Keşke dindarlara biraz caz dinletebilsek...

Siyahi bir cazcı olan Archie Shepp’in şu cümlesini okuduğumda cazla olan akrabalığımın daha da güçlendiğini hissediyorum: “Caz, insan cesaretinin zaferinin bir sembolüdür, o bataklığa rağmen ortaya çıkmış bir zambaktır.”

Bugün cazın yaşayan en büyük efsanesi olarak bilinen Ahmad Jamal’in piyanosundan dökülen o muhteşem şiirin kıyılarında dolaşacağım. Yıl 2011 Ağustos ayındayız, Topkapı Sarayı I. Avlu ve Yıldız Sarayı Has Bahçe’de “Ramazanda Caz” etkinliği kapsamında İstanbul’a gelen Ahmad Jamal’i dinliyorum. Büyük piyanist taburesinin üzerinde dimdik oturuyor, bileklerini sarkıtışı sakin, güçlü ve kararlı bir duruşu var. Kolları yankılanan ses tayfını kucaklayacakmış gibi duruyor sanki... Bütün piyanoyu baştan sona süpüren elleri, sofistike duraksamaları ve benzersiz ritmik partisyonları ile bir caz standardı yaratıyordu adeta.

O gün Ahmad Jamal’in tıpkı albümünün, parçasının ismi gibi duadan sonra (After Fajr) terennüm edercesine çaldıklarını dinlemek kutsal bir ana tanıklık etmek gibiydi...

Miles Davis’in “Tüm ilhamım ondan geliyor” dediği Ahmad Jamal, cazın Charlie Parker’dan sonra gelen efsanevi ismi... 1930’da Pittsburgh’da Hristiyan bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. 1950 senesinde Müslüman olmaya karar verdiğinde doğum ismi Fritz Jones’u Ahmad Jamal olarak değiştirdi.

***

Tüm zamanlarda ‘Cazın En Etkili İsimleri’ sıralamasında 2’nci sırada bulunan Jamal, nasıl Müslüman olduğunu ve İslam’ın hayatına nasıl etki ettiğini ise şu sözlerle anlatır:

“Genelde röportaj vermiyorum. Nihayetinde müzisyenim ve anlatmak istediğim çoğu şeyi piyanoyla anlatıyorum. İsmim Arapça fakat sosyal yaşantımda felsefi ve dini tartışmalara girmiyorum çünkü hayat bana, aptallarla vakit kaybedip onlarla konuşursam, eninde sonunda onlar gibi cümleler kurmaya başlayacağımı öğretti. Hayata olan bakışımı Kur’an-ı Kerim’den alıyorum. Hayat sloganım, “Herkes için sevgi, hiç kimse için nefret”. Sanat hayatımın en iyi performanslarını hatırlıyorum ama keşke anneme yaşattığım kalp kırıklıklarını unutabilsem. Bugün, özellikle genç müzisyenler için kılavuzluk yapmaya çalışıyor ve 89 yıllık tecrübemi onlarla paylaşmaya gayret ediyorum. Annem beni sokaklardan uzak tuttu ve benim için çabalamayı hiç bırakmadı. Sonra İslam’la tanıştım. Bugün ne isem, annem ve İslam sayesinde. Her gün annem için namaz kılıp dua ediyorum.”

Bugün Ahmad Jamal’ın 2017 yılında Paris’teki Palais des Congrès konser kayıtlarını yeniden dinlerken sekiz yıl önce Has Bahçe’deki o coşkuyu yeniden yaşıyorum. “Ramazanda Caz” etkinliği doğru bir girişimdi. Adının çok fazla bir önemi yok elbette, ancak caza uzak duran kesimlere bu vesileyle cazı biraz olsun sevdirmesi güzeldi...

Kuşkusuz herkesin illa da caz sevmesi gerekmiyor, zira müzik esas itibariyle bir tercih ve beğeni meselesidir. Bir caz sever olarak her vesileyle özellikle altını çizmeye çalıştığım kanaat şudur; keşke dindarlara biraz olsun caz müziği dinletebilsek...

Belki o zaman zihinlerimizi “şanlı tarih” masallarından kurtarıp, hayatın anlamını keşfetmek için kendimize daha çok zaman ayırabiliriz.

YORUMLAR (135)
YORUM YAZ
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.
135 Yorum
  • Okur ve Sorar / 21.10.2019 13:52

    19.16 ya gerçek Okur ve Sorar'dan bir cevap. Türk Tarihi'ni ve İslamiyeti öğrenmeye çalışan birisiyim. Elimde delil olmadan toplumca tanınmış şahsiyetler ve alimler hakkında suizanda bulunmaktan ve delilim yoksa onlar hakkında iddiada bulunmaktan dolayı Allah'tan korkarım. Ya siz?

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur ve Sorar / 21.10.2019 13:47

    19.16'ya hitabımdır. Okur ve Sorar rumuzunu daha önce ben kullandım. Siz kullanamazsınız diye yazılı bir kural yoktur. Ama ahlâken farklı bir kişi kullanmamalıdır. Bu rumuzu tesadüfen kullandı iseniz rica ediyorum tekrar kullanmayınız. Daha önceki Okur ve Sorar'ı görüp bilerek ve isteyerek kullandı iseniz, bu kul hakkına girer. İlkini helal ederim ancak tekerrür beni düşündürür.

