Tek belirleyicilik ve model

'Tek belirleyici’ler tarafından yönetilen ülkeler için en problemli olan şey nedir, diye sorulursa, “Bilmemek” diye cevap verilebilir. Bilmeden biliyormuş gibi tek başına kararlar vererek yönetmek her ülkeye ciddi bedeller ödetir çünkü. “Daha problemlisi nedir=” diye sorulduğunda ise cevabı, “Bilmediğini bilmemek” olur, “Daha da problemlisi nedir?” sorusunun cevabı, “Ona bilmediğini söyleyecek insanların bulunmaması, öyle olanların laf dinlemiyor diye uzaklaştırılması’’” denebilir. Daha daha problemli olan ise, Etraf’ın “Tek belirleyici”ye, “Siz en iyisini biliyorsunuz efendim” diyenlerce oluşturulmasıdır. Bu durumda da yanlıştan kısa sürede dönme, dolayısıyla ülkeye büyük bedeller ödetme tehlikesinden korunma ihtimali zorlaşır çünkü.

Türkiye böyle bir durumda mı?

İnsanlarda böyle bir kaygının, yani “Bindik bir alamete gidiyoruz kıyamete” gibi bir kaygının oluştuğunu söylemek mümkün. Soru şu: Acaba ülkeyi yönetenler nereye doğru gittiğimizi gerçekten biliyorlar mı?

“Model” deniyor ya mesela, başına “Yeni” gibi parlak kelimeler eklenerek…

“Model falan olmaz, diyor gelinen dünyayı okuyanlar, binlerce unsurun devreye girdiği bir dünya vasatında, tek başınıza kararlar veremezsiniz” diyorlar.

“Çin modeli” imiş. “Hadi uygulayın bakalım Çin modelini… “ diyorlar.

Bir hafta içinde akaryakıta iki defa zam yapıyorsunuz, devlet eliyle. Anlaşılan mazotun, benzinin 10 liranın üstüne çıkması sizi endişelendirmiyor. Darmadağınık bir karar süreci işliyor belli ki. Elektriğe zam, vergiye zam, cezalara zam… Ne oluyor, devlet kendisini garantiye alıyor.

Ne yapsın mazotu, benzini , elektriği kullanan? Hadi kontrol edin navlun fiyatlarını, çiftçinin ürettiği malın fiyatını kontrol edin…

Marketlerde bir kısım görevli sürekli etiket yenilemekle meşgul. Firmalar mal satmıyor, yarın gelecek ürünün fiyatını bilmediği için.

Vatandaş panik içinde ”Yarın bu fiyata alamam” diye bir an önce bütün kışlık yiyeceğini depolamaya mı baksın yoksa, “Yarın başıma ne gelir bilinmez, onun için harcamalarımı kısayım” korkularına mı dalsın?

Dövizin yükselmesi sizi korkutmuyorsa, Merkez Bankanız niye piyasaya döviz satıyor?

Vatandaş döviz çılgınlığı karşısında ne yapsın? Ne diyor piyasayı gözleyenler “İnsanlar döviz kurlarında daha ileri rakamları satın almaya başladılar.” Yani diyelim Dolar’ın 15 lirayı görmesini… Merkez Bankasının döviz satması, kafasında durulması gereken bir fiyat bulunmasından mı? Hani “Döviz yükselir, düşer” deniyor, rahat görüntüler veriliyordu en tepelerden…

Vatandaş cebindeki paranın saat saat eridiğini hissetmenin telaşını nasıl telafi etsin? “Memleket aşkına bozdurun” çağrısına uyup, 5-6 liradan dolar bozduranlar, 13-14 liralık dolar karşısında ne hissetsin.?

Açlık sınırının altında çalışan asgari ücretlinin paniği belli ki görüldü. Görüldü çünkü, çalışanların yarısı asgari ücret ve ona yakın seviyelerde ücret alıyor, bu da, çok çok geniş bir toplum kitlesinin gayrı memnunlar arasına katılması, yani seçim sonuçlarını tehlikeye atması anlamına geliyor.

“Öyleyse asgari ücrette bir şeyler yapalım.”

Peki ya gerisi?

Şu anda sadece asgari ücretli değil, bir eli yağda bir eli balda olmayan, devletin hatırlı alanlarında cevelan edip üç-beş maaş almayan, maaşıyla geçinen, hele evine tek maaş giren herkes her gün biraz daha fakirleşmenin paniği içinde.

Doktorlar niye Almanca çalışıyor harıl harıl? Niye insanlar bir biçimde dışarıya gidip dövizle çalışır hale gelmek için planlar yapıyor?

Asgari ücretin Dolar karşılığının gün gün eridiğine dair haberler yapılıyor da, devlet üniversitelerinde profesör maaşı kaç dolar ediyor bir soran var mı? Eğer yoksa ev almayı, araba almayı düşünebilir mi bir profesör maaşıyla… Yurt dışına bilimsel toplantılara gitmek hayal dünyasına çoktan taşındı. Öğrencilerin Erasmus programları sağlıklı işlemiyor döviz sıkıntısı yüzünden… İnsan sermayesinin kalitesi “Model”in neresine düşüyor?

“Tek belirleyici” roller dünyaya güven vermiyor, en tepeden yargı kararları verildiği, insanların keyfi tutuklamalar / mahkumiyetler yaşadığı ortama yatırım gelmiyor, sisli ortam var, göz gözü görmüyor diye, yarın hangi kural gelir, hangi ihale yasası değişir, diye…

”Model”in yargı ayağı işliyor mu, bunu mesele edinen var mı? İçişleri Bakanımız o konudaki hassasiyet sebebiyle mi yargısız infazdan hukuka dönüş yaptı?

