Aliya’nın tarihi ikazını hatırlamak

O söz Bosna’nın bilge lideri merhum Aliya İzzetbegoviç’e aittir. “Düşmana yenildiğinizde değil, ona benzediğinizde savaşı kaybedersiniz” sözünü kastediyorum.

Bu sözü Bosna’nın en zor günlerinde, Sırplar’ın sivil halka karşı hunharca cinayetler işlediği, buna karşılık Boşnak savaşçıların Sırp esirlere misliyle mukabelede bulunmaya yöneldikleri sırada söylemiş olmalıdır. Yani “Siz onlar gibi olamazsınız, insanlıktan çıkamazsınız, onlar gibi olursanız, zafer kazansanız bile gerçekte yenilmiş sayılırsınız” demek istemiştir.

Aliya bunun için “Ben Avrupa’ya giderken kafam önümde eğik gitmiyorum. Çünkü çocuk, kadın ve ihtiyar öldürmedik. Çünkü hiçbir kutsal mabede saldırmadık. Oysa onlar bunların tamamını yaptılar. Üstelik Batı’nın gözleri önünde” diyecektir.

Yasin Aktay, Aliya’nın sözünü başına “Siyaset için ilmihal” ifadesini de ekleyerek, Yeni Şafak’taki (26 aralık 2022 tarihli) yazısında hatırlayacaktır; yani birkaç gün önce: “Siyaset için ilmihal: Düşmana yenildiğinizde değil benzediğinizde kaybedersiniz.”

Yasin Aktay’ı severim, önemserim. Vicdanlı bir Müslüman aydındır. İslami ölçülere vakıf bir sosyal bilim insanıdır. Ak Parti’de Siirt milletvekilliği yapmıştır. Ak Parti Genelbaşkan başdanışmanlarındandır.

Akla hemen gelen soru şudur: Neden, mesela halen “muhafazakar siyaset”in bütün çerçevesini çizmekte olan Cumhurbaşkanı Erdoğan’a birinci elden ifade etmek imkanı var iken, bir gazete makalesinde hatırlamak – hatırlatmak gereği duymuştur Aliya’nın bu sözünü? Belli ki kaygılıdır ve belli ki hep beklendiği gibi “kulağına söylemek” yerine böyle, kamuoyuna açık çerçevede seslendirme gereği duymuştur. Bence doğru da yapmıştır.

Aslında baktım, bizzat Cumhurbaşkanı Erdoğan da halka – partiye hitaben yaptığı bazı konuşmalarında Aliya’nın bu sözünü seslendirmiş bulunuyor. Ama bu uyarılar, gazete sayfalarına intikal etmeye başlamışsa, ortada hem bir duyarlılık gelişmesi hem de bunu ilgili yerlere ulaştıramamak gibi bir sorun vardır.

Yasin Bey, yazısında farkları daha iyi anlatabilmek için Alman siyaset felsefecisi Carl Schmitt’in siyaset kuramına işaret ediyor. Aynı zamanda 1933’ten itibaren 2. Dünya Savaşı sonuna kadar Nazi yönetimi bünyesinde görev alan, bir anlamda Hitler’in akıl hocalığını da yapan Schmitt, siyaset teorisinri dost – düşman ayırımı üzerine kuruyor. Yasin Bey’in yazısında Schmitt’in çizgisine dair şu ifadeler yer alıyor:

“….. Schmitt siyaseti hayatın neredeyse tamamına teşmil ettikten sonra siyasetin özünün de dost-düşman ilişkisi olduğunu anlatmıştır. Ona göre siyasette yaşanan geçici istikrarda bile düşmanlıklarını uykuya yatırmış taraflar vardır ve diğer tarafa besledikleri duygu düşmanca bir duygudur ve bu hiçbir zaman değişmez. Düşmanlığın dostluğa, düşmanların da dostlara dönüşmesi bu bakış açısından muhal bile sayılabilir.”

Şu cümle de Schmitt’e ait: “Bir düşman olmadan delirirdim, dünyam tüm istikrarını ve tutarlılığını kaybederdi.” Siyaset böylesine bir dost – düşman eksenine oturtulduğunda “düşmana karşı nihai duygunun onun bertaraf edilmesi” olması da, “Dostun düşmana karşı saf tutan ve sadece bu özelliği ile önem kazanan kişi” olması da tabiidir.

Yasin Aktay buradan bize, bu bakış açısının bizdeki yansımasına geliyor. Şu cümleler ona ait: “Bugün muhafazakâr siyaset adına ortaya konulan ve rakiplerini belli bir konuma mahkûm eden, oraya sabitleyen bir bakış açısı belki Carl Schmitt’in çizdiği çerçevede siyasetin tabiatına uygun davranmış olur, ama İslami siyasetten uzaktır.”

Yasin Aktay, çok farklı bir noktaya taşıyor okuyucusunu. Diyor ki: “Müslüman için ezeli ve ebedi düşman yoktur. Düşmanlık ve dostluk insanın doğumunda kendisine verilmiş şeyler değil, erdemler lehine yapılmış tercihlerle kurulur….. O yüzden Müslümanın düşmanına karşı bile temel duygusu nefret değil, acıma ve şefkattir. Çünkü düşmanlar dahi Allah tarafından yaratılmış ve onlar da onun dostluk çağrısının muhatabıdırlar.”

