Seçmen tercihini anlamak

İktidar blokunun bir süredir oy kaybetmekte olduğu ve gerilediği anlaşılıyor. Anketlere güven yüksek olmasa da kamuoyu araştırmalarının genel gidişat konusunda verdiği bilgilere belirli ölçüde itimat var ve bu da hem AK Parti’nin hem de MHP’nin oylarında erime olduğunu anlatmaya yetiyor. Buna mukabil Millet ittifakının oylarını artırdığını ve ayrıca yeni kurulan Gelecek Partisi ve DEVA iye Saadet Partisi’nin de Cumhur ittifakından çözülen oyların bir kısmını almakta olduğu da anlaşılıyor. Rakamlar konusunda isabet kolay değil ama bloklar arasındaki değişim gözlemlenebiliyor.

Ekonomi kötü, dış politika belirsiz ve hukuk, sosyal hayat gibi alanlar da gerilim içinde olduğu için iktidarın oy kaybını izah etmek de kolaydır. Bazı kesimlerin izah etmekte zorlandığı şey ise nasıl olur da AK Parti’nin hala birinci parti olduğu veya oylarını yüzde 30’un üzerinde tutabildiğidir. Sanılanın aksine bu da izahı kolay bir durumdur.

Öncelikle, bilinmesinde fayda var; AK Parti seçmeni sanılanın aksine makarnaya, kömüre oy veren seçmen değildir. Muhafazakar kitle güçlü bir tarihsel duygu taşır ve inançları ekseninde aidiyeti son derece güçlüdür. Ekonomik tablonun kriz içinde olmasından dolayı elbette mağdur ve tedirgindir ama oy verme tercihinde tek kriter bu değildir. Desteklediği partiye defalarca kredi açacak kadar ideolojik tutuma sahiptir. Hatasıyla sevabıyla partilerini destekliyorlar. AK Parti ve Erdoğan yirmi yıldır bu kitlenin geleneksel olarak sahip olduğu; bir anlamda genetik miras olarak nesilden nesile aktardığı duyguyu en iyi temsil eden parti ve liderdir. Erdoğan’ın anlatısı, seçmeni olmayan kesimleri etkilemese de sadik kitlesi için değerlidir ve esasen o insanlar bu anlatının bir parçasıdır. İnanç hürriyeti, tarihe yaklaşımı, dünyayla ilişkilerdeki restçi tavır vesaire muhafazakar geleneğin kolaylıkla uyum sağladığı bir politika setidir. Bugüne kadar birçok sağ/muhafazakar lider de bunları işlemiştir ama en başarılısı Erdoğan olmuştur. Tabanının gözünde Erdoğan dindarların hayatını kolaylaştıran, önlerini açan ve bunu en zor şartta yapma kararlılığına sahip bir liderdir. Yani, seçmeni nezdinde sahici ve güvenilirdir. Aksi olsa bu kadar çok seçim kazanamazdı. Bu noktada, Kılıçdaroğlu’nun helalleşme çıkışının veya Davutoğlu gibi muhafazakar bir lider ile Babacan ve Karamollaoğlu’nun tutumlarının “kazanım” kaygısı taşıyan kitlelere verdikleri mesajlar da bir ölçüde etki sağlıyor ama sosyopolitik süreçler hızlı sonuç üretmiyor. Parti ile seçmen sarasındaki güven ilişkisi zaman istiyor.

AK Parti’nin sadık seçmen kitlesi hala yerinde duruyor çünkü hem daha güvenilir bir alternatif görmüyorlar hem de Erdoğan’a açtıkları kredi tükenmiş değildir. Öte yandan, AK Parti, tek başına yüzde 50’lere ulaşmışken, hala birinci parti olmakla birlikte bugün yüzde 30 bandına kadar gerilemesinin gerekçesi de burada yatıyor. AK Parti’nin ikinci halka seçmeni diyebileceğimiz merkez sağ ve yine bir ölçüde muhafazakar değerlere sahip kitleler için geleneksel anlatı kadar ekonomi, hukuk ve son dönemde yaşanan yolsuzluk/yozlaşma gibi gelişmeler de belirleyicidir. Onlar hatasıyla sevabıyla destek vermiyorlar.

Hangi partiden olursa olsun seçmeni küçümsemek, tercihlerini değersizleştirmek kadar yanlış bir analiz olamaz. Bazılarının hatalı isimlendirmeyle “fanatik” diye tanımladığı seçmen, iktidar blokunda olduğu kadar muhalefette de vardır; bunu da akıldan çıkarmayalım.