Her iş kolunda göçmen işçi çalıştırılsa ne iyi olurdu değil mi? Ne sigorta ne vergi. Ne de iş güvenliği. Yerli işçi çok pahalı canım çoook. Bir de vasıflı işçi olsaydı göçmenler, ne iyi olurdu ama… Tam “Çin işi”ne girerdik.

Ama gel gör ki, yurdum insanı da var bu memlekette ve iş istiyor, aş istiyor, bebeler süt istiyor.

Bazen insanları “Tek belirleyicilerin rahatlığı” rahatsız eder. Rahatsız eder çünkü, memleketin derdinin oralarda anlaşılmadığı, oralara feryatların uzanmadığı gibi bir kanaate yol açar. Bence bu iç kanamadan endişe etmek lazım. Hem de sadece siyasi kaygıyla değil.

YORUMLAR (100)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
100 Yorum
  • Karar okuru / 10 Aralık 2021 07:11

    Hocam;Bugün bütün yazarlarımız toptan yine “Erdoğan giderse ekonomi düzelir” faraziyesi üzerine yazılar yazmışlar.Hani 1994 ve 2001’de aynı filmi yaşamasak,seyretmesek bu tezlere inanacağız.Milli parasını yabancının parasına çeviren açgözlü vatandaşla,uluslararası para spekülatörlerinin bu filmdeki rollerini de yazsanız bu sıklıkla.1994 ve 2001’de Erdoğan’mı iktidardaydı Allah aşkına.Biraz insaf!

    Yanıtla (8) (103)
  • Erzurumlu / 10 Aralık 2021 07:33

    94 ve 2001 deki krizlerde,iktidarda olanların biletini halk kesmişti. 2023 te de aynısı olacak.

    Yanıtla (35) (4)
  • Karar'lı Bir Okur / 10 Aralık 2021 07:40

    "Aç gözlü vatandaş?".... Bu tabiri nasıl kullanırsınız... Ülkenin yarısı asgari ücretle geçinirken.... İnsaf, izan dilerim...

    Yanıtla (38) (0)
  • Karar okuru / 10 Aralık 2021 07:50

    Erdoğan ın gidip gitmemesi önemli değil fakat ülkenin içinde olduğu durumun mimarı (20 yıl) olur kendisi. Resmen tek adam yönetimi var ve nerdeyse demokrasi ve hukuk askıya alınmış durumda.

    Yanıtla (22) (2)
  • Yalan-İman / 10 Aralık 2021 07:57

    2001 de iktidar değişince noldu? Bıçak gibi kesildi 3-4 ayda. Erdoğanda gitse anında düzelir ekonomi. Hangi şartlarda geldiyse oşartlarda gidecek. Çünkü çok yalan söyledi, çok ah aldı, neyi savunduysa tersini yaptı. Allah'ın adaleti Erdoğanida bulacak hemde en cetininden emin ol! Yalanla iman birarada bulunmaz.

    Yanıtla (22) (1)
  • Vicdan Sahibi! / 10 Aralık 2021 08:06

    Allah sizin gibilere akıl versin diycemde, faydası yok! Peki şu soruyuda sorsanıza bir kendinize, 50 Yıl kominizm ile yönetilen ülkeler adam olduda, bizim ülke niye hep bi ileri iki geri yapıyor? Bu ülkenin insanları, refah ve huzuru hak etmiyormu? Hangi intizarın bedelini ödüyoruz diye bi düşünün?!

    Yanıtla (11) (1)
  • Taha Güven / 10 Aralık 2021 08:29

    2001 de AK PARTİ yıkımı devraldı, ALİ BABACAN gibi liyakat sahibi insanlar iş başına geldi ülke nefes aldı. Sonra bir anda bir şeyler değişti, TEK BELİRLEYİCİ her şeyin sebebinin kendisi olduğunu düşündü, liyakat sahibi ve dürüst kim varsa partiden kovdu. TEK BELİRLEYİCİ ekonomide, sağlıkta, eğitimde her şeye kendisi karar verdi, belli süre sonra yavaş yavaş güzel ülkemin taşıyıcı kolonları çatlamaya başladı ve sonuç bugünkü krizi de aşmış buhran durumu...

    Yanıtla (13) (2)
  • Z KUŞAĞI / 10 Aralık 2021 11:44

    AK Parti 2003 yılında iktidara geldiğinde yıkım devralmadı. Merkez'in kasasında IMF'den alınan parayı, uygulamaya başlanılmış ve olumlu ciddi sonuçları alınmış Kemal Derviş programını devraldı. Babacan'ın demokrasi ve hukukun üstünlüğüne samimi bağlılığını saygıyla karşılıyorum; ancak o ekonomik olarak ne bir model getirdi ne de hazır programı geliştirebildi.

    Yanıtla (10) (1)
  • Karar / 10 Aralık 2021 15:00

    AKP yıkım devralmadi. Derviş düzenlemeleri ile yapisal reformlari yapılmış, siyasi faturası seçimlerde ödenmiş, her türlü yapılaşmaya uygun bir boş arsa devraldı.

    Yanıtla (4) (1)
  • Ayak Takımı / 10 Aralık 2021 08:50

    Millet Erdoğana o günleri bir daha yaşamamak için oy verdi, daha beterini yapsın diye değil.