Bugün iktidarda bulunan “muhafazakar” kadroların oluşturduğu hakim siyasi iklimden bakıldığında nasıl görünüyor bu ölçüler? Mesela adalet nasıl görünüyor, ahlak, erdem, merhamet, şefkat nasıl görünüyor? Kimi yargı uygulamalarımız bir “düşman tasfiyesi” niteliğinde mi? “Bağımsız, tarafsız” olması gereken yargıyı kendi başına bile bırakmıyor olabilir miyiz? Daha çok, daha çok, daha çok iktidar adına tüm devleti seferber etmiş olabilir miyiz?

Yasin Aktay yazısının sonunda “cahiliye, erdemlere yabancılaşma, kendi kendimizi tanıma ” uyarısı yapıyor. Peygamberimizin “Bizim Mahalle”de zikrettiğim “Kertenkele deliğine girme” ikazı Aliya’nın ikazı ile ne kadar da örtüşüyor değil mi?

Bazen çok yakınlarda yapılan uyarılar yerine, bir gazete yazısı ya da medyaya yansıyan bir farklı görüş daha etkili olabiliyor. Kim bilir belki de İletişim Başkanlığı Yasin Bey’in yazısını alıp ilgili makamlara ulaştıracaktır. Dileyelim, “Yasin Bey’de de değişme, hatta belki savrulma var!” notu ile ulaştırılmasın.

YORUMLAR (112)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
112 Yorum
  • Karar okuru / 29 Aralık 2022 18:52

    Aliya İzzet; ‘Bosna da iyi ne varsa biz yaptık. Kötü ne varsa onu da biz yaptık’ diyen bir Başkan. Bizde iyi ne varsa Akp yaptı, kötü ne varsa iç ve dış düşmanlar, CHP yaptı. Begoviç sadece İslam olduğu için değil, insan olduğu için söyleyen biri.

    Yanıtla (8) (2)
  • Mehmet saygaz / 04 Ocak 2023 07:00

    Bu sözü, Aliya'nın söylediğine dair belgeniz var mı? İyiyi yapanlar kötüyü neden yapsınlar ki

    Yanıtla (0) (0)
  • Abdulgaffar altunöz / 02 Ocak 2023 10:15

    Kanaatimce herkes kendi nefsini sorgulamalı. Başkalarını eleştirmek en kolayı. Birilerinin de sizin için aynı şeyleri düşünebileceğini unnutmamalısınız vesselam

    Yanıtla (0) (0)
  • Mehmet Türedi / 29 Aralık 2022 12:41

    Mücadele Birliğinin Teknik Üniversite grubunun içinde bulunmuş, bildiğiniz ve dağılma döneminde gittiğiniz Hürriyet-i Ebediyye yurdunda ikamet etmiş 50 yıldır yazılarınızı Okuyan biri olarak şunu ifade etmeliyim: Bu iktidara karşı yapılanları yakından bilen yazarlar olarak hala yumuşak üslup ve yaklaşımlar içinde bulunmaktasınız. Bu yönetime nasıl seslenirseniz seslenin, hangi olaylar üzerinden hatırlatmalar bulunursa iz bulunun GÜNAH DERYASINDA yüzen bu siyasi iktidarın değişmesini beklemek hay

    Yanıtla (15) (1)
  • Kifayetli ihtirassız / 29 Aralık 2022 23:40

    Sn. Taşgetiren her daim yumuşak üsluba sahipti şimdi de buna devam ediyor. Kırmadan dökmeden uyarılarda bulunur, muhatabının vicdanına hitap etmeye çalışır. Her mahallede vicdanlı insanlar mutlaka vardır. Onlar yumuşaklığı sever, kaba, sert, kutuplaştırıcı ifadelerden hoşlanmazlar. Yaşasın vicdanı yaşatanlar!

    Yanıtla (1) (0)
  • Kazim Ceylaner / 29 Aralık 2022 19:26

    Sevgili Abim Sizin yasin beyin ve biz Seçmen'lerin vebali yokmu 2023'te yetki vermeye devam edersek Mahkemeyi kübrada hesabını hep beraber veririz.

    Yanıtla (1) (0)
  • bağımsız / 29 Aralık 2022 21:36

    19.26....ya.... Peki 2023 de yetkiyi m. ittifakına verirsek hesap vermeyecekmiyiz?

    Yanıtla (1) (1)
  • Karar okuru / 29 Aralık 2022 19:34

    En önemli vasıflar"ahlak,adalet,erdem,şe fkat..."dir.Bunlar olmaz ise,hayat herkes için çekilmez oluyor.Her alanda çok geç kalıyoruz!

    Yanıtla (2) (0)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 01:47

    Ben 54 yasinda inancli bir kadinim. Allahin kadinlara yarim miras verilmesini istedigine inanmiyorum. Kitabi tarihi yolculugunda erkeklerin degistirdigine inaniyorum.

    Yanıtla (19) (10)
  • Ahmed 61 / 29 Aralık 2022 03:46

    Sayın karar okuru; Kuran'da anlaşılır ve açık bir şekilde mirasın taksimi anlatılmıştır ve anlaşılmayacak birşey yoktur.Allahın hükmünü bütün insanlar bir araya gelse değiştiremez.Allahın hükmüne uymamak büyük günahır.Hükmüne inanmamak küfürdür.Saygılar

    Yanıtla (8) (14)
  • R / 29 Aralık 2022 12:42

    Buhari var kurani kerimi keci yedi diyor. Ve siz buharinin yazdigi herseyi din diye uygiluyorsunuz mesela.. nasil olacak?

