‘Büyük devlet’ dersinde kendimize kaç puan veririz?

Güçlü ve büyük devlet olmak, nitelikli, kaliteli, üretken millet olmak ve hem kendi insanlarına refah ve mutluluk sağlamak hem de dünya sahnesinde kıymet taşımak gayet tabii ideal bir hedefi anlatır ama bütün bunları yerine getirmenin şartları vardır. Modern devletler bu hedefler için şekillenen, plan ve program sahibi olan ve rekabet kabiliyeti taşıyan organizasyonlardır. Bunları da insan malzemeleri, kurumları ve illa da disiplin aracığıyla yaparlar.

Kurumlar; eğitim/akademi, bilim, yargı, sanayi/teknoloji/dijitalleşme, tarım, şehirleşme, mali ve finansal yapılar, sosyal güvenlik, sivil toplum, özgür medya, güçlü siyasi partiler ve bunlara paralel yahut parçası olan irili ufaklı ünitelerdir.

Adını nasıl isterseniz öyle koyun… “Büyük devlet, güçlü devlet, vurduğu yerden ses getiren devlet, herkesin kıskandığı/gıpta ettiği devlet, örnek ve model devlet, ona bakmadan kimsenin adım atamayacağı devlet”, vesaire… Bu sıfatlardan herhangi birini ya da hepsini birden taşımanın olmazsa olmaz şartı, önce kurumların varlığına sonra da o kurumların kalitesine bağlıdır. Yani verimlilik, değer ve standart üretebilmesine. Şartlarını yerine getirdiğiniz takdirde kendinize istediğiniz payeyi verebilirsiniz. İşin güzel tarafı; şartlar yerine getirildiğinde, yani kurumlar verimli çalıştığında zaten bütün dünya da size iyi bir paye vermekte cimri davranmaz. Karne notlarınızı kırmaya kimsenin gücü yetmez. Hak ettiğiniz saygıyı ve değeri görürsünüz.

Cumhuriyet’in 100. yılındayız. Bir asrı bir yazıda değerlendirecek değiliz ama ucundan kıyısından tutalım. Gelin kendi notumuzu kendimiz verelim. Bir asırlık Cumhuriyet’ten, arkasında altı asırlık imparatorluk tecrübesinden arta kalanları kendimiz puanlayalım. 9’u, 10’u bir kenara koyalım mesela hangi kurumumuza 10 üzerinden 7 veya daha yukarı verebiliriz.

Eğitime, akademiye, yargıya, sivil topluma verebilir miyiz? Ya da ifade hürriyetine!

Kültüre, sanata, spora kaç veririz peki? Birden ona kadar puanlayınca hangisi sınıfı geçer?

Birçoğumuzun, “Eğitim sınıfta kaldıktan sonra, gerisinin önemi yok” dediğini duyuyorum. Ama olsun, kötü eğitime rağmen başarabilenlerimiz var. Onlar ortalamamızı artırabilir. Belki o sayede geçer not alabiliriz.

Peki bilimde durum nedir? Biz olmasak, insanlığın hayatında ne eksilirdi? Bilime ve bilime bağlı olarak gündelik hayatı şekillendiren bütün icatlara; iletişime, ulaşıma, uzaya, sağlığa, eğlenceye, kültüre, çevreye vesaireye bilim üreterek kattıklarımız nelerdir? Dünya patent listesinde övünebileceğimiz bir yerimiz var mı? Kaç puan bilime?

Şehirleşme nasıl acaba? Yoksa bu bahsi hiç mi açmasak? Sadece deprem karşısındaki çaresizliğimiz bu sahadaki durumu anlatmaya yeter de artar mı?

Sanayi ve teknoloji! Temel üretim araçlarının ne kadarını sıfırdan sonuna kadar kendimiz üretebiliyoruz?

Bitmek tükenmek bilmeyen bir motor meselesi var. Niye aşamadık bunu ve aşmak için bir vizyonumuz var mı? Bu dersten kendimize kaç puan verebiliriz? Kaç puan bize gerçeği gösterir? Peki, dijital dünyada son kullanıcı olmak dışında alacağımız iyi bir not olabilir mi?

Sanayide teknolojide dış güçler bizi geri bıraktı, tam kalkınacakken “karanlık odaklar” bizi engelledi. Bu da kabul, tamam! Peki tarım ve hayvancılıkta nasıl oldu da hala mesafe ket edemiyoruz? Niye birçok mahsuldü tıpkı teknoloji gibi dışa bağımlıyız? Hatta ette ve buğdayda bile. Bir tarım ülkesi olmayı başaramamaya kaç puan verelim?

Sivil topluma galiba hiç girmesek iyi olur. Puan istemek de ayıp olacak gibi… Tıpkı sosyal güvenlik sistemi gibi. İkisini de puanlamak ortalamamızı çok düşürür, En iyisi geçelim…

Yargı, hukuk, adalete gelelim. Eğitimle birlikte herşeyin temeli olan hukukta dersi geçebilme ihtimalimiz var mı? Dünya güvenmiyor da biz güveniyor muyuz yargı sistemimize? Kağıdı kalemi alıp kendimize kaç puan yazarsak adaletli olur?

Hepsinin toplamı demokrasimize kaç puan? İnsaflı, hakkaniyetli bir rakam kaç olmalı?