İki gelenek; yani, sağ/muhafazakar ve sol/laik bloklar boşuna değildir. Son yıllardaki gerilim hariç, anlamlı ve kıymetlidir. Her iki kesimin vazgeçilemez ve zaman içinde oturmuş değerleri vardır ve demokrasinin iyi işlediği yıllarda bunlar verimli de olmuştur. Laik gelenek de muhafazakar gelenek de herkes için fayda üretmiştir. Dolayısıyla, bu iki ana akımın parti ve lider tercihlerini küçümsemek, anlamakta zorlanmak yanlış olur. En başta, bugününü ve geleceğin Türkiye’sini anlama zorluğu yaratır.

YORUMLAR (83)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
83 Yorum
  • Mehmet Altuntaş / 17 Ocak 2022 09:42

    Geride kalan akp seçmeni dusunemeyen mantık kuramayan kitledir,,sadace yalan pandemi aşı ihaneti akp gibi kuresellerin oyuncağı olmuss bu partiyi bittirmeli idi ,,,

    Yanıtla (0) (0)
  • Tekin KARATEKİN / 16 Ocak 2022 12:38

    Makarnacı, kömürcü, çıkarcı seçmen, kellesini koltuğuna alıp tanklara, helikopterlere, savaş uçaklarına, makineli tüfeklere sâdece elindeki bayrakla meydanlara çıkıp kafa tutamaz.
    Çıkarcı seçmen, millet irâdesini çiğnemek için meydanlara çıkarılan tankları alkışlayan, darbelerden medet uman, manda ve vesâyet yönetimini içine sindiren seçmendir ancak.

    Yanıtla (5) (1)
  • Karar Okuru / 15 Ocak 2022 17:43

    Birileri Erdoğan'ın erken seçimden kaçtığını ifade ediyor. Muhalefet istiyor mu? Hani adayları nerede? Erdoğan'ın karşısına Korkuluk mu çıkacak? Yoksa korkusundan çıkamıyor mu? Ey muhalefeti destekleyenler, eğer varsa niçin adayınıza cesareti için destek vermiyorsunuz? Sizde haklısınız. Adayınız yok ki destek veresiniz. Vah, vah. Çok üzülüyorum halinize!!!

    Yanıtla (6) (18)
  • Karar Okuru / 15 Ocak 2022 22:09

    Sayın Erdoğan cumhurbaşkanlığına tekrar aday olduğunu açıkladı mı?

    Yanıtla (8) (1)
  • sahin / 16 Ocak 2022 00:01

    gectigimiz günlerde cumhur ittifaki ankara belediye baskani ike ilgili baskanlik adayi diye bir duyum almislar... bir gunde baskana yapamadik birakmadilar..bir düsün her gücü elinde bulunduran bir ikdidar bugunden aciklanmis bir rakibinin secim gününe kadar ne yapmaz..aldi tuutkladi kim ne yapabilir...bir düsün

    Yanıtla (3) (2)
  • Demirel / 15 Ocak 2022 23:13

    Oysa toplumun gerçek kimliğini, kişiliğini ve gerçekliğini olduğu gibi kabul etmeden yenilenme ve değişme mümkün değildir. 100 yıllık cumhuriyet tarihine baktığımızda bu net olarak görülür. Yapılan inkılaplara, çıkarılan kanunlara ve ideolojik dayatmalara rağmen Türk Milleti bin küsür yılda oluşturduğu kişiliğini muhafaza etmekte ısrarcı.

    Yanıtla (5) (1)
  • Demirel / 15 Ocak 2022 23:06

    Türkiye'nin durumu narsisistik kişilik bozukluğu yaşayan bireylerin durumuyla oldukça özdeş. Sol-Kemalist kitle toplumun mevcut kimlik ve kişiliğini (aslında kendi kendini) çeşitli gerekçelerle benimsemiyor ve hayranı olduğu Batı'yı taklit ederek kimliğinden kurtulmaya çalışıyor. Muhafazakâr kesime duydukları nefret ve kullandıkları aşağılayıcı dil bu yüzden. Sırf bilgi sahibi olmakla bir toplumun zenginleşeceğini ve çağdaşlaşacağını sanıyorlar.

    Yanıtla (3) (1)
  • Takipci / 15 Ocak 2022 13:31

    Guzel bir analiz ama eksik.
    Eksik olan su: Yolsuzluklar.
    Muhafazakar kesim yolsuzluklara karsi duyarsiz, Laik kesim daha duyarli. Lutfen hatirlayalim 1992deki ISKI yolsuzlugunu ortaya cikaran bizzat Laik/CHP tandasli bir gazeteciydi, Yildirim Cavli...

    Yanıtla (28) (3)
  • Davut / 15 Ocak 2022 22:35

    Ve Hürriyet te manşet olmuştu...

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 15 Ocak 2022 21:55

    Bu birbirine benzemez Muhalefet asla inandırıcı ve guven verici degil..sokakta orda,burda bağırıp, cagiran figüranlar ile seçim başarısı olmaz..

