Gazze kırgınlığı bir kırılmaya döner mi?

Gazze’de insanlık krizi şimdiden siyasi kırılmalara neden olmaya başladı.

ABD’nin Michigan eyaletindeki Demokrat Parti başkanlık önseçiminde 101 bin seçmen oy vermeye gitti ve Biden’ın İsrail yanlısı politikasını protesto için oy seçeneklerinden “kararsız”ı işaretledi.

Rakipsiz Biden, önseçimi kazandı ama yüzde 13 ile Gazze tepkisi ikinci sırada çıktı.

“Biden’e salla”, “Biden’a yalnız bırak” kampanyalarını düzenleyenlerin hedefi 10 bin seçmeni “kararsız” oy vermeye götürmekti.

Özellikle hedef kitle de Michigan’da Müslüman ve Araplardı.

Ama onların beklentilerini de aşan bir tepki ortaya çıktı. Özellikle genç seçmenler kararsız oy vermek için sandıklara gitmişti.

Biden için büyük bir uyarıydı bu. Çünkü Michigan swing yani sallanan (swinger değil tabii) Demokratlar ile Cumhuriyetçiler arasında gidip gelen eyaletlerden.

2020’de Biden, Trump’ı sadece 150 bin oyla geçip eyaleti almıştı.

Herhalde bu korkuyla Biden, İsrail’e karşı tavrını biraz sertleştirdi. Gazze’ye havadan yardım malzemesi attırdı. Bunu da bizzat anonsladı. ABD hala BM ateşkes çağrılarını vetolarken, başkan yardımcısı Harris, acil ateşkes çağrısı yaptı.

İngiltere’de de Gazze siyaseti sarsıyor.

Ara seçimlerde büyük bir sürpriz oldu ve aykırı çıkışlarıyla tanınan solcu siyasetçi George Galloway’ın parlamentoda temsil edilmeyen marjinal partisi, yoğun bir Müslüman nüfusunun yaşadığı Rochdale’daki seçimleri Gazze temalı bir kampanyayla açık ara farkla kazandı.

İktidardaki Muhafazakarlar üçüncü, İsrail’i eleştiren demeci yüzünden kendi adayından desteğini çeken İşçi Partisi beşinci olabildi.

Muhafazakarların ve İşçi Partisi’nin pro-İsrail politikalarını yeden yere vurarak kampanya yapan Galloway, zafer konuşmasında İngliz İşçi Partisi ve liderine seslendi:

“Keir Starmer, bu Gazze için! Gazze Şeridi’nde şu anda devam eden felaketi mümkün kılmak, teşvik etmek ve örtbas etmek için oynadığınız rolün bedelini çok ağır ödediniz ve ödeyeceksiniz.”

İngiliz İşçi Partisi de Gazze meselesi yüzünden neredeyse ikiye bölünmüş durumda.

Bütün partilerin fanatik İsrail destekçisi olduğu, neredeyse İsrail’e kış demenin antisemitik ilan edilmenize yettiği, en son Berlinale’de en iyi belgesel ödülü kazanan muhalif bir İsrailli yönetmenin bile antisemitik ilan edilebildiği Almanya’da da bu aşırılık, katliamın boyutları büyüdükçe insanlara batmaya başladı.

Kendi adıyla bir ittifak kuran Sahra Wagenknecht, İsrail’i eleştiren çıkışlar yapıyor ve şimdiden yüzde 10’u gördü.

Peki Türkiye’de Gazze siyaseti etkiler mi?

AK Parti hükümeti, Gazze konusunda daha önceki yıllardaki sert çıkışlarla kıyasla yumuşayan dili, elçi geri çekmek gibi ani tepkilerden uzak mutedil politikaları nedeniyle İslami ve muhafazakar çevreleri tatmin etmiyor.

Uzun bir süre sonra ilk defa İslami kesimlerden, muhafazakar kanaat önderlerinden yüksek sesle iktidara sitemler ve eleştiriler duyuluyor.

İHH’nın bütün şehirlerde yaptığı Gazze buluşmalarında konuşan Siyer Vakfı başkanı Muhemmed Emin Yıldırım, ısrarla ve artan bir tonla bu eleştirileri her seferinde dillendiriyor. Salonlardan alkışlar yükseliyor.

İlk başta bu eleştirileri yapanlar “İrancı” olmakla suçlandı ama katliam sürdükçe ve kimse bunu durduracak bir adım atmadıkça bu suçlamanın da altı boşaldı.

Artık “İrancı bunlar” diye karşı saldırıya geçmek, kendini yakan Amerikalı askeri bile “gavurun oyunu” diye değersizleştirmeye çalışmak, “Külliye’den aradılar, Gazze’yiz hocam” gibi şehir efsaneleriyle insanların yüreğini soğutma girişimleri sert tepkilere, alay konusu olmaya neden oluyor.

Doğrudan iktidarı pasif kalmakla eleştirenler olduğu gibi esas eleştiriler İsrail ile devam eden ticaretle ilgili.

Sahada askeri ya da diplomatik olarak katliamı bitirmeye kimsenin gücünün yetmeyeceği kahredici bir realite olarak teslim edilse de tamamen Türkiye’nin kararına bağlı olan ticareti kesmek gibi bir adımın neden bir türlü atılamadığını en kararlı iktidar destekçileri bile açıklayamıyor.

Küresel bir ekonomik pazarda ticareti tümden kesmek çok mümkün olmasa da bu artık siyaseten ve psikolojik olarak bir teste dönüşmüş durumda.

Özellikle MÜSİAD gibi toplantılarında Kuran’dan Yahudilerle ilgili ayetler okunan bir örgütün üyelerinin bu ticarete devam etmesi, fedakarlık eşiklerinin Starbucks’tan kahve almamanın ötesine geçememesi tepkileri artıyor.