    Yanıtla (4) (1)
  • İstanbullu bir okur / 29 Aralık 2022 04:33

    Sn.karar okuru;erkegin değiştirmesi veya Kitab'ın değişmesi söz konusu değil.Bu konuyu Süleymaniye Vakfı yayınlarından Sn.Prof.Dr.A.Bayındır açıklamasından takib edebilirsiniz.Tarihi yorumların ne kadar hatalı olduğunuda,öğrenebilirsiniz.Syglr.

    Yanıtla (3) (4)
  • bağımsız / 29 Aralık 2022 09:59

    Sn.karar okuru kardeşim sizi saygı ile selamlıyorum.Bir harfi bile değişmez, değişmemiştir, müsterih olunuz,saygılarımla...

    Yanıtla (2) (2)
  • Abc / 29 Aralık 2022 10:32

    İnançlısın ama İslam inancı içerisinde değilsin. Kur'an ı Kerim'i Allah kendi muhafazası altına almıştır. Ne tarihi yolculuğundan bahsediyorsun ! Feminizm gözünü karartmış senin.

    Yanıtla (2) (5)
  • Merak / 29 Aralık 2022 14:37

    0959- 1032 Kuran, Allah'ın koruması altında ve tek harfi bile değişmedi. Kabul. ancak; Tek kitap ve çok fazla yorum: Mezhep; tarikat vs. yani bu durumda , Kitabın değişmesi veya değişmemesinin ne anlamı kalır? Açıklar mısınız? Değişmeyen bir kitap, ama kitabı esas aldım diyen çok farklı iddia ve davranışlar, gruplaşmalar? Kitabın korunması, fonksiyonu ne oldu yani? Syglr

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 29 Aralık 2022 16:22

    10:32 Abc'ye: Hangi güce, bilgiye, inanca dayanarak "İslam inancı içerisinde değilsin" cümlesini söyleyebiliyorsunuz? Kalpleri yarıp okuyacak olan Allah olduğuna göre siz (haşa) Allah'mısınız?

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar Okuru / 29 Aralık 2022 14:42

    01:47 nin yorumu dikkate değer. Ezbere konuşmalar, yazmaların dışında Kuran meallerini ve tefsirlerini dikkatle ve tekrar tekrar okumak gerek. Bazı meallerde "kadına 1/2 verilmesi tavsiye edilir" denmiş. Bazı meallerde "kadına 1/2 verilir" denmiş. Meal cümleleri aynı anlamları taşımamakta. Bu ayetin tefsirlerini henüz okumadım. Önce okumak gerek. Yorumculardan okuyanlar bizi bilgilendirsinler lütfen.

    Yanıtla (1) (0)
  • Istanbuloglu / 29 Aralık 2022 19:28

    Kardesim;"Allahin kadinlara yarim miras verilmesini istedigine inanmiyorum" ve "Kitabi tarihi yolculugunda erkeklerin degistirdigini" ifade ediyorsunuz.Allah Kitabinda; " Kurani biz indirdik,onu (kiyamete kadar)biz muhafaza edecegiz" buyurmakta.Eger erkekler Kurani değistirmiş ise;Haşa Allah bize gönderdiği Kitabi muhafaza etmemiş, ve ya edememiş olmazmi.Bu durumda Haşa Allah verdigi sozu yerine getiremiye aciz bir varlik konumuna düsmezmi?Sizce aklen bu mümkünmü?Mümin icin mumkun olmaz.

    Yanıtla (0) (2)
  • ÖTÜKENLİKURT / 29 Aralık 2022 11:16

    Yazınızı hasrettiğiniz büyük yazar aynı zamanda bir mucittir!? TÜRK DİYE BİR IRK YOKTUR muhteşem buluşu kendisine aittir. Kendisini bu durumda sanırım Arap olarak görüyor olmalıdır. Dönüyorsunuz dolaşıyorsunuz hala siyasi islamcılardan medet umuyorsunuz! Lütfen artık uyanın Siyasal İslam öldü! Ruhuna fatiha! O siyasal islam ülkemizdeki islamı da öldürdü. Camiler boş diye ağlayan Diyanet başkanı her boş araziye cami yaparak durumu kurtarmaya çalışıyor. Nafile deizm çığ gibi onun sayesinde büyüyor

    Yanıtla (18) (5)
  • Karar okuru..!.. / 29 Aralık 2022 12:38

    TURK diye bir irk tabi ki var...ama IRKCILIK YOK...Biz medeni birligimizin teminati ve bagnaz olmayarak Turkiye Cumhuriyetini severiz ve vatandaslik bağı ile Turk Milleti mensubu olmaktan GURUR DUYARIZ...Ama bize IRKCILIK dayatan olursa o biyolojik varlığını az oteye taşı ortami kokutmasin deriz..."Irkcilik" habis bir fikir kanseri gibidir..Dunyanin heryerinde de aynidir...

    Yanıtla (6) (0)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 19:00

    Türk var, Türkçülük olmasın. tamamda Müslümancılıkta aynı olmuyor mu?