    Yanıtla (3) (6)
  • karar okunur / 15 Ocak 2022 20:27

    „Laik gelenek, Muhafazakar gelenek“ veya öteden beri yapılagelen şeyler, alışkanlıklar olarak şu an ki mevcut durumu açıklamaya yetmez. Cumhuriyet ve Laiklik (dinsizlik olarak dayatan ve algılayanlar utansın) aidiyet duygusu, özlenilen yeri isteme durumudur. Oysa muhafazakarlık bununla kıyaslanamayacak şekilde degişmiş, teslimiyete dönüşmüştür. Biri tekrardan yeni bir Erdoğan´a seçim kazanma fırsatı tanırken, diğeri sorgusuz sualsiz biat ister.

    Yanıtla (3) (0)
  • Karar okuru / 15 Ocak 2022 02:10

    Türkiye’nin bir geleceği kalmadı. Yaşayıp, göreceğiz! Zaten bu belli idi. Az gelişmiş bir toplumu Ortadoğu liginden çıkartma çabası sonuç vermedi. Zorlayıcı demokrasi çabaları da akim kaldı. Ve sonuçta tam da sosyolojimize uygun, otoriter, yağmacı, çıkarcı, yozlaşmış bir BAAS rejimine benzedik. Dökme su ile değirmen dönmüyor. Yönetim tüm karakteri ile az bir kesim hariç tam da ülke sosyolojisi ile uyumlu. Ancak o sosyoloji gelişmiş dünyada hiç bir hükmü de olmayan bir sosyoloji.

    Yanıtla (59) (1)
  • TB / 15 Ocak 2022 05:09

    Ellerinize sağlık. Zorla, ittirerek bu kadar olabildi. Yine de Cumhuriyet bir çok konuda başarılı oldu. Atatürk ve kurucu kadronun mucizevi başarısını yadsıyamayız. En az %40’lık medeni, aklını kullanabilen, ahlaki açıdan doğru karar verebilen bir halk oluşturulabildi. Bir çok eksiği vardı ancak bugünden karşılaştırılamayacak şekilde iyiydi…

    Yanıtla (42) (4)
  • yavuz / 15 Ocak 2022 12:41

    Aynen.

    Yanıtla (9) (0)
  • Okur / 15 Ocak 2022 19:29

    Yorumunuza aynen katılıyorum.

    Yanıtla (2) (1)
  • şahsım / 15 Ocak 2022 18:01

    sloganı:
    Hayaldi geröek oldu...
    marul u bile çin den ithal eder hale gelmişiz...

    Yanıtla (8) (0)
  • Adnan Topuz / 15 Ocak 2022 13:09

    Cumhuriyet'ten bu yana dinci kesimlerin yararlandığı bir parti ya da gruplar oldu. Bu kesimlerin kendilerini ifade edebilmeleri için zemini hazırladı. Bu yapı içerisindeki insanlar da sahneye bu dönemde çıktı, kendilerini bu dönemde ifade ettiler. Dolayısıyla kaymak yeme Reis'e kaldı. Bu kesimler için sırtını dayayacağı, inanacağı bir lidere ihtiyaç var. Şairlik, büyücülük ve şeflik açısından ideal bir figür olunca halk yığınlarınca tercih ediliyor. Akıl ise başka bahara...

    Yanıtla (22) (5)
  • Ahmed 61 / 15 Ocak 2022 16:13

    Adnan topuz; Bu milletin%90 müslüman'dır.Dindar olmayanlara da saygımız vardır.Bu kibirli, aşağılayıcı tavırları bırakın.

    Yanıtla (5) (19)
  • yavuz / 15 Ocak 2022 16:22

    Ahmed 61 Bu ülkenin %90 ı kendini müslüman olarak niteler doğru.Ama bunun gerçekte % 1 gerçek dindardır gerisi şekil Müslümanı.Bunu sizler de çok iyi biliyorsunuz ama itiraf etmek işinize gelmiyor.

    Yanıtla (25) (1)
  • Ahmed 61 / 15 Ocak 2022 17:06

    %100 müslüman olsaydı zorunamı giderdi? Müslüman'ım diyen müslüman'dır.

