Eleştiri başka tekfir ve linç kampanyası başka

Meşhur menkıbeye göre, Molla Kasım adında bir “zahir bilgini” eline Yunus Emre’nin divanını almış bir dere kenarında oturup buradaki şiirleri elden geçiriyormuş. Şeriata aykırı ifadeler bulunduğuna hükmettiği sayfaları birer birer yırtıp suya atan Molla nihayet bir şiirle karşılaşınca hayret içinde titremiş. “Yunus Emre bu sözü eğri büğrü söyleme/Seni sigaya çeken bir Molla Kasım gelir” mısralarını okuduğunda hatasını anlayıp tövbe etmiş. Ama bu arada Yunus’un şiirlerinin büyük bölümü de o derenin sularına karışıp gitmiş maalesef!

Her ne kadar edebiyat ve tasavvuf tarihi uzmanları Molla Kasım’ın aslında Yunus’tan önce yaşamış bir mutasavvıf şair olduğunu söylüyor olsalar da yukarıdaki mısralardan ilhamla üretildiği anlaşılan menkıbe bu tarihî şahsiyeti şekilci din anlayışının temsilcisi olarak kodlayıp dindar zihinlerde yaşatmış bugüne kadar.

Evet, Molla Kasım bir zihniyetin sembolü bizim kültürümüzde. Dar bakışın, şekilci anlayışın, yani bağnazlığın sembolü. Tarih boyunca bu zihniyet en çok dindarlara zulmetmiş. Sözgelimi 17. yüzyılda Kadızadeli hareketine mensup Molla Kasımlar ülkede terör estirmişler. Mesela peygamberimizin anne babasının kafir olduğunu kabul etmeyenleri tekfir etmişler. Kâtip Çelebî medreselerden akli bilimlere ilişkin derslerin kaldırılmış olmasının yarattığı sonuç olarak görür bu hareketi. (İlahiyat fakültelerinde okutulan felsefe, mantık vb. dersleri kaldırma girişimleri sırasında da bu örneği zikretmiştik!)

İslam tarihinin ve Osmanlı asırlarının bunalımlı devirlerinde bilhassa dindar zihinlere ve gönüllere ağır bir pranga takan bu “entelektüel istibdat” bugünlerde yine başımızda. Kadızadeliler, Hariciler, Selefiler, Molla Kasım’lar vs. din bahçesinde yine saltanat sürüyorlar.

Bu kafanın din yorumunun etkisinde geniş kitleler safiyetle ve iyi niyetle de olsa kendilerinden farklı olana hayat hakkı tanımaya yanaşmayan bir tutum içinde. Toplumdaki birtakım hassasiyetleri harekete geçirerek bundan siyasi sonuçlar çıkarmak isteyen birileri ise ellerinde körükle iş başındalar.

Mohsen Namjoo’ya yönelik linç kampanyası bir de bu açıdan okunmalı.

Bundan yedi sekiz yıl kadar önce İstanbul’a bir konser için geldiğinde tanıdım Mohsen’i. Daha önce adını duymamıştım, hiçbir eserini dinlemiş değildim. O zaman fark ettim ki benim tanımadığım bu ilginç müzisyen Türkiye’de geniş bir hayran kitlesine sahipti. Bilhassa muhafazakâr veya dindar gençler bayılıyordu eserlerine. Konserin organizatörleri birkaç gazetecinin de çağrıldığı bir yemek düzenlemişlerdi. Orada tanıştık Mohsen ile. Çok iyi anlaştık, kırk yıllık arkadaşlar gibi samimi bir havada saatlerce sohbet ettik. Zihni açık ve imanı kavi bir Müslüman entelektüel olarak tanıdım ben Mohsen Namjoo’yu.

Doğru mu hakkında söylenenler? Doğru olabilir mi?

Eserleri ortada. Birçok parçasında yüksek bir dini heyecan kendini gösterirken, notalarını salavat ve tekbirlerle süslerken “Mohsen Namjoo Kuran’a hakaret etti” suçlaması nasıl ciddiye alınabilir? Olan şey şu: 2009’da yaptığı bir şarkının girişinde işlediği temayla ilgili bazı ayetlerin tilavetine de yer veriyor. İran’da bu tepkiyle karşılanıyor, hapse mahkûm ediliyor ve yurtdışındaki hayatı başlıyor böylelikle.

Bu arada Türkiye’de birçok konserler veriyor, albümleri muhafazakâr kanallarda çalınıp dinleniyor. Derken birdenbire on üç sene önceki tartışmadan haberdar oluyor birileri. Türkiye’deki konser programı vesilesiyle gündeme getiriliyor konu.

İranlı müzisyenin ayetleri şarkı yaptığı, kutsal kitabımızla alay ettiği, zındık ve hatta kafir olduğu ilan ediliyor, acımasız bir linç başlatılıyor. Şarkının içinde ayet tilavetine yer vermesi gerçekten birçoğumuz için yadırgatıcı bir deneme. Çünkü birtakım sınırları aşan bir girişim. Bunun için eleştirilmesi ve hatta yerilmesi dinleyicisinin de toplumun da hakkı kabul edilebilir. Ancak linç, tekfir ve yasaklama kampanyaları kabul edilemez.

Bir kere Namjoo eğlence müziği yapan biri değil, sahnesinde göbek atılmıyor. Derin bir duygu dünyasının ve fikir çilesinin ifadesi eserleri. İkincisi, bir müzisyen ve şair gözüyle Kur’an-ı Kerim’e nasıl baktığını şöyle anlatıyor: “Bariz kutsal içeriğine ek olarak, ilahi kelamın mucizevi ve şiirsel ritimlere de sahip olduğuna, bunun da çağlar boyunca benim gibi müzisyenleri ve şairleri cezbettiğine dikkat çektim.”