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur ve Sorar / 21.10.2019 13:31

    Yorumları tekrar okuyunca şaşırdım, üzüldüm. Bazen KARAR OKURU rumuzunu kullandım. Ama çoğunlukla Okur ve Sorar rumuzunu kullanırım. Bu sayfada gördüm ki, benim haricimde başka biri daha Okur ve Sorar rumuzunu kullanmış. 07.58, 15.01, 19.03 saatlerinde yazılan yorumlar önceki, gerçek Okur ve Sorar’ındır. 19.16 saatinde yorum yazan Okur ve Sorar ise farklı kişidir. Onun düşünceleri benim düşüncelerim değildir. Rica ediyorum : Bu tesadüfse tekrarlanmasın. Önceki Okur ve Sorar’ı gördükten sonra yazılmış ise bu ahlâki değildir, provokasyondur. Bundan böyle aynı rumuzu ben kullanmayacağım.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 21.10.2019 08:34

    Eşek dikeninin lezzeti üzerine övücü fikir beyan edenleride ötelememek gerekir.Muhafazakarlik bildiklerinden öteye geçememek olmamalı.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 21.10.2019 05:40

    Tuzu kuru olanlar geçim derdinde olanların halinden ne anlasın.Fakire o caz işkence olur. Orkestra dinleyen adam ne demiş :"Erzurum Erzurum olalı Timurdan bu yana böyle işkence görmedi" Caz da öyle işkence olur adama.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 21.10.2019 00:42

    Velev ki öyle, niye rahatsız oluyorsunuz ki? Sizin gibi aşağılık kompleksine kapılıp, kendi kimliğini, müziğini, zevkini kaybedip başka kültürlerin, tarihlerin masallarıyla mi avutalım kendimizi?Bu mu çare,üstünlük!ben batı klasik müziğini, rock,metallica müziğini, hint müziğini de severim,dinlerim ama bu bana bir üstünlük katmaz. Tarih,ekonomi,askeri,edebi,dini her alanda özeleştirimizi yapalım ama saygıyla, olgunlukla,mertçe. Cazla ve saygısızca laf çarparak değil.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 22:58

    böyle bir dönem yok.tam tersine türk halk müziği cumhuriyetten sonra günyüzüne çıktı. türküler derlenip kayıt altına alındı.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURUMürsel / 20.10.2019 22:46

    Okur sorar'a İmam Said Nursi İbni Sina vb kafir demez.Varsa kaynak ver sallama!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 22:40

    sonrada hüloğğğ :)

    Yanıtla (0) (0)
  • Kalenin bedenler, koyverin gidenleri... / 20.10.2019 21:22

    19.03, Bu gün yabancı müzik dinleyenlerin çokluğundan şikayetçi olan iyi niyetli arkadaş. 1930'lu yıllarda hükumet radyolardan Türk Müziğini yasakladı. Onun yerine yaygınlaşması için sürekli Batı Müziği çalındı. Bunun için Sinan Çetin'in "Mutlu ol Bu Bir Emirdir!" klibini izleyebilirsin.

    Yanıtla (0) (0)
  • biz bize benzeriz. / 20.10.2019 21:16

    adam okuduğu arapça ayetin mealinden haberi yok, sen ona caz dinlet. 4 halifeyi yıllarına göre sırayla sayamaz, sen ona caz dinlet. 5 bakanın adını söyle, haberi yok. osmanlıcıyım der, 3. selim kimin oğlu bilmez. fatih sultan mehmed han der, annesi kim dersin, bilmez ki söylesin. son 10 yılda kaç kitap okudun diye sor, gazeteye bile para verip almamış ki ne kitabı, ona caz dinlet. ayın sonunu zor getirir, sen ona caz dinlet. segah peşrev dersin, anlamaz..güzel abicim sen şakacımısın, başka ülkede mi yaşıyorsun? etme ne olur.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 21:08

    20.02, Eşek dikenini Medine hurması diye yutturmak isteyen herkes eleştirilir.

    Yanıtla (0) (0)
  • bir zamanlar... / 20.10.2019 20:41

    şehirli olmak /şehirde olmak asıl meselemiz... varoşçuluk ve kasaba mistizminde kısılıp kalmaktır aslında ,şehirli olamamak kompleksi... köylü üretmiş ,köylü ekmiş ve toprağını terketmeden kök salmış yerine, istila etmemiş şehirleri, köyündeki insanımız değil esas deprem...meselemiz büyüktür, olamamaktır/olmayı becerememektir... sn. ocaktan yine jazz diyor, ahmad jamal diyor... meselenin aslını elbette biliyor... haydi, hepimiz poinciana yı dinliyelim… ben, karton kapaklı 65 senelik 33 lük plaktan, olamayanlar sanal ortamdan...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 20:05

    Muhteşem bir ifade alkışlıyorum sizi :

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 20:02

    Memlekette yetişmeyen bir meyvenin lezzetinden bahsetseydiniz bu kadar eleştiri alımıydınız bilmem.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 19:55

    12.10, Tanrı Kur'an ve Peygamber ile mesajını bildirmiştir. Oku, anla. Beni ilgilendirmiyor diyorsan hariçten gazel okuma...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 19:40