    Yanıtla (2) (14)
  • Organik / 15 Ocak 2022 17:57

    Kalbini yarıp bakacak halimiz yok Ahmed 61, Tabii ki Müslümanım diyen Müslümandır. Büyük bir ihtimalle, kızıp yorum yazdığın Adnan Topuz da Müslümandır. Yorumları anlamadan, vurgunun neye olduğuna dikkat etmeden cevap veriyorsun. Sonra da arkadaşlar seni taşlıyorlar, ben de üzülüyorum. Adnan Topuz'un yorumunda Müslümanlara söylenmiş bir hakaret yok, o "dinci"leri konu edinmiş. Dinci, yani bildiğimiz din tüccarı. Arkadaş yanlış mı,

    Yanıtla (10) (0)
  • Fatih Özkan / 15 Ocak 2022 17:24

    Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma vakıflarınca her ay maaş gibi dağıtılan yardımlar, yaşlılık, engelli ve evde bakı aylıkları, İşKur'un kısa süreli de olsa işe alımları, Devlet kadrolarına yerleştirilen 100.000'ler ile alınan ihaleleri de değerlendirmenize almanız gerekirdi. Bunun yanında tüm Devlet kurumlarının her konuda yardımını da eklemek gerekir.....v.s.....v.s...

    Yanıtla (5) (1)
  • Ali kanbur / 15 Ocak 2022 17:18

    Bu değerlerin içerisinden gelen birisi olarak şunu anlamakta hala zorlanıyorsanız AK parti'den gayri milli bir başka Parti'nin olmadığını hala kabri yapmadıysanız o kalemi kırabilirsiniz

    Yanıtla (0) (11)
  • KARAR OKURU / 15 Ocak 2022 16:59

    Yaparsa erdoğan akp yapar: İçişleri Bakanlığı’ndan "PCR" Genelgesi: "Seyahat, etkinlikler, çalışanlar, öğrenci kamplarına katılacaklardan istenen PCR testine gerek yok." Sadece istanbulda önceki yıllara göre yüzde 50 fazla ölüm var. İBB vefat rakamlarına bakın....

    Yanıtla (4) (2)
  • Cenk Cemil / 15 Ocak 2022 12:39

    Sayın M.Karaalioğlu, Size bir şey söliyeyim mi ? Bendeniz 1960'lardan bu yana politika arenasını takip eden ve yaşayan biriyim. 60 yıldır bu ortamdan çıkardığım en büyük sonuç şu ki, bütün siyasi partiler seçmelerini menfaatleri uğruna kullanıyorlar ve gerçekte millet lehine doğru-dürüst bir adım da atmıyorlar ! Sürekli kayıkçı kavgasına benze horoz döğüşü kavgası yaparak halkı politkanın içinde kalmasını sağlıyorlar. Olay bu kadar basit !

    Yanıtla (19) (1)
  • okuyucu / 15 Ocak 2022 15:10

    Siyasiler bizi kullanıyorsa, bizde sık sık siyasileri değiştirirsek belki akılları başlarına gelir. Biz tepemizdekileri değiştirmesini bilmiyoruz. Onlar da alternatifleri yokmuş havasına giriyor.

    Yanıtla (9) (4)
  • KARAR OKURU / 15 Ocak 2022 14:56

    Bakan Özer'den mülakatlar için ilginç gerekçe 'Mülakatlar kekemeleri elemek için gerekli' https://karar.com/guncel-haberler/bakan-ozer-mulakatla-kpss-sonuclari-yuzde-97-ortusuyor-1647171

    Yanıtla (1) (0)
  • Raife Karataş / 15 Ocak 2022 14:48

    Sn.Karaalioğlu; değerli tespitler yapmış. Ancak hatırlayalım, bu ülke insanı ortanın solunu -Ecevit'- 70 lerde neredeyse tek başına iktidara getiriyordu. Bugünün muktedirlerinin en çok dillendirdiği ve dejenere ettiği cahilin feraseti bir orta yol bulabilmişti. Bu canım ülkemiz ikinci dünya savaşı akabinde, soğuk savaş döneminde global şeytan abd nin giydirdiği projelerle debeleniyor.

    Yanıtla (3) (0)
  • Muharrem Özalp / 15 Ocak 2022 12:50

    Evet çok doğru söylüyorsunuz Mustafa bey. Ülkemizde gelmiş geçmiş bir çok parti başkanlarının defalarca iktidara gelip sonradan gittikleri malumdur. Bunların sebebi bizlerin siyaseti değerlendirmekteki aczimizdir. 70 senedir siyasetçilerin bizler ile top gibi oynayabilmesinin sebebi sizin yazınızda çok güzel anlatılmış. Layık olduğumuz kimseler yönetiyor bizi.

    Yanıtla (3) (0)
  • Adnan Topuz / 15 Ocak 2022 12:50

    İdeolojik direnç dindar kesimlerde daha fazla oluyor. 3Y açısından sorun yaşarken ve dini değerlerde bunların önemi olması gerekirken bu hususlar görmezden gelinebiliyor.Din mi, ideoloji mi dediğinizde kolaylıkla ideoloji diyebiliyor.Sizler de anlama adına paradoksal ilişkiye zayıf bir bakış açısı geliştiriyorsunuz.Laik/dinci yapıyı anlamlı ve kıymetli bulmanız garip.Her yapılanmanın bir faydası olur.Ancak fayda/zarar ilişkisi bariz şekilde zararlı olunca ve bu gruplar evrensel yaklaşamıyorsa..