Cumhuriyetimiz bir asrı devirdi, elbette çok şey de başardık ama neye göre, kime göre? 100 yıl önce bizimle yola çıkan ülkeler şimdi nerede? Daha 10 yıl önce arkamızda olanlar nerede? Biz varken olmayıp sonradan yarışa girenler nerede, biz neredeyiz?

Bütün dünya koşarken biz de hiç olmazsa yürüyoruz diye şişinmeden, şapkayı önümüze alıp düşünelim biraz. Bir kez olsun kendimizi kayırmadan kendimize not verelim. Bakalım ortalama kaç çıkacak?

YORUMLAR (110)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
110 Yorum
  • Mesut / 29 Eylül 2023 19:16

    Kelimeler , kavramlar herkes için aynı şey ifade etmediği için çatışma kaçınılmaz oluyor. Müslüman bir ülkede demokrasiden kastınız ne ola ki ? Bunlar göreceli kavramlar sanırım .

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur / 28 Eylül 2023 22:50

    Şurdaki yorumcu arkadaşlar milletvekili olsalar, ülke kurtulurdu. TBMMnin bir onuru olurdu. Durum vahim, borç yüksek, kölelik ufukta. gemi batar ben kaçar....

    Yanıtla (0) (0)
  • A Baş / 28 Eylül 2023 22:32

    Osman kavala neden içeride!?

    Yanıtla (0) (0)
  • Tr 3 / 28 Eylül 2023 22:17

    Aile bakanımız büyük devlet olmanın ilk ve en önemli şartını nihayet anlayabilmiş. Evlilikleri teşvik amacıyla kredi verecekmiş. Aile bankası kurup ailelere faizsiz kredi verecekmiş. yalnız daha önce de yazığı gibi çocuk sayısına dikkat etmeliymiş, 1-2 çocuklu aileyle 5-6 çocuklu aileye aynı miktarda kredi verilmemeliymiş. Az çocuklu ailelere daha fazla kredi vererek daha çok çocuk yapmaları teşvik edilmeliymiş. Verilen kredilerle çocuk sayısı teminat altına alınıp sıkı takibi yapılmalıymış.

    Yanıtla (0) (1)
  • Ferhat / 28 Eylül 2023 17:27

    Türklerin yeryüzünde kurdukları en büyük ,en güçlü ve en uzun ömürlü devlet Osmanlı İmparatorluğu'dur.Üç kıtada asırlarca dünyaya hükmetmiştir.Dün kimler Osmanlıya düşmanlık ederek yıkılmasına çalıştıysa bugünde aynı düşmanlar Türkiye'ye husumet beslemektedir.Eğer Türkiye içindeki farklı kültürlere mensup halkları sükunetle yaşatmak istiyorsa onlara Türk kimliğiyle değil Osmanlı gibi İslam kimliğiyle yaklaşmalıdır.

    Yanıtla (1) (22)
  • Tercüman / 28 Eylül 2023 19:28

    ‘Dün Osmanlı’ya kim düşmanlık ettiyse’ deyince Viyana kapısına kadar dayanınca Avrupa, sınırlarına dayandığımız için Rusya, hepsi olmasa da halifeliği savaş yoluyla aldığımız Araplar, bazı bölgelerde çoğunluk olan Ermeniler, 1830 lardan itibaren etnik bilinç geliştirmeye başlayan Kürtler …. Bu böyle uzar, hepsi için kaynak bulabilirsin tarihte

    Yanıtla (6) (0)
  • Zenci Musa / 28 Eylül 2023 22:26

    Tercuman,, Bize DUSMANLIK uzerine formül ile çare bulamayiz ...Cok basitce:Sabah Ruhumuz bedene iadesi olursa. Gun içinde kimin pratigi daha üstün olursa akşam o basarili ve mutludur ..Bu zaman aralığını daha da buyutebiliriz..Ağlamak,suclamak,bahane ve mazaretler ZÜĞÜRT,Aciz,tembellerin isidir..Bi de kurnaz laf ebelerinin Turk Milletinin saftiriklerinden gecim metodu..fesli popcorn sozde "tarihci" vb gibi...*Insana Dunya ve Ahiret iki elinen yaptığından başkasi yoktur..

    Yanıtla (0) (1)
  • Tr / 28 Eylül 2023 19:59

    Devletlerin senin dahiyane aklından haberi yok galiba çünkü, hiş bir devlet bir başka devleti düşman olarak görmüyor. Bütün devletler kendi çıkarlarına göre hareket edip diğer devletlerin imkanlarını kullanarak kendi vatandaşlarının refahını artırmaya bakıyorlar.AB’nin liderliğini yapan Almanya Siemens Bosch wolksvogen gibi yüzlerce markasının ürettiği ürünleri Türkiye’ye düşmanlık olsun diye satmıyor sadece para kazanmak için satıyor.Türkiye alman birasından düşmanlık olsun diye vergi almıyor:)

    Yanıtla (5) (1)
  • Mustafa / 28 Eylül 2023 20:44

    Rüşvet yolsuzluk saraylar lüks yaşam adam kayirma israf.simdiki gibi yani.

    Yanıtla (0) (0)
  • Zenci Musa / 28 Eylül 2023 22:15

    Evet,adi OSMANLI IMPARATORLUGU diye yazılır ama TURK DEVLETI diye pratikte,tarihte okunur. Bundan da ancak yönünü bilmeyenler gocunur.Tum Dunya tarihinde bir toplumun adi olur adı.Adi olmayan toplum mu olur. ?.Kisi de soyu,sopu,boyu,posu,rengi ile degil yaptığı pratik katki ile serefli,onurlu ve değerlidir..misal:bir kokenli var sayisiz diger etnik kokenli,belesciyi ON BASAR..tam tersi de olabiir.Sonra BANANE,,BIZE NE kim hangi etnik kokenliymis..zerre umurumda bile degil..Adam mi o onemli..