Bir de üstüne İBB adayı Murat Kurum’un Gazze’yi amatörce 31 mart seçim kampanyasında kullanması eklenince tepkiler daha da yükseldi.

Kurum’un “31 Mart’ta Gazze’deki mazlumlar sevinecek. Gazze’de elini bize uzatan kardeşlerimiz, Gazzeli yavrularımız sevinecek. Gazze’nin özgürlüğü için İBB olarak Gazze’ye yapacağımız yardımlar için 31 Mart’ta milletimiz gerçek belediyecilikten yana tavrını koyacaktır” sözlerine Özgür Özel: “Çapsız, samimiyetsiz, istismarcı”, Ekrem İmamoğlu: “Aslında hükümeti eleştiriyor”, Ali Babacan: “Gazze’yi belediye seçimine malzeme yapmak utanç verici”, Ahmet Davutoğlu: “O kadar çağrı yaptık, Gazze için bu istismarcıları harekete geçiremedik!”, Temel Karamollaoğlu: “Gazzeli mazlumların acılarını yerel seçimlere alet etmek ahlaksızlıktır, seviyesizliktir, vicdansızlıktır!” diye sert tepkiler verdi.

Aslında Kurum’un esas devirdiği çam İHH’yı ziyareti sırasında ısrarla “Kudüs’te yaşanan zulüm” demesiydi.

Bürokrasiden gelen bir aday için beklendik potlar bunlar.

(Daha önce bu köşede siyasetten gelmeyen, organik olmayan adayların en büyük dezavantajının bu ideolojik ve söylemsel açık olabileceği yazılmıştı.)

https://www.karar.com/yazarlar/yildiray-ogur/ak-parti-neden-siyasetten-aday-cikaramadi-1598644)

Peki, Gazze konusunda İslami ve muhafazakar kesimlerde hükümete karşı bu kırıklık, küskünlük, eleştirel dil seçimlerde ABD ve İngiltere’de ilk örnekleri görünen bir siyasi tepkiye, kopuşa neden olur mu?

AK Parti hükümeti ve Cumhurbaşkanı Erdoğan Gazze konusunda kendisinden beklenen performansı göstermese de Gazze meselesinde Hamas ve İsrail’i birlikte kınamadan öteye bir cümle kuramamış, bir eylem ortaya koyamamış, hatta sadece Gazze için bir afiş bile asamamış, genel olarak İslam dünyasındaki trajedileri AK Parti’ye havale etmiş CHP, İYİ Parti ya da gündeminde pek de Gazze olmayan Türkiye’deki seküler medyaya bakıldığında hala AK Parti bu konuda ehveni şer olarak görünecektir.

Saadet, Gelecek, DEVA, Yeniden Refah, Hüda Par gibi partililerin Gazze duyarlılığı ve iktidara haklı eleştirileri ise takdir edilen ama bu takdirlerin oyları bölmek için yetmeyeceği olumlu puanlar olarak hanelerine yazılacaktır.

Murat Kurum’un Gazze’yi seçim kampanyasında amatörce kullanması haklı olarak eleştirilse de İstanbul’da Gazze için mevcut belediyenin bir tane afişi bile yokken, kimin bu konuda daha duyarlı olduğu büyük bir sır değil, her zaman ve kolaca siyasi duyarlılıklar hissedilir ve sözler hatta potlardan daha kalıcı etkiler yapar.

Hele de Gazze için sabahın köründe eyleme giden bir adamı, yol ortasında elindeki bayrak yüzünden yumruklayan üniversite öğrencisini kahraman ilan edenlere ya da Gazze meselesine ilk tepkisi “Arapların topraklarını sattığı” olanlara, bir zamanlar sağcıların “kızıl komünist”i gibi her meseleyi getirip “siyasal İslamcı”ya bağlayanlara, bunu yaparken de ağzından çıkan köpüklere engel olamayanlara bakanlar için retorik düzeyinde de olsa iktidarın Gazze hassasiyeti tutunacak bir dal olmaya devam edecektir.

İktidar hala Gazze meselesinde kitlesini “daha fazlasını yapmak istiyor, ama yapamıyor, şartlar malum” diye tutmaya devam edecektir.

Nasıl Atatürk konusunda hiçbir CHP’liyi, 100. Yıl kutlaması yaptı diye AK Parti’nin CHP’den daha duyarlı olduğuna ikna edemeyeceğiniz gibi Gazze ve benzeri konularda da iktidara yönelik eleştirilerin sonucu radikal bir kopuş ve ani bir aydınlanma olmaz.

Ama ani oy verme davranışlarını etkilemese de Gazze meselesinde iktidara kırgınlıklar, hayal kırıklıkları ve yükselen eleştiriler özellikle bugüne kadar her vesileyle susmuş, kol kırılır yen içinde kalır diyenlerden yükselen homurtu sesleri daha orta ve uzun vadede duygusal kopuşların başlangıç anı olabilir.

AK Parti iktidarını ümmet için hilafet makamına yakın görenler, bütün alem-i İslam’ın biz Türkleri hasretle beklediğini zannedenler için Gazze meselesindeki reel politik ve diplomatik soğukluk ve mesafe iktidarın etrafındaki kutsallık haresinin dağılmasına neden olmuş olabilir.

Şimdiden eleştirilmezlik zırhının delinmesine neden olduğu görülüyor.

Ayrıca Gazze; beklentinin tersine “biz ve onlar”, “Müslümanlar-kafirler” ikiliklerine sığmadı, onları artıran değil sarsan etkiler yarattı.

Gazze konusunda Batılı başkentlerdeki kalabalıkların İslam başkentlerindeki, Türkiye’deki kalabalıklardan büyük, ısrarlı olması, Batılı isimlerin, siyasetçilerin, kanaat önderlerinin, sanatçıların inatçı, cesur, yaratıcı tepkileri hızla ve takdirle tüketildi, zenofobik, ümmetçi, milliyetçi önyargılarda kırılmalara yol açtı.