    Yanıtla (6) (2)
  • yavuz / 15 Ocak 2022 12:47

    Evet Sayın Yazar.tespitlerinizin çoğu cuk oturmuş.Ülkenin siyasi yelpazesini çok güzel anlatmışsınız.Peki hiç sordunuz mu?BU muhafazakar dediğiniz kesim hangi kazanımlarını kaybedecek?Türban ise kasdettiğiniz ;zaten iktidar gidince sokaktakilerin çoğu onları kaldırıp atacak, bekleyin görün.Siyasi bir simgenin kazanımı ancak bu olur.Gerçek bir dindarın hiçbir kaybı olmaz aksine kazancı olur.Dinci yobaz tacirlerden kurtulmuş olurlar.

    Yanıtla (12) (1)
  • The end / 15 Ocak 2022 12:45

    Eğer akp
    Seçim hilesi yapmazsa
    Muhursuz oylar
    Terör olayları birden bire patlamada
    Tren garlarinda bombalar patlamassa
    İki polis gece evinde oludurulmezse
    15 temmuz ve benzeri
    Ohal olmazsa
    Normal şartlarda akp gider
    Fakat önceki seçimlerde ki hileleri yaparlarsa zor.polisi askeri milletin üzerinde salabilir Kazakistan gibi.sonrada vatandaşına bir avuç terörist diyebilir ihtimal dahilinde

    Yanıtla (21) (2)
  • halil alkan / 15 Ocak 2022 12:40

    güzel yorulamışsınız eksik kalan bölümü ben tamamlayalım bu millet hiç bir zaman davaya hainlik edeni içte iken iş çevireni hele hele chp nin kuyruğuna takılanları hiç bir zaman ne güvenir ne kredi açar bakın abdullatif şener e bir hiç ilk seçimdede devitoğlu ve babicanda aynı akibete uğrayacak onlarda partiyi kapatıp chp ye geçecek bunu anlamak için kahin olmaya gerek yok

    Yanıtla (4) (27)
  • Ali Yılmaz / 15 Ocak 2022 12:25

    Sayın yazara hak vermekle birlikte çok büyük kopuşların olmamasının ana nedeni şudur: İktidarın elinde tuttuğu medya çoğunluğu ve etkili propaganda mekanizması. Hiçbir kötü durumu kabullenmeme, full inkar ve olumsuzluğu bile başarı olarak satma gücü. Dolayısıyla sorgulama yeteneği gelişmemiş bir kitlede bu çok etkili oluyor. Gerçek bilinemediği için doğru analiz yapamıyor bu kesim. Kendi beslendiği iletişim aracı ne derse ona inanma eğilimindedir. Asıl sebep budur.

    Yanıtla (18) (2)
  • YAŞAR / 15 Ocak 2022 12:18

    Yorumunuzu okudum .Fakat anlattığınız gibi tahkiki bir imana sahip insanların doğru bir şekilde bu iktidarı sorgulaması ve zulüm karşısında susan dilsiz şeytandır düsturuyla allahın ayetlerinde ne az düşünürsünüz ayetinin emri gibi dolandırıcıya sömürene zalime hayır demeleri ve göemeleri gerek diye düşünüyorum

    Yanıtla (6) (0)
  • The end / 15 Ocak 2022 01:00

    % 30'muş 40'mış hiçbir şey ifade etmiyor.
    Seçimi kazanmak için % 50 + 1 gerekiyor.
    Yani Erdoğan son seçimine giriyor.
    O kaybedeceğini hepimizden daha iyi biliyor.
    Onun için daha 18 ay varken kavgaya başladı.
    Hıncını kendinden çıkartıyor.

    Yanıtla (29) (1)
  • Organik / 15 Ocak 2022 12:14

    Erdoğan işi kumara çevirdi. Ülkenin kaderiyle ve kaynaklarıyla yıllardır zaten kumar oynuyor, kastım bu değil. Eli büyüttü. Kendisi ile kumar oynuyor artık. 2022 yılı için bir milyon istihdam sözü verdi. Yetmedi, Nebati (Ki o da kumarı çok seviyor) diliyle seçime kadar tek haneli enflasyon sözü verdi. Taahhüt edilen bu rakamları TÜİK bile ayarlayamaz. Gerisini siz hesap edin. Seçime girerken tek haneyi göreceğiz: Anketler AKP barajı % 7'e indirmeseydi, meclise giremeyecekti, diyecek.

