildir. Siyaset kitabı da değildir.

    Yanıtla (5) (1)