    Yanıtla (19) (1)
  • ORHAN / 10 Aralık 2021 09:02

    Akıl tutulması yaşayan, gözleri gerçekleri görmeyen, hatırı sayılır çoğunlukta insanların olduğu güzel ülkemizde bizleri helak etme Allah'ım. 1994,2001 yıllarında da yanlış yönetilmenin, yapılan hatalı uygulamaların bedelini milletçe ödedik. Bu günde, bir kişinin inadı uğruna yapılan hataların,yanlışların bedelini ödüyoruz ve ödeyeceğimiz büyük bedeller ileriki zamanlarda. Kişilerin, şahısların ön planda olduğu ülkeler; gelişmemiş tipik Ortadoğu

    Yanıtla (7) (0)
  • Neden / 10 Aralık 2021 09:05

    Bahsettiğiniz dönemlerde devalüasyon olur kısa sürede taşlar yerine oturur,herkes işine gücüne bakardı.Bu kriz Erdoğan’ın gece rüyasında gördüklerini halka dayatma krizidir.

    Yanıtla (4) (1)
  • ORHAN / 10 Aralık 2021 09:07

    ve Afrika ülkeleri. Millet uzaya çıktı biz hala yaya geziyoruz. Adaletin, hukukun, demokrasinin, ekonomik refahın olduğu bir ülkede yaşamak istiyoruz. ARTIK YETER. SABRIMIZ KALMADI.

    Yanıtla (3) (0)
  • Karar Okuru / 10 Aralık 2021 09:27

    Geçmişin beceriksizliği, basiretsizliği günümüzün beceriksizliğinin, basiretsizliğinin özrü olamaz. 1994 ve 2001 den daha ağır şartları yaşayanlar var bugün. Bakar-görmez gözlerinizi açın demeyeceğim ama "Kalp gözünüzü açma gücünüz var mı?" diye sormadan edemeyeceğim.

    Yanıtla (2) (0)
  • okur / 10 Aralık 2021 09:44

    eminim kayde değer doların vardır senin...nasıl bakış açısı ya milletin dolar alacak hali mi var 84 milyonluk ülkede sadece 150 bin kişinin döviz mevduatı var artık yeter konuşma bari bi susun bi gidin

    Yanıtla (1) (0)
  • Halk / 10 Aralık 2021 10:00

    Karar okuru ekonomiler ne yabanciya nede yerliye bakar. Ekonomiler girdi ve ciktilarin dengesine bakar. Borcun varsa kazanamiyorsan gider tefecilerin eline dusersin. Bak faizi yuzde 15 dusurdunuz ama hazine yuzde 21.7 ile birclaniyor. Sucu baska yerde arama 20 yildir tek basina iktidarda olanlarin ulkeyi getirdigi durum bu.

    Yanıtla (4) (0)
  • Adnan / 10 Aralık 2021 10:30

    19 yıldır ülkenin başındasınız şimdiye kadar çelik çomak mı oynuyordunuz.

    Yanıtla (11) (1)
  • FiKo / 10 Aralık 2021 10:36

    2001i yaşayan birisi olarak en azından o dönemde dış güçler denilerek sorun görmezden gelinmedi. Hem bu söylem 'bizden bir şey olmaz' demenin başka hali; milliyetçilikle tezat. O halde rte'nin geçmişteki yalancı siyasetçilerden bir farkının olmadığının da itirafı. Ecevit boşuna gitti o halde. O nedenle diyoruz ki, madem farkı yok, güle güle. Ben Türk insanına güveniyorum, biz çok daha iyilerini hak ediyoruz.

    Yanıtla (7) (0)
  • (!) / 10 Aralık 2021 11:01

    “Erdoğan giderse ekonomi düzelir” meseleyi tam anlatmıyor. İçine ettiğiniz sadece ekonomiymiş gibi anlaşılıyor bu tezde. Şu anda toplumun % 75'inin kesin kararı: "Erdoğan varken hiçbir şey düzelmez." Mevduat sahibine resmi enflasyona göre EKSİ % 7, fiili enflasyona göre EKSİ % 30 faiz vereceksin yani ZULMEDECEKSİN, sonra da kefen parasının, çeyiz parasının değerini korumaya çalışanlara "açgözlü" diyeceksin. Reisiniz nakit milyonlarını TL'de mi dövizde mi tutuyor, açıklayabilir mi?

    Yanıtla (4) (1)
  • Takipci / 10 Aralık 2021 11:30

    O tarihlerde rakamlar Yalan soylemiyordu, Rakamlar durustce aciklaniyordu...

    Yanıtla (2) (0)
  • Temel / 10 Aralık 2021 11:48

    Hacımuratgiller familyasından olan arkadaş "uluslararası para spekülatörlerinin bu filmdeki rollerini de" sen yazsan. Mesela şu soruya cevap verebilirsin: Ekonomi dahisinin uygulamaya koyduğu YEM Türk Lirasının değersizleştirilmesini esas alıyorken "uluslararası para spekülatörleri" Tayyip'e hizmet için dövizin fiyatını mı yükseltiyor?

    Yanıtla (4) (0)
  • Karar okuru / 10 Aralık 2021 12:20

    Şu sıralar dövizde olanlar memnun.

    Yanıtla (0) (0)
  • yorumcu / 10 Aralık 2021 13:44

    iŞİNE Mİ GELİR İŞ BİRLİKÇİNİN?