Bu da iktidarın temelde üzerine oturduğu biz ve onlar ikiliğinde hasarlar yaratmış olabilir.

Ama iktidarın etrafındaki kutsallık haresinin reel politikle aşınması ve biz-onlar, kafirler-Müslümanlar ikiliklerinde kafaların karışması ancak bu meselelerde muhalefetin ikna edici ve güvenilir bir aktör haline gelmesiyle siyaseten bir sonuç yaratabilir.

Onun da 14 Mayıs 2023’ün bile gerisinde, çok uzağındayız.

Yani özetle Gazze eleştirileri, muhaliflerin hemen, şimdi, derhal beklediği, ümit ettiği sonuçları doğurmayacaktır. Orta ve uzun vadede ise kalıcı hasarlar bırakabilir.

Her şeye rağmen üç kuşak CHP’ye gözü kara oy verip, muhafazakarların bir anda bir şey olunca oy vermeyi bırakmasını bekleyenlerin hatta bunu yapmadıkları için onları “biat kültürü”yle suçlayanların bu sonuca çok da şaşırmaması beklenir.

YORUMLAR (91)
YORUM YAZ
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.
91 Yorum
  • yıldız / 04 Mart 2024 11:29

    Kimse körü körüne chpye oy vermiyor. Türkiye'de ki muhafazakar ve dindar geçinen partilerin bazılarının eline imkan geçince neler yaptığını hayatımızda yaşıyoruz. Çağdaş demokratik dünya ile insan haklarında ve demokraside bütünleşmek isteyen, beşeri kazanımları kutsal kitap öğretilerinin üzerinde tutan, bunları ve gelenekleri, akıl süzgecinden geçiren, bunu da programına alan ve gerçek hayatta da uygulayan her partiye oy veririz.

    Yanıtla (8) (10)
  • KARAR OKURU / 04 Mart 2024 15:13

    dediğiniz gibi olun isterdim ancak öyle olmadığını yerel ve genel seçimlerde milyonların oy oranı gösteriyor. ne olursa olsun vazgeçmeyen körü körüne oy veren iki taraftan da milyonlar var. dediğiniz kesim çok az.

    Yanıtla (2) (2)
  • Emekli / 04 Mart 2024 15:42

    Yani bir CHP mi var bu çağdaş değerlere sahip çıkan. Dini değerlere karşı olmak dışında hangi insani değere sahip çıktı CHP bugüne kadar. Ben hiç bir örneğini görmedim.

    Yanıtla (6) (3)
  • Yıldız / 04 Mart 2024 23:00

    Emekli sen hakikaten emekli olmuşsun, somadaki madencilere ve geride kalanlarına akp sahip çıktı? Değil mi?Avukatlarının adı can atalaydır. Başkaları korkarken o avukatlıklarını yaptı, zaten onun için hapistedir.

    Yanıtla (1) (4)
  • kim / 06 Mart 2024 08:05

    evet örnek verdiğin avukat bey CHP li???

    Yanıtla (1) (0)
  • Adem / 05 Mart 2024 13:11

    Hele de Gazze için sabahın köründe eyleme giden bir adamı, yol ortasında elindeki bayrak yüzünden yumruklayan üniversite öğrencisini kahraman ilan edenlere ya da Gazze meselesine ilk tepkisi “Arapların topraklarını sattığı” olanlara, bir zamanlar sağcıların “kızıl komünist”i gibi her meseleyi getirip “siyasal İslamcı”ya bağlayanlara, bunu yaparken de ağzından çıkan köpüklere engel olamayanlara bakanlar için retorik düzeyinde de olsa iktidarın Gazze hassasiyeti tutunacak bir dal olmaya devam edecek.

    Yanıtla (1) (0)
  • kim / 04 Mart 2024 23:36

    10 tane akp eleştirisi yaz,herkes alkışlıyor.ucundan berisinden biraz chp eleştir,yorumlar kan kusuyor.Allah sana sabır versin güzel insan…

    Yanıtla (5) (1)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 23:12

    Yazara cevabımdır. Dünya ve insan ve düşünce ve davranış ya siyah, ya beyaz değildir. Dünya ve insan ve düşünce ve davranış her çeşit renge sahiptir. Rengarenk olan ortamda sadece siyah ve beyaz var diyen kişi gazetecilik yapmamakta ve düşünceleri esir almaya çalışmaktadır. Yazarın düşüncesini ve yapmaya çalıştığını reddediyorum.

    Yanıtla (0) (4)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 14:27

    Karar okurları Sayın İbrahim Kiras'ın "Utangaç muhafazakârlar" başlıklı köşe yazısını okumuşlardır. Utangaç bir okur olarak "Utangaç Karar Yazarları" hakkında bir yorum yazmak istiyordum ve beklediğim fırsat önüme geldi; Bakınız şu işe, Sayın Oğur diyorki; "Gazze için bir afiş bile asamamış CHP, İYİ parti v.b ye oranla AK Parti bu konuda ehveni şer olarak görünecektir." Utanmayın sayın Oğur açıkça deyin ki , "Ne yanlışları olursa olsun oylar AKP'ye ve Kurum'a, sizi ancak onlar temsil ediyor" :))

    Yanıtla (8) (10)
  • Emekli / 04 Mart 2024 15:24

    Yani hırsızın hiç mi suçu yok. CHP muhafazakar kesimin hiç bir problemine duyarlı olmadı. Başörtüsü konusunda yaptıkları ise ortada. Bunlar için özür de dilemediler. Kılıçdaroğlu hariç. Onun da başına gelen malum. Bu durunda çaresiz muhafazakar kesim ne yapsın. Gidip cellatlarına mı oy versinler. Ne zaman CHP seçmenleri önemli oradan döner örneğin DEVA’ya oy verirlerse o zaman evet bunlar değişmiş diyebiliriz. Özür.

