Devlet aklı!

Bazen ortalıkta ‘devlet aklı’ diye bir laf dolaşır ve ateşli tartışmaları yahut ciddi analizleri susturmak maksadıyla kullanılır. Merak eden, araştıran ve arka planı sorgulayan zihinleri durdurmaya yarar. Eskiden hikmet-i hükümet derlerdi… Devlet aklı ile, “Sizin bilmediğiniz şeyler var ama devlet her şeyi bilir. En doğrusunu yapar” demek isterler. Gerçekte ise, devlet aklı diye bir şey yoktur. Tecrübe, gelenek, kurumsallaşma, bilgi ve analize güven duymak ve istişare gibi kavramlar vardır; o da bizde kalmamıştır. Devlet aklı bunların yerine uydurulmuştur.

Devlet ne zaman bir yanlış yapsa veya vatandaşından bilgi gizleyecek olsa böyle kavramlara müracaat edilir. İnsanlara, bilmedikleri şeyler olduğu ve devletin ustalıkla o bilinmez şeylerin üstesinden geldiği kanaati verilmek istenir. Oysa, devletteki insanlar sokaktaki insanların bir parçasıdır. Yapay zeka ünitelerinden veya süper güçlerden oluşmaz. Kamusal alandaki kapasite neyse kamudaki de odur. Hatta, bu çağda isteyen herkes kolaylıkla bir konuda uzmanlaşabilir ve her konuda devlet kadar fikir sahibi olabilir. Devletin birtakım özel bilgilere sahip olması zannedildiği gibi ona gizemli ve esrarengiz bir üstünlük sağlamaz. Böyle davranan devletlere de güven olmaz. Devletin bazı işlerini -gerektiğinde hesap vermek kaydıyla- gizli kapaklı yapma hakkı vardır. Ama o işler kritik edildiğinde, hesap vermek yerine, “Sizin bilmediğiniz şeyler var” demesi bir hak veya imtiyaz değildir. Bunu söyleyen devlete güven olmaz. Güvenlik, diplomasi, yargı, ekonomi, eğitim dahil bütün makro politikaları belirlerken devlet etrafına koza örüyorsa, maksadı yapılanları gizleyip ‘oldu bitti’ye getirmektir. Kutsal olan devlet hesap veren ve vatandaşına yalan söylemeyen devlettir.

Mesela, bir ülkeyle ortalığı yıkarcasına kavga ilan edip bir şey olmamış gibi el sıkıştıktan sonra bu geri adımda ‘yüksek politika’ veya ‘diplomatik zeka’ gibi gerekçeler aramak boşunadır. Gerçek, görünenden nadiren farklıdır. Düşmanlığı sürdüremeyip dostluk aramak ilk bakışta neyi anlatıyorsa, gerçek odur. Arka planda sanki zamanı gelince geri adım atmayı dahi planlamış bir aklın varlığına inanmak beyhudedir. İnsanları aksine inandırmaya çalışmak da bazılarının buna inanma meyli de acizliktir. Yahut, ihalelerini davet usulü yapan devletin bu kararda ısrar etmesinde aranacak hikmet bellidir. Gerekçe stratejik yatırım, gizlilik falan değil, ‘oldu bitti’dir.

Devletin ve devleti yöneten kadroların yargı, kolluk ve istihbarat imkanları ile o imkanlar sayesinde dilediklerini tutuklayıp, dilediklerine dilediklerini yapabilmeleri de sadece denetimsiz gücün eseridir; akılla ilgisi yoktur. Denetimsiz güç kullanmak başka akıl başkadır. Akıllı devlet, kurumları olan, o kurumların denetlenebildiği, devletin vatandaşa güvendiği, iktidarların ideoloji dayatma yerine ortak fayda için çalıştığı devlettir. Böyle ülkelerde de devlet aklına veya hikmet-i hükümete gerek yoktur.

Devlet aklı olsaydı koskoca ülke sürekli geri giderken o devlet seyirci kalmazdı.

Devlet aklı olsaydı, devletin verdiği pasaportun, devletin bastığı paranın kıymeti olurdu.

Devlet aklı olsaydı, o devletin en iyi yetişmiş insanları başka ülkelere iltica etmek için sınır boylarında sefalet çekmezdi.

Devlet aklı olsaydı, yozlaşma ve çürüme ayyuka çıkmazdı; koskoca devlet “suç örgütü lideri” karşısında sus pus durmazdı.

Devlet aklı olsaydı, devlet din adına rüzgâr estirirken dindarlık itibarsızlaşmazdı.

Devlet aklı olsaydı, diplomasi ve ekonomide birkaç ayda bir politika değişmezdi.

Devlet aklı olsaydı, küresel mali ligde gri listede; şeffaflık, hukuk ve ifade özgürlüğünde ise bütün listelerin en sonunda olmazdık.

Devlet aklı olsaydı, devlet elinin altındaki örgüt liderini seçimde iki üç oy almak için değil sorunun çözümü için kullanırdı.

Devlet aklı olsaydı, devlet algı, slogan ve propaganda peşinde koşmak yerine hak, hukuk, bilim, üretim ve rekabetle anılırdı.

Devlet aklı olsaydı, o devlette vatandaşlar arasındaki gerilimle seneler heba edilmezdi.

Devlet aklı olsaydı, o aklı devletin eserinde görürdük vesselam…

YORUMLAR (194)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
194 Yorum
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 15:11

    Hain aklı da hiç değişmiyor... Abdülhamid'e karşı ayaklananların en büyük güvencesi Batılı ülkelerdi. Şimdi de Fetönün en büyük güvencesi ABD... Hatta şimdi daha ileri gitmiş durumdalar. Hem Fetöcüleri himaye ediyorlar, hem de Türkiye'de muhalefeti desteklediklerini aleni beyan ediyorlar... Diplomatik nezakete bile ihtiyaç duymadan...

    Yanıtla (3) (15)
  • karaçavuş / 29 Ağustos 2022 17:17

    nasıl bağlaďiniz olayı fetöye? yani har vurup harman savurmadi akp öyle mi? çalmadı ve çaldirmadı akp öyle mi? liyakatsiz trolleri devlet kadrolarına doldurmadı akp öyle mi? ülkeyi beşli çeteye peşkeş çekmedi akp öyle mi? öyleyse sözümüz yok...

    Yanıtla (7) (1)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 21:58

    Aklı olan devletlerde Fetö olmaz. Türkiye 15 Temmuz gecesi akıllandı. Bu devlet 27 Nisan 1909 tarihinden 15 Temmuz 2016 tarihine kadar geçen süre içerisinde aklını kaybetmişti. !5 Temmuz gecesi millet devletin aklını geri getirdi...

    Yanıtla (0) (0)
  • Türk / 30 Ağustos 2022 10:52

    Haydi oradan. Son 20 yıl değildur karşı devrim. 1950de başladı. Günümüzde doruğa ulaştı. Ama gerçek suratlarını görmemiz iyi oldu. Ama olan İslama oldu. İyi kötü yuvarlanıp gidiyorduk İslamla. O da bitti.

    Yanıtla (0) (0)
  • Kamil / 29 Ağustos 2022 14:37

    Devlet demek insan demek, Devletin kalitesi içindeki bireylerin kalitesi kadardır, çünkü demokrasi ortalama insanların rejimidir. Vergi vermeyi, çevreyi korumayı, trafik kurallarına uymayı, hakkını aramayı vb. "değer" kabul eden "Vatandaş" lar yetiştirebilirsek Devlet kalitesi artar. Aksi durum cemaatler, kimlikler ve kamplar topluluğu demektir.

    Yanıtla (6) (1)
  • Tevhidi tedrisat / 29 Ağustos 2022 16:00

    Tevhidi tedrisada yüzyıl yetmedi bir yuzyıl daha mı istiyorsunuz? İdeolojik saçmaliklara dayali tevdidi tedrisad, her şehire universite acma sacmaliklariyla devam ediyor.Okuma yazma orani artti diye veya ortadoguda bizden ayrilan devletciklerden biraz daha iyi halde olmakla övünürsünüz ancak

    Yanıtla (1) (4)
  • Kamil / 29 Ağustos 2022 17:15

    Net ama kafa bulanık: etnisiteye, cemaate özel eğitim mi istiyorsun? Bu beğenmediğin düzen dağılan Osmanlı coğrafyası içinde gene en iyisi. Cumhuriyet düşmanlığını, hayalci liboşluğu bırak da alternatifin ne onu söyle?