    Harika bir yazı olmuş.Bizde dindarlık ritüellere dayalı.Anlamdan uzak islam anlayışı ile hayatımıza dürüstlük,estetik , düşünceye dayalı sorun çözebilme kabiliyetlerimizin yetersizliğini hep hissetmekteyiz.Caz dinlemeyi bırakın kendi müziğimize bile dinlemekten uzağız.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 19:38

    Tüm öğrenim hayatım boyunca Türklerin hiç yenilmediğini öğrettiler. En son olarak Çanakkale geçilmezi ezberlettiler. Ama sonradan öğrendim ki, Osmanlı onlarca defa yenilmiş. Sonunda Çanakkale geçilmiş bre! Çanakkale geçilmezi yaşamak için onbinlerce, belkide yüzbinlerce vatan evladını ve vatanın en önemli parçalarını kaybetmişiz bre! Bana tüm öğrenim hayatım boyunca hep masal anlatmışlar bre! Yenilgilerimi bana öğretselerdi gelecekte nasıl yeneceğimi öğrenirdim bre!

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur ve Sorar / 20.10.2019 19:16

    İmammı ne imamı ki onlar. İbni sinaya kâfir diyen imamlarmı? İmamlarınız sizin olsun.... Bize Allah ve peygamberi onun sünneti yeter

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur ve Sorar / 20.10.2019 19:03

    Bugün 82 milyonun kaçı Türk Halk Müziği, Türk Sanat Müziği, Türk Mehter Müziği ve İslami Dini İlahi dinlemekte? Arada bir dinleyenleri kastetmiyorum. Kültür olarak sürekli dinleyenler ne kadar? Cevap verebilen var mı? Bir soru daha: 82 milyon yabancı müziği mi daha fazla dinlemekte, Türk Müziği'ni mi daha fazla dinlemekte? Oran nedir? Cevap verebilen var mı? Evinizde ailece ve misafirliğe gittiğiniz yerde müzik dinleme kültürünüz var mı? İlk önce var deyiniz sonra kendi kültürünüzün müziğini savununuz. Başkasından önce kendi kendinize iki yüzlü olmayınız.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 18:16

    yazar ve senin gibi dusunmeyenlere hakaret edince, kulandigin uslubunla sadece kendi kaliteni, seviyeni vr kapasiteni ortaya cikar.. ne demis atalar "üslub-u beyan ayniyle insan!" , "küp icindekini sizdirir!"...

    Yanıtla (0) (0)
  • Mustafa Soylutürk / 20.10.2019 17:13

    Tarihi masal zannedenlerin caz önermesi normal zira onun kalp atışları mehteranı kaldıramaz vicdanı da toprağı vatan yapan şehitleri gazileri hissetmez ! O kendi muhalefet kibrin de yok olmuştur ....

    Yanıtla (0) (0)
  • Muhtefi. . / 20.10.2019 17:05

    Müzik ve Gıda Önemlidir. .Damak tadı olmayan, Musiki Kulağı Olmayan , ..İnsan SAĞIR ve DİLSİZDİR .Hangi meşrep, mezhep,fikir,zikirde olsa da fark etmez..:))...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 16:52

    13.30, Caz dinlerken de nasıl dünya savaşı çıkarırım diye plan yaparlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 16:37

    Hayat şunu öğretiyor; Kim başkalarını vatan hainliğiyle suçluyorsa kendi hainliğini gizliyor, kim hırsızlıkla suçluyorsa kendi hırsızlığını gizliyor, ahlaktan bahseden din adamlarının en ateşlileri çoğunlukla çocuk tacizcisi çıkıyor, bu ülkemize mahsus bir şeyde değil, her yerde aynı, bu yorumuz yazan kişi bu kadar kolay 'kafi' diyorsa inanç eksikliğinden tahmin ediyorum.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 16:34

    Yorum zihinsel capin ne kadar dar oldugunu gosteriyor...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 16:24

    Tam, doğru, yerinde, harika, onikiden bir tespit. Bu yazıdan sonra en az uç hatta dört belki de beş gün caz dinleyemem. İlgililere tavsiyem "let him go" şarkısını Ocaktan için çalmaları

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 16:00

    Hafız okuduğu Kur'an' dinlemiyor ki. Dinlediğini cazı okuyor...

    Yanıtla (0) (0)
  • BOZOKLU B / 20.10.2019 15:54

    Ahan da yayınlandı şiştin mi?

    Yanıtla (0) (0)
  • Düş cazın yakasından... / 20.10.2019 15:57

    Ocaktan neyi önemsiyorsa ona zarar veriyor. Mesela demokrasiyi seviyor ama onu müslümanları azarlama aracı olarak kullandığından milleti demokrasiden ikrah ettiryor. Şimdi aynı şeyi caz için yapıyor. Millet tarihini aşağılasın diye caz tavsiye ediyor. Caz dinlemeye niyeti olanı da cazdan ikrah ettiryor. Doğrusu Ocaktan ne yapmak istiyor belli değil.

    Yanıtla (0) (0)
  • BOZOKLU / 20.10.2019 15:55

    Caz da ne ola ki haloglu, yanık, kıvrak, oynak türkülerimiz bize yeter.