    Yanıtla (0) (0)
  • Mustafa Kocabaş / 10 Aralık 2021 14:36

    Belliki daralmışsın Karar Okuyucu, 94 leri hatırlayarak rahatlamak istiyorsun. Oysa “o günleri bir daha asla yaşamayacaksınız “ diye bizi bu günlere uçura uçura getirmişlerdi. Vadiden aşağıya uçmakta olduğumuzu yeni anladık. Ama galiba hala yalnız biz anladık. Bu durum maalesef bu günlerimizin daha iyi günler olduğunu gösterir.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar / 10 Aralık 2021 14:52

    1994 ve 2001 de olanlar da aynen bugün olduğu gibi o günkü yönetim hatalarından dolayı oldu. Erdoğan yoktu ama zihniyet aynı vurdumduymaz ve kibirli halktan kopuk zihniyetti. Derslerini de aldılar. Darısı bugünkülerin başına.

    Yanıtla (1) (0)
  • okur / 10 Aralık 2021 16:23

    Sayın karar okuru,

    Dediğiniz gibi 1994 ve 2001 krizlerinde Erdoğan yoktu. Ama 2021 krizinde Erdoğan var. 94 krizinde Çiller gitti, çünkü hata yaptı, 2001 krizinde Ecevit-Yılmaz v Bahçeli gitti. Bence hataları yoktu eskiden galan hatalrın üzerinde oturuyorlardı. eee şimdi 20 senedir görevde olan Erdoğan var. Üstelik çok iyi bir ekonomik tabloda ülkeyi yönetirken son 4-5 yılda ülkeyi bu hale getirdi. Sıra onda. Ayrıca insanlar paralarnı korumak için dövize yönelmeleri normal değil mi?

    Yanıtla (1) (0)
  • Aciz Kul / 15 Aralık 2021 08:56

    Her yerde yorum olarak aynı saçmalığı kopyala-yapıştır olarak yazınca doğru hale gelmiyor. Cumhurbaşkanımızın bu hale gelmemizde payı yok diyorsan ya okuduklarını anlamıyorsun ya da kafan 2011 verilerinde kalmış. Kişi başına düşen milli gelir 2013'ten beri azalma eğiliminde. 94 ve 2001 krizlerinde düşmüş bile olsa düşme eğilimi bu kadar uzun sürmemişti. Buna benzer daha çok veri var ama senin gibilerin işi doğrusunu öğrenmek değil maalesef.

    Yanıtla (0) (0)
  • Arif / 20 Aralık 2021 15:21

    Siz bu yorumu yazdığınızda ayçiçekyağı 130 TL idi bugün 145 TL siz hala açgözlülük diyorsunuz gerçekten insaf

    Yanıtla (0) (0)
  • Yetkin gözcü / 11 Aralık 2021 01:25

    Zehir zıkkım olsun bozdum dolarlari cagri uzerine yedigim kazik ta cabasi hala utanmadan arlanmadan konusuyorlar yaziklar olsun

    Yanıtla (3) (0)
  • Cenk Cemil / 10 Aralık 2021 22:45

    Bu ülke ne zaman başarılı olamayan poltikacıların "Biz bu işi başarmadık o yüzden bırakıyoruz !" diyebilen insanlarla tanışabilecek acaba ?..Bilen var mı ?

    Yanıtla (3) (0)
  • DEDEM-K. / 10 Aralık 2021 09:42

    Yöneticilerimizin etrafını ceviz kabuğu gibi sarmış olan çevre ,her yapılana "İsabet buyurdunuz" dese , memleket gerçeklerini ondan saklasa Amerikalı milyarder gibi özel gazete bastırıp sadece oradan memleketin halini farklı algılatsalar, hiçmi DOSTU yok ? Çoluk çocuğu ne yapıyor memleketin hali perişan 4 dörtlük deyiliz diyecek kimse yokmu ? O kabuktan başını çıkarabildiği gün "eyvah ben ne yapmışım " diyecek ama bir işe yaramıyacak. " Bir kere daha oy verin de şu memleketi düzelteyim " yok!

    Yanıtla (5) (0)
  • Abdullah / 10 Aralık 2021 18:14

    Etrafını saran yalaka ve kifayetsiz muhterisleri O'na oy verenler seçmedi, kendisi seçti, ehliyetli insanları da parti içinde kendisine alternatif olabilirler kaygısıyla kendisi uzaklaştırdı. Bütün iyilikleri kendisine, bütün kötülükleri de etrafına mal etti. Hatası çoğalınca da algı yönetimi ile durumu kurtaracağını sandı ama kurtaramıyor, mızrak çuvala sığmıyor. Yaptığı hataları ile en çok da kendisine oy veren garibanları eziyor.

    Yanıtla (10) (0)
  • duyalı okur / 10 Aralık 2021 22:16

    her kelimesine katılıyorum!

    Yanıtla (5) (0)
  • orcan tanyalçın / 10 Aralık 2021 20:26

    Yangın yeri gibi. Özellikle gençlerin sadece bu günleri yakılmadı. Gelecekleri de ipotek altına alındı. Hayatlar karartıldı.

    Yanıtla (4) (0)
  • İlke / 10 Aralık 2021 19:30

    Soframız milli yerli
    Pirinç nereden
    Buday nereden
    Mercimek nereden
    Kuru fasulye neden
    Nohut nereden
    Bizim ciftcimizden olmadığını biliyor da hangi ülkeden olduğunu anlayamadim taşıyorum yine anlamıyor bilen doylesin

    Yanıtla (3) (0)
  • Abdullah / 10 Aralık 2021 17:18

    Dış borç 450 Milyar dolar, Merkez faizi 1 puan düşürdü dolar 3,6 TL arttı, yani dış borç bir kararla yaklaşık 1,6 trilyon arttı. Memura yüzde 5 verirken eli titreyen iktidar, bir kararıyla memura bir ömür yetecek miktarı faizciye, dövizi olana bedavaya verdi.
    Bu arada faizciler(bankalar) Merkezden yıllık yüzde 15 ile aldıkları TL yi elleri değmeden devletin hazinesine yüzde 22 ile satıp para kazanıyor. Bunlar tek bir kararla yüzde birlik faiz indirimi aldatmacası ile oluyor.