    Yanıtla (3) (1)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 17:57

    Sizin gibi ideolojik yobazların yüzsüzce konuşmayı, baskalarını eleştirmeyi bırakıp, Sn.Kılıçdaroglunun helalleşme çağrısını benimseyerek; komunistler, dindarlar, aleviler, azınlıklar, liberaller, solcular, kürtler kısaca halkın çoğunluguna 90 yıl yaşattıkları travmalardan dolayı özür dilemeleri. Akp ve hdp ye taban sağlayan birinci neden sizin gibiler ;özeleştiri verirseniz normalleşme başlar, o zaman ekonomi,göç,liyakat,yolsuzluk vb konular hakettiği tepkiyi görebilir.90 yıl sebep ,10 yıl sonuçtur

    Yanıtla (3) (3)
  • Kamil / 29 Ağustos 2022 19:38

    Bozuk plak bile arada doğru şeyler çalar. Sizde anti Cumhuriyet takıntısı patolojik vaka olmuş. Bir tek Erdoğanın 10 yılı harika, 90 yıl çöp demek ha? Bayar, Demirel, Özal, Erbakan vb bunlar da mı Kemalist idi?

    Yanıtla (2) (2)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 19:43

    Kendinden ayrılmış devletciklerden birazcık iyi olmakla övünme ezikligi.

    Yanıtla (2) (2)
  • Tabiki / 29 Ağustos 2022 21:03

    Bayar tabiki kemalist ve M.kemalin son basbakanı.Demirel de postallılara yaranarak c.baskani seçilme umuduyla kemalist takliti yaptı son yıllarında.2011 e kadar seçilmiş siviller postallıların tahakkumu ve vesayeti altındaydı.2011 sonrası ilk kez sivillerin dönemi başladı ama bu fırsat çok kötü kullanıldı.Son 10 yıl kötü, iyi diyen anca kamildir:)

    Yanıtla (1) (0)
  • Türk / 30 Ağustos 2022 10:30

    Ezik olan Atatürk travmasını atlatamayan karşı devrimcilerdir. Bir şey daha Türkiye de laik olan kişilerin bir bölümü ağlak hellalleşmeyi değil hesaplaşmayı istiyor. Bu da biline.

    Yanıtla (0) (0)
  • Lider / 29 Ağustos 2022 12:28

    Liderlerle duygusal bag kurmayı ve kutsamayı bırakın! Abdülhamitin, M.kemalin,Mendresin,Erdoganın sadece ilk yıllarının iyi olduğunu sonra yanlış yola girdiklerini görün.Liderler kaliteli ekiplerini tasfiye edip ben demeye başladığında sonuç fiyaskodur.Örn.meiiji japonyası ekip işidir, bugün G8 deler; kemalist dönem tek kişiye dayalıdır sonuç ve kısırdöngü ortada.Eğitim veya propoganda ürünü eşek olursanız binmek için sıraya girerler:) Sonra Cüneyt özdemire kızmayın:)

    Yanıtla (5) (17)
  • İstanbullu bir okur / 29 Ağustos 2022 13:24

    Sn.Lider;onaylamak yetmedi,hızımı alamadım,bağışlayın,hem tarihte,hem bugün,hemde yarın bu işler bitmeyecektir.Eğer biz aymaz isek,çanaktan beslenmeye alışmışların önüne yal dökmek değil bizim görevimiz.Kamuoyunada yine,bir daha çağrıdır,şu ortalığa bir bakın,eğer varlığınıza inanıyorsanız.85 Ml.'dan birisi olaraktan,bu ortamdan nefret ediyorum.Syğlr.

    Yanıtla (2) (1)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 14:16

    ▪Eğitimsiz bir toplum, sıfır bir sanayiden ibaret ilkel bir monarşik yapıya son verip, cumhuriyeti kurarak, ulus devleti inşa etmek, KAYITSIZ ŞARTSIZ MİLLET EĞEMENLİĞİNE geçmek vs,vb.. hususlar seni ve senin gibi bilgisi yok ama fikri çok olanları aşar!
    ▪Öte yandan; Osmanlı İMPARATORLUĞUNDAN bize toplu iğne bile miras kalmamış iken. Japonya İMPARATORLUĞU sanayi devrimini yakalayıp UÇAK GEMILİ, DENİZALTILI bir sanayiye sahipti ya...

    Yanıtla (7) (2)
  • Lider / 29 Ağustos 2022 15:39

    Uzun kulaklar için ağız yok bende:) Sadece bilmeyenler için kısa notlar: Türkiye anayasal monarşiydi, 1908-1922 arası padişahların yetkisi ingiltere kraliçesi kadardır.Cumhuriyet, devlet başkanlığında soy şartının olmadığı şekildir .Japonya meiiji ile modernleşti, türkiye ise kemalizmle modernleşmediği gibi, tanzimattan bile daha geriye gitti.

    Yanıtla (1) (3)
  • Soru / 29 Ağustos 2022 15:45

    Millet egemenligi mi,seçimsiz bile mili iradeyi ben temsil ederim diye demagoji yapan değişmez genel başkanların egemenligi mi? Halka mı dayalı, ordu ya mı? 1908 den beri seçim olmasina ragmen,1927 seçimlerinden itibaren halkın % 80 ini neden sandığı boykot etmişti?

    Yanıtla (1) (3)
  • Okur / 29 Ağustos 2022 16:04

    1922 de bin yıllık savaşlar artık bitmişken,1925 de hicbir engel kalmayıp, sınırlar, halk ,rejim artık belirginleştiği halde neden kemalist dönem, japonyadaki meiiji döneminin onda biri kadar bile başarılı olamadı?

    Yanıtla (1) (4)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 16:29

    Uydurma tarih yazanların burnu da kulaklarımda uzar! Tarihi çocuk fantezilerinden

    Yanıtla (0) (2)
  • NEYİN "LİDER"ine... / 29 Ağustos 2022 16:36

    Halktan topladığı vergiler, sömürgesi ülkelerden aldığıldığı baçlar dışında bir geliri olmayan Osmanlı İmparatorluğunda aydınlanmanın temel unsuru MATBAAYA bile izin verilmediği dönemlerde batıdan doğuya birçok monarşinin insan kalitesinde, bilimde, sanatta, teknolojide vb. bulunduğu seviyeyi kasten yok sayarak DÜŞMANCA mukayese yapmak için ya trol ya cahil ya da provokatör olmsk lâzım!...

    Yanıtla (2) (1)
  • Bay Lider, / 29 Ağustos 2022 16:58

    ▪Konuşsam-yazsam kâr etmiyor, sussam gönül razı değil misali... ▪Fikrisabitinle çok yaşa e mi?!

    Yanıtla (1) (1)
  • Kartal / 29 Ağustos 2022 18:02

    Cahiller,troller,ideolojik yobazlar, eğitim ve propoganda ürünü mankuetlar,pinokyolar,demagoglar koro yapmış yine:) Sürü insanları tepeden karınca gibiler:)

    Yanıtla (2) (1)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 18:11

    Aşık oldugun liderin eleştirilince susamazsın tabi, sizinki büyük aşk biattan fazla tapmaya yakın:) Ama aşık oldugunuz lider, eğitim ve propoganda ile gerçekliğinden koparılarak kusursuz hale getirilmiş hayali biri:) Gerçeğini araştırın bakalım sevecekmisiniz:) İpucu: Şimdiki liderle mizaç olarak çok benzer:)

    Yanıtla (2) (1)
  • İstanbullu bir okur / 30 Ağustos 2022 00:01

    Sn.Lider;tabi ki M.Kemal ile kemalistleri karıştırmamak kaydıyla.Syğlr

    Yanıtla (0) (1)
  • İstanbullu bir okur / 30 Ağustos 2022 00:14

    Sn.karar okuru;benim yorumum altına yorum yazıp,egitim,fikir meselesinden bahsetmişiniz;tabi ki hayat okulunun hangi aşamalarından geçtiğimi size sayacak değilim.Ancak şunu net ifade edebilirim,hayatımın sadece bir bölümünde ideolojik saplantı sahibi oldum,Ve 1985 yılından beri sebest düşünürüm.Haa guruplardan bir grup olan,libarel falan da değilim.Aklı rehber alır,tarihine ve dünya tarih ve düşüncesine bakıp,taramak yeterlimi?size bu kadar kâfimi?Kemalistliğin,M.Kemal'lede ilgisi yoktur.Syğlr.