Bir anlamda bu çağın insanına bu çağın müzik anlayışı içerisinde çağlar ötesinin mesajlarını iletmek şeklinde bir misyona talip olduğunu ileri sürüyor sanatçı. Akif’in “Doğrudan doğruya Kuran’dan alıp ilhamı / Asrın idrakine anlatmalıyız İslam’ı” diye ifade ettiği anlayış değil mi bu?

Elbette iyi niyetle de olsa kullandığı bu yöntemi ve ortaya çıkan sonucu beğenmeyebiliriz, uygun görmeyebiliriz, eleştirebiliriz. Ama dindar bir sanatçıyı tekfir etmek, aleyhinde linç kampanyası düzenlemek savunulabilir bir tepki tarzı gibi görünmüyor.

YORUMLAR (108)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
108 Yorum
  • Okur / 21 Eylül 2022 11:53

    Velev ki dindar olmasın, hatta en azılı kafir olsun. Rahatsız olduğun her düşünceyi, müziği, kişiyi yasaklayıp öldürmek zorunda mısın? Beğenmiyorsan konserine gitmezsin, dinlemezsin bu kadar basit. Herkes sizin değerlerinize, kutsalınıza göre yaşamak zorunda mı? Siz kimsiniz? En "azılı" müslümanlara söylüyorum, 1000 km kuzeyde doğsan en azılı hristiyan olacaktın, neyin tatavasını yapıyorsun?

    Yanıtla (0) (0)
  • Sahin . / 20 Eylül 2022 14:04

    Okumam yazmam kıt. Kusura bakma diplamada alamadım .Aldım desemde kimsiyi inandıramadım .Benim ayıbımı yüzüme vurmaya mecburmuydun ? Rezil ettin beni küstüm sana.Ne güzel idare edip gidiyordum. Ben şimdi millette ne diyeceğim .? Zaten bahane arıyorlardı sayende buldular.Bir kelime için değermiydi. Ne güzel gönülleri Feth etmiştim .

    Yanıtla (1) (1)
  • K.okur / 21 Eylül 2022 04:54

    “Bizi 50 senedir oyalayan Avrupa’ya soracak değilim, herkesle görüşürüm” diyen Erdoğan’a AB’den cevap; “AB her sene raporlarındaTürkiye’nin kötüye gittiğini ispat etti. AByi suçlamak yanlış. AB üyesi olsalarda ülkeler kimle görüleceklerine kendileri karar verir. Hem zaten ŞİO AB nin değil NATO’nun muadili.”

    Yanıtla (0) (0)
  • ÖTÜKENLİKURT / 20 Eylül 2022 10:10

    "İstanbul'a ayak bastığımda dinci bir taşralı olarak sudan çıkmış balık gibiydim. Hemen araştırıp tarikat ve cemaatlerin yolunu tuttum. Gittiğim her cemaat, tek doğru yol bizim gittiğimiz yol, diğerleri cehennemlik diyorlardı. Şoke oldum" Bu sözlerin sahibi şu anda çok meşhur bir gazeteci, İmam mektebi mezunu. O müzisyeni koyun bir tarafa - önemsiz demiyorum asla - aynı ülkede yaşayan, aynı kültürün insanları bile birbirini cehennemlik olarak görüyorsa, merceği başka yerlere de tutmak gerekir.

    Yanıtla (8) (3)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 12:16

    Hiçbir tarikat erbabının diğerlerini 'cehennemlik'dir dediklerine şahit olmadım.Kimin cennetlik kimin cehennemlik olduğunu ancak Allah bilir.Bütün müslümanlar bunu böyle bilir.Bir insanda küfrü gerektiren bir şey,bir hal görülürse o tekfir edilmezmi?

    Yanıtla (3) (7)
  • muammer / 20 Eylül 2022 13:24

    EDİLMEZ! Ahmed61..TEKFİR, KİMSENİN HADDİ DEĞİLDİR! Ayrıca, yukarıda yazdıklarınla da son cümlende çeliştiniz..Hem ALLAH bilir diyorsun CENNETe gidecekleri..Hem de TEKFİR edilmez mi ? diye soruyorsunuz..Kime göre? Karşıdaki KÜFÜR içindedir? Hangi anlayışa göre? Başka anlayışlara göre de, siz KÜFÜR içinde olabilirsiniz..Hatta TARİKATLARI şirk ile suçlayan çok SELEFİLER var..Bu işin sonu yok AHMED61..Din işi toplumu paramparça eder, birleştirmez..

    Yanıtla (12) (2)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 14:31

    Peki muammer kardeş bende sana bir soru soruyorum;"Ey Resülüm ben seni ŞERİAT üzere gönderdim"(cadiye/18)bu ayeti inkar eden kâfir olurmu,olmazmı?

    Yanıtla (1) (1)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 15:47

    Peki muammer;bir insan casiye süresi ayet 18"Resülüm seni şeriat üzere gönderdim"bu ayeti inkar etse kâfir olmaz mı?

    Yanıtla (1) (0)
  • muammer / 20 Eylül 2022 16:28

    AHMED61 Kardeşim, Mushafa bakıp tek ayet üzerinden hareketle hiçbir kimseyi TEKFİR etmek mümkün değildir..Lütfen bu kafayı değiştirin derim acizane..Eğer değiştiremiyorsanız psikolojik destek alınız..İnsanlar, siyasi emeller uğruna DEVLETler ve diğer örgütlü çıkar grupları tarafından daha doğar doğmaz kendilerine bir DELİ GÖMLEĞİ giydiriliyor ve bir daha da iflah olmaları çoğu itibariyle mümkün olmuyor maalesef..Her türlü KİMLİKLER insanlığın baş belası olmuş durumda...