    Yanıtla (5) (5)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 16:34

    Hırsızın hiç mi suçu yok ??? zaten yüzünüze karşı açık açık sorulan soru bu!!! Hırsız olan kim yada kimler? Ülkeyi uzun yıllardır kimler yönetiyor? Hırsız bizden olunca görmeyelim mi? Adalet terazinizde "türban" dışında başka dirhem yok mu ? Türban ne ağır bir dirhemmiş ki filleri tartıyor, adaletsizlikleri, yağmaları, hırsızlıkları ve talanları tartıyor da türban ağır basıyor. Etrafta uydurma cellatlar gören tuhaf zihniyet gerçek celladına aşık olmuş kendi mezarını kazıyor.

    Yanıtla (6) (2)
  • Emekli / 04 Mart 2024 18:00

    Bugün oy veren gençlerin çoğunluğu bu zulmü yaşadı. Başörtülü genç kızlar okullarına giremediler, kapıda başlarını açmak zorunda kaldılar. Bunlar çok değil 15 yıl önce hala devam ediyordu. Bu gençler 30 larında ve uzun süre unutmayacak unutturmayacaklar. Siz bunlar yokmuş gibi davranarak sadece daha da kemikleştiriyorsunuz bu acıyı. Bunları görmedikçe de durum maalesef değişmeyecek. Birileri başörtüsü kartını yine maalesef haksızca kullanacak. Hırsızlıklar da görünmeyecek. Top sizde.

    Yanıtla (2) (3)
  • Hasan / 04 Mart 2024 22:56

    İşiniz yok mu ? Bırak eskidi başörtüsü meselesi.Ahlak elden gitti ahlak.

    Yanıtla (1) (1)
  • Objektif bakış / 04 Mart 2024 22:54

    Sorunlara etnik ve mezhepsel açıdan yaklaşmak doğru teşhis ve sonuç doğurmaz. Kim mazlum ise onların yanında yer almak değişmez ilke olmalıdır. Konjoktürel gelişmelere göre de pozisyon almak doğru yaklaşım değildir.

    Yanıtla (0) (0)
  • ilyas / 04 Mart 2024 13:03

    siyonis katillere karşı mutlaka lübnan ve suriyeden cephe açılması gerekir.bu iş boykotla çözülecek bir iş değil.savaşa karşı ancak savaşla karşılık verilir.

    Yanıtla (2) (2)
  • Eşref... / 04 Mart 2024 18:54

    Cephe zamani değil.. Evvela ne yapip edip Suriyede yönetim istikrarı sağlanıp Ülkenin tüm sınırları kendi yönetimi altında olmali..Yurtta Sulh olmazsa,,.Cihanda Sulh asla olmaz,olamaz,,imkan,ihtimali de yoktur..Ortadoguda birlik oluşturmak şart..diğer konu da sükunete erecektir..Siyonist en az 1'e,,10 garanti duymadan kılını kipirtadamaz..Çünkü zalim KORKAK OLUR..Kiyamete kadar bu böyledir..

    Yanıtla (1) (0)
  • Hasan / 04 Mart 2024 22:53

    Daha Suriye'de emevi camiinde namaz kılacak bizimkiler .

    Yanıtla (2) (0)
  • Ali Rıza / 04 Mart 2024 21:58

    Geç bir kalem hepsi hikaye, Gazze gitti bu insanlar nereye sürülecek onu düşünmek lazım; yarın Ensar muhacir edebiyatıyla bize gönderirler, hiç merak etmeyin Yıldıray bey. Tarih bunun müsebbibini yazacak lakin Gazze geri gelmeyecek!. Bu nasıl oldu neden oldu demeninde bir faydası yok, nedeni niçini belli de kimse dile getiremez, çünkü ABD buna izin vermez!

    Yanıtla (0) (2)
  • Osman / 04 Mart 2024 19:53

    CHP ve İmamoğlu, AKP ve Murat Kurum'un düştüğü duruma düşmemeli ve Mazlum Filistinlileri ve Gazze'yi seçim malzemesi yapmamalı.Bir yürüyüş tertip ederlerse de koşa koşa gideriz.

    Yanıtla (3) (1)
  • Emekli / 04 Mart 2024 21:19

    dari ambarina düstün gece herhalde yeen.

    Yanıtla (0) (3)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 16:56

    Yazarımız:'' İlk başta bu eleştirileri yapanlar “İrancı” olmakla suçlandı ama katliam sürdükçe ve kimse bunu durduracak bir adım atmadıkça bu suçlamanın da altı boşaldı.'' diyor. Sayın yazar, hani İran Gazze için ne yapıyor? Ürdün havadan uçakla gıda atıyor. İran ve Türkiye bunu da mı yapamaz. İki ülke hani İslam aleminin liderliği için yarışıyorlar ya? Bir kere de bu işte algı için kullandıkları uçakları, ihaları, sihaları ile yarışsalar da görsek.

    Yanıtla (3) (2)
  • Eşref... / 04 Mart 2024 18:45

    Ne kadar klavye kurmayi dolmus ortalık.. Ortadoguda siyonist hayale iki engel güç var.. Türkiye ve İran.. diger ufak,tefekler pek onemli degil siyonistler icin...ayrica,,nerden bilebiliriz neler yapıldığını. Bilmemiz de gerekmez..hicbir sey medyada gösterildiği gibi değildir. Sahada olanlar çok başkadır..icpolitika holigan esaretinden kurtaralım aklımızı önce.