    Yanıtla (0) (0)
  • Tr 2 / 28 Eylül 2023 21:59

    Oysa Hindistan Brezilya Çin türlü zorluklarda olsalar da büyük devletlermiş.Rusya vasat Amerika orta ingiltere küçük Almanya ise zayıf devletmiş. Er’e göre büyük devlet Çin Hindistan ve Brezilya kuvvetli adalete sahip olan ülkelermiş, adaletin nasıl olduğunun hiç bir önemi yokmuş, kuvvetli olması devleti büyütmeye yetermiş ama asıl sağlam aile yapısı çok önemliymiş. Eskiden 15 yaşında evleniliyorken şimdi 30 yaş bekleniyormuş. Bütün bekarları evlendirirsek büyük devlet olabilirmişiz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Tr 1 / 28 Eylül 2023 21:51

    Hükümetin aklından en çok istifade ettiği yazarlardan olan Türkiye gazetesi yazarı Rahim Er’e göre bir devletin büyük olmasının 6 şartı varmış. 2 geniş coğrafya 3 güçlü maliye 4 sağlam eğitim düzeni 5 kuvvetli adalet 6 kuvvetli ordu.Bu 5 şartın en başında ise büyük nüfus olma şartı varmış. Reis yıllar önce “en az 3 çocuk” istemiş ama kimse dinlememiş veya anlamamış.Nüfusu küçük olan bir devlet adını nasıl duyurursa duyursun o küçük devletmiş.İsrail İsveç Norveç Hollanda küçük devletmiş.

    Yanıtla (0) (0)
  • Deist / 28 Eylül 2023 21:05

    ""Buyuk devlet"" hikayesini - algi operasyonlarini ..... sn. yazar birazcik birak ta...Nasil ? iyi - fonksiyonel - refah ureten - demokrat - saygili - hosgorulu - bir devlet olunabilir konularinda, odaklan... - cozum teklif et....- fikir uret ....!! Buyuk - Orta -Kucuk farketmez !!

    Yanıtla (0) (0)
  • The end / 28 Eylül 2023 20:57

    Ek MTV yi niye odeyeyim. Seçim yaklaşıyor.af olacağı kesin.daha önceleri ne olmuştu. Hatırlayın.

    Yanıtla (0) (0)
  • Tsli / 28 Eylül 2023 19:07

    Bakanlık kaymakamlik sınav tarihini açıklamış.fakat akp li ve akp den torpili olmayanlar boşuna sınava girmesin demeyi unutmuş.onuda mülakatta söylerler.

    Yanıtla (6) (2)
  • Hidayet / 28 Eylül 2023 19:04

    Türk halkına daha nasıl zulüm yaparizda yatlarda katlarda trilyonlu arabalarda yaşarız derdinde gelişmiş ülkenin yöneticileri.

    Yanıtla (1) (1)
  • The end / 28 Eylül 2023 19:03

    Bir notta benden.turk yargısı ayağa kalk.notun "0"" sıfır otur. Ama Öğretmenim ben çok calismistim. Yanlışlarının altını ahım kırmızı kalemle çizdi.istersen inav kagidini birlikte değerlendirelim.yok hocam haklısınız ben bu sıfırı hak ettim. Çünkü kararlarimi kendi hukuk bilgimle değil, hukumetin ve cb nin istedigi gibi vermiştim. Söz bidaha yapmicam.

    Yanıtla (4) (1)
  • okur / 28 Eylül 2023 13:18

    5 milyonluk finlandiya bizden 40 kat daha devlettir.

    Yanıtla (11) (1)
  • Bay Kamil / 28 Eylül 2023 18:10

    3 milyonluk Çekya da büyük falan sayılmaz ama bize göre daha devlettir

    Yanıtla (5) (1)
  • Zorro / 28 Eylül 2023 17:43

    Kendi gazetenizde haber var 9 ayda 1616 kişi silahla vurularak öldürüldü diye. Eski Türkiye'de şehirlerimizin güvenli olması ile övünürdük. Dikkat edin de sokakta yürürken vurulmayın.

    Yanıtla (4) (0)
  • Mahmut Yılmaz / 28 Eylül 2023 11:15

    Dün AİHM Türkiye’nin yargıya güven notunu “10” üzerinden “0” vererek ne durumda olduğumuzu kanıtlamış oldu.

    Yanıtla (18) (0)
  • Kamil / 28 Eylül 2023 17:35

    Eğer bu notunuz doğruysa, eyvah ki eyvah. Sıfır ha ! ... Īmdat ..

    Yanıtla (4) (0)
  • Yüzyıl / 28 Eylül 2023 16:15

    Modernleşme 1925 de raydan çıktı, şekilciliğe ve yalana indirgendi, Namık kemal vb isimlerin önceki emekleri bile tamamen heba edildi; bugünde şekilcilik ve yalan aynen aynen devam ediyor. Japonyanın 1868-1890 arası 22 yılda başardığı şeyi 100 yıldır mış gibi yapmalar nedeniyle Türkiye başaramadı.Yüzyıldır raydan çıkmış, küçücük rejimler kendileri dev diye yutturmanın peşinde; eski savaşları kutlayarak,dış güçler diye laf salatalarıyla millet uyanmasın derdinde..