    Yanıtla (0) (0)
  • Erdem MASTAR / 29 Aralık 2022 17:12

    Sayın yazar yaşın bey de aynen münafık tipli siyasetçi niye bu hak ve hakikati biliyor ama reise söylemiyor oldumu yani bu ne İslami nede insanı yanlış olduğunu söylemiyor dilsiz şeytan rolünde saraya suskun halka bak ben onlardan değilim yemezler cuma kılan munafiklar

    Yanıtla (4) (5)
  • YAZICI / 29 Aralık 2022 16:38

    Bozuk saat bile 24 saatte iki kere doğruyu gösterir... Yasin AKTAY'ın Erdoğan'ı peygamber mertebesinde dini argümanlarla övdüğünü hatırladım da...

    Yanıtla (7) (2)
  • E. K / 29 Aralık 2022 16:27

    Olaylara insan acisindan degilde din acisindan bakildigi surece, yanilma kacinilmazdir. Aliya Izetbevogic'i saygiyla ver rahmetle aniyoruz. Durust bir entelektueldir. Belli bir siyasi yelpazenin kanatlari altinda isim yapmis, bir yerlere gelmis simalarin sozlerinin kiymet-i harbiyesi yoktur. Sn yazar, kendi mahallesinin deger yargilarinin disindada bir dunya oldugunu, oradaki insanlarin olaylara cok farkli baktigini adeta sezemiyor.

    Yanıtla (1) (0)
  • UYARIYORUM / 29 Aralık 2022 13:41

    Yorumlarımızda "İşite müslümanın örnek davranışı diyebileceğimiz birşey yok. Hep dediğimiz "İslam bu değil, bu İslama uymuyor,Akifin dediği gibi galiba müslümanlık göklerdedir, Örnek gösterebileceğimiz bir İSLAM kaldımı ? İslamı bırak insanlık kaldımı ? Gönlümüze yatarak benimsediğimiz bir davranışımız varmı ? Dindarlarımızın gönül rahatlığıyla benimsiyebileceğimiz örnek davranışı varmı ? Yoksa gözümüze sokulan uygunsuzluklarımıza mazeret üretmekten başka birşey yapabiliyormuyuz ?

    Yanıtla (9) (2)
  • Ahmed 61 / 29 Aralık 2022 16:08

    Uyarıyorum'a;Sen örnek müslüman'mı aradın'da bulamadın?Hep kötüler sanamı denk geldi?Senin yaşantın nasıl?Peygamberimizin hayatı ortada ONA UY.Sen örnek ol.

    Yanıtla (2) (6)
  • Aydın ÇALIŞKAN / 29 Aralık 2022 13:41

    Üstadım.Sizi 1990 lı yıllarda aralıksız takip ediyordum.Sonra kaybettim .Nerede yazdığını da bilmiyordum.Aklıma düştünüz aradım ve Karar Gazetesinde sizi buldum.Ancak farklı yönlere savrulduğumuzu gördüm.Yazılarınızın altında yer alan yorumları okuduğumda ise farklı bir mahalleye göçtüğünüzü anladım ve üzüldüm.Bizim mahalleyi terk etmişsiniz,dah da kötüsü diğer mahalle de henüz sizi kabullenmemiş.

    Yanıtla (7) (25)
  • Aydın Çalışkan / 29 Aralık 2022 15:46

    Geçmiş olsun 90 li yıllar ve birileri geride kaldı.maalesef gelmiş geçmiş en dindar cb.na vurmakla meşguller onu indirip kk cb.yapacaklarbekri mustafa fıkrası gibi selamlar

    Yanıtla (1) (15)
  • Karar Okuru / 29 Aralık 2022 15:22

    Aliya İzzetbegoviç gibi bir bilge Müslüman toplumda zor bulunur. Bilgeliğini en etkili silah olarak kullanan ve İslami değerlere sıkı sıkı bağlı olarak yaşayan ve yöneten bir liderin karşısında zalim batı diz çökmüştür. Neredeyse varolmakla yokolmak arasında kalan Bosnalı Müslümanları bu bilgelik dirilterek onlara Müslümanca yaşama hedefi ve azmi göstermiş ve kabul görmüştür. Ülkemizdeki müslümanlar Aliya İzzetbegoviç'in yaşadıkları ve mücadelesi kıyaslandığında onun tırnağı bile olamazlar.

    Yanıtla (6) (2)
  • Ahmed 61 / 29 Aralık 2022 11:39

    Güreşciler ermeydanına çıkar ve rakiplerini yenmek için bütün oyunlarını sergilerler.Siyaset böyle birşey değilmi?

    Yanıtla (4) (13)
  • KARAR OKURU / 29 Aralık 2022 14:27

    Ahmed61 Güreşçi, ahlak dışı( Kuraldışı) oyun yapabilir mi? Dindar olduğunu iddia eden siz, ahlaksızlığa yol veren kapıyı açabilir misiniz?

    Yanıtla (5) (0)
  • Ahmed 61 / 29 Aralık 2022 16:35

    Müslümanlar hertürlü haksızlığa karşıdır.Hemşehrimle aynı görüşte değilim ama ona veye bir başkasına yapılan haksızlığı asla kabül etmem.Siyasetin örnekleri ortayerde ve sizler bunları benden daha iyi bilirsiniz.Madik atan atana değilmi?Kuyu kazan kazana değilmi?