    Yanıtla (5) (2)
  • Abdullah / 10 Aralık 2021 17:13

    2002 Kasım ayında öğretmen maaşı ek ders dahil 650TL. idi. Çeyrek altın 20 TL. Yani öğretmen maaşı ile 32,5 çeyrek altın alınıyordu. 2007 de öğretmen maaşı ek ders dahil 1500 TL, çeyrek altın 50 TL. idi yani 30 çeyrek. Şimdi ise öğretmen maaşı ek ders dahil yaklaşık 7500 TL. Yani yaklaşık 6 çeyrek altın. Ekonominin kitabını böyle yazdılar.

    Yanıtla (10) (1)
  • AB / 10 Aralık 2021 06:33

    Ben emekliyim emekli maaşımla döviz alacak durumum yok. Temmuzdaki maaşımın döviz karşılığını versinler ne yaparlarsa yapsınlar. istedikleri modeli uygulasınlar!

    Yanıtla (29) (2)
  • Halk / 10 Aralık 2021 10:37

    AB bende emekliyim yilbasinda emekli.maasimla 571 dolar alirken bu gun 290 dolar aliyorum. Maasim 281 dolar deger kaybetmis. 281 dolar 3900 tl yapiyor. Yani 4000 tl olan emekli maasim yuzde yuz deger kaybetmis. Secimde butun emeklilerin butun memurlarin bunu dusunerek oy vermesi gerek.

    Yanıtla (14) (0)
  • Karar okuru / 10 Aralık 2021 17:06

    Beraber yürüyüp, her secimde oy veren emekliler (hepsi degilse de büyük kismi) , mizragin ucu kendinize dokununca mi akillandiniz?.. Memleket yaniyor, iceride, disarida heryerde hezimet. Mogol istilasindan beter. Yazar da dahil olmak üzere, destekleyenler de bu günaha ortak degil mi?..

    Yanıtla (6) (1)
  • terho / 10 Aralık 2021 15:50

    ne yani başkası gelince düzelecek mi

    Yanıtla (0) (1)
  • karar okunur / 10 Aralık 2021 03:19

    Kavram karmaşası büyük bir kesimi pek ilgilendirmiyor. Asıl amacı saklamak, gizlemek için iyi bir örtü. Açlık, muhtaçlık, çaresizlik insanlara adaletsizliği, kişi özgürlüğünü unutturur. Sosyal güvenceden yoksun gönüllü köle olmaya, kullanabilir olmaya hazır hale getirir. Galiba akıllardaki hedeflenen devlet şirket modeli de böyle bir şey.

    Yanıtla (2) (0)
  • karar okunur / 10 Aralık 2021 15:18

    Beyaz gömlek giyiyor, cep telefonu var, iş var iş beğenmiyor. Bunlar Ne yaptığını bilmiyor görünse de, düşünceye, mantığa ve duygulara, toplumsal ilerlemeye karşı yönelik planlı girişimler. Yıllardır kavram kaypaklığından beslendiler. Kayganlığı tavan yapmış bir toplum için normal olan, beklenendir, sasirtmayandir. Artık „nass var nass“ gibi kavramlarla kandırmak aralıksız olarak devam eden günlük rutin işler.

    Yanıtla (1) (0)
  • kamil / 10 Aralık 2021 14:43

    Sayın Taşgetiren feryadınızı anlıyorum ancak boşuna nefesinizi
    tüketiyorsunuz bu ülkede AKP nin oyu hala %35 seviyesinde.
    Celladına hayran bir topluluk var. Görürsünüz 2023 te gene
    Erdogan seçilecek. Bu millet vatan millet sakarya nidaları ile kandırılmaya dünden razı olmuş. Korkan insanlar ülkenin kaderini değiştiremezler.

    Yanıtla (1) (0)
  • Cevdet Sezgin / 10 Aralık 2021 14:33

    Yazınızı okdum, söylediklerinizin büyük bir bölümüne katılırım ancak lyazınızda geçen "İçişleri Bakanımız o konudaki hassasiyet sebebiyle mi yargısız infazdan hukuka dönüş yaptı?" cümlesini ya ben anlamadım, ya da siz bilmeden yazmış oldunuz. İçişleri Bakanımız bugüne kadar hukuka hiç inanmadı kanaatindeyim. Kendini ülkenin ikinci hakimi zannediyor.

    Yanıtla (1) (0)
  • Ara sıra karar okuru. / 10 Aralık 2021 14:19

    Aydınlarımız ve toplum, şuan ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik darboğaz, işsizlik, enflasyon, kur vb. sonuçları konuşuyor. Tabiki de bunların konuşulması doğal. Fakat bu sonuçlara neler sebebiyet verdi? Birazda bunlara kafa yorsak, nasıl olur? Mesela adaletten olaya bir başlasak. Ahmet hocam, ülkede bu işi en iyi yazacak vicdanlı isimlerin başında gelir.