    Yanıtla (0) (0)
  • 10.55, Pakdil size kalın gelir / 20.10.2019 15:53

    Ne çok hoşunuza gidiyor kafirlere benzemek. Kendi değerlerimiz neyinize yetmiyor..Sadece aciyorum bu ezikleginize. Çok şükür biz kalben ve fikren tatminiz,eğer kendi değerlerimize dönersek dünya adalet götürüp, herkesin saygısını kazanabilecegimiz, atalarımızın yaptığı gibi..

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur ve Sorar / 20.10.2019 15:01

    Türk Sanat Müziği'nden hoşnut olurum, zevk alırım. Pop müziği severim. Mehter müziğine hayranım, beni heyecanlandırır ve bana gurur verir. Ama arabesk müzikten nefret ederim. Arabesk müzik yılgınlığın, ümitsizliğin, mücadelesiz kalmanın müziğidir. Müzik demek bile ona çok. Bu arada, etrafımdaki bazı dindarların çocukları ve torunları caz harici diğer İngilizce müzikleri dinlemekten çok hoşnutlar. Neden acaba?

    Yanıtla (0) (0)
  • Ey caz dinleyenler, caz dinleyiniz... / 20.10.2019 14:59

    Ocaktan'ın bu günkü makalesinden anladık ki, hem caz dinleyip hem tarihine şanlı diyenler caz dinlemiş sayılmaz. Bu yüzden caz dinlemek için önce tarihine küfredeceksin...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 14:51

    Sayın yazara “Keşke yazara da Kur’an ve ilahi okutsak” diyen yorumcu arkadaşa hatırlatalım, Ocaktan hafızdır, güzel Kur’an ve ilahi okur.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ver cazı... / 20.10.2019 14:55

    Ocaktan ver cazı, millet tarihine masal desin...

    Yanıtla (0) (0)
  • Halil / 20.10.2019 14:50

    Keşke yazarımıza da (elbette de K.Kerim ve Hadis-i nebeviyyelerden sonra) biraz mevlid-i şerif dinletebilsek!

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 14:49

    11:50 Aslında çok derin bir yorum yapmış, bizim seviyemiz el vermiyor anlamaya.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURUMürsel / 20.10.2019 14:35

    Müzik kişinin gönlünde bıraktığı etkiye göre değer kazanır.Alet ve müzik çeşidine göre değil.Mesela; ümitsizlik karamsarlık,şehvet uyandırırsa haram, ümit şevk huzur, ulvi manevi duyguya şevk verirse helal sayılır.Ama müziğin geniş alanı mübah hatta müstahab. ( İmam Gazali ve İmam Said Nursi'den mealen).

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 14:19

    çok doğru bir tespit, teşekkürler.

    Yanıtla (0) (0)
  • Emre bursa / 20.10.2019 14:14

    Mehmet bey yazınız için teşekkür ederim .kendimize inanmaya başladığımız gün tanrıya da inanmaya başlayacağız .kendimize saygı duymayı öğrendiğimizde tanrıya da olan saygımız artacak .yazılarınızın içimde bıraktığı şey kendimize doğru bir yolculuk yapma isteğidir .sonuçta sanat içinin astarı ile uğraşan derdi olan kimselerin ürünü .böyle derdi olmayan insanların dilindeki çilesiz hakikat söylemlerinden başımıza ne geliyorsa geliyor .mahalli ve kırsal zekanın ahlakı malesef bizi evrensel bir duyuşa ve söyleme goturemeyior .müzik bu hissin en güzel örneği her pazar özellikle takip ediyorum.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 14:10

    Muslumanlar herseyi halletti bir caz kalmisti.sunnete ne kadar uygun bunca sikintili donemde caz dinlemek ne kadar uygun.ocaktan bos islerle ugrasmaya bayilir,bari milletin aklini celmese de kendi basini yese daha makbul.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 14:00

    Ondan nasıl bahsetsin. Kudüs Siyonistlerin başkenti oldu. Nuri Pakdil de diğerlerinin söylemleri de ellerinde patladı. Lafla peynir gemisi yürümüyor. Sanki çizgi film gibi tekrar tekrar tekrar et dur. Muhafazakarlar tarafından alkışlanıp yüceltilmek istiyorsan Kudüs'le ilgili bir iki yazı yaz söz söyle yeter. Gelsin oylar gelsin alkışlar gelsin paralar gelsin hamaset nutukları. Bunu bütün siyasi liderler yaptı. Sonunda Kudüs İsrail'in başkenti oldu. Yazıklar olsun bize yazıklar olsun boş sözlere.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 13:58

    “ Batılılarda Itri dinlesin. Belki katliam yapmaktan vazgeçerler” Şimdi bu yorum Karar gazetesini niçin rahatsız eder de yayımlanmaz

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 13:50

    “Namazdan sonra da caz dinlersiniz” diyerek yazarı eleştirdiğini yazan yorumcu arkadaşa hatırlatmak isterim, valla çok iyi olur belki namazda acaba nasıl çalarım diye plan yapanlar belki caz dinlerken hırsızlık yapmayı unuturlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 13:45

    Ocaktan yeni mahallen nasıl? Alışabildin mi kabullendiler mi seni. Şöyle caz dinleyerek bu din bizi geri bıraktı yazıları çiziktirsen de yaransan bari

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 13:20

    Dindara caz değil din öğretin din...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 13:12

    Çok değerli tespitler temenniler. İnşallah önce birbirimizi güzelce dinlemeyi öğreniriz sonra cazı, klasik müziği. Belki birgün bizim de muhteşem eserlerimiz ve sanatçılarımız olur ve muhteşem dinleyicilerimiz