    Yanıtla (3) (3)
  • insan haklari savunucusu / 29 Aralık 2022 18:42

    Ahmed 61 rumuzlu yorumcu iktidari savunmak icin akil cizgisini asan seyler yaziyor. ...Gurescilerle iktidari mukayese etmeye kalkmis. Halbuki guresci kurallara uymak zorundadir. Eline bir sopa alip mindere cikamaz, yumruk - tekme atamaz, rakibini isiramaz. Hakemi tehdit edip şike de yapamaz.

    Yanıtla (6) (0)
  • Karar Okuru / 29 Aralık 2022 14:32

    "Güreşciler ermeydanına çıkar ve rakiplerini yenmek için bütün oyunlarını sergilerler.Siyaset böyle birşey değilmi?" Hayır, değil. Er meydanında kurallar var. Güreşçi kurallar doğrultusunda bütün oyunlarını sergiler. Kural dışı davrandığında diskalifiye bile olur. Ama siyasette kural yoktur. Var gibi gözüken kural aleyhine olan siyasetçinin davranışı sempatizanları tarafından alkışlanır.

    Yanıtla (4) (0)
  • Galip / 29 Aralık 2022 14:54

    Er meydani teke tektir,gucu,akli,nefesi olan rakibiyle guresir,baska taraftan destek almadan,camura yatmadan ,bileginin gucuyle kazanmaktir esas olan,yoksa rezil olursun.

    Yanıtla (4) (0)
  • Adem / 29 Aralık 2022 05:39

    Sayin yazar esefle kınıyorum sizi. Ne yaparsanız yapın akp saklanmaz. Bu günahlar çıkmaz. Yasin de düzgün hassasiyetli vicdanlı müslüman ise ne işi var akp nin içinde

    Yanıtla (22) (2)
  • Yorgun Muhalif / 29 Aralık 2022 08:23

    Düzgün, hassasiyetli, vicdanlı müslümanın akp de işi olmamalı tamam da, nerede saf tutmalı onu belirtmemişsin. Muhalefet kanadında dersen eğer İslam ı hiç anlamamışsın derim.

    Yanıtla (2) (21)
  • bağımsız / 29 Aralık 2022 09:50

    08.23...haklısınız

    Yanıtla (0) (1)
  • Adem / 29 Aralık 2022 14:40

    Akp yi destekleyebilirsiniz bunun için bahane aramayınız. Zira kim niye akpyi destekler çok net. Kendinizi kandimak için uğraştığıniza değer mi ?

    Yanıtla (1) (0)
  • Evren’in gördüğü / 29 Aralık 2022 14:16

    Hocam baştan söyleyeyim muhteşem bir makale yazmışsınız bugünkü yazınızla Bilge Kral Aliya İzzetbegoviç tarihe mal olmuş sözlerini ve yine harika anlatımınızla sorumluluk sahibi devleti/ülkeyi yönetenlere Yasin Hocanın makalesine atıfta bulunarak verdiğiniz Mesajlar her türlü taktirin övgünün fevkinde diyebiliriz.Dileğimiz uyarı niteliğindeki bu mesaj(lar)ı duyarlı olanlan her kim varsa nasibini alması olacaktır.Ülkemizin iç barışı/birliliği için kıymetlidir/anlamlıdır.Sağ olun var olun Hocam.

    Yanıtla (4) (2)
  • Tr / 29 Aralık 2022 14:00

    Hem yenildi.....hem benzedi.... Üç adımda geçti... Koşar adım sayıyor İstikamet kızılelma

    Yanıtla (3) (1)
  • UYARIYORUM / 29 Aralık 2022 13:53

    Hep iyi ve örnek davranışları batıdan mı göreceğiz ? Allah aşkına bütün davranışlarını onayladığımız bağrımıza basabileceğimiz kişi,zümre halk,millet toplum varmı ? Herkes bizden örnek alsın diyebileceğimiz bir davranışımız varmı ? Siz insanlar için çıkarılmış en hayırlı ümmetsiniz buyuruyor rabbimiz yanlışmı ? Merhum Muhlis Akarsu "Sen yaralı değilsin ki bilesini dostun düşman olmadı ki bilesin diyor hep duygulanarak dinlediğim türküsünde.

    Yanıtla (0) (1)
  • açık kapı / 29 Aralık 2022 13:27

    İslamcı siyasetçi ve yazarlar, çoğunlukla, böyle bir şeyi söylediklerinde, Aliya gibi birisine atıfta bulunduklarında, kendilerini zaten o değerin taşıyıcısı kabul edip karşı mahalleye söylediklerini varsayıyorlar. kendi üstlerine alınmıyorlar. bir ailevi sorunla ilgili haberde bile tanımadıkları o kişilerin laik kesimden oldukları için o sorunları yaşadıklarını ima ediyorlar.

    Yanıtla (6) (0)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 12:37

    Turkiye'de milyoner sayisi bir yilda ikiye katlanmis. Para fakirin cebinden zenginin cebine aktarilmaya devam edilmis.

    Yanıtla (11) (1)
  • Ali Rıza / 29 Aralık 2022 07:16

    Sayın hocam; Bu yazınızdan bir şey anlamadım, karşıda geniş bir kale durduruyor, orta sahadan bile bir şut çekseniz gol olur, siz sağ köşede top çeviriyorsunuz…!

    Yanıtla (16) (0)
  • Karar okuru..!.. / 29 Aralık 2022 12:29

    Ayni fikirdeyiz..NET DEGIL molla efendi..