    Yanıtla (0) (0)
  • Polat Yaver / 10 Aralık 2021 14:16

    Hiiiç merak etmeyin , herşey düzelecek, AKP başkanı , kimi vekillere göre Allah'ın Vasıf'larını da üstünde taşıyan Erdoğan bugün yine konvoy la Mübarek Cuma'ya gider , secde de kendi inandığı Allah'ından vahiy alır , çıkışta Allahım insanları bazen mal ve canlarıyla imtihan eder der , yani Allah ile aldatır, Ben de de soruyorum, bu nasıl bir Allah ki hep garibanı , malıyla , canıyla sınamakta

    Yanıtla (1) (0)
  • Sahin . / 10 Aralık 2021 13:28

    Rize,de ,
    Yarğıtay danıştay ve sayıştay başkanları ile ,
    Ahbap Çavuş ilişkisi ile çay toplayan Erdoğan,ın yönettiği Türkiye,de
    Hak hukuk adalet olurmu?
    Tek belirleyicilik .
    Tamda budur. "Tek adam" dediğimiz rejimin Evrensel bir adı vardır.
    Sadece onu söyliyemiyoruz.
    Çünki Rize,de beraberinde çay toplayanlar kendi emrindedir.Suç işlemiş oluruz.Affı yoktur.Talimat büyük yerden gelir.

    Yanıtla (1) (0)
  • Eyy / 10 Aralık 2021 13:19

    Baş müftü ayetlerden yorumlar sunmuş millet cahil!!! kuran bilmez basmuftu öğretiyor Allah mal ile can ile sinarmis.vay be demek bakara makara dan sonra bakara suresinin meali ne geldik.iiyi biraz akillanma var. Olsun bunada sukur .Ben de bir vatandaş olarak dua rdiyorum Allah bu ülkeyi milleti dini kuranı akp den kurtarsin tez zamanda

    Yanıtla (1) (0)
  • Haydar sayin / 10 Aralık 2021 08:01

    Şoför yorgun, direksiyon başında hayaller kuruyor. Şoför değişimine az kaldı, inşallah bir kaza yapmadan arabayı yeni şoföre teslim eder.

    Yanıtla (12) (2)
  • adsız / 10 Aralık 2021 11:13

    şöför kim olacak

    Yanıtla (0) (1)
  • Adnan / 10 Aralık 2021 12:44

    Ehliyetli biri...

    Yanıtla (6) (0)
  • Taha Güven / 10 Aralık 2021 13:47

    Bu güzel memleketin iyi yetişmiş, helal-haram bilen, torpille aldığı ihaleye besmele çekerek imza atmayan, hakketmediğini almayan, dünya çapında yetişmiş güzel insanlarından biri şoför olur merak etme. Mevcut iktidar mensupları dışındaki herkes olabilir.

    Yanıtla (5) (0)
  • "Kaza" / 10 Aralık 2021 13:12

    "Kaza" coktan oldu: Cumhuriyet tarihinde yapilan tum eserleri satip yediler. Borcu 5e katlayip onu da yediler. Turkiye'nin tum kurumsal ve kuralsal yapisini tahrip ettiler, dogru durust calisan bir kurum kalmadi, mesela en gercekci olmasi gereken kurum TUIK durmadan yalan uyduruyor (kagit uzerinde enflasyonu ve issizligi dusuruyor). Egitim, ekonomi, dis politika hersey teeptaklak oldu. Turkiye artik cok uzun yillar belini dogrultamaz..

    Yanıtla (2) (0)
  • The end / 10 Aralık 2021 13:05

    Akp modeli sıcak cep yani haram para yetimin hakkını yemek. Paralar ihaleciler oradan kendilerine bir çeşit paylaşım bölüşüm.
    Bu modelden vazgemeleri onların sonu olur.neden vazgeçsinler.Ahiret mi var. Varsa yandilar. Allah haram yiyeni yakarım diyo.akp nin fetvacilari bir yolunu bulur arka kapıdan cennete!!!!!! kaçar !!!!!

    Yanıtla (0) (0)
  • okur.. / 10 Aralık 2021 12:59

    Her model denendi olmadı,
    Bir Çin ve Japon işi kaldı, buda tutmazsaaa...
    Sahi buda tutmazsa napcaz..
    Çay almıştık oturur demler demler içeriz..!

    Yanıtla (0) (0)
  • Ahmed 61 / 10 Aralık 2021 11:35

    Benim oğlum bina okur,döner döner yine okur

    Yanıtla (1) (1)
  • Organik / 10 Aralık 2021 11:55

    Hayret! Ahmet 61 bugün, Recep Tayyip Erdoğan, Recep Tayyip Erdoğan... şeklindeki virdini yazmamış.

    Yanıtla (4) (0)
  • Karar okuru / 10 Aralık 2021 12:19

    Haklısın, şikayet edene baksan bir el yağda bir el balda, cepte son model telefon! Aslında gerçekten sıkıntı çeken, koşulların zorladığı insanlar ise dimdik ayakta ve sabırla direniyor ve şikayet de etmiyorlar. Mevlan dik duranlara güç versin.

    Yanıtla (0) (3)
  • Karar okuru / 10 Aralık 2021 12:16

    Şikayete gerek yok, meslek sahibi olanlar özellikle bilişim alanında çalışanlar altın çağı yaşıyor içeride ve yurt dışına iş yapanlar oldukça iyi para kazanıyorlar. Lokantalar “lebaleb”, kiralar ve gayri menkul geçen seneye nazaran 2 kat fakat ne kiralık, ne satılık kolay bulunmuyor. Araçlar keza 2 el geçen yılın yeni araba fiyatlarını katlamış. Özetle durum o kadar da kötü değil. Orman seyreliyor, ama ağaçlar hala baltaya oy veriyor çünkü sapı odun kendilerinden sanıyorlar. Öyle değil mi?

    Yanıtla (0) (0)
  • Celaleddin Özbek / 10 Aralık 2021 12:04

    Ahmet Bey,
    2002'den önceki 19 yıldaki gibi olsaydı $ şu an 15.000 tl idi. Bir de 6 sıfır atılmamış olsa 1$ 15.000.000.000. tl olacaktı. Yeni yoldaşlarının böylesi düzeni tekrar gelsin mi istiyorsunuz?