    Yanıtla (0) (0)
  • Hasan / 04 Mart 2024 18:15

    Hastalık tüm vücudu sarınca hiçbir hekim çare olamıyor ne yazık ki ! Murat Kurum'un Gazze istismarını normal karşılamak nasıl bir ruh hali ? Montajlı videoları insanlara izlettirip yuhalatan kafayla aynı kafa! Size bu yakışır,aynen devam .

    Yanıtla (1) (1)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 18:02

    Bir Karar okuru '' Utangaç muhafazakarlık'' yazısı üzerinden yazarımızı iktidara oy vermenin meşruluğu üzerinden değerlendirmiş. Bence doğru da değerlendirmiş. Gazze'de yerler kan kusarken, gökler mermi yağarken İsrail'le akraba i tallukat ticaretini zirveye çıkaran bir iktidara oy vermenin meşruluğunu İngiliz bilimselliği ile izah etmek takdire şayan(!) İşte size atalarımızın:'' Habbeyi kubbe yapmak(!)'' deyiminin hal tercümesi...Tebrikler size sayın Yazar! Sanat yapmak bu işte...

    Yanıtla (0) (0)
  • Alp Demir / 04 Mart 2024 10:36

    'AK Parti iktidarını ümmet için hilafet makamına yakın görenler, bütün alem-i İslam’ın biz Türkleri hasretle beklediğini zannedenler için' cümlesini kurmuşsunuz. Türklerin, laik, demokratik, hukuk devleti olan Cumhuriyetini hala kavrayamamış ve hazmedememiş olanların halüsinasyonlarına çok faydası olacaktır. Bitmiş tarihe karışmış, vadesi dolmuş, ölmüş ve cenaze namazı kılınmış bir dönemin hala yaşıyor olduğunu varsayanlara iyi bir ders olur. Bu derse şiddetle ihtiyaçları vardı.

    Yanıtla (7) (1)
  • Emekli / 04 Mart 2024 17:52

    Cumhuriyet maalesef laiklik, demokrasi ve hukuk idealleri ile kurulmadı ve öyle de sürmedi uzun zaman. Laiklik dini dışlama aracı oldu, demokrasi çok uzun gelmedi hala da sandık demokrasisi olarak kaldı, hukuk ise her zaman iktidarın aracı oldu. Bu durumda halkın cumhuriyeti muhabbetle sevmesi de mümkün olmadı. Hayaller ve gerçekler bu.

    Yanıtla (0) (0)
  • Adnan Topuz / 04 Mart 2024 13:47

    Türkiye'de Gazze ve ekonomik krizin etkisi çok çok sınırlı olduğu ortada. Anketlerde AKP oyu ancak %1 gerilemiş durumda. O oylarda YRP'ye gidiyor. Saadet ve GELECEK Partilerinin esamesi okunmuyor. Yani Erdoğan aleyhtarlığına dönüşmüyor. Cehalet ve çıkarcılığın ülkeyi nasıl bir ipotek altına alabildiğinin örnek vakası Türkiye. Dini değerler bizim olmazsa olmazımız diyor ama Gazze'ye giden gemiler umurlarında olmuyor. Nasıl bir çıkarcı yapı, rabıta varsa aralarında anlamada zorlanıyor insan.

    Yanıtla (2) (0)
  • Emekli / 04 Mart 2024 15:29

    Kimse Gazze’ye giderken eldeki bulgurdan olmak istemiyor. Bu açık. Bunun için seçmenleri suçlamak yerine muhalefeti temsil ettiğini iddia edenler neden başarılı değil diye sormak lazım. Onların seçmeni ikna etmesi gerekiyor. Başta CHP. Ama bu özeleştiri yok. Hep seçmeni suçlamak var. Bu da sonuç getirmiyor.

    Yanıtla (0) (1)
  • Umutsuz / 04 Mart 2024 17:51

    Sayın emekli. Muhalefet ne dese ne yapsa oy vermeyeceksin. Sonra gelip beni ikna etsin diyorsun. İkna olmaya niyetin yok ki.İktidar tüm rejimlerde var. Ama muhalefet sadece demokraside olur. Sen muhalefete muhalefet edersen, siyasete din penceresinden bakarsan bunlar daha iyi günlerin. Dibi gördün sıra magmada.

    Yanıtla (0) (0)
  • MÜ'MİN / 04 Mart 2024 17:22

    Gavur milleti kadar mazlumların yanında duramadık,gavur mazlumlarına yaptığımız yardım edemedik yazıklar olsun ! Yöneticilerimiz size sesleniyorum UTANIN, UTANIN,UTANIN !!! Filistinli küçük bir kızın feryadı unutamadığım : ARUN ALEYKÜM diye... Cümlemize ARUN ALEYNA !!!ARUN ALEYNA! . Bize yüz karası olarak bu pısırıklığımız yeter Filistin bizde oy getirmez kuru gürültüyle milleti aldattığımızı bari düşünmeyelim . İstismarcılara benden oy-moy yok arkadaş !

    Yanıtla (1) (0)
  • MÜ'MİN / 04 Mart 2024 17:13

    Gazze politikası olarak kuru gürültü çıkaran kitle ,bu gürültülerden hiç oy gelmediğini görürse -ki gitmiyor bence- Gazze konusuna tamamen bigane kalabilir. Gazzede katliam yapanlara askeri malzeme satmak ne menem bişeydir ? Yahu adam senin kardeşini parçalıyor sen eline silah veriyorsun,yiyecek veriyorsun sonra koful koful ötüyorsun. Unutmayalım ki kişi sevdikleriyle beraber haşredilir. Moizle Yosefle Benjaminle haşrolmak istemem doğrusu..! Gavur milleti kadar mazlumların yanında duramadık,

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 16:46

    Chp ,İsraile gitse iktidara oynar; Chp gidince Akp de sömürebileceği malzeme kalmadığı için Macaristana gider:)