    Yanıtla (2) (3)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 12:26

    Bir kaç yıl önce 'İslamilik endeksi' adı altında bir araştırma yayınlanmıştı. ilk kırka giren hiç bir islam ülkesi yoktu. ilk sıralarda kuzey avrupa ülkeleri yer alıyordu. ilginç olan, müslüman kardeşlerin bu ülkeleri 'dinsiz kafir' olarak görmesi. nasıl oluyor diye düşünmemesi ve çölde serap görmeye devam etmesi. kitapta böyle yazıyor demek yetmiyor ki.

    Yanıtla (11) (1)
  • insan haklari savunucusu / 29 Aralık 2022 00:41

    ikide bir Izzetbegovic'in sozlerini yazarak veya hatirlayarak musluman ulkeleri duzeltmek mumkun degil. Tek adam rejimi ile de birkac guzel sozle mucadele edilemez. iktidar, yaptigi kotulukleri bilerek, isteyerek yapiyor. Yaptigi kotuluklerin bu ulkeye ve gelecek nesillere buyuk zarar verecegini bilerek yapiyor. Buyuk ihtimal Izzetbegovic'in sozlerini Erdogan da okumustur ama bu saatten sonra, ne pahasina olursa olsun koltugu kaybetmemekten baska bir amaci yok.

    Yanıtla (35) (4)
  • Karar okuru / 29 Aralık 2022 12:23

    İslamı siyasallaştıranların n önemli motivasyonu medeniyet karşısındaki yenilmişlikleri ve kompleksleridir. Ortadoğu’ nun maküs tarihi budur ve bu olarak kalacaktır.

    Yanıtla (4) (0)
  • Karar okuru / 29 Aralık 2022 12:21

    Davanızın duvara tosladığı gerçeği ile yüzleşmek artık kaçınılmaz oluyor. Din siyaset ilişkisi her zaman kötüye gider, gidiyor ve gidecek. Aklı olan da haklı olarak bu ortamdan uzaklaşıp, terk ediyor! Doğru olan da bu batının yüzlerce yılda çözebildiğini biz binlerce yılda çözemeyiz.

    Yanıtla (7) (0)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 12:19

    Suleyman Soylu Akp'nin boynuna asilmis yuz kiloluk demir gulle gibi. Onlari basri ile denizin dibine cekmeye devam ediyor.

    Yanıtla (10) (1)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 12:18

    Erdogan bes yil daha iktidarda kalsin, Turkiye'de musluman kalmaz.

    Yanıtla (20) (5)
  • ali uyanık / 29 Aralık 2022 09:23

    Ey düşmanım Sen benim ifadem ve hızımsın Gündüz geceye muhtaç Bana da sen lazımsın (Necip Fazıl) doktrini çerçevesinde karşısındakini düşmanlaştırıp kendi taraftarını konsolide ediyor çok tehlikeli bir şeyi işine geldiği için kullanıyor

    Yanıtla (12) (2)
  • Ahmed 61 / 29 Aralık 2022 12:15

    Ali uyanık;Nefs ve şeytan'dan daha büyük düşman yoktur.Enbüyük düşman yanıbaşında

    Yanıtla (3) (8)
  • vatandaş / 29 Aralık 2022 11:37

    Aliya'nın dediği insani ve insancıl bir söz.Gelgelelim bizim siyasetçilerde her şeyi mübah gören bir anlayış var.Düşmana söylenmeyecek sözleri söyleyebiliyorlar. Örnek Türel Ağyol!yazıktır tüm millete örnek olacak kişilerden bunu duymak bizleri son derece üzüyor!Bu vatan hepimizin.Bu millet bizim milletimiz.Lanet olsun bizans oyunlarına başvuranlara,yazıklar olsun fitne ve fesattan fayda umanlara...

    Yanıtla (15) (0)
  • Sonuç / 29 Aralık 2022 11:24

    İnanç, ideoloji, lider, düzen vs. Birileri (geniş kitle) bu kavramlara gerçekten inanır, gaza gelir, gerekirse bedel öder, sıradan bir hayat sürer. Birileri bu kavramlara gerçekten inanıyormuş rolü oynar, rol yapar, gaz verir, bedel ödemez, müreffeh bir hayat sürer. (Politikacılar, liderler, şeyhler vs)

    Yanıtla (4) (0)
  • KAZIM ÇETİN / 29 Aralık 2022 11:14

    Ahmet Hoca'm hala o mahalleden ümitvar olmanız sizin naifliğinizden.Reis'e bunu iletebilecek bir yürek oluğuna inanıyor musunuz?

    Yanıtla (11) (1)
  • ÖTÜKENLİKURT / 29 Aralık 2022 11:09

    Biz seninle ayrı dünyaların insanıyız Nalan!? Yeşilçam filmlerinde fakir genç zengin kıza böyle seslenirdi! Ben de size böyle seslenmek istiyorum sayın yazar, ayrı dünyalarda yaşıyoruz. Hafız molla, yandaş ve yalaka kalemlerin alayı aksini yazsa bile düşman yaratma yönteminden asla vazgeçmez. Çünkü en kolay yöntemdir. Cahil kitleler Vurun Kahpeye romanında anlatıldığı gibi kinlerini ezilmişliklerini boşaltacak bir mecra bulunca rahatlar! Onlara bu rahatlığı verene oy verir.