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 13:04

    Dindarlar caz dinlesin, Kemalistler senfonik metal dinlesin, Türkçüler klasik batı müziği, Kürtçüler de türk sanat müziği dinlesin. Bu ne yahu?? 1930 model Kemalist kafanın, batı müziği dinleyince modernleşeceğimizi, gelişeceğimizi sanması gibi acınası, cahilane akıl yürütmeler. Allah akıl fikir versin.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 12:56

    Ne yaptın peki, eve saksafon alıp jaz mi yapacaksınız namazdan sonra.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 12:55

    Şıracının şahidi bozacı olmuş.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 12:49

    Sen ve senin gibi toplumu kendince şekillendirme hevesi ipe yaşayanların ne kadar faydasız olduğunu tarih bize hep göstermişti. Sen ister saksafon ister caz dinle, bu seni aydınlanmış bir müslüman yapmaz. Sadece ben caz dinleyen saksafon seven bir müslümanım diye ego patlaması yaşarsın.

    Yanıtla (0) (0)
  • Seküler ihl li.. / 20.10.2019 12:47

    Bırakın caz dinlemelerini müzik dinleseler hele bir neşet dinleseler öyle bir insanlaşma sürecine girecekler ki din dedikleri hissiyal emperyal ve ötekileştirici dilden ve fikirlerden uzaklaşırlar...ki.. bunu bir seküler ihl li ancak anlatabilir...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 12:21

    Arabeskde kadere res çektim isyanlardayım diyor. Tasavvuf da kula kul oluyorsun. Sanat müziği güzel. Halk müziği iyi.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 12:17

    Nolmuş yani dans eden fahişemi oluyor, ahlaksızmı oluyor. Dansöz oynatmıyor dans ediyor sonuçta. Eskiden olduğu gibi 50 tane cariyeyi oynatıp içlerinden en çekici olanı yatağa çağırmıyor. Sizin devriniz bitti. Uyduruk hikâyeniz de bitti. Çocuklarınız ve dahi torunlarınız bile sizi dinlemiyor. Evlerinizde duran imam bilmem kimin kitaplarına elini dokundurmaya iğreniyor. Zaman; rutubet ve karanlık kokan defterinizi dürüp attı atıyor atacak.

    Yanıtla (0) (0)
  • Bir caz varmış cazdan içeru... / 20.10.2019 12:15

    Bak hele, yazar tarihinizi aşağılamak için caz dinleyin diyor. Biz cazı sadece bir müzik zannederdik. Başka ne marifetleri de carmış. Şu tarihini önemseyen ve yobaz dediğimiz caz karşıtların sebebi olabilir mi?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 12:10

    10.48, Şu an herkes birey. Ama toplum olmayı beceremiyoruz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 12:10

    peki Tanrı'nın ne dediğini yorumlayıp böyle olacak demek dindarların hakkı mı?

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 12:08

    aynen öyle... ve hep böyleydi.

    Yanıtla (0) (0)
  • CEVDETT / 20.10.2019 12:08

    SEN DE CAZUTTUN ŞİMDİ.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 12:01

    İsminle bin yaşa Ebuzer. İsmini Peygamberimiz hakka yürüdükten sonra hayatta kalan ve bence hiçbir şekilde bozulmayan, mala mülke cariyeye kanmayan, "ender" sahabelerden birinden almışsın. Hz. Ebuzeri seviyorum dolayısıyla sanada saygı duyuyorum. Ali Şeriatinin Ebuzer kitabını okumadıysan tavsiye ederim.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:50

    Ne dediğini anlamadım mübarek

    Yanıtla (0) (0)
  • Şinasi / 20.10.2019 11:52

    Meselemiz dindarlık/laiklik değildir. Şehirlilik/köylülüktür.

    Yanıtla (0) (0)
  • musto / 20.10.2019 11:47

    Bill Clinton da iyi üflerdi.Maksat üflemek'se bizim halkın cazdan kulağının pası silinmez.Halaya,Er meydanına koy üç,beş zurnacıyı,gör bakalım ne yiğitler el ense peşrev çekiyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:40

    Ancak bunlarla pirim yapıyorlar

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:40

    Medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:35

    Bıkmadınızda bu aşağılamalardan.Sorarım size: siz sekülerlerin şu ülkeye kattığınız ne var. Bir iki örnek yaz hadi

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:38

    Yıldız Sarayı Has Bahçe’de “Ramazanda Caz” dinlemişsin. İmkanın var paran pulun kudretin var dinlemişsin efendi. Biz çocuğumuza ayakkabı almanın nerden kısarsak ay sonunu getiririz onun derdindeyiz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Musa şahin / 20.10.2019 11:30

    Ne kadar önemli bir tespit. Uzun zamandır düşünüyorduk,Müslümanların geri kalmasının sebebi nedir diye. Adam doğru söylüyor beyler. Caz dinleseydik bugün böyle mi olurduk. Neden daha önce aklımıza gelmedi bu caz meselesi.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:25