    Yanıtla (2) (2)
  • Umut yolu / 04 Mart 2024 16:29

    Kötü Akp nin karşısına, kirli geçmişin mumyası Chp ile çıkılması halkta hiçbir zaman umut yaratmadı, yaratmaz.Chp yi izlemek ile Mumya film serisini izlemekle aynı şey :) 2002-2011 arasındaki Akp gibi davranabilecek yeni bir parti kurulması şart.Chp ortada tek parti varken bile mesela 1927 de %20 oy almış; halkla bağı yok ve halk destegini de kurulduğundan beri hiç umursar olmadı; bugünde kızıp partiden istifa edenlerle yada Hatayda gösterdikleri adayla vs bunu belli ediyor her haliyle

    Yanıtla (1) (3)
  • kARAR oKURU / 04 Mart 2024 16:26

    Gazze...konuşalım tamam.Seküler mahallemize duyarsız,milliyetçi mahallemize hesapçı diyelim.Muhafazakar mahallemiz ne yapıyor? Öbür mahalllerden bir adım önde; demagoji yapıyor,sömürüyor,besleniyor.Daha kötü bir durum....

    Yanıtla (1) (0)
  • misafir / 04 Mart 2024 16:02

    Yerel seçimlerde Ak Partinin,Gazze ve emekliler konusunda yalnız bırakmaları onlara tarihi bir hezimet yaşatacağı görülüyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Eşref... / 04 Mart 2024 15:44

    Filistinde ki zulüm yeni değil ki.?.100 yildan beri var..Dunyada ozgurluk,demokrasi bezirganligi ile atılmış,tutulmuş sonucta siyonistler hep ilerlemiş..Bugünde değişen pek bisey yok..Politikacilara gelince biz neysek onlarda öyle olacak...Atip,tutmayla ve duygusallık ile olmaz Akilli davranmak gerekir...

    Yanıtla (1) (0)
  • HAYRETI MUCIP / 04 Mart 2024 11:46

    Her yönüyle ayrıntılı ve aydınlatıcı bir yazı olmuş , teşekkürler.
    Evet , istense çok şey yapılabilir hatta elini kolunu sallayarak Gazzeyi bombalayan Israil uçaklarına karşı kullanılmak üzere bir kisi tarafından omuzdan atılan uçaksavar roketleri bile verilebilir , neden olmasın !
    Ama görüyoruz ki laftan başka bir şey yok !

    Yanıtla (2) (0)
  • Emekli / 04 Mart 2024 15:37

    Damat SİHA göndersin. Ukrayna’ya bile üs kurdu. Filistin’e niye destek olmuyor bu sözde Gazzeciler. İstanbul düşerse Kudüs düşer diyorlardı. İstanbul düştü ama Filistin’e hiçbir destek vermediler.

    Yanıtla (3) (0)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 15:23

    Utangaç Karar Yazarımız Sayın Oğur diyor ki; Yanlışlar toplamını ve sonuçlarını sakın görmeyin, kırılmaya uğramayın ve mevcut düzenin devamı için destek vermeye devam edin. Ders almayın ki tarih tekerrür etsin. Tarih tekerrür etsin yine de ideolojik gözlükleri takıp yapıştığınız dalı bırakmayın ve tarih yine en menfi yönde tekerrür etmeye devam etsin.
    “Mü'min, bir delikten iki defa ısırılmamalıdır.”, biz defalarca ısırıldık ne gam ne de pişmanlık var. !!!

    Yanıtla (1) (1)
  • gerçek / 04 Mart 2024 15:18

    Artık AKP Türkiyesinde Türk tipi bir çarpık - islam ve ahlak kültürü oluştuğu için böyle şeylerin oy vermeye etkisi olmaz. Gözlerinin önündeki haksızlıklara karşı bile bizden değilse beter olsunlar zihniyeti AKP'Li topluluğunun genlerine işlediği için hem israili destekleyip hem Gazze'de ölenler için yas tutabilirler.Sonuçta ölen her Gazze'li Türkiyede ki elit müslümanlar için bir ihale fırsatı demektir.

    Yanıtla (1) (0)
  • Adnan / 04 Mart 2024 14:28

    Yıllardır kahrolsun İsrail diyorlar, İsrail kahrolmuyor Müslümanlar ölüyor.Bazılarının duaları kabul olmuyor demek ki! İcraat yok sadece laf...

    Yanıtla (0) (0)
  • karar okunur / 04 Mart 2024 13:59

    „Gazze kırgınlığı bir kırılmaya döner mi?“ Vicdan sahibi batılı ülkelerde evet. AKP-Türkiyesinde öyle şey olmaz. Ancak avantasını kaybetmişlerin cılız kırılması olur. Pek az, dürüst insanları tenzih ederim. Seçmen bazında da aynı şey geçerli. Artık AKP siyasi bir parti değil, resmi bir tarikat olmuş. Bu durumda „Etik“ kavramı bir anlamı ifade etmiyor. Onlar için etmez. Sözde değil özde duyarlılık davranışlara yansır.

    Yanıtla (4) (0)
  • Ahmed 61 / 04 Mart 2024 08:40

    chp Filistin'e hiç bir zaman destek olmaz.Eski klâsik solcular akp'den çok daha samimidir.Bundan sonra akp ye oy,moy yok.

    Yanıtla (10) (6)
  • KOCA YUSUF / 04 Mart 2024 10:04

    Zaten sen Akp ye degil Erdogana oy veriyorsun, secimde de aynisi olur.
    Yanilirsam sana haksizlik yaptigimi kabul ederim, yani Cumhura oy atmazsan haberim olsun, selamlar.

    Yanıtla (9) (0)
  • İbrahim Hanif / 04 Mart 2024 13:55

    Ahmet 61'in künyesi hecklendi galiba. Bu Ahmet başka Ahmet!