    Yanıtla (0) (0)
  • Gerçek / 30 Ağustos 2022 01:13

    Duygusal saplantı ve arastırmadan dogma haline getirdikleriniz sadece sizi bağlar, gerçeği değiştirmez.Kemalizmi parti tüzüğüne yazan,kemalizm hakkında el yazısı notları olan, dönemin adalet bakanı M.Esad Bozkurta kemalizm dersleri verdiren bizzat M.Kemaldir. https://chp.org.tr/chp-tarihi

    Yanıtla (0) (0)
  • Türk / 30 Ağustos 2022 10:26

    Cahil. Türkiye yi 20 yıllık parantez bile modernleşmeden koparamaz. Karşı devrimciler Gülşeni hapse atarak, festival yasaklayarak, interneti kontrol ederek, bu arada "acil zenginleşerek" asrileşmeyi önleyeceklerini zannediyorlar. Tam tersine bizi biliyorlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 23:43

    Siz yeni uyandınız galiba!

    Yanıtla (0) (0)
  • Sadi / 29 Ağustos 2022 23:39

    Neymiş. Devlet kutsal değilmiş. Devletin bekası için ümmetin davası için bir bölge bir topluluk bir insan feda edilemezmiş. Çünkü devleti yöneten hükümettir iktidardır ve yenilen halt hükümetin halt yemesidir. Hükümet kendi bekası için devleti önüne siper yapıyor ve ardında her türlü haksızlığı hukuksuzluğu yolsuzluğu yapıyor. Sorgulamaya kalkarsan kurşunun fiyatını söylüyor Devlet bey. Ekonomiyi sorgulama bırak mermiyi taş bile atmayan milyonlarca insanı terörist yap. Sesini çıkarma dövlete

    Yanıtla (0) (0)
  • Ayak Takımı / 29 Ağustos 2022 23:02

    Devlet aklı vardır, milli irade goygoyu ile o devlet aklını oluşturan unsurlar ortadan kaldırılmıştır sadece, gerisi malum. Sizin saydığınız olumsuzlukların hiç biri devlet aklının ürünü değildir, lümpen siyasetin eseridir. Devlet aklı fetöyü engelleyen, lümpen siyaset aklı önünü açandır. Devler aklı Kıbrıs'a çıkan, lümpen siyaset aklı Suriye'ye girendir. Devlet aklı tasarruf eden, lümpen siyaset aklı saçıp savurandır. Kavramlar karışmasın.

    Yanıtla (2) (1)
  • Ofluoğlu / 29 Ağustos 2022 22:44

    Ortada Devlet kaldı mı ki aklı olsun?

    Yanıtla (0) (0)
  • Okuyucu / 29 Ağustos 2022 09:49

    29 Ağustos 2022 tarihli yeni bir haber şöyle: "İstanbul Kartal'da alkollü olduğu iddia edilen sürücünün kullandığı hafif ticari araç, kaldırımda yürüyen yayalara çarptı. Kazada ikisi ağır 4 kişi yaralanarak hastaneye kaldırıldı. Hafif ticari aracın altında kalan 2 yaya, cadde üzerinde bulunan iş makinası ile kurtarıldı." Alkol kullanımını yaşam tarzı diye savunanlar biliniz ki, alkol alınan yere insanlar yaya gitmiyor, araçla gidip araçla dönüyorlar. Sonuçta kaçınılmaz kazalar yaşanabiliyor.

    Yanıtla (5) (7)
  • Gerçek / 29 Ağustos 2022 12:20

    Alkollü araç kullananlar cinayete teşebbüs suçuyla yargılanmalı.

    Yanıtla (1) (1)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 13:19

    12.20, Katılıyorum, vatana ihanet için siyaset yapanlar da...

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 19:52

    Tüm Ortadoğu’da alkollü araç kullananların sebep olduğu olumsuzluklar ile din ve mezhep savaşlarındaki kayıpları ve de alkolsüz araç kazalarını karşılaştır bakalım ne göreceksiniz!

    Yanıtla (0) (0)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 21:52

    Alkollü araç da kullanılmasın, mezhep kavgası da olmasın...

    Yanıtla (0) (0)
  • Sadi / 29 Ağustos 2022 21:37

    Helal olsun Mustafa bey kitabın ortasından yazmışsınız teşekkürler ve tebrikler. Devleti. devlet aklını kurumlarını milletin inançlarını itibarını sıfırladılar. İtibarı israfta aradılar uçakta Mercedes'te aradılar. İktidarlarının hükümetlerinin devamı için liyakatı bitirdiler yandaşlarının sesini kesmek için herkese istediklerini verdiler. Yandaşlarının ahlaklarını adaletlerini insanlıklarını vicdanlarını makamla mansıpla parayla işe yerleştirmeyle satın aldılar ve susturdular vicdanları

    Yanıtla (0) (0)
  • K.okuru / 29 Ağustos 2022 20:29

    Bugün İstanbul'da uyuşturucu satıcıları polisten kaçıp bir kulibe girip 60 kişi ile polislere saldırdı,üç kişiyi yaraladı. Uyuşturucular bu cüreti nerden alıyor? Ülke, nereye sürüklenmek isteniyor?

    Yanıtla (3) (0)
  • Kağan / 29 Ağustos 2022 19:51

    Eski türklerin kültürünün yasaklanarak çinlileştirilmeye çalışıldığı dönemler gibi son yüzyılda da taklitçi tek adamlar devlet aklı bırakmadı, toplum travmalarla parçalandı, etkileriyle tepkileriyle bugünlere gelindi.Düzeni değiştirme vaadiyle gelenler bile düzenin parçası oldular.

    Yanıtla (2) (1)
  • Okuyucu / 29 Ağustos 2022 19:51

    Bütün dünyada bu "devlet aklı" sözü kullanılır. Ama batıda, oturmuş ve gelişen bir sisteme dayanarak söyleniyor. Doğuda, özellikle orta doğuda, insana güvensizlik veren bir ortama ait belirsizliği ve kaderciliği ifade etmek için kullanılıyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • Doğan Bilge / 29 Ağustos 2022 18:54

    Harika.

    Yanıtla (1) (0)
  • konuk1 / 29 Ağustos 2022 18:53

    'bilmediğiniz şeyler var'ikibinikiden beri duyduğumda gizlenen bir şey değilde yapılan eleştirileri bertaraf etmek için akplilerin kullandığı paroladır

    Yanıtla (2) (0)
  • Gercek / 29 Ağustos 2022 18:52

    Devlet akli yani liyakat AKP nin tamaminda yoktur

    Yanıtla (5) (0)
  • Bülent / 29 Ağustos 2022 18:15

    Siyon protokolleri-5'i okursanız devlet aklı anlatılır. Halkın siyasetten anlamadığı yöneticilerin siyasetten anladığını halkın kafasına sokun der.

    Yanıtla (0) (0)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 18:10

    Bu ülkede hala %40 oranında yönetim biçiminin doğru olduğunu düşünenler var. Kalanlar içerisinde çok hızlıca bu gruba kayabilecekleri düşündüğümüzde ise bu oran %70 hatta %80 e bile varabilir. Şimdi bu kadar gelişmemiş bir toplum akıl arar mı? Yada akıllanır mı? Hayır. Devletler bir yılda yok olmuyor, bir kaç nesil sürüyor çökmeleri. Zannetmiyorum ki burdan toplarlayabilelim.

    Yanıtla (2) (0)
  • okurfokur / 29 Ağustos 2022 17:42

    karanlık susurluk devleti çatırdıyor. yıkılacak mı yoksa kabuk değiştiren yengeç misali kendini “tamir” edip yeni bir faça ile devam mı edecek göreceğiz...muhtemelen mhp ve akp tarihe gömülecek ve iyi parti yeni aparatçik olacak....türkiye siyasetinden üst düzey bir idealizm beklemiyorum...

    Yanıtla (4) (1)
  • Kurmay / 29 Ağustos 2022 16:47

    Hâla lider aranıyor diyen hayalperestler var.Kurallı yönetim lazım.İslamcı ve solcu taklidi yapan pozitivist ve ateist liderler olduğu gibi, islamcı taklidi yapan yesilkemalistler de oldu.Bu ülkede liderler iktidara gelene kadar her şekle girer, her demagojiyi ve yalanı ustaca söyler , gücü ele geçirmeden gerçek yüzlerini göremezsiniz.