    Yorumları okuyunca Jamal'ın "Hayat bana, aptallarla vakit kaybedip onlarla konuşursam, eninde sonunda onlar gibi cümleler kurmaya başlayacağımı öğretti. " sözünün doğru bir söz olduğunu düşündüm. Ocak'tan gibi yazarlar onlar gibi olmadan bu topluma laf anlatmaya çalışıyor. Kendini bu açıdan feda etti. Akıntıya kürek çekiyor. Kafası bir yığın uydurma ile doldurulmuş bir kitleye bunu anlatmak zor.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:28

    Toplumsal açıdan caz ABDdeki, arabesk de Türkiye'deki ötelenmişlerin müziği. Ezilenlerin müziğinde bile ayrımcılık,ırkçılık yapıyor, batıdan geleni yine göklere çıkarıp, kendinize ait olanı yerin dibine batırıyorsunuz.İfadeye bakar mısınız:"bize anlamlı müziğin hoş sesleri ve anlamlı nameleri yerine arabesk sesler gerekli" İfadeleriniz batı hayranlığı coşan bir eziklik ve kopkoyu ırkçılık fışkırıyor. Artık yazarlar böyle ırkçı ve ayrımcı, kendi kültürünü,halkını aşağılayan yazılar yazmaktan vazgeçmeli. Müzik evrenseldir ya,bari müzikte batı üstünlüğü vs diyerek ayrımcılık yapmayın. Yeter ya!..

    Yanıtla (0) (0)
  • Has Parti / 20.10.2019 11:25

    Hayatımız vatan, millet, Sakarya ile heba oluyor bunun tek nedeni kötü yöneticileri seçmemiz, onlarında koltuklarını bırakmamak için her şeyi kullanmaları, savaş dahil.

    Yanıtla (0) (0)
  • Dindarın yakasınsan bir düşün... / 20.10.2019 11:20

    Bir düşün dindarın yakasında... Sizin başka işiniz gücünüz yok mu?

    Yanıtla (0) (0)
  • Has Parti / 20.10.2019 11:22

    Yazarın ikna çabası pek ilginç, caz dinleyin bakın bir cazcı hristiyan imiş müslüman olmuş, hem caz uapıyor hem de namz kılıyor. İşe yarar mı bilemedim.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:19

    7.07, Yazar, caz dinle ki tarihine düşman ol diyor. Sen hala vıdı vıdı yapıyorsun

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:17

    7.38, Müslümanların kitaplarından haberin yok ama kocaman laflar etmeyi beceriyorsun...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:15

    Kafa kestiği iddia edilenler, diskocu cazcı alemlerden bölgeye sızan batılı katiller. Hatta Batı bu cazcı bebelerini iade bile almıyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:13

    9.11, Caz yapma yeter...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:12

    Evet, caz müziği zencilere sadece köklerini unutturdu. Ocaktan'a da aynı tesiri göstermiş. Öyleyse cazdan uzak durmak lazım.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 11:06

    Çetin ALtanın "her köye piyano" çağdaşlaşmasını ve cumhuriyetin ilk dönemlerinde halk müziği, saz vs nin yasaklandığı döneme öykünen sulandırılmış bir versiyonu olmaya aday yazı. Malum hayatında klasik müzik işitmemiş insanların yaşadığı bir köyde tosca sahnelerseniz yabancılaşma kaçınılmaz olabilir. ne var ki piyano, fiziğinin aksine sesi itibariyle son kertede naif bir enstrümandır. seçkinci gerzekçilikten muzdarip olanların pek sevdiği, bir (ara: böyle zulüm görmemiştir) meseli vardır mazimizde. Tabi atadan cazcılık başka bir konu:)

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 10:57

    Sayın yazar:Müzik bir tercih meselesidir. Bir yandan demokrasiye mevhum mabut derecesini vereceksiniz. Diğer taraftan insanlara kendi tercihlerinizi empoze etmeye çalıșacaksınız. Sonrada çıkıp demokrasi dersi vereceksiniz. Hadi ordan. Siz CAZırtıyı, cızırtıyı dinleyin. Bize karıșmayın. Biz CAZırtınıza karıșıyormuyuz?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 10:55

    Okuyucu yorumlarından anlaşılıyor ki yazar ne İsa'ya yaranabilmiş ne Musa'ya. Kimi insanlar hep doğruları söylediği için ona da yaranamaz buna da. Fakat Ocaktan'ın durumu böyle değil. Ocaktan'ın tutarlılığı yok. Doğruların arkasından cesaretle gidemiyor. Eleştirir gibi yaptığı zaman cılız bir ses çıkarıveriyor. Bu da eleştirel kesimde zerre saygı uyandırmadığı gibi muhafazakâr mahallenin de hışmına uğruyor. Kendi ediyor, kendi buluyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 10:48

    herşey birey olamamaktan başlıyor. birey olamayanların oluşturduğu kalabalıklar (toplum demiyorum) hamaset ve cehaletin yoğurduğu mahalle baskısı içinde vasatın altı hayat kalitesiyle yaşayıp gidiyorlar. Görüntüde muhafazakar ama içinde şark kurnazı..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 10:32

    Dogru, dincinin akilla isi olmaz.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 10:30

    Sende dindar olmayı dene

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 10:29

    Dindarlarla uğraşma kervanına yazarımızda katılmış. Vur abalıya gitsin. Sen kendin dinle milleti bulaştırma

