İsrail’in saldırıları altındaki Darat el Funun Sanat Merkezi, Lübnanlı sanatçı Joe Namy’nin Filistin ve Lübnan’da devam eden soykırıma asırlık zeytin ağaçları ile dikkat çektiği sergisine ev sahipliği yapıyor. ‘Bu Ağıt Sonlanana Kadar’ adlı sergi, bölgede devam eden yıkımı ve can kaybını ele alıyor. Sanatçının daha önce Brooklyn’de yer alan sergisi 31 Mart’a kadar görülebilecek.
SALİHA SULTAN
Arap dünyasındaki sanatçılar için bir sığınak olan Khalid Shoman Vakfı’nın himayesindeki Darat el Funun Sanat Merkezi, Lübnanlı sanatçı Joe Namy’nin Filistin ve Lübnan’da devam eden İsrail soykırımına asırlık zeytin ağaçları ile dikkat çektiği sergisine ev sahipliği yapıyor.
Sanatçının İsrail’in saldırılarına maruz kalan Gazze ve Lübnan ile dayanışma eylemi olan ‘Bu Ağıt Sonlanana Kadar’ adlı sergisi, bölgede devam eden yıkımı ve can kaybını ele alıyor. Namy’nin sanat yoluyla dayanıklılığı ve kültürel sürekliliği hatırlattığı sergide sanatçının Güney Lübnan sınırına yakın olan aile köyü Deir Mimas’ta çektiği 2 bin yıllık zeytin ağaçlarını tasvir eden bir dizi fotoğraf yer alıyor.
Sanatçı, “Bu ağaçlar nesillerdir tehdit altındalar. Hayatta kalmaları dayanıklılığın bir kanıtı, şiddete karşı durdukları ilk sefer değil ve muhtemelen son sefer de olmayacak” diyor. Sergide ayrıca ziyaretçileri algılayan, güvenliğin kırılganlığıyla yüzleştiren bir siren çağrısını çağrıştıran bir ses heykeli de yer alıyor. Bu ürkütücü ses, Nakba’dan bugüne bölgedekilerin karşı karşıya kaldığı tedirginliği yansıtıyor.
Edward Said Ulusal Müzik Konservatuvarı’ndan müzisyenlerle iş birliği yapan Namy, Filistin ve Lübnan’ın zengin tarihlerine hitap eden bu sesli tanıklıklık için şunları söylüyor: “Ses, nesiller boyunca anlamlar ve anılar taşıyabilir,” diye belirtti. Namy’nin çalışmaları, Nabka sonrası ses parçalarıyla toplumsal kederi yakalayan Mısırlı besteci Halim Dabh’ın mirasından ilham alıyor.” Sanatçının daha önce Brooklyn’de yer alan sergisi 31 Mart 2025’e kadar görülecek.