    Yanıtla (9) (10)
  • Yol / 28 Eylül 2023 17:16

    İtalya bankalarından milli mücadeleye yardım için para temin etmeye çalışırken suikaste ugrayan Said Halim Paşanın ve Namık Kemal vb kişilerin tavsiyeleri yerine; keyfi ve militanca işler yapanların elinde yüzyıl çöp oldu; kronik mutsuzluk yaygın

    Yanıtla (2) (2)
  • Ugur / 28 Eylül 2023 17:01

    Ben 10 puan üzerinden 2 vereyim

    Yanıtla (1) (0)
  • Karar okuru: / 28 Eylül 2023 16:16

    Özeleştiri yapmayı bilmiyoruz. Gerçekleri değil, ön yargıları kabulleniyoruz. İşimiz zor. Hatırlattığınız için gene de teşekkür ederim.

    Yanıtla (2) (1)
  • Alp Demir / 28 Eylül 2023 16:12

    Bırakın büyük olmayı, devlet olup olmadığımız bile tartışılır bugün !!

    Yanıtla (13) (5)
  • Vatandaş Adem / 28 Eylül 2023 15:55

    Güçlü devlet,emeklisini aç, gençlerini umutsuz,çocuklarını besinsiz bırakmayan devlettir.Devlete değil ama devleti bu hale getiren kötü yönetime kos koca bir sıfır.

    Yanıtla (8) (2)
  • Erol / 28 Eylül 2023 15:09

    Büyük Devlet dersi verenler, herşeyi alt,üst ettiler. Bende diyorum ki, " Oturun yerinize 0(sıfır) Büyük Devlet iddiasında bulunanlar ,öncelikle HAK,ADALET ve HUKUK kavramlarını iyi kavramaları gerekir. Kendi bekaları için ,bu milletin en aziz değerlerini istismar ettiler,etmeye de devam ediyorlar. Atatürk ve silah arkadaşlarını rahmet ve minnetle anıyorum.

    Yanıtla (9) (2)
  • Adalet / 28 Eylül 2023 13:16

    Ortama not 52 sınıf geçilmiştir.Gerisi hikaye olsada olur olmamada.

    Yanıtla (1) (13)
  • Karar'ın kararlı okuru / 28 Eylül 2023 14:57

    İroni yapmışsınız.Zorla geçmiş sınıfı,belki de geçirdiler!!!52 puan ,orta demek biliyorsunuz.İyi değil yani.Pekiyi hiç değil.Bununla sınıf geçse nolur.

    Yanıtla (6) (2)
  • Çıralı / 28 Eylül 2023 12:42

    Bugünkü adıyla Ayasofya camii ms 537 de açılıyor, tarih bu savaşlar, fetihler oluyor cami oluyor, müze oluyor hepsi mümkün ama bir devlet 537 de yapılmış tapınağı parasının üzerine basıp 1453 yazmaz! Tarih yazımı böyle bir şey değil, kişiler, gruplar buna inanır yazar, söyler engelleyemezsiniz ama devlet bunu yaptığında devletliğinden bir şeyler yitirir

    Yanıtla (12) (3)
  • Birisi / 28 Eylül 2023 14:41

    Bam teline dokunmuşsunuz. Mimar Sinan'ın, "ustalık eserim" dediği Süleymaniye Camii yerine neden Ayasofya !

    Yanıtla (3) (3)
  • Ben Jamin / 28 Eylül 2023 14:36

    Büyük devlet yoktur. Vatandaşı mutlu, refah içinde, hak, hukuk ve adaletin hakim olduğu devlet esastır. Bunlar yoksa büyük devlet olsan ne olur olmasan ne olur.

    Yanıtla (5) (0)
  • KARAR OKURU / 28 Eylül 2023 14:36

    İstanbulspor Galatasaray maçında Atatürk Olimpiyat Stadı zemninin GIDA BOYASI ile boyandığı ülkede yaşıyoruz.

    Yanıtla (5) (1)
  • The end / 28 Eylül 2023 14:36

    Ek MTV bir soygun anlayışıdır.yarinimizin hangi ek fazladan bir seferlik denilerek alınacak vergilerin garantisi yok. Rahmetli Erbakan'ın deyişiyle bir soygun düzenidir. Erdogan da partiyi kurduğunda banka görev zararına eşkıya soygun düzeni diyordu.simdide aynı dimi sayın Erdoğan.

    Yanıtla (4) (1)
  • Cafer / 28 Eylül 2023 13:57

    Ülkenin geleceğine değilde siyasetçinin seçim rüşveti ne oy veren toplumun burnu surtulmekten kurtulamaz cambaz siyasetçilerin oyuncağı olur.

    Yanıtla (11) (0)
  • Karar'ın kararlı okuru / 28 Eylül 2023 13:53

    mafyaların cirit attığı,yolsuzluğun hırsızlık sayılmadığı,ihalelere fesat karıstırıldığı,kamunun malları yandaşlara peşkeş çekildiği,rüşvetin yediye olarak görüldüğü,torpilin revaç yaptığı,liyakatin hesaba katılmadığı,KPSS'de 90-100 puan alanların, mülâkatta düşük puan verilerek elendiği,tam tersi puan alanların kazandırıldığı,adaletin yerini bulmadığı,haklının haksız,haksızın haklı duruma düştüğü,........(gerisini yorumcular veya yazar tamamlayabilir)bir düzene kaç puan ..

