Saliha Sultan’ın derlediği Karar Gazetesi'nin "Kitap" köşesinde, “Sesin Üzgün Geliyor”, “İşaret”, “Sözüm Kendözüme” ve “Gülsemin Öykü ile Yeryüzünden Öyküler” adlı kitapların ön sözü yer alıyor. Bu bölümde, her kitap ayrı ayrı incelenerek okuyuculara kapsamlı bir değerlendirme sunuluyor.
SALİHA SULTAN
Modern Türk şiirinin usta kalemlerinden İbrahim Tenekeci’nin son şiirlerinin yer aldığı ‘Sesin Üzgün Geliyor’ kitabı Muhit Kitap’tan çıktı.
Kitapta, ‘Kaldım Bir Ömür’, ‘Kaybetmenin Sesiyle’ ve ‘Dünyanın Akşamında’ başlıklı üç bölümde Tenekecinin 18 şiiri okurla buluşuyor. Usta şair, kitabın arka kapağında yer alan ‘Ah İbrahim’ şiirinde şöyle sesleniyor okuruna:
“Uzak görüşlü dağlardan baktın,
Yağmuru yazardın yağsın yağmasın,
Dünyanın tenine el sürmedin ey
Hayattan kalmış gibi yaşadın.
Beraber söylenen ne varsa yanlış
Kalıcı hasarlar aldın insandan,
Yol yakınken dönmedin
Daha da dönemezsin.
Emekle varılan o yorgun yerden,
Biraz da türküler dinlesin seni
Anlat istersen.”
PORTEKİZLİ ŞAİRDEN EZOTERİK BİR DESTAN
Portekiz’in en büyük şairlerinden biri olarak kabul edilen Fernando Pessoa’nın ölümünden bir yıl önce, 1 Aralık 1934’te, sağlığında yayımlanan tek Portekizce eseri ‘İşaret’ Türkçede. Ötüken Neşriyat tarafından yayımlanışının 90’ıncı yılında Türkçeye kazandırılan eserin çevirisine ise İbrahim Aybek imza attı. Portekiz’in görkemli geçmişinin sembolik bir analizi, kasvetli bugününün bir eleştirisi ve ışıltılı bir gelecek beklentisi niteliğindeki eser, ‘Arma’, ‘Portekiz Denizi’ ve ‘Saklı Olan’ isimli üç bölüm altında 44 şiirden oluşuyor ve Portekiz İmparatorluğunun doğuşu, yükselişi ve çöküşünü tasvir ediyor. Ezoterik bir destan olan İşaret, ödüllü Pessoa biyografi yazarı Richard Zenith’in ‘Evrensel İşaret’ başlıklı ön sözü ve notlandırılmış edisyonuyla okura sunuluyor.
YUNUS EMRE'NİN KÜLTÜREL MİRASINA İKİNCİ ÇALIŞMASI
Duru Gıda’nın katkılarıyla Risâletü’n Nushiyye ve Divân-ı Yûnus Emre Karaman Nüshası’nı hazırlayan araştırmacı yazar Yusuf Yıldırım bu kez ilk çalışmanın devamı niteliğindeki ‘Sözüm Kendözüme Risâletü’n-Nushiyye’nin Yorumu’ kitabını kültür dünyasına kazandırdı. Büyük emekle hazırlanan eser, Yunus Emre’nin fikir dünyasını tüm açıklığıyla ortaya koyuyor. 2008 yılından beri Risâletü’n Nuhsiyye üzerine çalışan Yıldırım eseri için, “Kitap, Risâletü’n-Nushiyye’yi enine boyuna açıklayan, bütüncül, kapsamlı, ayrıntılı ve derinlemesine ele alan tek eser” ifadesini kullanıyor. Yûnus Emre’ye ait divanların en eskisi ve en önemlisi olarak kabul edilen, toplum hafızasındaki Yunus Emre bilgisinin gerçeği yansıtmadığını ortaya koyan ‘Risâletü’n-Nushiyye ve Divân-ı Yûnus Emre - Karaman Nüshası’, tasavvuf şairinin hiç bilinmeyenlerine ışık tutan başvuru eseri olarak tanımlanıyor. Doğduğu ev, tekkesi, işi, ailesi, divanı, camisi ve türbesi hakkında birincil kaynak olarak nitelendiriliyor.
BİR ÇOCUĞUN GÖZÜNDEN MAHALLE KÜLTÜRÜ
Yasemin Temizarabacı Yılmaz’ın ‘Gülsemin Öykü ile Yeryüzünden Öyküler-İstanbul’da Bir Ahşap Ev’ kitabı Yapı Kredi Yayınları etiketiyle rafta. Sezen Aksu Taşyürek’in resimlediği 9-12 yaş çocuklara yönelik kitapta yazar Ferhunde Hanım’ın iki katlı ahşap evinin hikâyesini Gülsemin Öykü adlı bir çocuğun, bir kedinin, bir köpeğin, bir kaplumbağanın, bir ağacın ve bir güvercinin ağzından anlatıyor. Çocuklar kitapta özellikle artık megapollerde bugün artık izi kalmayan mahalle kültürü ile tanışıyor, bir mahalleyi mahalle yapan evleri, insanları, ağaçları ve hayvanları tanıyor.