    Yanıtla (7) (3)
  • Taş Plak / 29 Ağustos 2022 16:17

    Bir devlet aklı örneği de benden olsun. Devlet aklı olsaydı, devlet kendini emanet ettiği, devlet adına iş yapacak kadrolarda liyakatli ve yetkin kişileri özellikle arar bulur ve onlara görev verirdi. Hâkimlik-Savcılık yazılı sınavında ikinci olan İzmirli avukat kızı mülakatta elemez, elediyse de gerekçesini açıklar, yaptığı işte kuşku bırakmazdı. Devlet aklı yok ki, tüm bunlar oluyor.

    Yanıtla (10) (1)
  • Ahmet / 29 Ağustos 2022 16:17

    Evet sayin Karaalioğlu 1990-2000 lerin devlet akli (derin devlet) kimlerdi ise bu ülkeye 1994- 1998 ve 2001 krizlerini yaşatti.devlet akli değişti vatan millet diyenlerin yanina din diyanet diye nler eklendi ama sonuç daha felaket oldu.Insanin gercekten hayret edesi geliyor.

    Yanıtla (4) (1)
  • Namlıoğlu / 29 Ağustos 2022 16:02

    1900lerin başından beri milletine hatalarını basiretsiz yöneticiler aynı Sloganı kullanıp milleti istismar ettiler devlet adamıyım diyip her devirde menfaat için iktidardaki insanların eşlerinin ayakkabılarını bağlayıp her devrin insanı oldular teşekkürler hocam

    Yanıtla (1) (1)
  • The end / 29 Ağustos 2022 15:57

    Eyy akp milletvekilinin videosuna yayın yasağı gelmedim daha akp yargısı acele etsenize.rezillik diz boyu.yoksa rezillikleri kaniksadiniz mi . O millet vekilide hala istifa etmemiş .ne pişkinlik aymazlık valla.milletvekiliymis!!!!!!!! Hayret hala

    Yanıtla (2) (1)
  • Ahmet yener / 29 Ağustos 2022 15:55

    Mustafa bey, tesekkür ederim kendi adıma. Harika bir yazı. Keşke bizi yönetenler okuyup ders alsalar...

    Yanıtla (2) (0)
  • Kısırdöngü / 29 Ağustos 2022 15:53

    İttihatçıların mahvettiği ülkede, yine ittihatçılardan biri çıktı tam acaba düzelir mi birseyler derken o da 1925 de yanlış yola saptı.Aynı şekilde bataklık haline gelmiş ülkede 2002-2011 arası birşeyler düzelir gibi olmusken ondan sonra o da yanlış yola saptı.Bizim önemli liderlerimiz bile dünyadaki emsallerinden vasatlar

    Yanıtla (3) (3)
  • The end / 29 Ağustos 2022 15:50

    Akp vatandaşını faturasını icradan kurtaracak mis. Vatandaşta Allah razı olsun diyecek. Akp de yandaş Latin vergisinden dusecekmis. Yani masum düzgün vatandaşın cebinden çıkacak.eyy vatandaş seni bu hale fusureni faturani ödeyemez hale getireni bilmiyecrk misin

    Yanıtla (1) (0)
  • Ali demirci / 29 Ağustos 2022 15:49

    Kaleminize sağlık. İyiki varsınız.

    Yanıtla (0) (0)
  • okur / 29 Ağustos 2022 02:39

    Önce eğitim seviyesinin yükselmesi gerek.İtaat kültürü,sorgulamayan nesiller yetişmesine sebep olur.Özgür düşüncenin olduğu eğitim sistemi olmalıdır.Felsefe ve fen derslerine önem verilmelidir.Düşünmeyi geliştiren esas bu derslerdir.

    Yanıtla (25) (2)
  • Taci / 29 Ağustos 2022 10:55

    Çok haklısınız

    Yanıtla (3) (0)
  • Kamil / 29 Ağustos 2022 15:48

    Gayet yerinde bir tespit.Vatandaşlık dersi de olmalı.

    Yanıtla (0) (0)
  • The end / 29 Ağustos 2022 15:47

    Bir yiğit atanıyor. Ulkemi milletimi değerlerini dinimi ekonomiyi hukuku eğitimi sagligi vb akp nin elinden kurtaracak

    Yanıtla (1) (2)
  • The end / 29 Ağustos 2022 15:44

    Yaşa be sn yazar. Yazı böyle yazılır.kalemine yüreğine kuvvet. Yaz be gazeteci.

    Yanıtla (0) (0)
  • Sahin . / 29 Ağustos 2022 01:32

    Devlet aklı olsaydı. İlk okul mezunu Fetö ile işbirliği yapıp Türkiye"yi bu hallere getirimiydi. Türkiye hala bunun faturasını ödüyor.Unutulanlar Unutanları hiç unutmaz..

    Yanıtla (32) (0)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 05:57

    01.32, ABD tarafından elli yıl önce devletin içine bir virüs gibi yerleştirilen, Erbakan hariç bütün siyasiler tarafından himaye edilen Fetö; Erdoğan'ın dirayeti ve milletin cesareti ile etkisiz hale getirilmiştir.

    Yanıtla (4) (45)
  • Misal / 29 Ağustos 2022 06:53

    Ne istedilerse verdik dememiş miydi!

    Yanıtla (13) (1)
  • Kazım Çetin / 29 Ağustos 2022 07:53

    Erdoğan tarafından beslenerek ve büyütülerek demek istiyorsunuz galiba.

    Yanıtla (11) (2)
  • Ali İncirci / 29 Ağustos 2022 08:48

    05.57. Kibirli, bu saatte namaza kalktıysan, önce kibrinden, sahtekarlığından tövbe et bence, gittiğin yoldan seni geri döndürmesi için Rabbine yakar. "Fetö" nün "şahlanma" dönemi AKP iktidarı dönemidir, "ne istediniz de vermedik" diyen başka siyasi var mı? Aklın kıt mı senin? Yazar "Devlet aklı"ndan söz ediyor. Devle aklı olsa "Fetö" mücadelesi böyle mi olurdu?

    Yanıtla (16) (2)
  • Yk / 29 Ağustos 2022 08:55

    Erbakan olmasaydı şu anki çöküşü kimin öğrencileri yapabilirdi.

    Yanıtla (11) (2)
  • Adnan / 29 Ağustos 2022 09:03

    Fetö'nün siyasi ayağına ne oldu temizlendi mi?

    Yanıtla (18) (1)
  • okur / 29 Ağustos 2022 15:39

    devletin aklı 2004 yılındaki mgk toplantısında, fetö ile ilgili raporu masaya koymuş, yapılması gerekenleri tavsiye etmişti. o günkü hükümet (yani aynı zamanda bugünkü hükümet) siyasi sorumluluğu üzerine alıp raporu çöpe atmıştı. aradan geçen 20 yılda ortada devlet kalmadığı için aklı da kalmadı.

    Yanıtla (0) (0)
  • Milli görüş neferi / 29 Ağustos 2022 13:54

    Atları bu kadar yolsuzluğa hırsızlığa ve şaibeli işlere karışmasına rağmen hala yüzsüz bir biçimde pişkin pişkin ortalarda dolaşıp Bir de din IMAN Vatan millet bayrak ezan edebiyatı yapıyorlar demagojisi yapıyorlar gerçekten Bunlar kadar iki yüzlü Bunlar kadar Pişkin bir topluluk Dünya üzerinde yok adamların Yüzüne tükür Elhamdülillah derler.

    Yanıtla (17) (2)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 15:37

    Milli Görüşçü numarası yapma. Çok sırıtıyor...

    Yanıtla (2) (4)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 14:39

    Kripto mafya bozuntusunun bu açıklamalarını neden KK yapmıyor. Oysa kripto mafya bozuntusunun yaptığı tamamen siyasi bir karalama... Demek muhalefet KK'ya bir mafya bozuntusu kadar itibar etmiyor....

    Yanıtla (2) (14)
  • okur / 29 Ağustos 2022 15:35

    akpartinin bu konudaki propaganda söylemi bu yani :)

    Yanıtla (6) (0)
  • SaMu / 29 Ağustos 2022 15:15

    Nokta!

    Yanıtla (0) (1)
  • Sedat F. / 29 Ağustos 2022 14:51

    Türkiye'de yasayinca ülkeyi de bugünki zihniyet yönetiyorsa hicbir seye sasirmiyoruz ..Siyaseti komedi gibi olan ülkelerde yasamda trajedi oluyor.Bu trajedinin son perdesi oynaniyor. yakinda perde inecek ,Iste buna seviniyoruz.