    Yanıtla (6) (1)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 17:06

    Kaç ayet üzerinden tekfir edilir? Belli birsayi biliyormusun

    Yanıtla (1) (1)
  • muammer / 20 Eylül 2022 17:17

    HİÇ AYET Ahmed61 Kardeşim..Her insan teki, İNSANLIK AİLESİnin bir FERDİdir..Bundan öte her şey KÜLTÜRdür..KİMLİKLERin kendinde bir değeri yoktur ve DIŞSALdır..Önemli olan İNSAN TEKİnin kendi çabası ile kendini geliştirmesi ve İNSAN olmasıdır. Bu bir SÜREÇtir.

    Yanıtla (5) (1)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 18:25

    Çok güzel saçmalıyorsun Muammer

    Yanıtla (1) (5)
  • karar okuru / 20 Eylül 2022 20:17

    Dindar insanlar 'kafir' sözünü sık kullanıyorlar. bence bu tek yanlı bir tanımlama. insan kendine sosyalistim, komünistim, milliyetçiyim, demokratım der ama kendine, ben kafirim diyeni hiç görmedim, duymadım. inanmak ne kadar meşru ise inanmamakta o kadar meşru olması gerekmez mi. sonuçta imani bir konunun inkarı yada ispatı nasıl olacak ki. en fazla ilgilenmiyorum denebilir.

    Yanıtla (0) (0)
  • O k u r / 21 Eylül 2022 01:44

    muammer, Nevzat Tandoğan komünist gençlere bu ülkeye komünistlik lazımsa biz getiririz size kimsiniz demişti. Şimdi sen de, kim kafir kim değil ona biz karar veririz Kur'an bu işten ne anlar, diyorsun... :))

    Yanıtla (1) (1)
  • Mürsel / 20 Eylül 2022 12:30

    İran müslümanlığı; taa başından ifrat ve tefritler zincirine sahip.Çünkü ifrat milliyetçiliği Hz Ömer ve Amr bin As tarafından kırılnca; hazmedemediler. Muhsin müziği de bundan azade değil. Müziğin içine ayet tilaveti katılmaz; benzerini Mahsuni yaptı. Bu aslında saygısızlık ve telif hırsızlığı. Amma Kur' an arştan gelir bu tozlar ona bulaşmaz. Muhsin bu hatasını düzeltmeli..

    Yanıtla (4) (6)
  • Ali Rıza / 20 Eylül 2022 22:16

    Mürsel senden başka kimse müslüman değil, nefesini tüketme en sağlam müslüman sensin, senin itikadın en sağlam. Hani adam demiş ya kargadan başka kuş anımsamakta o hesap.

    Yanıtla (0) (1)
  • KARAR OKURU / 20 Eylül 2022 11:18

    Din insanın evrimsel sürecinde kendini duygularını regüle etmek için kullandığı bir mekanizma. Her coğrafi bölgede farklı şekilde ortaya çıkmış. İnsanın yaşam mücadelesine katkıda bulunmuş. Fakat insanlar başka yöntemlerde geliştirmişler. Günün sonunda hepsimiz için bir yaşam savaşı. Ama eğer dini bu şekilde yorumlamaz isek yani herşeyin üzerinde bir noktaya koyarsak o zaman diğer şeye galip gelir. Bu da o habitattaki birçok şey için bir son demektir. Kutsallığın böyle bir öldürücülüğü var.

    Yanıtla (5) (2)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 12:02

    Kutsalın kendi kafanızdaki yerini tarif etmişsiniz ama ne İslam dininde kendini böyle algılanmasını sağlayacak bir veri vardır ne de bu dine tabi olanların aklına böyle bir düşünce düşer. Oysa din zıttıyla bilinen bir şey. Yani sizin gibi algılayanların düşüncelerinden geçtikten sonra da dine ulaşılır. Her türlü düşünceden geçildikten sonra en son durak dindir. Dinden başka hiç bir durakta ilelebet kalamazsınız, önünde sonunda yanıldığınızı görürsünüz ölürken düşünme fırsatında da olsa.

    Yanıtla (2) (5)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 12:08

    Sizin düşünceniz hiç bir şey yokken evren henüz yokken bütün varlığı düşünüp planlayarak var eden bir aklın bir iradenin olmadığı inancına dayanıyor. Bu da sizin kutsalınız oluyor. Kutsalınızı belirlediğinize göre artık her şeyi o kutsala göre izah edebilirsiniz, evrimi de elbette. Zaten siz de öyle yapıyorsunuz. Yanılıyor muyum?

    Yanıtla (2) (3)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 12:28

    İlk defa var olduğunu söyleyen kişi hiç görmediği bilmediği varlığına da ihtiyaç duymadığı(öyle değil mi siz ihtiyaç duymuyorsunuz mesela) bir varlık icat ermesi mümkün mü. Öyleyse acaba O varlık o ilk var diyen insana varlığını bizzat kendisi bildirmiş olabilir mi? Başka türlü var diyebilmesi mümkün değil çünkü.

    Yanıtla (0) (2)
  • karar okuru / 20 Eylül 2022 14:21

    sayın K.okur, din ile inancı karıştırıyorsunuz. söyledikleriniz inancın konusu. dinin dünyaya bakan tarafı da var. hiç bir şey 'ilelebet' kalmaz. bu mantık hatası olur. eleştirdiğinizi tersinden yapmak çelişki olur.