    Yanıtla (12) (1)
  • Mahmut Yılmaz / 28 Eylül 2023 11:11

    “Yargı, hukuk, adalete gelelim.” ile başlayan paragrafınıza örneğin AİHM’nin Yalçınkaya kararını bir canlı örnek olarak iktidar ve muhalefetin suratına çarpabilirdiniz ama nerde TR’de o çapta gazeteci ve yazarlar?

    Yanıtla (5) (0)
  • Karar'ın kararlı okuru / 28 Eylül 2023 13:27

    Aynen öyle.kardeşim.Daha dumanı tüten karara,bir cümleyle bile atıfta bulunmamış.Al sana not verilecek bir karar.Ama bunu yazmak için yürek ister.Bana da o yaftayı yapıştırırlar diye ödleri kopuyor bunların.Bir gazeteci özgürce fikrini yazamıyorsa,1 pyan bile verilmez .

    Yanıtla (5) (0)
  • Musto / 28 Eylül 2023 13:01

    Güçlü devlet nasıl olunur..Ilim ve bilimle,adaletle,kültür ve sanatla,eğitimle halkı aydınlatacak filozoflarla..Düşünür ve aydinimiz,,Cubbeli Ahmet hocamız..Enflasyonun,işsizliğin düşük maaş almamızın sebebi kadınların erkekler ile beraber çalışması diyor..Filozoflarin,aydınlatmadıdığı toplumları,şarlatanlar,aldatır..

    Yanıtla (18) (2)
  • karar okunur / 28 Eylül 2023 12:37

    Karnede, toplumun iliklerine kadar işlemiş (işletilmiş) dayatma, ucube din anlayışına da yer verilsin. Öyle ya! „Halkın bir kesiminin benimsediği dini değerleri alenen“ diye başlayan, kendine ait TCK Maddesi olan, işine gelmeyenin hayatını karartmış değerlerin notunu görelim.

    Yanıtla (3) (0)
  • Adnan / 28 Eylül 2023 12:29

    Ulkemizin en buyuk basarisi bu ulkeye dair butun hayalleri, umutlari bosa cikarmasidir. En iflah olmaz iyimser bile cok dayanmaz bu topraklarda. Halbuki medeniyetlerin asirlarca besigi olmus, her donemde dunyanin en cazip yerleri olmus bu olaganustu topraklarda hersey cok farkli olabilirdi. Cok yazik gercekten.

    Yanıtla (3) (0)
  • Zenci Musa / 28 Eylül 2023 12:16

    Herkes önce KENDI DEGERINI VERSIN...Saklanmak,kamufle olmak yok başkasının ortaminda veya baska yerlere dikkat çekerek..

    Yanıtla (3) (0)
  • HADİSE / 28 Eylül 2023 12:14

    Sn. Yazar, >Büyüklükten ne kastedildiğine bağlı olarak cevaplar farklı olur! >Nitekim; makalenizde hem sorup hem cevaplayarak, memleketin fotoğrafını çekerek yorumculara alanı daraltmışsınız!.. >Acizane bir yorumla; günümüzde parasının, nüfusunun, silahlı gücünün vb. çokluğuyla tasnif edilen büyük devletlerde yaşayan (insan, hayvan, bitki) canlıların yaşam kaliteleri temel gösterge olmalıdır. >Bu kapsamda, maalesef Türkiye'miz "Tasnif dışı" konumundadır!

    Yanıtla (5) (0)
  • karar okuru / 28 Eylül 2023 12:13

    'Büyük devlet' olmanın şartı, güçlü bireyle başlar, güçlü aile, güçlü toplum, güçlü devletle devam eder. vaazla yönetilen değil kurumlarla yönetilen bir devlet güçlü devlettir. temeli eleştirel düşünceye dayanır. başka bir deyişle eleştiri yoksa gelişme de yoktur. borç para ile köprü yapılabilir ama hukuk, eğitim borç para ile de olmaz.

    Yanıtla (4) (0)
  • Hikmet / 28 Eylül 2023 11:51

    3

    Yanıtla (3) (0)
  • Karar okuru / 28 Eylül 2023 11:51

    Uyuşturucu satanlar öyle kudurdu ki:Asker polis şehit etmeye başladılar...

    Yanıtla (3) (0)
  • Furkan / 28 Eylül 2023 11:28

    Türkiye artık kendi hinterlandından ötelere ulaşmış ve belkide tüm dünyanın adalet ve mutluluğu için kilit roldedir. Bugün Avrupa ülkeleri hala terörden uzak ve huzur içinde yaşıyor olmalarını, Türkiye’nin sığınmacıları kendi topraklarında misafir etmesine borçludur.

    Yanıtla (2) (4)
  • HAYRETI MUCIP / 28 Eylül 2023 11:07

    Evet, Mustafa Beyin kısa kisa temas ettigi gibi hiç bir konuda önemli , dişe dokunur , ele gelir bir başarımız yok ; bazı özel ve istisnai konulardaki başarılar genel durumu değiştirmez. Zaten dünya çapında yapılan ve sayısı 17 yi bulan küresel endeks sıralamasında hep nal toplamamızdan da bellidir . Ama her şeye rağmen ' dünya çapında bir liderimiz var ' ! Yani hepten de boş değiliz!