    Yanıtla (8) (0)
  • The end / 29 Ağustos 2022 14:31

    Erzurum milletvekili akp li rektör ( millet vekili adayı imiş ) işte Türkiyem akp manzaraları. Ne ararsan var . Birde din iman ahlak diyorlar. Zerzevatci gibi.haram rüşvet ahlaksızlık kul hakkı daha neler. Biri millet vekili biri rektör. İşte akp nin fotoğrafı gerçek halı.

    Yanıtla (11) (0)
  • Zeynebim / 29 Ağustos 2022 11:48

    Aileme saldırı demişsin. Sen millete ailemle partinle nasıl saldırdın. Birde onu söyle.o kadar paraları nasıl kazandın. Onu da şöyle.yoksa haram yemek nezamandir helal oldu. Ama akp nin dininde haramla helal yetki değiştirdi.oyle anlaşılıyor.

    Yanıtla (11) (0)
  • Asya / 29 Ağustos 2022 13:47

    Kendileri haram yerse kendilerini baglar dersin.millete yedirdikleri haramlarin hesabi yok.mesela sirplardan alinan etler helal mi?dunyanin her yerinden aldiklari gdo lu gidalar helal mi?bursa universitesinin kurdugu hinzir cifliginden elde edilen urunler bu millete yediriliyor kimin haberi var..say say bitmez.su an ulkemizde yedigimiz gidalarin cogunlugu helal mi haram mi tartisilir?bu duruma da ulkeyi akp getirdi.

    Yanıtla (3) (0)
  • DEDEM-K. / 29 Ağustos 2022 13:46

    Bazı gençlere heva ve hevesine göre hareket ediyor diye aklı bir karış havada deriz. Bizigm DEVLET'in aklı nerede diye bakıyorum başından bir karış yukarısı da boş Devlet aklımız filan yok yani varsa bir yerlerde saklı gizli duruyordur,kullanılmadığı için de yepisyenidir. Anadoluda bir deyim var : Eller deliye biz akıllıya .. diye . Kimse aklını kullanmıyor bir kişinin üstüne bütün herşeyi yıkmışız herkes onun aklına göre hareket ediyor,ona da yazık yani birgün iflas edecek o akıl. Yazık.!!

    Yanıtla (0) (0)
  • İstanbullu bir okur / 29 Ağustos 2022 13:33

    SAHİBSİZ VATANIN BATMASI HAKTIR,SEN SAHIB OLURSAN BU VATAN BATMAYACAKTIR. M.AKİF ERSOY Değilmi dostlar,vatan millet,din'ü devlet siyaseti yapanlar,hep bu deyişlerle iktidara gelirler,sonra,sonrası görevini yaptığına inanır,başlar içinde olan işini yapmağa,öylemi acaba,sorğu üzerine oturmayan hayat insana,hayat olmaz.İnancımız bile bize tahkiki olanı öğütler.Syğlr.

    Yanıtla (0) (1)
  • Yörükoğlu Yörük / 29 Ağustos 2022 13:32

    Cahiller üniversite hocası olurken, Türk Hava Yolları paylaşılırken, sporcu banka yönetirken, fotoğrafçı kardeş gazetenin başına getirilirken susanlara tek sözüm: her kelime doğru olsa da hiç inandırıcı olmuyor. Pay verilirken sus, aforoz edilince bülbül ol. Cahile kızmam, kendine uygun olanı yapınca. Aydına kızarım, kendine uygun olunca susunca.

    Yanıtla (12) (0)
  • İstanbullu bir okur / 29 Ağustos 2022 13:18

    2.syf.ır.Devlet bir tapınma aracı değildir.Devlet benim(halkın)işlerini bir dezene,bir sisteme,hakka,hukuk(olmazsa,olmaza)bağlama aracıdır.Çalma,çırpma,o gücü ele geçirip,o güçle birilerinin,muhaliflerine meydan okuma aracı,ki hele hiç değildir.Buradan Sn.Meslektaşınız Akyol'ada bir teşekkürlü atıf olsun,Dar Koridor'u okumaya doyamırum.Sn.D.Acemoğlu'nun da emeklerine sağlık.Bir daha ilan ve isyanımdır,kutsal devlet istemiyor,hizmet eden devlet istiyorum.Subjektif kutsal üretip,tepeme kılıç olmsn

    Yanıtla (1) (1)
  • İstanbullu bir okur / 29 Ağustos 2022 13:08

    Sn.Karaalioğlu;sizi bu yazı,ki hele hem başlık,zatende başlığın açıklanmasına da 1.parağraf yetmiş gerisi teferruattır.Bu münasebetletebrik etmek az gelir kutluyorum.Sahi nedir devlet,zamanını bilmem,ama türklerin literatüründe birde fin'ü devlet denen bir saçmalık varki,gelinde bunun üzerinde,bu toplum içerisinde,devleti kutsamadan bir konuşun bakalım.Dün,bugün ve daha dürüstlüğü,dosdoğru yolu kimseye vermeyenler,bu gücü ele geçirdimi,bir parmak bal halka,balın geri kalanı bana der gibi davran-

    Yanıtla (0) (0)
  • Occam'ın Usturası / 29 Ağustos 2022 12:50

    Soru : Devlet başkanları devlet başkanlıklarının devamı için neden "her şeyi yaparlar"? Aşikar cevap : Devlet başkanları da bizim gibi insandır. Ve devlet başkanı olmanın sağladığı maddi imkanlar ve hükmetme gücü egomuzu hazdan uçurur. Dolambaçlı cevap : Başkanımız halkını çok sevdiği için, halkının menfaatleri uğruna her türlü fedakarlığı yapacak kadar ulvi bir "varlık" olduğu için, sürekli o makamda kalmaya çalışıyor; bizi sevdiği için yani.

    Yanıtla (0) (0)
  • Sahin / 29 Ağustos 2022 11:50

    01,32.Fetö,yü etkisiz hale getirdiyse, Neden Fetö"nün siyasi ayağını etkisiz hale getirmiyor.
    Fetö ,yü etkisiz hale getiren siyasi ayağınıda etkiz hale getirmezmi?
    Dokunulmazlığı varda bizmi bilmiyoruz. Belkide vardır.
    Süpriz olsun diye Şahlanan ekonomimiz nazara uğrarsa ,o zamanı gündem değişsin diye bekleyebilir.Siyasi ayağı açıklar .Bizde alkışlarız seninle beraber alkışlarız Bu da olabilir Demokrasilerde çare tükenmez ama ,biraz şüphelerim var.

    Yanıtla (7) (1)
  • HAYRETI MUCIP / 29 Ağustos 2022 12:27

    Meclisteki araştırma raporu onun için yok edildi ya Şahin kardeş !

    Yanıtla (5) (0)
  • HAYRETI MUCIP / 29 Ağustos 2022 12:24

    Devlette akıl olmaz olur mu ! En doğru, en güçlü , en büyük akıl devlettedir , biz devletin kuluyuz, Kunta Kinte'siyiz ! Ben 31 sene devlette çalıştım , buna rağmen hiç bir devlet dairesinde _ yeminle söylüyorum _bir kere insanca muamele görmedim, buna özellikle doktorlar da dahildir , memnun ve minnettar olduğum doktorlar da oldu ama sayısı onu (10 ) geçmez ! Ne yazık ki devletin bu kafası sittinsene değişmez!

    Yanıtla (4) (0)
  • Aydınlanma / 29 Ağustos 2022 12:21

    Oluyor.. sayın yazar.. yaşının gerçek olgunluğuna doğru hatta devletini kurup sana bugün ki imkanları görece olarak kısmi iyi yönde ilerlemen için bırakan neslin emanetinini şehitlerin de farkına varıyorsun..senin bu durumuna onlar cephede savaşırken çok erken yaşta geldi belki 30 larında..

    Yanıtla (0) (1)
  • Kartal / 29 Ağustos 2022 08:58

    Tren, takriri sukundan beri tamamen raydan çıktı, yüzyıldır arazide geziyor ama raya dönmeyi konuşan az kişi.Çoğunluk araziyi kabullenip arazideki koşullar,kötü makinistler,raya döncez sözü verip araziye uyum sağlayan makinistler,kompartımanlar arası dedikodular ile meşgul.M.kemal, Menderes,Özal,Erdoğan vb liderlerin sadece ilk yıllarının olumlu olması gibi yeni sececeginiz liderinizinde sadece ilk yılları olumlu olucak sonra kötü gelenek cazip gelecek ve kısırdöngü tekrar başlayacaktır.