    Yanıtla (12) (0)
  • Karar okuru / 15 Ocak 2022 12:08

    Sayın yazar maalesef önemli bir kesim küçük menfaatlere oy veriyor
    Annem ve kardeşim den biliyorum.ulkenin soyulması, torpil, zulüm umurlarinda değil.fakirlik maaşlarını ve aldıkları yardımın kesileceği endişesi icindeler

    Yanıtla (15) (0)
  • Arifasya / 15 Ocak 2022 12:06

    Secmen daha guvenilir birini ariyorsa,secmenin psikolojik ve sosyolojik yapisinda buyuk sorun var demektir.
    Ulkeyi borca ve faize batirmis,icerde disarda ulkenin sayginligini bitirmis,yaptigi zamlarla halka zulmeden bir iktidar var.
    Yetmedi ulkenin tarimini bitirmis,gecmisini satmis,gelecegini ipotek altina vermis mandaci bir zihniyete sahip bir hukumet var.secmen bunlari gormeyip halen daha guvenilir bir hukumet ariyorsa basina gelecek belayi ariyor demektir.

    Yanıtla (13) (0)
  • Karar okuru / 15 Ocak 2022 11:58

    Din ile aldatılan körü körüne kendini teslim etmiş kitle elbette AKP den dönmeyecektir
    Ancak
    Uyanan, aldatıldığını fark eden
    Tepede yaşanan lüksü şatafatı gören
    Gördüklerini kendi yaşantısıyla karşılaştıran
    Çocuklarının geleceğinden ümidini yitirmiş
    Azımsanmayacak bir AKP seçmeni şimdi AKP yi terk etmiş durumda
    AKP asıl bunun paniğini yaşıyor
    Onların önünü kesme çareleri arıyor
    Ancak çareler de tükendi
    Bu da çöküşü hızlandırıyor

    Yanıtla (11) (1)
  • Karar Okuru / 15 Ocak 2022 11:42

    Erdoğan'ın avantajı en derin bilinçaltı korkularını tetiklerken aynı anda hamaset de yapabiliyor. Ekmeği karneyle yedirdiler, camileri kapattılar, başörtüsü sorununu biz çözdük, Fetö darbesini biz engelledik. Hiçbir muhalefet lideri bu kadar hamaset yarıştıramaz, dün dediğinden bugün dönemez, çünkü onlar resmi alan içinde normal siyaset yapıyorlar.

    Yanıtla (12) (0)
  • m.duran / 15 Ocak 2022 11:39

    Buna "seçmen tercihini anlamak" değil, eziyet edildikçe önüne saman döküldüğünde yapılan eziyeti anında unutan hayvan muamelesi gören insanların duyarsızlık ve manıtlığı denir.

    Yanıtla (5) (1)
  • Yeter / 15 Ocak 2022 10:19

    Seçmen üzerinde din ve ideoloji bir etkendir.Fakat halk, ekonomi,hukuk ve adalet başta olmak üzere sıkıntı içine girerse inanın seçmenin tercihi 360 derece değişir.AKP’nin yaptığı yolsuzluk,hırsızlık,rüşvet,torpil gibi gayri İslami davranış ve hareketleri halk bir yere not ediyor.Onun için AKP ne kadar İslami değerlere değer veriyor sormak lazım.Yani dindarlarda AKP’den hızlı bir şekilde uzaklaşıyor.AKP’yi daha çok vurgun,soygun,makam ve mevki peşinde koşan haramzadeler destekliyor.

    Yanıtla (17) (1)
  • Karar / 15 Ocak 2022 11:11

    360 derece dönersen yine aynı istikamete yönelirsin. Tersi istikamete yönelmek için 180 derece dönmen gerekir.

    Yanıtla (10) (0)
  • musto / 15 Ocak 2022 10:59

    Ümmetçi kölelik;Kominizim de tek parti onu seçen politbüro ve parti komserleri tüm insanlar eşit olarak yaşayacak üretilenler paylaşılacak.Karşı çıkanlar sibirya vb yerlere sürülecek.Uzaya gittiler,atom ve benzer silahları ürettiler halkı memnun edemediler 70,yıl sonrada parçalanıp gittiler.Ümmetçi kölelik te böyle bir şey oy verecek çalışanın devlete vergi verenin kazancını statüye göre paylaşacak.Üretim düştü gelirler azaldı koliler küçüldü.Salvo atışlar başladı.

    Yanıtla (10) (0)
  • Hakyemez / 15 Ocak 2022 10:58

    Kahramanlık türküleri
    Hamasi dil algı sözlerine
    İtibar etmek ağızdan cıkan
    Söz bitmeden her şeyi
    Doğru olduğuna doğru
    Konuştuğuna İnanmak
    Aşırı politik olmak
    Ve inat oy verme nedenleri
    Siyaset adamı kurnaz secmeni
    Çözmüş seçmen siyasetciyi
    Çözememiş ve siyasetiyle Tehlikeli duygusal ilişki yaşıyor Dolar 50 TL olsa da fark etmez
    Seçmen demir attığı partiden vaz geçmez bizde de dert bitmez

    Yanıtla (9) (0)
  • Kamil / 15 Ocak 2022 10:25

    Bizim kuşak cemaati, inancı siyasi tercihlerden ayıramadı, ama ülkede yüzde 25 tercihini esnetebiliyor. Z kuşağının çoğu özgürlükler, adalet, ekonomi gibi konuları önceleyerek oy veriyor veya vermiyor. Gelecek onlara hitap eden söylemlerde.