    Yanıtla (0) (0)
  • ÖTÜKENLİKURT / 20.10.2019 10:18

    Muhteşem espri yeteneğiniz var sayın yazar, siz günaha girerim diye saz dinlemeye korkan adem ve havvalara caz mı dinleteceksiniz! Bugün dindar dediğiniz kesim, benim yakın çevrem de buna dahil cemaatlerin ve tarikatların kölesi olmuş, hacı ve hocaların ağzına bakan düşünmeyen muhakeme etmeyen bir kesim! Ben de dindar sayılırım ama soran sorgulayan, düşünen muhakeme eden bir dindar! Ne cemaatlerle işim olur ne tarikatla... İmanımı diri tutarak, ibadetlerimi de yapabildiğim kadar yapar, hayır hasenat işlerine yoğunlaşırım! Caz da dinlerim saz da!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 10:15

    28 Şubat döneminde orkestrayı görünce yalandan coşup 'işte çağdaş Türkiye 'diye haykıran Demirel gibisiniz.. Demirel rüzgar nereden eserse oradan esiyordu ;siz komplekslerinizin estiği yerden esiyorsunuz... Caz üzerine medeniyet inşa ediyorsunuz ;caz o kadar güçlü, medeniyet o kadar güçsüz olmamalı....

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 09:29

    Caz sev mavalı ile Dindarlara.. Şanlı tarih masallarınesihatı ne demek.. Dindarların Tarihide,Hatasıda,Günahıda Tevbeside Özelide Bildiğide.. Bilmediğinin peşine düşmemeside akibetide şanlıdır.. Cazla git

    Yanıtla (0) (0)
  • musto / 20.10.2019 09:29

    Eğer caz müziğiyle insanlar bir yere gelebilseydi 1900 yıllarda bu müziğin babası zenciler,melezler Amerikada halen itilip kakılmazlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 09:29

    Dindarların tek sorunu caz dinlememek başka sorunları yok...

    Yanıtla (0) (0)
  • Kartal Vakur / 20.10.2019 09:11

    Bence Dindarların Jaz dinlemeye ihtiyacı yok, onlara önce laf dinlemeyi öğretmek lazım.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 09:05

    Sayın eski vekilim çok kıymetli tespitinize yürekten katılıyorum. Bundan birkaç ay evvel taksim istiklal caddesinde sokak müzisyenlerinin caz müziği çaldıkları esnada yaşlıca sayılacak dört beş yaşlı kapalı giysilerinden ve dış görünüşlerinden dindar tanımlanabilecek teyzeler öyle güzel müziğin ruhu ve ritmiyle özdeşleştiler ki çevre hayretler içinde izledi. Demem o ki bu insanlar caz dinlememişlerdir muhtemelen insan ruhu özgür olmak istediğinden kişi özgür ruhunu ortaya çıkartmak istediğinde caz ile hemen bütünleşebiliyor. Yorumları okudum hiç şaşırmadım sizinde şarşırdığınızı sanmam.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 09:08

    Bu toplum hamasetle yoğrulmuştur. Bunlara bir şey anlatmak zor ,yazar bey. siz yazmaya devam edin mesaj alınıyor teşekkürler.....

    Yanıtla (0) (0)
  • metin p. / 20.10.2019 08:53

    bir gün insanların sosyal rbdertleriyle ilgilenen bir yazı kaleme alsanız.

    Yanıtla (0) (0)
  • metin p. / 20.10.2019 08:50

    her müzik ruhu beslemiyor.ruhu ve beyni kirleten sadece sesten ibaret gürültüler de var.ayrıca ruhu beslemek için ille de müzik şart değil.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 08:45

    İletişiminden, ulaşımına, sağlıktan teknolojiye kullandığın her şey batı ama kafa doğuda kalmış galiba. Batı hayranlığını filan değil bu mecburiyet adamların yapıp ürettiği hiç bir şeyi üretemediğin gibi ürettiğinde onun kötü taklidi. Batı hayranlığıymış hadi canım. Üstelik caz müziği ezilen zencilerin ürettiği bir olgudur. Batı hayranlığı diye uğraşanlar doğu ezikliğinden muzdarip olanlardır.

    Yanıtla (0) (0)
  • metin p. / 20.10.2019 08:44

    şanlı tarih ile her şey hallolmaz bu doğru.ancak hayatın gerçekleri cazla birebir alakalı değil.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 08:44

    Dogru, caz dinleyen musluman kafa kesmez. Muzuk aletleri uzerinde tepinen islamci her kotulugu yapabilir. Yazara katiliyorum.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 08:29

    Müthiş bir yazı

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur ve Sorar / 20.10.2019 07:58

    Yukarıdaki güzel yazıyı okuduktan sonra aşağıdaki anlamsız birçok yorumu okudum. Sonra dedim ki; bize anlamlı müziğin hoş sesleri ve anlamlı nameleri yerine arabesk sesler gerekli. Bize layık olan arabesk sesleri dinlemeye çalışırken de yanımızda jilet taşımak şart!

    Yanıtla (0) (0)
  • Mustafa Gürbıyık / 20.10.2019 07:56

    Bu ülke insanlarının genlerinde,bize dair herşeyi kapsayan,sanat ve halk müziği vardır..Bir japonun..amerikalının ve kızılderilinin müziğinden ben anlam çıkararamıyorsam..onlar da benim müziğimi anlayamaz,dilimizi bilseler de..Maalesef ki yazar bu ülke gerceklerinden çok uzakta ve fildişi kulede yaşıyor..Bizden biri değil yani..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 07:07

    Ruhunu müzikle besleyenler beslemeyenlerle bir olmaz. Müziğe bile düşman olan bir zihniyetten ise hiç hayır gelmez.