    Yanıtla (12) (2)
  • Ahmed 61 / 29 Aralık 2022 10:56

    "kertenkele deliğine girme"hadisi şerifi yaşam biçimi olarak söylendiğini zannediyorum? Papaz"Müslüman kızlar bizim kızlarımıza okadar benziyor'ki kızlarımızı ayırt edemez olduk.Bundansonra bütün sırp kızlar' boyunlarına haç takmasını emrediyoryum" demişti.Bosnalı anneler kızlarına "Niçin müslüman erkeklerle değilde sıplarla evleniyorsunuz?" Deyince"NE FARKIVARKİ?"dediler.Farkı anladılar ama bedeli ağır oldu.Düşmana benzediğiniz'de kaybedersiniz"Sözü yaşam biçimi olarak söylendiği kanaatindeyim?

    Yanıtla (5) (7)
  • Mutlu / 29 Aralık 2022 10:07

    Ya düşman senden erdemliyse?

    Yanıtla (6) (3)
  • Takipci / 29 Aralık 2022 09:58

    20 yilin aci tecrubesi IslamciMunevverleri cok sarsti, Turkiyeye soyleyecek sozleri yok, bu atmosferde rahmetli Aliya bir siginak oluyor. DusmanaBenzemek her sart altinda kotumudur? Mesela kendi ic Hukuku acisindan (kafir)Batiya benzemek kotumudur, yoksa iyimidir? Kendi adima iyi birsey oldugunu dusunuyorum.

    Yanıtla (0) (0)
  • Mutlu Kırımhan / 29 Aralık 2022 09:51

    Sayın yazar,lafla peynir gemisi yürür mü,aslolan icraat değil mi?Yazildigi kağıtta kalacak uygulamaya geçmeyen sözlerin bir anlamı var mı?

    Yanıtla (6) (0)
  • Karar Okuru / 29 Aralık 2022 09:36

    Herkes bilir (mi acaba?) bir sahabenin "La İlahe İllallah" diyen düşmanını "o gerçekten inanarak söylemedi" diyerek öldürmesinden sonra, Hz. Muhammed'in "kalbini yardın da okudun mu!" ikazı ve o öldürmeye karşı çıkması İslam'ın düşmana bakış açısıdır. Şimdikiler Hz. Muhammed'in düşüncesine, davranışına, inancına ne kadar yakınlar veya uzaklar?

    Yanıtla (2) (0)
  • O aslan / 29 Aralık 2022 09:19

    Hocam çok güzel hatırlatma ve örnekler gösteriyorsunuz da, ülkede ve hukuk adalet adına yapılanlar ortada. Önemli olan kimin ne söylediği değil, ne yaptığı dir ,

    Yanıtla (13) (0)
  • Beytocan Diyarbekir / 29 Aralık 2022 09:00

    Aliya İzzetbegoviç: “Ben olsam Müslüman Doğu'daki tüm mekteplere ‘eleştirel düşünme’ dersleri koyardım. Batı’nın aksine, Doğu bu acımasız mektepten geçmemiştir ve birçok zaafın kaynağı budur.”

    Yanıtla (16) (1)
  • Karar okuru / 29 Aralık 2022 08:41

    BİR DÜŞMAN YARATMAK. KİTLELERİ HAKLI OLDUĞUNA İNANDIRMANIN METODUDUR. HİTLERİN, şu sözü çok manidardır. DÜŞMANI YENMEK HAKLI OLDUKLARINA DAİR İNANCI YIKMAKLA BAŞLAR. Bunun için halkın dinine ekmeğine ve güvenliğine musallat olan bir düşman yaratmak gereklidir. Halbuki Allah resulü en büyük düşmanlarından biri ikrime bin ebu çehili KÜFÜRDEN KURTARMAK için babasına küfrü bile yasaklatmıştır. O RAHMET PEYGAMBERİNİN DÜŞMAN YARATMAKLA İŞİ OLAMAZ.

    Yanıtla (5) (0)
  • Okurum / 29 Aralık 2022 08:15

    Beraber yola çıktıklarına bir süre sonra düşman, dün düşman dediklerine de bugün kucaklayıp dost diyen, vatandaşın yarısına illet, zillet, hain, terörist diyen kafa, sakat bir kafadır. Bu sakatlık ne siyasetle ne de İslam'la açıklanabilir. Kişisel hırs, gözü dönmüşlük, hesaptan kaçma çabasıdır.

    Yanıtla (29) (2)
  • Hektor / 29 Aralık 2022 07:58

    Sizin mahallenin çocukları iktidar da olunca çıkar koltuk sevdalısı kendinden menkul egosu tavan yapmış hırsızlığı yolsuzluğu mübah sayan emirlere adaletsizde olsa uyan hepsi din eğitimi almış sözde dindar koltukta kaldıkları sürece hiçbir yanlışa karşı çıkmayan adamlar koltuklar gidince doğruları söylemeye başlayan adamlar onun için müdür olunca memurunu tokatlayan adamlar.

    Yanıtla (17) (2)
  • Karali / 29 Aralık 2022 06:47

    Sahi hocam enyakın arkadaşı kaşıkcı cinayeti ve satılan dosya için y aktay ne düşünüyor hiç bir çift söz duydunuzmu

    Yanıtla (25) (2)
  • Karali / 29 Aralık 2022 06:43

    Sayın hocam işlenen cürümlere kılıf aranıyordu hak katında halk katında kabul görür mü orası muamma .şuanda ölçüsüzlük ve kural tanımama Ahlaki değer ölçüleri askıda hızla giden bir toplum oluşturdular.M akifler N fazıllar A i begoviçler bir dönem değerliydi ...