    Yanıtla (0) (0)
  • O k u r / 20 Eylül 2022 19:16

    14.21, Tanrı ilelebettir. Bazı akıllar tembeldir. İlelebet bir tanrıyı fark edecek kadar uğraşmaz...

    Yanıtla (3) (1)
  • Fantazi / 20 Eylül 2022 21:32

    Ilkel insanlar bilgisiz dolayisiyle olduklari için her bilen olmasi grektiğini Fantazi ederek kendilerine önce Taştan, ağaçtan Tanriyi yarattilar. En son aşamada Tanrinin yerde değil Gökte olduğunu idda ettiler. Çünkü yerde oldaydi bir şekilde bulunurdu. Aynen Telefon Teknolojisi gibi. Önce Kablolu, şimdide binbir iş yapan Blutuslu Akilli Telenfon gelişmişliği benzeri. Kimsenin günün birinde uzayada çikacağini Şimdi imkansiz tahmin ettikleri için Tanriyi uzaya götürdüler. Şimdi uzayada gören yok

    Yanıtla (1) (0)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 20:48

    Muammer; Allah'ın sana verdiği sadece göz nimetini dünyayı verseler vermezsin.Samandan süt verir peynir verir çiçekten bal verir hepsini yersin.Ballar'ı,börekleri güzel ama emirleri güzel değil diyorsun!Kaffirlerin yaptığı yasayı seviyorsun seni yaradan'ın yasalarını beğenmiyorsan senin bileceğin iş. Senin işin zor Muammer(itikat-en)

    Yanıtla (0) (0)
  • Özer / 20 Eylül 2022 14:22

    İslam ülkeleri Avrupa gibi gelişmiş problemleriniçözmüş bir hal alabilirim görünen oki bu mümkün değil. Saddam gitti daha beter oldu. Libya kaddafi linç edilince parçalandı. Afganistan kendini yoketti. Pakistan karışık kuzey afrika sefil.. Cumhuriyet kurulmasaydı bizde onlar gibi olacaktık.

    Yanıtla (9) (1)
  • zeko / 20 Eylül 2022 19:44

    özer kardeş sana katilıyorum.

    Yanıtla (2) (0)
  • Kamil / 20 Eylül 2022 20:05

    Acı ama gerçek..

    Yanıtla (0) (0)
  • Demokrat hukukçu / 20 Eylül 2022 20:03

    Normatif gerçekler/doğrular kişi adı verilmeden dile getirilebilir ve eleştiri yapılabilir.Ancak kesin olmayıp yoruma tabi olan konularda keskince karar verip bunu yapan dinden çıkar/kafir olur demek dine zarar verir,dini gelişmenin önünü tıkar ve bağnazlığa sebep olur.Neticede toplumsal kavga/savaş çıkar.Bilimin en temel esası da karşıt görüşlere saygılı ve eleştiriye açık olmaktır.Sertlik ve karşı görüşe hayat hakkı tanımamak bilim dışılıktır.Selefiler,Şiiler ve bazı bağnaz sünniler böyledir.

    Yanıtla (2) (0)
  • Demokrat hukukçu / 20 Eylül 2022 19:53

    Yorumculardan kimi ifrata kaçarken kimi de tefrite düşüyor.Kafir,küfür islâmî ıstılahtan/kavramlardandır.İslâmın en başta gelen konusu imandır.İnanana mü’min inanmayana kafir,inanmadığı halde inanmış gibi yapana da münafık denir.Elbette kişi inandığını söylüyorsa ona kafir denemez.Ama açıkça imansız veya ateist ya da çok tanrıya inandığını söylüyorsa artık buna da kafir denir.Bunun dışında imansızlığa delalet eden söz,fiil veya davranışlar vardır.Bunlar bir gerçek veya doğru olarak söylenebilir.

    Yanıtla (2) (1)
  • Hasan / 20 Eylül 2022 19:05

    Tekfirci insanların geçmişi, zıt bir görüntü veriyor. Bir misal : Tuğçe Kazaz. Aşkı için hristiyan oldu. Şimdi, bu durumu telafi için tekfirci oldu. Misal veremeyecegim kadar çok insan var toplumda. Aşırılıklar, her konuda ve her yönde artık fazlalaşmaya yöneldi. Ortam buna izin veriyor.

    Yanıtla (0) (1)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 15:54

    Elbette'ki derdimiz kim kafir,,kim müslüman sayımını yapmak değil.O sonunda belli olur.Ama doğru nedir,yanlış nedir'i bilmek derdimiz olmalı.Bana göre- lerden kurtulmak lazım.Sen kimsin?Yani İmamı Azammısın?

    Yanıtla (2) (9)
  • Sülo / 20 Eylül 2022 16:37

    Kurtuluş bana görededir oysa ki; Birileri gibi kendi düşüncemizi Allah'tandır deyip , insanlara zulmetmiyoruz. Hakim de hakem de Allah'adır.

    Yanıtla (3) (0)
  • karar okuru / 20 Eylül 2022 10:40

    Anayasasında laik olduğu yazılı bir ülkede dini gurupların bu kadar etkin olmaları talihsizlik. Türk halkının Laik sistemden vazgeçmez umarım. yoksa faşizmi bile mumla ararız.

    Yanıtla (17) (1)
  • Çok geç / 20 Eylül 2022 12:25

    Pek şansımız kaldığını düşünmüyorum artık. Burdan çıkmak çok zor çok emek çok zaman lazım. Kuyuya düşmesi kolay ama çıkmak zor.