    Yanıtla (4) (0)
  • Ahmet Ümit Çeltik / 28 Eylül 2023 10:53

    Niye büyük devlet olmak zorundayız? Bir türlü anlamıyorum. Sen işinde-gücünde normal bir devlet ol. Vatandaşına iyi bir yaşam sağla. Rahat ettir. Sağlıklı yaşat. Mutlu yaşat. Devlet başka ne işe yarar ki? İsviçre.. Avrupa'nın ortasında küçücük bir devlet. Ne birinci dünya savaşına girmiş. Ne ikinci dünya savaşına girmiş. Kimse ile bir alıp veremediği yok. Milli geliri 98.767 dolar. Kişi başı. Yıllık. Az önce baktım. Dünya dördüncüsü. İşte böyle olacak.

    Yanıtla (3) (1)
  • Mustafa / 28 Eylül 2023 10:43

    Büyük devlet büyük devlet adamları ile olur.secim kazanmak koltuk kapmak için ülkenin geleceğini mahvedenlerle olmaz.

    Yanıtla (3) (0)
  • Ekrem Küçük / 28 Eylül 2023 10:37

    2

    Yanıtla (4) (0)
  • Takipci / 28 Eylül 2023 10:31

    (1) Turkiyemiz Musluman bir OrtaDogu ulkesi, Her Orta Dogu ulkesi gibi Tarihsel surecte geri kalmis. Bu gercegi unutmamak gerekir, kiyaslamalarda ona gore olmali. (2) Eski Turkiye Yuzu Batiya donuktu, onun butun kurumlarinin uyesiydi, AB icin de AdayAdayiydi. Onar yillik surelerle baktigimizda daima ileri gitmisti. Maalesef Yeni Turkiyenin yuzu Afganistana donuk, Her alanda Batidan dislandik, Zihinsel olarak 100 yil geriye gittik, gerisi Aci bir hikaye...

    Yanıtla (18) (3)
  • dr. okur / 28 Eylül 2023 10:11

    her şey gün gibi ortada değil mi? 10 üzerinden 2.5... üç bile etmez durumumuz. zira, giderek geriliyoruz.

    Yanıtla (8) (1)
  • Halil / 28 Eylül 2023 10:10

    Organize suç endeksinde 190 ülke arasında en kötü durumdaki ilk onbeşteyiz, Türkiye de suç ve eğitim ilişkisine bakınca ağırlıklı olarak ilkokul ve ilköğretim, büyük ara çoğunluk. Artık eğitimsiz insanın ferasetine güvendiğini söyleyen yada suçları muhalefettekilerin işlediği kanaatinde olup hiç üstüne alınmayan cahilliği bir tarafa bırakmak gerekir, büyük devlet öyle olunur.

    Yanıtla (7) (1)
  • Karar okuru / 28 Eylül 2023 10:08

    Yetişkinlerin yüzde 65 oranında temel yetenekler açısından sorunlu olduğu (OECD araştırmaları), eğitimin yerlerde olduğu bir Ortadoğu ülkesi Türkiye! İnsaflı olalım NATO üyesi olmasa kapasitesi Suriye, Irak gibi ülkelerden bir tık ileride, Mısır, İran boyutunda, pek çok Doğu Avrupa ülkesinden 1-2 tık geride, gelişmiş Batıda da esamesi okunmayan bir ülkedir burası. Fazlasını beklemek abesle iştigal etmek olur!

    Yanıtla (8) (1)
  • Abdulbaki / 28 Eylül 2023 09:55

    Son sorunuza cevap: Ortalamamız 10 üzerinden 3! Ama bunun ne önemi var ki. 10 üzerinden 1 alan öğrenciler bile kerrat cetvelini öğrenemeden allem kallem liseyi bitiriyor, sonra yabancı dilde 5 cümle kuramadan üniversiteden mezun oluyor, daha sonra parti kontenjanından bol maaşlı işi kapıyor ve deee.... ileride bizi yönetiyorsa, biz de 3 notumuzla Türkiye dünyanın en büyüğü, hasetlerinden çatlıyorlar der geçeriz. Salla gitsin, alıcısı çok nasılsa!

    Yanıtla (12) (1)
  • Maho / 28 Eylül 2023 09:55

    Devlet bürokratları ne kadar beceriksiz aciz bilgisiz evinin yolunu bile bulamayacak adamlardan özellikle seçiliyor tüm kurumlar çökmüş herkes selden bu dönem ne kadar kütük kaparım derdinde yazık oldu ülkeye

    Yanıtla (6) (1)
  • a reader / 28 Eylül 2023 09:46

    Zbigniew Brzezinski, Paul Kennedy gibi stratejist ve siyasal bilimciler Türkiye' yi Iran'la birlikte, kendi çapında bölgesel güç olarak değerlendirseler de Erdoğan ve AKP içini boşaltti. Cesameti var, ama içi 'kof' bir ülke haline getirdi. Benim not'um; 10 üzerinden 4' tür.O da eski günlerin, yurt çinde ve dışındaki bazı başarılı insanlarımızın hatırına. Ancak muhtelif endex'lere bakarak değerlendirme yaparsak kesinlikle ümitsiz vak'a. Allah sonumuzu hayretsin.

    Yanıtla (11) (0)
  • KARAR OKURU / 28 Eylül 2023 09:40

    Çalışınca oluyor. Nasıl sülman ın üstün gayretleri sonucu organize suçta avrupa birincisi olduysak (desteklerini esirgemeyen reis ve bahçe bekçisi ninde hakkini yemeyelim) diğer alanlarda da büyük devlet olacağız.