    Yanıtla (7) (0)
  • Adem / 29 Aralık 2022 05:39

    Adam hdp ile yakınlaşmanın alt yapısını yapıyor siz oradan duyar çıkarmaya çalışıyorsunuz.

    Yanıtla (9) (0)
  • insan haklari savunucusu / 29 Aralık 2022 05:33

    iktidarin gercek yuzunu gormek icin Suleyman Soylu'yu televizyonda izlemek yeter. Konusurken, ona buna hakaretler, tehditler savururken yuzunun ifadesine bakin. Bu insan koskoca 85 milyon nufuslu, dunyanin onemli ulkelerinden biri olan Turkiye Cumhuriyeti'nin Icisleri Bakani. Bakan midir, kulhanbeyi midir, yolkesen midir belli degil.

    Yanıtla (32) (1)
  • SG / 29 Aralık 2022 04:54

    Kim kime benziyor ALLAH'INI seversen.Muhalefet Sırplara İktidarAliya'mi benziyor.Zulum diz boyu.Ceza evleri mazlumlarla dolu.Hastahaneler hastalarla dolu.Bankalar(borçlularla)dolu Keşke İktidar muhalefete benzese keşke.Kulliyede o kadar çok ALİYA varki Muhalefette benzememek için uğraşiyorlar.

    Yanıtla (6) (1)
  • SG / 29 Aralık 2022 04:43

    Canı yanan Eşek Atı geçermiş.Yasin Efendi'nin sonuda A.Dilipaka dönerse şaşmayın.Fetfaci başı HAYRETTİN varken Yasin efendinin sözümü olur Kaşıkçı Yasin efendinin en yakın arkadaşı idi.

    Yanıtla (18) (1)
  • İstanbullu bir okur / 29 Aralık 2022 04:25

    Sn.Taşgetiren;Rahmetli A.İzzetbegoviç hatırlatması için derin teşekkürlerimi ifade ediyorum.Dilerim baştan ona verilmek üzere bir ödül adı bulup,her yıl Aliya ödülü icad edilir.Hem ölüm yıldönümü münasebetiyle anılır vede ödül hak edene verilir.Yasin beyide selamla yadetmek isterim.Ümit ederim birçoğu gibi o'da savrulmaz.Erdemin kayıbının telafisi mümkün değil çünkü.İnsanı erdemsizliği bitirir,erdemi ise yaşatır,bedenen ölsede.Syglr.

    Yanıtla (2) (1)
  • istanbuloglu / 29 Aralık 2022 02:19

    Yasin Beyin bu ifadeleri mumin duyarliligi iken,siz bunu Akp elitlerine anlatamazsiniz.Eskiden toplumun,eli ayagi,gozu kulagi ve agzi ilmi nucum sahipleri tarafindan baglanrken;Bu gun bu büyüleme işi,medyaya ve teknloji araclarina hakm olan siyasi ve sivil gücler tarafindan yapiliyor.Medya araciligi ile yapilan algi operasyonlari toplumu buyuleyerek,insanlarin beseri kabiliyetlerini is goremez hale getiriliyor.Insanlarin Hakki ve Hakikati ögrenmesinin onu,"Hakki batilla karistirarak"kesiliyor

    Yanıtla (4) (1)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 01:41

    Kendini musluman olarak tanimlayanlar demokrasi istiyor mu, istemiyor mu? Baska sorum yok.

    Yanıtla (14) (3)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 01:40

    Mahalle 'bir kereden bir sey olmaz' lafina sustugu gun bitti.

    Yanıtla (23) (3)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 01:39

    Mahalleniz alti yasinda kiz cocuklarini evlilik yalani altinda tecavuz edecek mahluklardan koruyamiyor. Birakin kiz cocuklarini, erkek cocuklarini dahi kendilerine uzanan killi ellerden koruyamiyor. Mahalle olmanizin ne anlami var? Vatandas olmak, insan olmak yetmiyor mu?

    Yanıtla (29) (3)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 01:35

    Siyasal muslumanlara yeterince kredi tanindi. Suistimal ettiler. Muslumaniz diye milletin gozune sokmayanlarin fiiliyatta daha vicdanli ve musluman oldugu anlasildi. Size gule gule.

    Yanıtla (14) (2)
  • Uzaklardan / 29 Aralık 2022 01:35

    saf temiz müslümanlar, yine onlari teori ile kandirmaya calisiyorlar. Birakin taaa bosnaya gitmeyi, her cuma hutbe sonunda ne diyoruz, Allah adeliti Sever peki Allahin sevdigi yapiliyor mu, hayir. Camiden cikmadan unutuluyor. Yasin be nerde okduguna baksin, haksizliklar karsisinda susmasin.

    Yanıtla (15) (2)
  • karar okuru / 29 Aralık 2022 01:11

    Cemal Kaşıkçının Suudi konsoloslugunda yok edilmesinden beri Yasin Aktay'da bir değişim var. iyi dost olduklarını okumuştum. bu bir yana sadece din üzerinden dünya tasavvuru doğru değil. diğer din mensupları da aynı şekilde düşünmeye başlar ise bu dünya yaşanmaz bir yer olur.

    Yanıtla (5) (3)