    Yanıtla (5) (0)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 13:00

    Hayır yanılıyorsunuz, bu süreçte dini grupların hiç bir etkinliği yok. Etkin olan gruplar siyasetin kendine angaje ettiği din dışı unsurlar. Bu insanlar dindar değil. Siyaset onları dindar gruplar olarak göstererek güç gösterisi yapıyor. O grupları kullanan siyasetçiler çok küçük bir azınlık ve dindarlıkla hiç bir alakaları yok. Onlar sadece siyasetçi hepsi bu. Bir seçimle giderler ve her şey normale döner buna inanın.

    Yanıtla (1) (0)
  • Ali / 20 Eylül 2022 14:58

    Ama bu korkunçluğa oy verenler dindar ve bunu din adına yapıyorlar. Sorun da zaten bu değil mi?

    Yanıtla (3) (0)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 16:16

    Hayır sorunu yanlış tanımlıyorsunuz. Türkiye’nin en temel sorunu dindarların toplum sosyolojisinde eriyip kaybolması sorunudur.

    Yanıtla (1) (1)
  • Ali / 20 Eylül 2022 14:55

    "Hani dindar olmasa anlaşılır da…" demeye getiriyorsunuz. Mütedeyyin muhafazakarların demokrasisi de böyle bir ucube anlaşılan.

    Yanıtla (6) (1)
  • Ali Namlı / 20 Eylül 2022 12:14

    Ve Iran'da da genç bir kadın, başını uygun bir şekilde örtmediği icin ahlâk polisi ! tarafından yakalanıyor Ve karakolda gördüğü işkence sonucu hayatını kaybediyor ! Ben şunu anlayamıyorum ; Allahü Teala insanlara böyle bir görev mi verdi , bunlar kim oluyor ki Allah'ın _ tövbe haşa _ hakkını koruyorlar ! Allah onlara ceza vermekten aciz mı! Bu nasıl bir zihniyettir !

    Yanıtla (11) (0)
  • karar okuru / 20 Eylül 2022 14:41

    Sayın Ali Namlı, Vatikan'da oturan ruhani lider yanılmaz, şaşmaz. aynı durum Mehdi gelinceye kadar İran ruhani liderleri içinde geçerli. bunu bildiğinizi sanıyorum. İran halkı yağmurdan kaçarken doluya tutuldu. bunu kendileri istedi. Türkiye'de geçmişte başörtüsü sıkıntısı vardı ama sokağa müdahale edildiğini ne gördüm, ne de duydum.

    Yanıtla (1) (0)
  • ÖTÜKENLİKURT / 20 Eylül 2022 10:26

    MÜSLÜMANLAR BİLİMLE BARIŞMALIDIR. Bunun ilk adımı, İmam ı Azam Ebu Hanife ve onun yolunu takip eden İmam Maturidi'nin akılcı yolunu izleyerek, felsefe, mantık, sosyoloji ilimleriyle yoğun uğraşmaları gerekir. Muallim i Sani - ikinci öğretmen - lakabıyla anılan Farabi gençler öğretilmelidir. Hamasetle gidilecek yer sadece büyük bir bataklıktır. İslam bugünün diliyle anlatılmalıdır. Takke tesbih takunya değil GÜZEL AHLAK esas alınmalıdır...

    Yanıtla (13) (4)
  • bilmeyenşahıs / 20 Eylül 2022 13:58

    Sadece bilimle değil, kültürle de barışmalıdır. Ancak cevap bulunması gereken soru: bu mümkün müdür?

    Yanıtla (2) (0)
  • Arif emre / 20 Eylül 2022 06:30

    Daha once bu ulkede fetva ciksa milleti kesmek icin bekleyen cok insan var dedigimde beni topa tutmuslardi.iste degeri kendinden menkul cubbeli erzak stoklayin din ve devlet dismanlarina karsi temizlik hareketi olmali diyor.ayrica nesebi gayri sahih bir kadin da muslumanlarin savasma zamani diyor.kiminle savasacak bu kazmaci kazaz...

    Yanıtla (17) (0)
  • Emre / 20 Eylül 2022 13:48

    Ulkede resmen ic savas cigirtkanligi yapiliyor,muhalefetin kucuk bir seyi olunca herturlu hakaretle yaftalayip sekiz sutuna manset atan mandaci basinin malaklari nerde?

    Yanıtla (3) (0)
  • Ahmed 61 / 20 Eylül 2022 13:31

    Bir insan;Ayetle alay etse veya müzikkal bir eğlence aracı yapsa küfre girer mi?Bir müslümana binlerce insan kafir dese kâfir olmaz.Bir kafir'e-de bütün insanlar müslüman dese müslüman olmaz

    Yanıtla (6) (3)
  • nejdet önder / 20 Eylül 2022 13:05

    Adam dindar olmasa idi linçte edilebilir tekfir de diyorsunuz yani.

    Yanıtla (1) (2)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 12:21

    Burada gözden kaçırdığınız bir şey yok mu? Düşünce bir varlık mıdır, Değil diyebilir misiniz?Varlıksa düşünceyi var eden sebepler nelerdir? Bir şeyin yokluğunu düşünebilmemiz için onu bir ihtiyaca binaen aramamız gerekir. Üstelik bu aramayı tek başınıza yapamazsınız herkesle beraber yapmalısınız. Ararken bir de bakıyorsunuzki başka biri senin aradığın var diyor. Şimdi ilk var diyene dönelim. O var olduğunu nereden biliyor? Kim söylemiş ona.? Burada sorulması gereken önemli bir soru var;

    Yanıtla (1) (0)
  • Erdem / 20 Eylül 2022 08:47

    Sayın yazar; batı ve avanesi her ne hikmetse İslam'ı fıkıh/hüküm diliyle değil, edebiyat diliyle algılama eğiliminde. Bunun sebeplerini iyi anlamak gerekir. Konu basite alınıp, ilk akla gelen argümanlarla geçiştirilebilecek bir konu değil.