    Yanıtla (6) (5)
  • Kartal / 29 Ağustos 2022 09:19

    Anayasa,yasalar, eğitim, siyasi partiler,basın vs hepsi arazinin ürünü olmasına rağmen sorgulayan az.Raya dönmek akıllılık ,arazide devam etmek ise akılsızlık.Siyasetci generallerin prefabrik karakolları çukura yerleştirip, terör saldırılarına açık hedef haline getirmesi gibi akılsızlıklar ile veya secim adı altında bediyeden en tepeye insan deneme yanılma oyunu oynama ile arazide sorunlara bogulup gidersiniz

    Yanıtla (3) (4)
  • Bataklık / 29 Ağustos 2022 09:21

    Yüzyıllık bataklığı geride bırakıp sadece akılla temiz başlangıç şart, yeni anayasa, yeni partiler,yeni eğitim ,yeni düzen(rejim)

    Yanıtla (3) (7)
  • Misal / 29 Ağustos 2022 09:43

    Yeni toplum....

    Yanıtla (2) (3)
  • Misal / 29 Ağustos 2022 09:42

    Sayın abim koçibey risalesini bilir misin? 17.yy.da yazılmış Aç oku, dün yazılmış gibi, millet karakterimiz bu malesef....

    Yanıtla (3) (3)
  • muzaffer / 29 Ağustos 2022 11:29

    Takriri sükun uygulaması 1925-1929 yılları arasındaki 3,5 yıldır. Bununda nedeni Şeyh Sait isyanıdır. 100 sene sonra 20 yıllık AKP iktidarının uygulamalarını takriri sükunla ilişkilendirip aklamaya çalışmak abesle iştigaldir.

    Yanıtla (6) (1)
  • Demagoji / 29 Ağustos 2022 12:06

    1925-2022 arası takriri sukundur.Takriri sukun anayasada,rejimde, partilerde,egitimde,kafalarda, ideolojik yobazlarin kalbinde her yerde yaşıyor

    Yanıtla (1) (2)
  • Soru / 29 Ağustos 2022 12:19

    Ohal bahanesiyle muhalafeti kriminalize etmenin, partili cumhurbaskanliginin,kuvvetler birliginin,herşeyi ben bilirim demenin, parti devletinin esin kaynağı hangi dönemdir? Takriri sukun gercekten bitti mi yoksa rejime,anayasaya,kanunlara,egitime, her kuruma sindirildi mi?

    Yanıtla (1) (1)
  • Durum / 29 Ağustos 2022 12:16

    1925-2011 arası diktatörlük ve vesayetçilerden,rejimin derbeylerinden kurtulma imkanı yoktu ,şimdi en azından sivilleri seçimde gönderme imkanımız var.Eski islamcı lider, avrasyacı kemalistler,ulusalcılar,milliyetçiler koolisyonunu seçimde gönderebilirsiniz hatta tatilci imamoglundan kurtarıcı! bile edinebilirsiniz:) Eğitim ve propoganda ürünü olanlar kurtarıcı pek severler, kendi putunu kendi yapıp tapmaya alışkındır :)

    Yanıtla (3) (10)
  • muzaffer / 29 Ağustos 2022 12:02

    Süt kaliteliyse kaymağıda kaliteli olur. Yağsız ve bozuk sütten kaliteli kaymak çıkmaz.

    Yanıtla (10) (2)
  • Kartal / 29 Ağustos 2022 12:00

    Eksiden de yarımdı ama son yüzyılda devlet aklı hic kalmadı, komiteciler,binbaşı seviyesindeki tuggeneraller, belediye baskani seviyesinde liderler,hırslılar,benciller,kibirliler,hayalperestler geçiti kısaca keyfi yönetim

    Yanıtla (4) (1)
  • Çorumlu / 29 Ağustos 2022 11:41

    Sayın karar yazarları ilk önce hepinize yorumları okuyucuları açtığınız için teşekkür ederim başka yazarların sadece. Kendi fikirlerini okuyoruz karşı yorum yapma şanşımız olmuyor. Bu ikdidar ve muhalefet yazarları içinde geçerli Onun için hepinize teşekkürler

    Yanıtla (2) (1)
  • Önemsiz / 29 Ağustos 2022 10:37

    Bütün mesele mesnetsiz 80 milyonda. Bu ülkeyi boşaltın, 80 milyon demokratik Avrupa vatandaşı getirin, yöneten herşey kalsın. Görün bak 3-5 senede neler oluyor.

    Yanıtla (6) (0)
  • Ali Sinan / 29 Ağustos 2022 11:25

    Merkel,Abe,yada İskandinav ülkelerinin birinden üç beş teknik direktör ilk ona kısa sürede terfi ederiz

    Yanıtla (1) (0)
  • TOPRAK / 29 Ağustos 2022 11:17

    Devlet Aklı hep kendini koruma refleksine sahiptir. Halkla inatlaşmaz. Çünkü Devlet, halkın varlığıyla kaim olduğunu bilir. Devlet Aklının kullanılmadığı zamanlardan sonra gelen iktidar bunu rafa kaldırır. 28Şubat; Devlet Aklının kullanılmadığı süreçti. Bu süreç 20 yıllık LA YÜS'EL bir iktidara yol açtı. İkinci bir 28Şubat ve devri sabık yaşanırsa; ikinci bir 20 yıllık LA YÜS'EL yönetim gelir. Belki 40 yıl sürer. Devlet Aklı halk için vardır. Halka rağmen değil.

    Yanıtla (2) (2)
  • Kazim Ceylaner / 29 Ağustos 2022 10:45

    Sevgili Abim Biz mütedeyyin seçmenler olarak kendimize hem İslama hem devlete zarar verdik 1994,te beri Refah ve AKP,ye oy vererek yaptık Şimdi'nde kurtulmaya Çalışıyoruz nafile devletin Bütün imkanlarını yandaşlara ve hırsızlara Boca ediyor Sevgili Abim Biz kendimizi düzeltmesek daha çok şikayet ederiz.

    Yanıtla (7) (1)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 11:15

    10.45, Mütedeyn seçmen numarası yapma. Çok sırıtıyor...

    Yanıtla (2) (9)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 11:13

    Tebrikler.. Bunu ilk pandemide fark ettim. Dediğiniz gibi eğer devlet aklı olsaydı, günde 20 30 kişinin öldüğünde okulları kapatıp yine günde 150 200 kişinin öldüğü dönemde de açmazdi. Devlet aklı diye bir şey yok ancak tecrübesi var.Bu olayda da 200 kişinin öldüğü dönemde okulların açık olması tecrübe ile izah edilebilir....

    Yanıtla (5) (0)
  • TOPRAK / 29 Ağustos 2022 11:12

    Şu an yürürlükte olmaması yok olduğunu göstermez. Şu an tek kişinin şahsi hırsları, kini, nefreti, sevgisi, itibarı, makama ve zenginliğe, lüks ve ihtişama olan ilgisine dayalı yönetiliyoruz. Devlet Aklı; sınırı mayınla korur, göçmeni sayıyla alır, aldığını halktan izole eder. Dışişlerinde sadece kendini korur. Bir ülkede yapılan darbede yönetimle anlaşır. Yenilen için birşey yapmaz. Halk ayaklandığında otoriteyi tutar. Yıkılırsa isyancılarla anlaşır. Yani Devlet Aklı hep....

    Yanıtla (2) (0)
  • O k u r / 29 Ağustos 2022 11:07

    Türkiye'de bir çok mafya örgütü var. AKP iktidarı bunlarla ciddi mücadele ediyor. Hatta bunların birbirleriyle mücadelesi ile de mücadele ediyor. Onları kanunlar çerçevesinde cezalandıryor. Bu mafya grupları yargılanıyor, hapse giriyor, uzun senenler hapis yatıyor. Ama Türkiye'ye saldıran Fetö kahpesinin ellerine tutuşdurdukları belge müsfeddelerini okuma karşığında kripto sığınması yapmıyorlar... Çünkü devlet aklına karşı bir saldırları yok.

    Yanıtla (2) (1)
  • Turgay / 29 Ağustos 2022 11:04

    Bu iktidar sayesinde devlet denen mefhumun ne menem bir yapı olduğunu gördük. Yıllarca devlet devlet diye yırtındığımız yapının iktidarın elinde oyuncak olduğunu sadece düzgün ,namuslu vatandaşların belli bir zümre tarafından sindirilip soyulmasına yataklık yaptığını gördük. Derin merin derken ortada bir devletin bile olmadığını akp bize gösterdi.