    Yanıtla (1) (5)
  • Karar okuru 5 / 10 Aralık 2021 12:02

    Yapmayın hocam dava sizin davanız övdünüz, desteklediniz şimdi niye şikayet ediyorsunuz?? Şikayetinizde haklı iseniz gemişte yaptığınız katkıları nereye koyacağız? Hepsinden geçelim dün yaptığının sonucundan bu gün şikayet edenlere nasıl güven duyacağız? Yoksa gerçek soru şu mu? O gün mü yanılıyordunuz yoksa şimdi mi yanılıyorsunuz? Yoksa dün dündür, bu gün de bugün diyip geçelim mi? Karar vermek zor.

    Yanıtla (1) (0)
  • KAAN / 10 Aralık 2021 11:59

    Sıkıntılar belli, çözüm nedir? Çalışmak, doğru iş üretmek değil mi?Adil adalet, hukuk lazım. Sorumluluk lazım. Yaptırım lazım. İş hızını artırmak lazım.

    Yanıtla (1) (0)
  • karar okuru / 10 Aralık 2021 11:50

    El parası ile hovradalıgın sonu bu. İmf bizden borç istedi demişlerdi de ne kadar mutlu olmuştu yurdum insanı.

    Yanıtla (1) (1)
  • Karar Okuru / 10 Aralık 2021 11:12

    Eskilerin tek belirleyicilerinden Fatih, Yavuz, Kanuni çok farklı ve değerli eğitimler almışlar. Diğer değerli padişahlar da öyle. Bu eğitimler arasında edebiyat, felsefe, tarih, fen, askeri eğitim, dil, mühendislik, vb. varmış. Fatih o zamanın dillerinden olan Arapça, Farsça, İtalyanca, Yunanca, Latince bilmekteymiş.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 10 Aralık 2021 11:50

    Moderatöre sesleniş! Kral çıplak diyemiyorsunuz yani! Siz diyemezseniz kim diyebilecek?!

    Yanıtla (0) (0)
  • Hakkı Karamustafaoğlu / 10 Aralık 2021 11:28

    Kaleminize sağlık. Etkili yerdekilerin yazılarınızı okumasını dilerim. Saygılarımla.

    Yanıtla (0) (0)
  • kaan korkmaz / 10 Aralık 2021 10:58

    Menfaat nerdeyse, kıble o taraf olan bir toplumda ilimin bilimin işi olmaz.

    Yanıtla (1) (0)
  • Ahmed 61 / 10 Aralık 2021 10:08

    Buda gelir,buda geçer ağlama....

    Yanıtla (5) (0)
  • Arifasya / 10 Aralık 2021 10:07

    Ulkenin gecmisini mirasyedi gibi satan,gelecegini ipotek altina aldiran akp dir.dis gicler ve yerli isbirlikcilerine ulkeyi teslim eden akp dir.beytulmali yagmalatan mecliste vekilleri kup doldurma yarisina giren akp dir.kukla devletlere ve paravan sirketlere ulkenin stratejik tesislerini satarak ulkeyi gelecekte hayat-memat sorunuyla karsi karsiya getirecek isleri yapan akp dir.akp ulkenin basina bir musibettir.akp gitmeden bu ulke bir adim ileri gidemez.20 yildir geri gittigi gibi gider.

    Yanıtla (1) (0)
  • Okur / 10 Aralık 2021 10:03

    Hayrettin Karaman hocamız var. Yiğit Bulut ekonomi ordinaryüsü var. Mehmet Çokum solcu bilim insanı siyasetçi var. Eski solcu muhafazakarlar maocular milliyetçiler var. Bunlar herşeyi en iyi şekilde öngörürler ve yol gösterirler. Hiç merak etmeyin altı ay sonra İsviçre'den daha yüksek refah seviyemiz olur sayelerinde. Sadece altı ay bekleyin görün...

    Yanıtla (0) (0)
  • Halk / 10 Aralık 2021 09:55

    Yilbasindan bu yana memurun emeklinin asgari ucretlinin maaslarinda yuzde 80 deger kaybi oldu. Butun urunler dolara endeksli fiyatlari artti. Hukumet memuru emekliyi asgari ucretliyi acliga mahkum ediyor. Hukumet artik sadece kendini kurtarma derdinde. Bu gidisle yapilacak secimlerde bu hukumete gule gule diyecegiz. Ben 55 yasindayim bu gune kadar bu kadar haksizlik yapan baska hukumet gormedim.

    Yanıtla (2) (1)
  • Tr / 10 Aralık 2021 09:44

    Kadere bak kadere kimler kimlerle.

    Yanıtla (1) (0)
  • Tr / 10 Aralık 2021 09:43

    Çin modeli değil değil
    Perinçek modeli bu.

    Yanıtla (1) (0)
  • Tr / 10 Aralık 2021 09:42

    Binlerce hukuksuzluk karşısında
    Sıginabileceği tek liman çin modeli olacak tabi
    Çağdaş Dünya değerlerinden kaçış.
    Bu model arayişı değil bu
    Bu bir kaçış.

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar Okuru / 10 Aralık 2021 09:16

    "yurdum insanı da var bu memlekette,..., bebeler süt istiyor" Bu cümleyi okuyup da ne haliniz varsa görün diyenler bu vatanın sahipleri değillerdir. İhracatımızın bilmem ne kadar dolar arttığını, her gün geliştiğimizi söyleyen basit insanlar bu vatanın sahibi değillerdir. Bu vatan (Allah muhafaza) saldırıya uğrasa, pahalılıktan dolayı bebeğine süt bulamayan en ön safta yerini alır. Geliştiğimizden bahseden ise, sahip olduğu dolarlarla hangi ülkeye kaçacağının hesabını yapar.