    Yanıtla (9) (0)
  • Sahin / 28 Eylül 2023 01:44

    Ben şahsen yolsuzluk tan hırsızlıktan kendimize on numara veririm. Bu alanda hiç bir ülke bizimle yarışamaz.Elimize su dökemez.

    Yanıtla (32) (2)
  • M.D.Edep. Edep. / 28 Eylül 2023 09:31

    Zaten organize suç örgütleri kapsamında Avrupa birinciliği bizde arkadaşım..

    Yanıtla (9) (0)
  • O aslan / 28 Eylül 2023 09:14

    Bir devletin büyüklüğü sarayları kullandığı lüks araçları uçak sayısı ile değil. Dünyadaki ekonomik sosyal siyasi gücü hane halkının refah düzeyi ile ilgilidir.

    Yanıtla (9) (1)
  • O aslan / 28 Eylül 2023 09:12

    Bizim Anadolu da bir söz var. Kendi çalıp kendi oynamak diye Hükmet bir kendi kendini birde inananları kandirabilir. İnananların dünyadan haberleri olmadığı için her devlet böyledir böyle yönetiliyor diye biliyor..

    Yanıtla (5) (1)
  • Beytocan Diyarbekir / 28 Eylül 2023 09:09

    Deveye sormuşlar boynun niye EĞRİ, deve cevap vermiş nerem doğru ki diye. Şimdi samimi olarak şapkayı önünüze koyun ve Ülkemizde tek doğru çalışan bir şey söyleyin, ben bulamadım eğer doğru bir şey varsa beni aydınlatın.

    Yanıtla (10) (0)
  • Erol / 28 Eylül 2023 09:02

    Seçimlerde, milletvekili seçilerek ,hiçbir iş yapmadan, seçimlerden hemen sonra 3 aylık tatile çıkan ve aldıkları maaşların yetersiz olduğunu söyleyen milletvekillerine sahip Parlementomuz var. Sizce kaç puan verelim?

    Yanıtla (9) (0)
  • osman gürsoy / 28 Eylül 2023 09:00

    harika değerlendirme... anlayanlara veya anlayabilenlere !...

    Yanıtla (7) (0)
  • 123 / 28 Eylül 2023 08:59

    Zero,Zero,Zero 0 0 0 nil nil nil

    Yanıtla (4) (1)
  • Karar okuru / 28 Eylül 2023 08:57

    Hukuk, adalet, ozgurlukler, insan ve kadin haklarina saygi, din ve ahiret tuccarligi, neoemperyalizm, militarizm, sahte laikcilik, irkcilik, ilkesizlik, cifte standart, kadim halklari asagilama, komsulara ve demokratlara saldirma, medeniyete ve kulture katki, cehalet, fanatizm, kara para, medya seviyesi, magdur tiyatrosunu oynama, naylon destan yazma, yolsuzluklar, rant, agir somuru, gibi konularda, 8 ile 10 arasi.. puan rahatlikla verilebilir !!

    Yanıtla (7) (0)
  • Erol / 28 Eylül 2023 08:51

    Emeklisini ,harçlık bekleyen çocuklar ın durumuna düşüren, açlık sınırının altında maaş veren, harçlarla,vergilerle milleti adeta kemiren, ev kiralarını maaşların üstüne çıkaran, eğitim sistemindeki olumsuzluklarla çocuklarımızın geleceğini bitiren , sahte inanç ve milliyetçilik söylemleri ile milleti kandıran bu sisteme kaç puan verelim?

    Yanıtla (14) (0)
  • Ay / 28 Eylül 2023 08:46

    Bu saydıklarınıza üllkenin yarısı 10 verir, diğer yarısı 0

    Yanıtla (10) (0)
  • natali / 28 Eylül 2023 00:17

    onca cabaya rağmen milletin yarısının direnmesi sayesinde hala afganistan değiliz bu başarı olabilir aslında

    Yanıtla (26) (3)
  • Tr / 28 Eylül 2023 08:37

    Başarı, menendezin sonunda Erdoğan’ı tanımış olması olabilir Başarı artık böyle ölçülüyor. Adam Erdoğan’ı kızdırdı 45 sene hapis cezasıyla karşı karşıya kaldı:))

    Yanıtla (0) (1)
  • Erol / 28 Eylül 2023 08:33

    Çok yazık ettiler bu güzelim Ülkeye, %99 u müslüman.olan bu Ülkede herşey sahte ,yalan,fırıldak .Halk her geçen gün yosullaşıyor, belirli bir kesimin dışında millet perişan ,artık kimse,kimseyi kandırmasın . Varın sizler puan verin.

    Yanıtla (11) (0)
  • Barut Osman / 28 Eylül 2023 08:29

    'Böyük Dövlet Dersinde' aAAAA habere ve yandaşlara sorsak 'UÇUYORUZ' derler. Yani yüz üzerinden 100. Bana sorsanız sadece kendimizi kandırıyoruz derim...

    Yanıtla (10) (2)
  • Aydın / 28 Eylül 2023 08:28

    Bu halimiz ile başarısız bir devlet'iz.Böyle devam edersek devlet olma özelliğini de kaybederiz.