    Yanıtla (5) (0)
  • Bir Okur / 15 Ocak 2022 09:37

    Microsoft News’te tartisma platformu var. USA’da Noel oncesi Matthew ve Luke Incili’ne inananlar tartisiyor. 500 kadar katilimci. Hz Isa Beytulhalim’de mi dogdu? Hz. Meryem ile nisanlisi Joseph Beytulhalim'den once Nasira'dan Kudus'e, sonra Misir'a gittiler mi? Inanciniza karismam ek bilgi icin Meryem suresi ayetler 1-39 bakin dedim. Hemen birisi dis gucler dedi. Bircogu biz ateist'iz inanmiyoruz diyordu. “Inanc ekseninde aidiyet”, tarikat,cemaat adina biz de onlara benzedik. Dini parcaladik.

    Yanıtla (2) (0)
  • Haydar sayin / 15 Ocak 2022 08:48

    Hayal dünyasından gerçek dünyaya geçemeyen seçmenin tercihi değişmiyor.

    Yanıtla (10) (0)
  • Fani / 15 Ocak 2022 07:48

    Takim tutar gibi partili olursak ,gelecegimz yerler hep buralari olur. Ne bir adim ote gidemeyiz hala hukuk ozgurluk, beka ,hain ,pkk li ,fetocu diye birbirimizi suclariz. Bastaki suclular yok olmadan biz olamayiz.

    Yanıtla (8) (0)
  • Okur. / 15 Ocak 2022 07:26

    Değerli görüşlerinize teşekkür ederim.Gerçekten Ak parti seçmenini anlattığınız aynı duygularla desteklemeye devam ediyorum.Ülkemi ve insanını seviyorum.Laikleri de,dindarları da ayırmıyorum.Onların içindeki istisna yandaşları/fanatikleri ise ayrı bir kenara koyuyorum.Ne bu ülke “çöktü”diyenlere inanıyorum,ne de bu ülke “uçuyor” diyenlere.Akl-ı selim’i ve ortak aklı güçlendirmeliyiz.

    Yanıtla (4) (11)
  • Muhriç / 15 Ocak 2022 06:58

    Bu yazdıklarınız; "her iki kesim" seçmeninin de tercihini yaparken çok da fazla incelemediği, siyasi tercihini "din" gibi kabul ettiği gerçeğini tam olarak ortaya koyamamış. Mevcut iktidar örneğinden gidelim. Seçmeni, en başarısız olduğu ekonomi alanında bile toz kondurmuyor. Bu, fanatizm değilse nedir? Hadi hukuk, adalet, demokrasi, insan hakları umurlarında değil. Ama yaşadığı sefaleti bile görmek istemiyor. Bunun başka adı yok. Buna fanatizm denir ve zararı herkese dokunacaktır.

    Yanıtla (17) (0)
  • Realist / 15 Ocak 2022 06:49

    Mustafa bey, evet muhafazakar kesim için tarih, hamaset, kahramanlık türküleri vs.bir motivasyon kaynağı, doğru.Fakat artık onların da büyük bir kesimi biliyor, "geminin su aldığını, kaptanın yalan söylediğini, zarların hileli olduğunu". Batı'nın 300senede çıktığı bir süreçten biz eğer iyi niyetli ve sağ duyulu olursak sağcısı solcusuyla ve hukuku esas alırsak 10 senede çıkabiliriz...

    Yanıtla (6) (0)
  • Bence böyle / 15 Ocak 2022 06:46

    Siyasetçinin er meydanı sandıktır Erdoğan’nın erken seçime gitmemesinin sebebi başına gelecekleri biliyor Akp’nin kendi dar çevresinden başka alıcısı kalmadı halkın yoksullaşması gidiş sebebidir

    Yanıtla (9) (0)
  • Karar Okuru / 15 Ocak 2022 06:20

    "Erdoğan kaybedeceğini biliyor." Peki kim kazanacak? Kümeste ki horoz mu? Aç tavuk kendini darı amcarında zannedermiş. Erken seçim, erken seçim diye yırtınan muhalefetin henüz adayı bile belli değil. Adaylarını uzaydan mı devşirecekler acaba? Çok merak ediyorum. Bence kura çeksinler, daha adil ve kolay olur. Kime çıkarsa aday o olsun. Pehlivanlarını meydanda görelim. Meraktan çatladık.