    Yanıtla (18) (1)
  • okurfokur / 29 Ağustos 2022 10:46

    6’lı masanın vadettiği şeyler arasında hala elle tutulur partisel kurumsallaşma yok, parti ağalığını eleştiren bir şey yok. siyasi partiler yasası ile ilgili açılımlar yok,,, siyaset ağalık düzeni ve mantığından. kurtulmadan kokuşmuşluktan çıkmak mümkün değil.

    Yanıtla (5) (5)
  • BEKİR GEDİKOĞLU / 29 Ağustos 2022 10:33

    Merhaba Musatafa bey Devlet Aklı yazınızı okudum. Çok beğendim. Kamu kurum ve kuruluşlarındaki yozlaşmayı kısa ve öz olarak detaylı bir şekilde kaleme almışsınız. Kaleminize ve yüreğinize sağlık. Tebrik eder başarılar dilerim.

    Yanıtla (8) (0)
  • karaçavuş / 29 Ağustos 2022 10:32

    devlet aklı, saray aklına esir oldu, gasp edildi. akpli saray idaresinde koca bir devletin nasıl çaresizce çırpındığı, mhp dayatmasıyla devlette nasıl bir akıl tutulması yaşandığı çok hazinli bir belgesel izliyoruz. sözde dindar ve milliyetçiler koskoca devletin çivisini çıkardılar.

    Yanıtla (12) (1)
  • Arif emre / 29 Ağustos 2022 08:01

    Devlet soyut bir kavram,millet somut bir kavram olarak kurdugu teskilat devlet oluyor.yani esas millet.milletin politize olmasi ,iyi yetismemis,bilgi uretemeyen ,metodu olmayan bir yapiya sahip olmasi devlete yansir.yani milletin akli yoksa devletin de akli yoktur.millette hosgoru,sevgi saygi ,basiret ,feraset,ileri gorusluluk... yoksa devlette de yoktur,devlet bitmistir.

    Yanıtla (6) (0)
  • Emre / 29 Ağustos 2022 10:18

    Kisacasi yazar diyor ki devlete hakim zumrenin akli yoksa devletin de akli yoktur...

    Yanıtla (7) (0)
  • ASLI / 29 Ağustos 2022 10:17

    ▪Siyasetçilerin hafızaları hizmet süreleriyle sınırlıdır. Oysa, bürokrasi hem o siyasilerin resmi-gayri resmi münasebetlerinin hem de bürokrat seviyesindeki faaliyetlerin kayıtlarını ARŞİVİNDE tutarak DEVLETİN AKLINI oluştururlar... ▪Örneğin; ABD'nin CIA teşkilatında DEVLETİN HAFIZASI TAM BESLENSİN ve içeride birbirlerini denetlesinler diye hem demokrat hem de cumhuriyetçi düşünceye sahip bürokratlar ÖZELLİKLE istihdam edilir... ▪Bizimkiler ise rakip bürokratları temizlemeyi marifet sayarlar!

    Yanıtla (9) (0)
  • KAAN / 29 Ağustos 2022 10:12

    Orta düzeyde akıl, önce insan, adil adalet, hukuk, sorumluluk, yaptırım lazım. Her şeyi çözer.çözüm üretmeyen akıla gerek yok.

    Yanıtla (3) (0)
  • Enes yıldırım / 29 Ağustos 2022 10:07

    Eskiden azmış toplumları Allah helak ederdi yinemi yapsa acaba fena olmaz sanki köklü bir çözüm gibi duruyor kurunun yanında yaş yanacak ama yapacak bir şey yok şöyle güzel bir tufan, deprem,sel,göktaşı çarpması vs hepsi kabulümüzdür.

    Yanıtla (4) (5)
  • okurfokur / 29 Ağustos 2022 10:02

    bi dene de ben ekliyem; devlet aklı olsaydı yolsuz ve yoz siyasetçiler daha ilk yolsuzluklarını yaptıklarında siyasi hayatları biter, ömürlerinin bir kısmını kodeste geçirir kalan kısmında da ömür boyu siyasetten, kamu hizmetinden men edilirlerdi. oysa tr’de böyle olmuyor, kötü insan kumaşı yukarı çıkarken iyi insan kumaşı dışarı itiliyor. devlet aklı olsaydı bu yozlardan henüz büyük tahribatlarını yapmadan otomatikman kurtulmuştuk. şimdiye adları dahi unutulmuştu...

    Yanıtla (7) (0)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 09:59

    Devleti yöneten herşeyi kedi ve ailesi için kullanıyor. Milleti için birşey yok. Ümitlerimiz söndü, kırıldı.

    Yanıtla (7) (0)
  • Yasar / 29 Ağustos 2022 09:57

    Artık entelektüel yazarların da olanlar karşısında sinirlendiklerine şahit oluyoruz. Son derece kibar ve naif yazılar yazan insanlar bile çileden çıktı ancak hala var güçleri ile kalelerini korumaya devam ediyorlar. Arkadaş yazar artık ne söylesin yada artık ne olmalıdır ki bu körü körüne particilik bitsin

    Yanıtla (2) (0)
  • Önemsiz / 29 Ağustos 2022 09:43

    Yıllardır iktidar ve yandaşları hakkında elle tutulur taciz, tecavüz, zimmet, rüşvet, hırsızlık iddiası olduğunda 3-5 gün devlet başını ortalıkta gören, konuyla ilgili konuştuğunu duyan var mı?

    Yanıtla (15) (1)
  • mds / 29 Ağustos 2022 09:19

    Muhteşem...

    Yanıtla (3) (2)
  • okur / 29 Ağustos 2022 09:06

    Bu daha çok "bir devlet vardır devlette, devletten içeru" gibi bir durum. Mesele biz hangi devletin kazanmasını istiyoruz. Kolay olan "ver kurtul", zor olan...

    Yanıtla (0) (1)
  • kararla kararlı / 29 Ağustos 2022 08:08

    Harika tespitler, güzel yazı.

    Yanıtla (9) (2)
  • Karar okuru..!.. / 29 Ağustos 2022 09:01

    Harika degil,,MUHTESEM...daha da ötesi,,en ötesi..En öz ötesi..

    Yanıtla (4) (2)
  • Karar okuru..!.. / 29 Ağustos 2022 09:00

    Devlet aklı!...//..Devlet aklı olsaydı, o aklı devletin eserinde görürdük vesselam....//..Devlet Akli...Boyaci,kaportaci,simitci,çöpçü,Esnaf,çiftçi,şoför,,öğretmen,Doktor,Muhendis uzar gider Ortami seyreden ,gozlemleyen GOZLER her zaman olacaktir...oyle zamaninda ye,ic sonra kalem sallamayla olmuyor..VESSELAM...

    Yanıtla (1) (1)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 08:29

    Sayın yazar harika bir tespit yapmışsınız. Teşekkürler. Devlet aklı olsaydı, eğitimsiz insanların da aklı olurdu, eğitim yerlerde sürüklenmez, bu kadar cahil bu iktidara biat etmezdi. Anlayacağınız iktidarın niye eğitimli insanları sevmediği ortaya çıkıyor.

    Yanıtla (6) (2)
  • okur / 29 Ağustos 2022 08:00

    Kurumları liyakatsiz yöneticiler, bakanlıkları liyakatsiz bakanlar tarafından yöneltilen bir devletin ne aklı olabilir ki? Örneğin Bakan Nebati'yi iki dakika dinleyen birinin Türkiye ile ilgili varacağı kanaatin pek olumlu olacağı kanaatinde değilim. Zahmet edip gezmese de olur ülke dışında.

    Yanıtla (7) (0)
  • rmzngrg / 29 Ağustos 2022 07:21

    Ne güzel bir yazı, muhteşem bir yorum, teşekkürler değerli kalem....

    Yanıtla (4) (1)
  • kaportacı hadi usta / 29 Ağustos 2022 06:32

    Sayın yazar, ben hep devlet aklı nedir diye merak ederdim. şuan fikriyatım aydınlandı. Devlet akli aslinda toplumsal aklın ortalamasıdır.