    Yanıtla (0) (0)
  • Abuzer / 20.10.2019 07:08

    " İsmim Arapça fakat sosyal yaşantımda felsefi ve dini tartışmalara girmiyorum çünkü hayat bana, aptallarla vakit kaybedip onlarla konuşursam, eninde sonunda onlar gibi cümleler kurmaya başlayacağımı öğretti." işte bu..Müslümanların kitapları hep kör tartışmalarla dolu.Tartışmaktan üretmeye fırsatları olmamış.

    Yanıtla (0) (0)
  • EMG / 20.10.2019 06:54

    tarih masallarından kurtarıp, hayatın anlamını keşfetmek için Nuri Pakdil'in Kudüs şiirinden bahsetseydi yazar bugün bari. Ama olmaz. Pazarları batıdan caz pazartesileri doğudan İslami cazırtılar ha bi de şu kutsal demokrasi.

    Yanıtla (0) (0)
  • Bir kobay olarak Ocakta... / 20.10.2019 06:52

    Ocaktan kobay olarak kendini feda etti. Bir deney yaptı. Caz dinlemek Müslümanları tarihine düşman ettiğini ıspatladı.

    Yanıtla (0) (0)
  • Beyin sürçmesi... / 20.10.2019 06:46

    Müslümanların tarihini aşağılayıp ondan kurtulmaları için caz dinlemelerini tavsiye ediyorsun. Caz dinlemek seni ne hale getirmiş.... Demek ki caz dinlemek sadece caz dinlemek değilmiş...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 06:34

    Özbe öz kendi tarihine masal yaftası yapıștıran sözde aydın, nasıl bir psikolojiye sahiptir acaba? Müzik bir dünya dilidir. Tercih meselesidir. Kulağa hoș geliyorsa dinlenir. Sözlerini anlamak șart değil. Sözleri bilinirse daha hoș olur elbetteki. Fakat bizim müzik kültürümüz arșivemi kaldırıldı?Kurtulușumuz cazamı kaldı yani? Kimileri kurtuluș İslamda değil Hıristiyanlıkta derse șașmayın. Allah'ım aklımıza mukayyet ol. Amin

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURUyum / 20.10.2019 06:01

    Bazı Yorumcular Mesajı ya anlayamamışlar yada inatla anlamamak için direnişe geçmişler, sayın yazar ne diyor yorumcuların bazısı ne anlıyor . Bizim memlekette bu durumu anlatan güzel bir deyiş vardır:” Sözü sahibine söylersen ne ar, Sözü Eş..ğe söylersen ne kar.”

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 05:18

    BU GAZETEYE EN BÜYÜK ZARARI SİZ VERİYORSUNUZ.SİZİN YAZILARINIZI OKUYUNCA TEMMUZ 1934 TARİHLİ Türk musikinin yasaklanması hakkındaki kararname aklıma geliyor. O kararname sizin yazılarınızla Hala Mer'iyetini koruyor galiba.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 02:51

    Caz, dinlesen ne olur ;dinlemesen ne olur? Müslümanlara cazı dinletmişken dansı da öğret bari.... 'Zerafet 'aşılamış olursun.... Bir takım komplekslerin dışa vurumu....

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 02:49

    Hoca siz de artik bi karar verin. Pazarlari cazdan bahs edip humanizme vurgu yapip Pazertesileri islamci yonunuzle kurtler uzerine naralar atarak fetih ayetleri diziyorsunuz. Sizin ya kafaniz karisik, ya da tum islamcilarin yaptigi gibi takkiye yapiyorsunu. Ama biraz daha boyle devam edin, size garanti, Eyubinin torunlari ile hic bir ruhsal baginiz kalmaz. Sakin kurtlerle degil, terorle savasiyoruz demeyin, yiyen salak kurt olmaz.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURUMehmet atay / 20.10.2019 01:39

    Aynen

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 01:10

    Caz bahane dindara akıl vermek şahane...

    Yanıtla (0) (0)
  • Niyetin rivrivi aştı... / 20.10.2019 00:47

    Ocaktan durumun hiç iyiye gitmiyor. 28 Şubat'taki Kemalistlere döndün... Dindarlar için neyin doğru olduğunu belirleme hakkın olduğunu sanıyorsun. Oysa o hak Tanrıya aittir...

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 20.10.2019 00:43

    Zor yazı. Anlamak için az zaman gerek. genç müzisyen Evrencan Gündüz gibi isimler kendi müzik kültürümüzün ögelerini caz, blues forlmlarında düzenliyor ve çok içli farklı bir hava veriyorlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 20.10.2019 00:14

    Keşke batı hayranı, batı yandaşları da arabesk, tasavvuf, türk sanat, halk müziği dinleseler de "şanlı, yüce batı" masallarından kurtulup, objektif ve dürüst olmayı öğrenebilseler....

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 19.10.2019 23:54

    Sanli tarih masallariyla kendini avutmak bugunku acizligin dogurdugu psikolojik bir tatmin yolu...

    Yanıtla (0) (0)