    Yanıtla (5) (0)
  • cebren / 04 Mart 2024 13:49

    Soykırıma sessiz kalan bu liderleri ömrüm boyunca affetmeyeceğim.

    Yanıtla (1) (0)
  • Tamam / 04 Mart 2024 13:46

    Sayın yazar siz artık sabah ta yazıp ATV de program yapsanıza demokrat postuna bürünüp mağrura pozitif ayrımcılığın suyunu çıkarmaya başladınız.

    Yanıtla (2) (1)
  • Ali / 04 Mart 2024 13:20

    Filistin duyarsızlığı yüzünden karar değiştirdim. Antalya Büyükşehir' de Akp ye oy verecektim vazgeçtim. Deva adayına vereceğim. Bir oy yüzünden kaybedeceklerse kaybetsinler. Bu tepki aslında Erdoğan' a karşı. Varsın bir dönem daha beceriksiz Chpli başkan yönetsin.

    Yanıtla (1) (2)
  • Nuri / 04 Mart 2024 12:16

    Sevgili kardesim ne gazze ne baska bir islam ulkesi iktidarin umrunda olamaz onlar sadece buyuksehirlerde ki rantlardan nasil daha cok yararlanabilirizin derdinde cehalette buna musait ulke banglades olana kadar durmak yok yola devam,kimlerrrr kimlerle beraber masallarla iyi uykular guzel ulkemin yuzde 52 si bu millet 20 yil sonra proteinsizlikten yok olacak ilk ulke olacak olsun benim omrunden al ona ver diyen cehalete selam cak

    Yanıtla (8) (1)
  • Satılmış sevinç / 04 Mart 2024 11:56

    Aslını unuttun mu? Her şey unutulur. Gazze müslümanı zulüm altında Uygur Türk'ü zulüm altın da değil mi varsa yoksa Gazze bu nasıl Arap sevgisi oysa aslolan insan sevgisi olmalı. Zulüm görenlerin yanında saf tutmak gerekmiyor mu?

    Yanıtla (7) (3)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 09:56

    Müslümanların güçlü ülkelerde nüfuslarını (popülasyonlarını) artırmaları gerek diye düşünüyorum. Çünkü siyonistler iktidarları paraları ile boyundurukları altına alıyor, müslümanlar ise oylarıyla bunu yapmalılar. Sonuçta demokratik sistemde para da bir yere kadar işe yarar. Örneğin Amerika'da müslüman nüfus 30-40 milyona ulaşmış olsaydı Amerika'da hiçbir başkan. hiçbir kongre üyesi bu katliamı destekleyemezdi.

    Yanıtla (0) (1)
  • Karar okur / 04 Mart 2024 11:48

    Kaç çocuk yapsınlar mesela? O popülasyonu nasıl eğitsinler mesela?

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar Okuru / 04 Mart 2024 09:52

    Ben bir arkadaş biliyorum, sadece Netanyahu'ya nazi dediği için bile Erdoğan'a oy vereceğini söyledi. Yani böyle de bir kesim var ve bunu söyleyen de bir akademisyen! Dolayısıyla bu ülkede hâlâ ne yaptığınız değil ne söylediğiniz önemli.

    Yanıtla (7) (0)
  • yıldız / 04 Mart 2024 11:35

    Almanlara da tümden Nazi dedi. Şimdi savaş uçağı bekliyor, ve onlardan para bekliyor. Alman toplumunda sempatisini kaybetti artık geri gelmez. Bu iş bitti. Türkler ne zaman anlarsa o zaman işler rayına oturur. Onun dışında ya vize kuyruğunda yada iltica kuyruğundayız.. 50.000 TC vatandaşı ABDye ve 30 000TCvatandaşı Avrupaya iltica etti..

    Yanıtla (5) (0)
  • Hakan / 04 Mart 2024 11:08

    Soru: Gazze kırgınlığı bir kırılmaya döner mi?
    Cevap: Bu kırgınlığın kalitesine bağlıdır.

    Yanıtla (1) (0)
  • yorum / 04 Mart 2024 11:01

    Ülkemizin insanı; Türküyle ,Kürdüyle,Lazıyla bir mozaik gibi fırsatçı,ahlaksız ve kaypaktır. Toplum neyse iktidarda ,muhalefette o. Onları adalet,ahlak gibi kavramlar ilgilendirmez.

    Yanıtla (10) (0)
  • yorum / 04 Mart 2024 11:00

    Tersine oyu artar.Siyasal islamcılar ,bu toplumun bir yansımasıdır .İslamcı kitle için Gazze oy getirdiği müddetçe kullanılır.Sonrada bana mı sordunuz gemiye binerken diye terslenirler.Alışık o kütle böyle hareketlere,hareketsizliklere.

    Yanıtla (9) (0)
  • yorumcu / 04 Mart 2024 09:45

    Güzel bir yazı olmuş. Bizim toplumun önemli bir kısmı inancından önce insanlığını kaybetti. Toplum duyarsızlaştırıldı, çıkarcı menfaatperest bir toplum haline getirildi. Siyasetçilerimiz de buna dahil. İstanbul'u kazanırsa Gazze'ye yardım edecekmiş. 22 yıldır iktidardasınız, Gazze için, Filistin için ne yaptınız. Ama yaptınız, Filistinlileri öldürenlerle ticareti 10 kat artırdınız...

    Yanıtla (10) (0)
  • İdealist / 04 Mart 2024 09:39

    Herkes her şeyi biliyor ama üç maymunu oynamaya devam ediyor. Menfaat dünyası... Herşey para olmuş.