    Yanıtla (7) (0)
  • Hakkı / 28 Eylül 2023 08:26

    Atalarımızın yedikleri ile doyamayız.. Ahlakımız düzelmedikçe hiç bir şeyimiz düzelmez. Güven veremiyorsak Mümin bile kalamayız. Fark etmez, biz güçlü bir ülke olalım diyorsak da kim gibi; ABD, Rusya, Çin, Fransa, İngiltere.. Hangi ülke bizim kültürümüzün zengin ve enginliğine sahip? Yapılması gereken o bilgeliğe ulaşmanın en azından gayretinde olmak, Öğretmenimiz kültürümüzdeki dinimize uygun olgunluklar olmalı, vahşete varan haksızlık yaparak zengin ve güçlü olanlar değil...

    Yanıtla (0) (0)
  • 03EMEKLİ / 28 Eylül 2023 08:09

    Birileri aday göterilmeye öncü olursa, emekli maaşını çalan Ülke kategorinde NOBEL ÖDÜLÜ bile alabiliriz

    Yanıtla (6) (0)
  • Turabi / 28 Eylül 2023 07:45

    Sonradan görme insanlar yemek yerken üzerine başına dokermis.

    Yanıtla (5) (0)
  • Okur / 28 Eylül 2023 07:37

    Orta büyüklükte bir ülkeyiz

    Yanıtla (0) (4)
  • Mutdar / 28 Eylül 2023 07:31

    Vicdani olmayan bu ülkenin kaynakları ile lüks ve saltanat süren doymak nedir bilmeyen sonradan görme önceden açlar bu ülkenin emekli yaşlı insanlarini açlığa ve sefalete mahkum ettiler.allahin gazabi uzerlerinden eksik olmasın.

    Yanıtla (2) (0)
  • Mustafa / 28 Eylül 2023 07:21

    Türk halkının doğru deneyimli birikimli düzgün insanları kendilerine siyasette oy verilmeyeceğini bildikleri için siyasete girmemiştir.ulkemizde yalan söyleyen sözünü tutmayan maddi kazanç için siyaset yapan dini kullanan insanlar tercih edildiği için ülke bugün perişan sefil haldedir,kapı kapı dilencilik yapmaktadır,

    Yanıtla (4) (0)
  • rmzngrg / 28 Eylül 2023 07:01

    Yazı ve tespitler yerinde ve çok güzelde değerli yazar, tamda özeleştiri yapacak toplumu bulmuş, yalanı, gıybeti, iftirayı ve münafıklığı önemsemeyip, sakalsız erkekler şöyle günahkar, başı açık bayanlar böyle günahkar teranesini sabah akşam çemkirenlerden böyle bir davranış bence hayaldir

    Yanıtla (4) (0)
  • Maalesef / 28 Eylül 2023 06:32

    Eksi 1!

    Yanıtla (1) (0)
  • Organik biri / 28 Eylül 2023 06:27

    Dünyanın en pahalı arsasına yerleşenler gecekondudan başka birşey yapamadı. Çünkü bu gecekondunun bireyleri her daim kavgalı bu yüzden çalışmak, üretmek, bir düzen tertip olmadı. Bakkala veresiye yazdırarak geçinmeye çalışıyorlar. Evin hayırsız abisi bakkaldan gelen malzemeyle kendisi doyduktan sonra arta kalırsa diğer fertler kırıntılarlarla idare ediyor. Komşuları ile de araları iyi değil. Komşuda çıkan yangına benzin bidonu verdiler. Kendilerinin de zarar göreceklerini yeni anladılar.

    Yanıtla (4) (1)
  • okur / 28 Eylül 2023 06:25

    büyük devletiz çünkü cb putinle trumpla kakara kikiri konuşabiliyor....demek ki rusya amariga ayarında filanız...sarayımız da var...daa ne lazım? enflasyonda bile en büyük ikinci devletiz...eskiden neydi o üç beş...yakışıyormuydu?

    Yanıtla (5) (0)
  • Okur / 28 Eylül 2023 05:50

    Ama İHA SİHA, yol, köprü, hastane, havalimanı. :)

    Yanıtla (5) (1)
  • Yorumcu / 28 Eylül 2023 01:43

    Pasaportun ve paran değerli değilse büyük bir devlet değilsin. Bu kadar basit. İstediğin kadar ecdadınla övün, kimsenin umurunda değil.

    Yanıtla (31) (3)
  • Yıldırım / 28 Eylül 2023 00:53

    Aslında sayın yazar haksızlık ediyoruz mesela rant yolsuzluk rüşvet torpil çete mafya…gibi alanlarda ilk sıralara oynayabiliriz kimse hakkımızı yemesin lütfen

    Yanıtla (17) (3)
  • Etem / 28 Eylül 2023 00:49

    Biz büyük bir devlet değiliz, Reiste bir Dünya lideri değil. Ülkenin stratejik konumuna ve NATO üyesi olmamıza şükredelimki Batı bize bir çok konuda toleranslı davranıyor. Yoksa İran’ı, Rusya’yı gözden çıkaranlar bizi de kolayca gözden çıkarabilirdi.

    Yanıtla (33) (2)
  • Yıldırım / 28 Eylül 2023 00:49

    Bütün alanlarda sıfır

    Yanıtla (10) (1)
  • Davut körhan / 28 Eylül 2023 00:36

    Sokakların teksastan beter olduğu doktorundan mühendisine tır şöförüne kadar yurt dışına kaçılan ülkeye kaç puan verilirki

    Yanıtla (24) (5)