    Yanıtla (3) (24)
  • TB / 15 Ocak 2022 05:00

    Mustafa Bey, bu iki gelenek hep vardı yine var olacak. Ancak, muhafazakar geleneğin büyük yara aldığı, gelişimci geleneğin de dönüşerek geliştiğini de unutmayın. Muhafazakar kesim de 3’e bölündü.
    1) vicdanlı ahlaklı Cumhuriyete bağlı olanlar
    2) siyasal islamcılar
    3) emevi dincileri
    30 yıl öncesinin güçlü kararlı muhafazakarları yok artık…

    Yanıtla (8) (1)
  • ankaralı taksici / 15 Ocak 2022 04:19

    Önümüzdeki aylar akp nin son şansları ya bir mucize yapar ekonomiyi düzeltirler yada tarihin tozlu safalarında yerlerini alırlar. bugün akp nin yüzde otuz çıkan oyunun bir kısmıda anlattığınız muhafazakar seçmenden oluşsada birkısmı bankalara borçlu olan vatandaşlarımızdır .Bunlarda durum daha kötü olurda borcumu ödeyemem korkusuylan akp ye geçici olarak oy veren ve aslında akp den hiç bir beklentisi kalmamış vatandaşlarımızdır Çevremdeki birçok insanın bu dumda olduğunu görüyorum.

    Yanıtla (3) (0)
  • 29 / 15 Ocak 2022 00:50

    Çok basit bir hesap yapalım 11 milyonda fazla üyemiz var oy kullanabilecek seçmen sayısı 52 milyon kullanılan oyun sadece yüzde 25'i kendi üyesinden geliyor kaç milyon fakirimiz var bu yolla kaç kişi zengin oldu kim aldığı ihaleyi kaybetmek ister kim aldığı sosyal yardımı kaybetmek ister nokta

    Yanıtla (8) (0)
  • Karar okuru / 15 Ocak 2022 02:18

    Tabi oy verenlerin bu ülkede yaşayacakları olumsuzluklarda hiç değilse ‘kendim ettim, kendim buldum” deme şansı var. Asıl diğerleri şansız, ama neyseki çoğu donanımlı, günü kurtarıyor, bir kısmı da gidiyor. Bakalım Göçmen nüfusu ile nasıl bir yaşam olacak. Tek şans kapitalizm, para allahtan herkesi hizaya getiriyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ümraniyeli / 15 Ocak 2022 00:26

    Her şeye rağmen,destekledik doğru.Ancak bitti Mustafa bey bitti.Ben oy vereceğim,cefasını çekeceğim,hem sesim de çıkmayacak;birileri de Almanya’ya adaletsiz bir şekilde gönderilip sefasını sürecek.Birileri,elçi,rektör,genel müdür, danışman olacak yedi sülalesini doyuracak,ben de desteğe devam edeceğim.Vallahi de billahi de hiçbir beklentim yok.Bu güzel ülkenin ve bu mazlum milletin büyümesi ve gelişmesi yeter bana.Dün eleştirdiğimiz her şeyi yapmaya başladık.Ayarlar bozuldu ayarlar.

    Yanıtla (37) (0)
  • Karar okuru / 15 Ocak 2022 02:12

    Geçmiş olsun, atı alan Üsküdar’ı geçti, ülke çöktü ve daha beter günler kapıda! Son pişmanlık fayda etmez!

    Yanıtla (21) (0)
  • karar okunur / 15 Ocak 2022 02:11

    islamı en ön sıraya almayan muhafazakarlar değiştirdiklerinin değişmesini istemiyor.(Konda)Muhafaza etmeye çalıştıkları modern ve lüks yaşamları, eski geleneksel muhafazakar mazisini mumla aratıyor. Milleti galeyana getiren „din elden gidiyor“ sökmüyor artık. Beka söylemi de boyunun ölçüsünü aldı. Ülkeyi ele geçirenlerin, elde tutabilmek için ellinde son zamanlarda sık sık kullandığı PKK, teröristler ve bir gencin kendisini öldürmesinin suçunu yükledikleri dış güçler kaldı. Gerisi makarna kömür.

    Yanıtla (19) (0)
  • karar okuru / 15 Ocak 2022 00:54

    Sayın yazar 'Muhafazakar' seçmeni 'kutsal' bir kesim gibi tanıtmış, hoşgörün, önünü açın, yoksa çarpılırsınız demeye getirmiş ama öyle degil. dinci egemenlerin iddiası öyle olabilir. bence yanlış. 'makarna kömür' belirleyici bir unsur. çalıştıgım yerlerde yaptıgım gözlem bunu gösteriyor.

    Yanıtla (15) (1)