    Yanıtla (5) (0)
  • Karar okuru / 29 Ağustos 2022 06:25

    Allah uzun ömürler versin sizlere elineyüreğine kalemine sağlık

    Yanıtla (2) (0)
  • Abdulhamit Sinanoğlu / 29 Ağustos 2022 06:23

    Ben de eskiden devlet aklı var; bir bildikleri var.. gibi bir anlayışı savunurdum. Kesinlikle size katılıyorum.

    Yanıtla (6) (0)
  • Çorumlu / 29 Ağustos 2022 06:06

    Sayın yazar devleti yönetenler en yüksekten en alt kadro çimento yönetilenler kum gibidir yapıştırıcıdır o olmadan sağlam beton olmaz sadece çimentoğla olmuyor kumda temiz ve sağlam olmalıdır yoksa bozuk betonda hepimize enkazın altında kalırız

    Yanıtla (5) (0)
  • Hakan / 29 Ağustos 2022 05:56

    Halkı daha nasıl iyi kandırabiliriz empoze edilmiş bi laf Kemalistler eskiden yolsuzluk yapıldığı zaman Atatürk falan derdi Hatta bir adam böyle başbakanı bile dolandırmıştı şimdi yeni başkaları tarafından yapılıyor başka laflarla vatan millet din elden gidiyor değişen hiç bişi yok

    Yanıtla (8) (2)
  • Müfit / 29 Ağustos 2022 05:37

    Harika bir yazı. Sizi tebrik ediyorum Mustafa Bey.

    Yanıtla (13) (4)
  • Okur yazar / 29 Ağustos 2022 03:57

    Bu da bir seviye, merhaledir.. Toplum olarak mistik anlatıların dumanı dağıldı, Esrar perdesi yok oldu, kutsal zannedilen bir çok şey yere düştü, artık salim kafayla insan ve hayat dışında kutsal olmadığını temele koyup yeniden başlamak zamanı.

    Yanıtla (11) (2)
  • Analiz uzmanı / 29 Ağustos 2022 03:43

    Erdoğan ve AKP'liler Türkiye'de devlet diye bir şey bırakmadılar bürokrasiyi mahvettiler bürokrasiyi yok ettiler kendi yandaşlarını doldurdular bürokrasiye Liyakat olmadan her tarafı işgal ettiler ele geçirdiler paraya pula tamah ettiler hiç gözleri ve mideleri doymuyor dedikçe yiyorlar ülkeyi çökerttiler milleti fakirleştirdiler kendi yandaşlarını ise milti Milyarder yaptılar.

    Yanıtla (18) (2)
  • Analiz uzmanı / 29 Ağustos 2022 03:41

    20 yıl önce biz iktidara gelirsek adalet gelecek özgürlük gelecek insanlar rahat olacak haksızlık olmayacak dediler sonra AKP projesi piyasaya çıktı şimdi ise her önüne gelene zulmedip soyup yolsuzluk yapıp milleti hapislere doldurup heraltı yapıyorlar. AKP projesi çöktü.

    Yanıtla (20) (2)
  • TB / 29 Ağustos 2022 03:02

    Mustafa Bey, canımız gibi sevdiğimiz ülkemizde ne devlet aklı, ne devlet kurumu, ne devlet adamı ne de devletimize yakışan liyakatli, eğitimli, adaletli, saygılı bir yönetim kalmıştır. Devlet kurumlarına, sayılarına, rakamlarına, yöneticilerine ve özellikle Diyanete, din adamlarına güven dip yapmıştır. Hiç bir dönemimizde bu kadar kötü yönetilmemiştik.

    Yanıtla (27) (3)
  • Turgay / 29 Ağustos 2022 02:38

    2023 tarihini iktidara geldiklerinden bu yana sürekli bir milat olarak kabul etmeleri ima etmeleri boşa değilmiş bu iş çok iyi planlanmış. Bir daha dikiş tutmaz hale getirme miladiymis. Ne istedilerse bu ülkeden?

    Yanıtla (13) (0)
  • Yorumcu / 29 Ağustos 2022 02:11

    Çok güzel bir yazı. Devleti yöneten insanlar milleti ‘dış güçlerle, tapınak şövalyeleri ile, Rothschilds ve Yahudilerle’ uyuturken, kendi adamları binbir türlü pislikle daha da zenginleşiyorlar. Dur bakalım balon ne zaman patlayacak?

    Yanıtla (12) (3)
  • Ali Rıza / 29 Ağustos 2022 01:55

    Mustafa bey; biz henüz devletin yönetim şekli üzerinde mutabık değiliz, bir birimizle didişiyoruz. Biz halk olarak hep kurtarıcı bekliyoruz, birey olarak mesuliyet yüklenmek istemiyoruz. Kendimizde zerre kadar kusur görmüyoruz. Sınav soruları çalınıyor, tık yok, ihale yasaları yüz kez değişti bizden tık yok. Mülakatta hak yendi tık yok,fetönün bankasını 15 sene yöneten SPK başkanı olmuş tık yok , biz aklımızı kullanmazsak, oyumuza sahip çıkmazsak bizim şikayet etmeye hakkımız var mı ?..!

    Yanıtla (11) (3)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 01:39

    Hocam; ütopya diyelim göz göre göre bataklığa destek diyelim her ne ise..
    Bu karanlık günlere gidişin bir çok sorumlusu var, özür dilemek iyidir,, özrün kabul görülmesi ayrı...

    Yanıtla (2) (0)
  • Musto / 29 Ağustos 2022 01:35

    Devlet diye bir şey yok... Iktidarda kalmak İÇİN devlet gücünü,yerine gore havuç,yerine gore sopa kullanan bir zumre var...Mağdursunuz,yardim istiyorsunuz,aile boyu Akp,ye üye olacaksınız,oyunuzu verecek en az aileden 1,kışı etkinliklere katılacak...Her secimi kazanıyor siyaset dahisi deniyor...Bunun adı mağduru şantaj, tehdit rüşvet ile partinin kölesi yapmak..Secim kaybedildiği gün bunların bir çoğunu ülkede bulamazsın...

    Yanıtla (20) (2)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 01:29

    Tebrikler sayın yazar 'devlet aklı olmaz' güzel tespiti yeni değil tabi. bunun altın gizlenerek ne eşkiyalıklar yapılıyor. 'devlet sırrı, ticari sır' adı altında soy babam soy. dinin kullanılmasını da unutmamak lazım. Erzurum vekili 'rabbim bana nasip etti' diyor. yav abi, bi şey söylesem başım belaya girer.

    Yanıtla (20) (2)
  • Muammer / 29 Ağustos 2022 01:02

    Devlet aklı ( kolektif akıl-bilinç-şuur) vardır da, bizde yoktur..

    Yanıtla (16) (1)
  • Okur / 29 Ağustos 2022 01:06

    O dediğinize devlet aklı denmez. Toplam kalite veya ortak şuır denir.

    Yanıtla (5) (3)
  • Muammer / 29 Ağustos 2022 01:21

    Eyvallah.. Parantez içinde ben de ŞUURa vurgu yapmıştım zaten..

    Yanıtla (17) (2)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 01:13

    Devletin ne akli ne de ahlaki kaldi.

    Yanıtla (16) (1)
  • Yalçın / 29 Ağustos 2022 00:50

    Musta beyin yazısı harika bir yazı. Devlete kutsallık yükleyen hiç bir düşünce doğru değil. Beka devletin menfaatleri ezan bayrak amaçları gizlemek için uydurulmuş boş laflardır

    Yanıtla (18) (4)
  • Davut / 29 Ağustos 2022 00:50

    Çok güzel ifade etmişsiniz Mustafa bey... Dediğiniz gibi devlet aklı diye bir şey yok.Cunku devlet yok.Devlet demek, sistem,kural,kanun,adalet demek.Bunlar yoksa devlette yoktur.Sadece birilerinin ciftligidir o ülke...Anlayana...

    Yanıtla (15) (3)
  • Yalçın / 29 Ağustos 2022 00:44

    Utanan siyasetçiler hesap soran seçmenler aranıyor

    Yanıtla (19) (3)
  • Yalçın / 29 Ağustos 2022 00:43

    Bir savcı aranıyor .

    Yanıtla (13) (1)
  • karar okuru / 29 Ağustos 2022 00:38

    Kutsal olan yalnızca Rabbimizden gelendir. İnsanların kutsallaştırdıkları ise ifsat ve kan dökmedir. Vesselam

    Yanıtla (10) (4)
  • Ender ARAS / 29 Ağustos 2022 00:32

    Uzun zamandır yazdığınız en güzel yazı. Tebrikler...

    Yanıtla (13) (2)