    Yanıtla (2) (2)
  • Mr / 04 Mart 2024 09:34

    Biz ülkemizdeki zorlaşan yaşam koşulları nedeniyle her gün daha da sıkan cenderenin içinde debelenip duruyoruz. Kısacası insanlıktan çıkmış kendimiz esir gibiyiz. Bırakın din kardeşliğini insanlık hakkı ve onuru için Gazze için eylemde olmalıyız ama kafamızı çevirecek halimiz yok.

    Yanıtla (1) (0)
  • SG / 04 Mart 2024 09:19

    Bırakın tatavayi Allah'ınızi severseniz.Yusuf Kaplanı saraydan aramışlar,Hocam şimdi GAZZEDEYİZ deyip Telefonu Hemen kapatmışlar.Erzurumlunun dediği GİBİ örtde ölem.Gazzeye gideceğine MERSİN Limanına gidipte buradan günde 40/50 gemi Siyonist askerlere her türlü gıda ve mühimmat gönderiyorlar desene. Hepiniz İstanbuldasiniz SADECE al Eline kalemi gündemin peşine takılıyoruz hepimiz.

    Yanıtla (2) (0)
  • Yolcu / 04 Mart 2024 08:22

    Ak parti nin Gazze konusunda yaptığı sadece hamaset başka bir şey değil. Erdoğan EYYY İsrail ..... der halkımız coşar her şey unutulur.

    Yanıtla (6) (0)
  • Kırgın / 04 Mart 2024 09:18

    Türkiyeli toplumun en iyi yaptığı ve severek yaptığı şey unutmaktır. Yapılan ticaretler unutulur Gazze edebiyatı yapılır yola devam edilir.

    Yanıtla (1) (0)
  • Ali / 04 Mart 2024 08:57

    Muhafazakar partilerin oy deposu, yoksul kesimdir. Cb bunu bilir ve uygun propaganda yapar. Akp nin oyu birden düşmez, az miktarda Erbakanin partisine geçer.

    Yanıtla (3) (0)
  • Hakkı / 04 Mart 2024 08:43

    Aaron Bushnell yaptı yapacağını öldü. Umarım ve dilerim ki hissizlik ve vurdumduymazlık materyalist damarı kesilmiş olsun, dünya bu ruhsuzluğa tahammül etmesin de daha fazla lanetlenmekten kurtulsun. Bazı sınamalar insanı cennetinden eder hatırlamakta fayda var. Filistin de öyle bir konu olabilir pekala. Rahat, huzur, mutluluk Dünya'da birileri açlıktan ölürken (Afrikaaa) veya son model füzelerle parçalanırken zoooor.

    Yanıtla (1) (0)
  • Okur / 04 Mart 2024 07:46

    Katılmıyorum ikilik bozulmadı daha da arttı

    Yanıtla (0) (0)
  • ÖZCAN ŞAHİN / 04 Mart 2024 07:39

    GÜNAYDIN artık iyice anlaşıldığı ki Müslüman ülkeler GAZZEYİ unuttu batı ülkeleri ve Amerika'daki bile KATİL VİJDANSIZ İsraile protestolar devam ediyor buda gösteriyor ki BATI DEMOKRASİSİ nin vicdanı mülümanlardan çok daha ilerde Müslüman ülkeler ve biz bağırıp çağırdık oda bitti şimdi gazeteler tv ler birşeyler yazıyor söylüyor o kadar EFENDİM

    Yanıtla (1) (0)
  • Halim / 04 Mart 2024 07:32

    "Peki, Gazze konusunda İslami ve muhafazakar kesimlerde hükümete karşı bu kırıklık, küskünlük, eleştirel dil seçimlerde bir siyasi tepkiye, kopuşa neden olur mu?" Evet, Yeniden Refah bu yüzden ciddi oy alacak.

    Yanıtla (4) (1)
  • Karar okuru / 04 Mart 2024 06:19

    Çok gerçekçi bir analiz olmuş

    Yanıtla (0) (0)
  • Ender / 04 Mart 2024 06:06

    Allah biliyorki gazzeye sırtını dönene bizde sırtımızı döneceğiz. Ve INŞALLAH beklenen lider gelecektir bu zilletten müslümanların cikmasina vesile olacaktir. Akp oy yok.

    Yanıtla (1) (2)
  • Muhriç / 04 Mart 2024 05:37

    Asıl problem halkta. Siyasi partiler, halka rağmen siyaset yapmazlar, yapamazlar. Bu halk, kendisine dokunmadığı sürece, hiç bir zulmü görmez. O yüzden oy tercihinde öyle dişe dokunur bir değişim beklemeyin.

    Yanıtla (6) (0)
  • OKUR / 04 Mart 2024 03:38

    Sosyolojik olarak hamasetin de bir doyumu olacak mıdır bilmem. Ancak toplum olarak şimdilik her alanda "yapılabilecek şeyler yerine hamaseti tercih" ettiğimiz aşikar. Dolayısıyla bir iki yüksek volümlü çıkış ile eksikler kolayca kapatılabilir.

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur / 04 Mart 2024 02:53

    CHP 22 yıldır yeniliyor. Kırılma oluyor mu. Oyu sabit. Bahane bul birilerini suçla halkı sorumlu tutup aşağıla hakaret et. Formülleri hep bu. AKP emekliye birşeyler versin 2 3 puanlık düşüş dışında birşey değişmez. CHP seçmeni neyse öbür parti seçmeni de aynı.

    Yanıtla (2) (5)
  • Adem / 04 Mart 2024 02:17

    Sayın Oğur, halktan mi koptunuz? Halkı tanımıyor musunuz ? Bu ülkede herkes neyin ne olduğunu çok iyi biliyor. Gazze falan da öyle pek umurunda değil kimsenin ( samimi kişiler az da olsa var ) herkes üç beş kendi avantasına bakar. Kimisi için yarım ton kömür, kimisi için milyarlık ihale. Gerisi hamaset goy goy.

    Yanıtla (26) (5)