    Yanıtla (0) (12)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 09:20

    Erdem bey sanki bir şey dediniz ama ben doyamadım galiba! Edebiyat dili fıkıh dili mi ne dediniz, bunlar birbirinden ayrı diller mi yani? Edebiyat dilini dış güçler kullanıyor bizim dilimiz fıkıh dili mi diyorsunuz ne diyorsunuz inanın hiç anlamıyor ben turist turist!

    Yanıtla (6) (0)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 09:26

    Edebiyatı çıkarttığınız zaman geriye kalana mı fıkıh diyorsunuz yoksa, yok ben sadece ne dediğinizi anlamaya çalışıyorum. Yok yok ben inanıyorum siz anlamlı bir şey söylüyorsunuzdur kesin de ne acaba! Olmadı ben biraz daha düşüneyim en iyisi.

    Yanıtla (3) (0)
  • Erdem / 20 Eylül 2022 10:58

    Bakmak, görmek; duymak, işitmek farklı şeylerdir. Şekeriniz yoksa bir kaç fırın ekmek yemenizde fayda var.

    Yanıtla (0) (4)
  • Karar okuru / 20 Eylül 2022 11:44

    Din maneviyattan çıkınca sudan çıkmış balığa döner peşinden gidende! İran, Afganistan güzel örnekler, kendi sularında buharlaşırjen insanları da buharlaştırıyorlar. Allahtan her geçen gün bağnazlık daha da iyi görülüyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 11:44

    Haklı olabilirsiniz. Benim kafa zaten her şey edebiyat ile anlaşılır Fıkhi hükümler de edebiyat ile anlaşılır edebiyat olmazsa hiç bir şey anlaşılmaz, edebiyat olmazsa kimse kimseyi dinlemez konuşmaz kafası olduğu için takıldım sadece, siz bana bakmayın.

    Yanıtla (1) (0)
  • Erdem / 20 Eylül 2022 13:33

    Amerika'yı Afganistan'dan daha iyi zannedenin aklına şaşmak gerekir.

    Yanıtla (0) (1)
  • Karar okuru5 / 20 Eylül 2022 11:46

    Batı dünyası maalesef açık ara önde üzgünüm ama artık edebiyat filan değil tümden kaale almıyor, ve giderek hiç almayacak!

    Yanıtla (0) (0)
  • Mavideniz@ / 20 Eylül 2022 10:26

    Gir Google Türkiye yaz.Ortadoğuda bir ülke sonucu çıkıyor. Kötülüğü din üzerinden gerekçelendiren vicdan yapıp ettiğinden zerre rahatsızlık duymaz. Çünkü ; bütün kutsallar her türlü menfaati kral'ın çıkarına doğru yontar Dünyanın karanlık yüzü Ortadoğu. ATATÜRK bize bir gömlek fazla geldi.

    Yanıtla (12) (3)
  • Karar okuru / 20 Eylül 2022 11:38

    Bir değil bin gömlek fazla gelmiş!

    Yanıtla (3) (0)
  • Karar okuru / 20 Eylül 2022 11:37

    “ Ama dindar bir sanatçıyı tekfir etmek, aleyhinde linç kampanyası düzenlemek savunulabilir bir tepki tarzı gibi görünmüyor.”. Üzgünüm ama bağnazlık yol verildikçe kanser gibi yayılır ve genişler, sonunda da öldürür. Bu zihniyetin bu sonucu getireceği ortada idi ve hiç bir uyarı dikkate alınmadı sözde aydınlar tarafından. Din Ortaçağ hristiyan bağnazlığında da görüldüğü gibi cehaletin elinde kolay oyuncak olur ve toplumda cehalet her zaman bilgelikten kahir ekseriyetle fazladır.

    Yanıtla (11) (0)
  • ASLI / 20 Eylül 2022 10:46

    ELEŞTİRİ; ▪ister FİKİR bazında temelsiz, uçuk, kaçık olsun, ▪ister İFADE bazında sert, incitici olsun... ▪Yeter ki hakaret, küfür, aşağılama içermesin! CEVAP ; ▪Nahif (hassas, kibar) dil ve üslupla "YILANI DELİĞİNDEN ÇIKARIR" şekilde olsun! ▪Peki, güncel olaylardaki sözlü ve fiziki şiddetli çatışmalar neden yaşanıyor? ▪BİREYSEL çatışmalar BİLGİ ve/veya ÜSLUP yüzünden... ▪TOPLU çatışmalar SİYASİ TERCİH yüzünden... ÖZETLE: ▪Kanı kanla yıkamak isteyenler KOVİDDEN DAHA ZARARLIDIR!

    Yanıtla (6) (0)
  • Özgürlük ve adalet / 20 Eylül 2022 01:18

    İran'da saçımın teli görüldü diye şeriatçı ahlak polisi tarafından kadın dövülerek öldürüldü Türkiye'de hala İran benzeri bir şeriat rejimi isteyen kadınlara sesleniyorum hala aynı fikirde misiniz?.

    Yanıtla (31) (2)
  • Yolcu / 20 Eylül 2022 08:11

    Dindarları işi çok zor. Erdoğan kültürel iktidar olamadık demişti. Nasıl olacaksın ki sinema müzik edebiyat şair sanatçı son 20 yılda kim çıktı ki. Eski islamcı entelektüeller sayesinde dindarlar kültürel alanda biraz kıpırdama oldu sadece. Sİzlere soruyorum son yirmi yılda dindar kesimden sanatçı edebiyatçı şair yazar gazeteci çıktı mı?