    Yanıtla (0) (0)
  • Cavağ / 10 Aralık 2021 09:04

    Belirleyiciler Türkiye'deki olan şeyleri biliyor Sayın Taşgetiren. Biz de bunu bildikleri için süreci anlayışla karşılıyoruz. Yazdıklarınızın çoğu doğru olumsuzluklar yaşanıyor ama beklemenin dışında ne yapılabilir ? Sorusuna cevap kimse vermiyor sizce ne yapılabilir Ahmet Bey?
    Biraz sabır kimseyi incitmez

    Yanıtla (0) (1)
  • Okur yazar / 10 Aralık 2021 09:03

    Ahmet Bey değerli ağabeyim.
    Kanaması kalmadı artık kan kaybından durum tehlikeli hem de yoğun bakıma girildi bile. Ama sizin de benim de çok iyi bildiğimiz içinden çıktığımız çıkarıldığımız bu müslümanlar partilerini dinlerinden önde tutarlar. Bir zamanlar Türkiyenin en köklü partisine mensub birisi bir belediye otobüsünde sarhoş kafayla "Dinimden dönerim partiden dönmem" diyor nara atıyordu, şimdi de müslümanlar! öyle diyorlar: "Dinimden dönerim partimden dönmem."

    Yanıtla (0) (0)
  • O aslan / 10 Aralık 2021 09:01

    Cahile hatasını söylersen tenkit alırsın.
    Aydın'a söylersen teşekkür alırsın.

    Yanıtla (1) (0)
  • Tonyalı / 10 Aralık 2021 08:48

    Herkes burnundan soluyor üstadım. Sosyo-ekonomik bir buhran yaşanıyor. Farkında değiller. Anlayamıyorlar, koptular toplumdan. Birileri kral çıplak demeli. Bir kaç kez oy vermiş biri olarak iğreniyorum tavırlardan yaklaşımlardan. Bu ülkeyi sevenler daha fazla konuşmalı. ‘Vatan haini’ damgasını göze alarak hem de. Bir süre sonra neden daha fazla uyarmadık diye dizlerimizi döveceğiz.

    Yanıtla (2) (0)
  • Sorgulayıcı / 10 Aralık 2021 08:47

    3 ay içerisinde faiz acı reçetesini içeceklerine dair bahsi açıyorum.

    Yanıtla (0) (0)
  • Kazım Çetin / 10 Aralık 2021 06:01

    Tek dertleri süt isteyen bebelere süt dağıtılmasından rahatsız olmak. Allah sonumuzu hayreyleye Amin

    Yanıtla (4) (0)
  • Ad / 10 Aralık 2021 04:34

    Tek belirleyici degil ..Bilincli olarak yaptik diyor..ne yaptigimiz biliyoruz diyor...o kadar basit degil...intizam yok tamam..daginik ve tantanali oldu kriz .
    Bilincli cıkarildi...
    Korkulan konu..Her yıl 40 milyar dolar cari acik ve 25 milyar dolar (tl karşilik)Sgk aciklarinin sürdürülümez oluşu...
    Aci recete...Kendi secmen tabanini kaybetti ...o da dogru...bir nevi kumar..uzun vade de aci recete başarili olursa ülke kazanir.kendimize gelebiliriz.
    Bakalim kimin dedigi cikacak...

    Yanıtla (0) (8)
  • Lazoğli / 10 Aralık 2021 03:31

    Çin’de asgari ücret 6800 TL acaba Erdoğan bu ücreti işçilere verebilecek mi 2022 yılı itibariyle? Artık başka yalan ve kandırma taktiği kalmadı Erdoğan’ın ve bitti. Seçim Seçim Seçim.

    Yanıtla (9) (3)
  • Musto / 10 Aralık 2021 03:14

    Allah'ın sopası varmı yokmu?Demek varmış biz bu sopayı hakettik.Bu kendini bir halt sanan kibir budalalarına taptık.Yahudi bezirgân oldular soydukları paralarla ülkeyi ithalat cenneti yaptılar.Canlari istediklerinde gümrükleri sıfırladılar.Malları ellerinde kalacak artık halkın alim gücü kalmadı.

    Yanıtla (7) (0)
  • TB / 10 Aralık 2021 02:59

    Ahmet Bey, ne modeli Allah aşkına! Erdoğan ne yaptığını inanın bilmiyor. Bilmiş olsa, 20 yılda 50 kere 180 derece, 100 kere 270 derece, sayısız kez 90 derece dönüş yapar mıydı? Bugün ak der yarın kara der gelecekte yine ak der. Hani rulman boşa sarar ya, savrulduk dönüp duruyoruz…

    Yanıtla (9) (3)
  • Muammer / 10 Aralık 2021 02:18

    Ne zaman ki, tek belirleyici olundu, her şey zıvanadan çıktı..
    ZAYİAT çok büyük çok..

    Yanıtla (16) (0)
  • Model filan yok / 10 Aralık 2021 02:05

    Gördüğüm tek model saldim cayira mevlam kayira...

    Yanıtla (10) (0)
  • Birinci paragraf / 10 Aralık 2021 01:29

    Yazinin giris/birinci paragrafi Turkiye'deki yonetimin/yoneticilerin cok gercekci bir anlatimi.

    Yanıtla (14) (1)