    Yanıtla (10) (1)
  • Turgay / 20 Eylül 2022 10:27

    Kaza var ya.

    Yanıtla (1) (0)
  • TB / 20 Eylül 2022 02:47

    İbrahim Bey, Allah aşkına insanlar bunaldı, bıktı, sıkıldı artık. Hiç uzatmaya gerek yok, bu ekolden kültür, huzur, mutluluk, neşe, akıl, eleştiri, hoşgörü, nezaket çıkmıyor, çıkmadı. Yalan dünyaları, pamuk ipliğine dizilmiş hülyaları, sistematik kötülükleri, ahlaktan vicdandan uzak yaşamları ile büyük bir hayal kırıklığı ve yenilgiyle gitmişlerdir. Fiziken gitmeseler bile aklen ve kalben çoktan gitmişlerdir.

    Yanıtla (50) (4)
  • Muammer / 20 Eylül 2022 08:52

    Çok yerinde bir tespitler TB.. Umarım bu SEÇİMde fiziken de giderler. Yoksa ? Allah sonumuzu hayreylesin.(Berat)

    Yanıtla (29) (0)
  • Turgay / 20 Eylül 2022 10:25

    Teşekkürler çok güzel ifade etmişsiniz.

    Yanıtla (12) (0)
  • ÖTÜKENLİKURT / 20 Eylül 2022 10:21

    Diyanet son olarak çılgın bir planala 4 yaşındaki bebelere el atmaya kalktı. 4 yaşında alıp şartlandıracaklar ve mücahit üretecekler Kuran kurslarında. O çocukların da deist veya ateist olma ihtimaller var. Çünkü çocuklar belli yaşlara kadar soyut kavramları anlayamaz ve kavrayamaz. Tanrı, cin, melek, cennet, cehennem onlara birşey ifade etmez. Siz onu şartlandırdıkça aksi bir gelişme olacak büyüdükçe.. Eğer kursta başına bir şey gelmezse…

    Yanıtla (8) (4)
  • ÖTÜKENLİKURT / 20 Eylül 2022 10:14

    Sağlıklı değerlendirme için gelin kaseti başa saralım; kılıç zoruyla dini inanç kabul ettirmek kadar saçma akıldışı ve vahşi bir yol olamaz. Hangi din olursa olsun. Halife Ebubekir döneminde Türklere ve İranlı zerdüştlere saldırıların ve uygulanan mezalimin Muaviye döneminde zirveye çıktığını görüyoruz. Zalim Haccac kaç kişiyi müslüman etmiş bilen var mı? Yavuz'dan sonra aynı virüs bizim de genlerimize girmiş, Avrupayı kılıçla müslüman etme hayali kurulmuştur. Fakat tarihçiler farklı bakıyor ./.

    Yanıtla (6) (3)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 10:01

    Teknik bir açıklama: erduvan seçim stratejisini karşıtlık üzerine kurduğu için CHP’li bir belediye başkanına Vahdettine küfrettiriyor, trollere de cumhuriyetçi sol zannedilenlere küfrettiriyor. Bazı yayın organlarına cahil cühela sarıklıları aşağılatıyor, cüppeliye de çok din düşmanları var dedirtip o yayıncılara küfrettirerek beni tekrar seçmezseniz bunlar ayetleri şarkı yaparlar din elden gider size çok zulüm ederler demeye getiriyor yani.

    Yanıtla (1) (3)
  • O k u r / 20 Eylül 2022 03:36

    Yazar, Molla Kasım'lığın dikalasını yapıyor ama kendisini Yunus Emre sanıyor...

    Yanıtla (3) (9)
  • okur / 20 Eylül 2022 09:49

    Okura: Nasıl yapıyor bir anlat hele.

    Yanıtla (6) (0)
  • murat yeter / 20 Eylül 2022 08:25

    "Müzik ulvi gayelerle bile yapılsa haramdır. İlk melodiyi şeytan teganni etmiştir. Dinsel açıdan söz bitmiştir" Sonuç: Dağılın lan! Müziği tefe indirgeyen zihniyete ne laf yetiştiriyorsunuz.?!

    Yanıtla (4) (3)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 09:35

    Heyecan yapmaya gerek yok. Müzik kendine has bir alan, billi bir seviye eğitimini almayan herkes anlamaz. Anlamak mecburiyeti de yok ayrıca. Müzik sadece bir araç ve herkes bu araca ihtiyaç duymayabilir. Buna saygı duymalısınız. Müzik karıştı olanlardan müziği anlalarını istiyorsanız önce siz bu karşıtlığa saygı göstermelisiniz. Önce siz anlamalısınız çünkü arz eden sizsiniz. Her arz bir tepki doğurur çünkü.

    Yanıtla (0) (1)
  • K.okur / 20 Eylül 2022 09:43

    Müzik sadece insanda var olan duyguların ortaya çıkıp yükselmesini sağlayan bir araçtır. Hangi duyguyu yükseltmek istiyorsan o duyguyu harekete geçiren müziği yaparsın. Müzisyen ulvi duyguların açığa çıkması için Kuran’ın melodik yapı özelliğini nazara verip bunu sağlayabilir. Şimdi bu bir arz. Soru şu buna kim ihtiyaç duyup talip oluyor ona bak kardeşim sen. Amerika sanatçıyı İran’ın bop dilanı olarak tanıyor. Fransa konserlerine gidiyor müziğini dinliyor. Kuranı hiç duymayanlara duyuruyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • Doğan Alioğlu / 20 Eylül 2022 09:13

    Kendisini Ehli Sünnet zanneden insanlardan bir çoğu, gerçek hayatta çoğu zaman harici, bazan mutezili, işine geldimi selefi ,vehhabi veya Şii oluyor. Bu tutumunu da Ehli Sünnet diye cahillere yutturuyor. Yutan yutana! Afiyet olsun!

    Yanıtla (2) (1)
  • Sahin . / 20 Eylül 2022 03:47

    Şu dünyada en mutlu kişi Mutluluk verendir. Şu dünyada sevilen kişi Sevmeyi bilendir. Şu dünyada en güçlü kişi Güçlükten gelendir. Şu dünyada bilğin kişi Kendini bilendir. Hayat bayram olsa İnsanlar el ele verse Birlik olsa hayat bayram olsa Dünyada en zengin insanlar gönülleri feht eden insanlardır. Paran olsa mevki makamın olsa ne yazar Mutlumusun gönülleri feht ettinmi yoksa kırdınmı

    Yanıtla (4) (1)
  • Doğan Alioğlu / 20 Eylül 2022 09:03

    Şahin! Feth kelimesini iki kez 'feht' yazarak yanlış yaptın.

    Yanıtla (1) (1)
  • Ali / 20 Eylül 2022 08:57

    Komşunuz Salih Cenap Baydar'ın bugünkü yazısını tavsiye etmeliyim!

    Yanıtla (1) (0)
  • Muammer / 20 Eylül 2022 08:39

    TEKFİR öyle basit bir konu değil..ŞER'İ hukuka göre TEKFİR edilen kişinin akıbeti ÖLÜMdür..DUA edelim ki, ŞER'İ hukuk yok, LAİKLİK var..Eyy Atinalılar! Romalılar! Bu SEÇİMin ne kadar HAYATİ bir SEÇİM olduğunu bu GİDİŞten anlayalım ve AKLIMIZI BAŞIMIZA alalım..Yoksa AKLIMIZI da BAŞIMIZI da alacaklar, haberin(m)iz olsun!

    Yanıtla (25) (4)
  • okur / 20 Eylül 2022 05:55

    Okumayan, düşünmeyen, araştırmayan bir toplumun fikir dünyasının 21. yy'da dahi 14. yy'dan öteye geçememiş olduğuna şahit oluyoruz. Bir arpa boyu yol gidememek.

    Yanıtla (11) (1)
  • İstanbullu bir okur / 20 Eylül 2022 01:31

    Teşekkürler Sn.Kiras;çok değerli bulduğum bir yazı olmuş,ilk defa adını da sizden işittiğim bir müzisyen bu kardeşimiz.Ki çokte yerinde bir sitil takib etmiş,değilmi ki Kur'an çağının kültür,bilim ve sanat sitili üzere nazil olmuş,ama onların mantığı ve aklını eleştirerek üstelikte,türkçe meallerden biriside,ki Sn.Türkmen'in meali şiir sitiliyle türkçeye kazandırılmış ve bancede çok güzel diyebileceğim bir çalışma.Akif'den bir sözüde ne güzel yerleştirmişiniz,bu tasavvuf ve selefi kültür anlymz.

    Yanıtla (5) (0)
  • Özgürlük ve adalet / 20 Eylül 2022 01:22

    İran'daki gibi Afganistan'daki gibi Suudi Arabistan'daki gibi baskı totaliter diktatör bir Rejimde yaşamak istemiyorsan cumhuriyetin ve laikliğin değerini bilelim bakın İran'a kadınlara bile hayat hakkı yok.

    Yanıtla (36) (1)
  • Musto / 20 Eylül 2022 01:14

    Islam engizisyonu...Iran ve Saudi arabistanin yıllardır körüklediği,20,yildir biz ve bizlere benzer ülkelerinde katıldığı,şekilcilik meyvelerini verdi...Islamdan kaçış korku Baskı sonucu,,,iranda kadınlar saçlarını kesip başörtülerini yaktılar...Islam ülkeleri,bir adim ilerleyemediler,ülkenin gelirleri,heba edildi,hesap soramadılar,soramıyorlar...

    Yanıtla (20) (2)
  • Karar okuru / 20 Eylül 2022 00:49

    Devrin kapandıgını onlarda biliyor mesele devir bitmeden volumu arttırmak.

    Yanıtla (6) (0)
  • Karar okuru..!.. / 20 Eylül 2022 00:39

    Bir Fikra./. Cennete giren bir gurubu Melekler kilavuzluk edip Cenneti gezdirip,tanıtıyorlar şurası süt irmaklari,burasi bal irnaklari ve bir yere gelmisler SESSIZ OLUN,,,Burada Cennete sadece kendilerinin girdiğini zanneden,, bir gurup Ehli Sunnet'in Kalesi olduğunu soyleyenler oturuyor..

    Yanıtla (4) (2)
  • Ben / 20 Eylül 2022 00:39

    Bu tur yorumlara kapilacak olursak o zaman Itri'nin besteledigi "Allahumme salli ala" de gunah sayilmali. Ya da makam ile Kuran okumaya bidat diyen gruplar var. Onlara bakarsaniz butun makamli Kuran okuyanlari sapik, hatta kafir ilan edersiniz. Bu tur yorumlarin toplum hayatinda yonlendirici olmasi demek bir toplumun kendi eliyle bogulmasi demektir.

    Yanıtla (17) (1)
  • Karar okuru / 20 Eylül 2022 00:31

    Memleketi yaşanmaz hale getirdiler. Buna çanak tutanlar var. Fakat böyle devam etmez. Elinizse sağlık..

    Yanıtla (20) (1)
  • karar okuru / 20 Eylül 2022 00:17

    hiç duymamıştım. yazınızı da tam okuyamadım.

    Yanıtla (2) (0)