Başörtüsü referandumu özgürlüğe tuzaktır

CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nun başörtüsüne yasal güvence sağlamak amacıyla başlattığı girişim karşısında çaresizlik yaşayan AK Parti iktidarı “Madem öyle gelin başörtüsü konusunda anayasa değişikliği yaparak referanduma götürelim” diyerek meydan okuması, kelimenin tam anlamıyla özgürlüklere kurulan bir tuzaktır.

Malum benzer bir girişim 12 Eylül ve 28 Şubat cuntacılarının da aklına gelmiş ve sonunda vazgeçilmişti. Şimdi AK Parti, sırf seçimlerde üç-beş oy daha fazla alabilmek için aynı ‘vesayetçi’ anlayışı hayata geçirmek üzere bir din ve inanç özgürlüğü olan başörtüsünü referanduma götürmeye hazırlanıyor.

Oysa din ve inanç özgürlüğü Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 9. Maddesiyle garanti altına alınmıştır. Din ve inanç özgürlüğü gibi temel insani haklar asla referanduma sunulamaz. Nitekim KARAR tv’de bu konuda değerlendirmelerde bulunan DEVA Partisi lideri Ali Babacan “Başörtüsü bir temel insan hakkıdır ve temel haklar oylamaya sunulamaz. Başörtüsü ne kadar özgürlük alanıysa diğer kıyafet tarzları da özgürlük alanı olmalı” diyerek iktidara uyarılarda bulundu.

Vesayetçilere özenerek girişilen bu beyhude çabanın ne kadar tehlikeli bir adım olduğunun AK Parti ne kadar farkındadır bilemem ama Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın geçmişte bu konuda ciddi uyarıları var. Yıl 2009, o günlerde özgürlükler konusunda referandum dillendirildiğinde Erdoğan şiddetle karşı çıkıyor ve temel hakların referanduma götürülmesinin son derece yanlış olduğunu söylüyordu.

Erdoğan’ın sözleri aynen şöyle: “Çok ciddi bir yanlışlıktır, bu halka saygısızlık olur. Çünkü bu onun yaradılıştan gelen hakkıdır. Siz yaradılıştan gelen bir hakkı kalkıp da referanduma sunamazsınız ki... Yani bir insanın yaşam özgürlüğünü kalkıp da referanduma sunabilir misiniz, bir inanç özgürlüğünü referanduma sunabilir misiniz, bir düşünce özgürlüğünü sunabilir misiniz? Bunlar çok çok yanlış şeylerdir, bunların üzerinde referandumu konuşmak çok yanlış olur.''

Bugünlerde unutulmuş olabilir belki, tekrar hatırlatmakta yarar var. İsviçre 2009 yılında “minare yasağı” referandumu yapmaya kalktığında Türkiye’de iktidar dahil, pek çok sivil toplum kuruluşu bu girişimin insan haklarına ‘tuzak kurmak’ olduğunu söylemişti. O günlerde bizzat Cumhurbaşkanı Erdoğan şiddetle karşı çıkmış ve “Bu konular referanduma götürülemez” demişti.

Aynı şekilde İstanbul Barosu da benzer bir açıklama yaparak İsviçre’de minare yasağı getirilmesi konusunun halkoyuna sunulması ve alınan olumsuz sonuç kapsamında yeni minare yapılmasının yasaklanması temel hak ve özgürlükler açısından önemli aykırılıklar oluşturulacağının altını şu cümlelerle çizmişti: “İstanbul Barosu, yaşanan bu olayları ayni zamanda bir İNSAN HAKLARI sorunu olarak görmektedir. İsviçre’de din ve vicdan özgürlüğünün sınırlandırılmasını gerektirecek bir gelişme ve tehdit olmamasına ve yakın bir tehlike de mevcut bulunmamasına göre, İsviçre Hükümeti’nin aldığı halk oylaması kararı da, yasak kararı da AİHS’ne aykırıdır.”

Hal böyleyken AK Parti iktidarının, geçmişte kendisinin de karşı çıktığı “Din ve vicdan özgürlüğü”nü halk oylamasına götürme girişimini anlamak mümkün değildir. Evet toplumda “AK Parti seçim kazanmak için temel insan hakları dahil bütün kutsalları göz ardı etmekte bir beis görmez” gibi bir kanaat var, ama doğrusu bu kadarını da beklemiyorduk…

Umarız AK Parti nasıl bir ateşle oynadığının farkındadır. Teknik olarak pek mümkün gözükmüyor ama diyelim ki başörtüsü konusunu referanduma götürdünüz, ya insanlar meseleyi bir iktidar karşıtlığı gibi algılayarak “hayır” oyu kullanırlarsa… Hemen hatırlatalım, böyle bir durumda AK Parti başörtüsünü ebediyyen yasaklayan bir parti oyarak tarihe geçecektir.

AK Parti böyle bir sonuç çıkmasını varsayarak referanduma gitmek gibi bir niyet içinde olamayacağına göre, bilerek ya da bilmeyerek ‘başörtüsüne tuzak’ niteliği taşıyan bu girişimden derhal vazgeçmelidir.
Basında yer alan haberlere göre, bugünkü kabine toplantısında mesele enine-boyuna tartışılacakmış. Eğer AK Parti’de hala birazcık da olsa ’siyasi akıl’ sahibi yöneticiler, vekiller kalmışsa seslerini yükseltip bu yanlışa ‘dur’ demelidirler.

Ayrıca muhalefet partilerinden bir tek milletvekili bile bu vebale asla ortak olmamalıdırlar.

YORUMLAR (127)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
127 Yorum
  • Turgay / 07 Kasım 2022 16:24

    Peki yarın siyasi iklim değişip de baş örtüsü karşıtlığı % 50'yi geçerse ve referandumla yasaklanırsa ne yapacaksınız ?

    Yanıtla (10) (3)
  • Hasan / 07 Kasım 2022 17:05

    Öyle birşey olmaz, aklınıza getirmeniz bile lüzumsuz bir gayret. Başörtüsü, sadece bu Iktidarın arka bahçe konusudur. Yeni Iktidarlar, bu konuya giremezler.

    Yanıtla (4) (10)
  • Turgay / 08 Kasım 2022 10:49

    Bunun garantisi siz misiniz?

    Yanıtla (0) (0)
  • TURAN dan. / 07 Kasım 2022 22:01

    MHP ve Sn. Bahçeli; Referandum yapılmasını istemedi. ''Biz ne istersek o olur'' diyor MHP... Ne zaman seçim olacak, hdp/akp birlikteliği olur mu, olmaz mı? ''Biz karar veririz'' diyor MHP... perinçek'e bile pkk teröristlerine ''kardeşlerim'' bile dedirtti MHP...Filmin sonunu iyi oku sn. ocaktan...

    Yanıtla (6) (0)
  • MimDuran / 07 Kasım 2022 21:39

    Kadınların başörtüsünden siyasetçilere ne? İsteyen başörtüsü kullanır, istemeyen kullanmaz. Anayasaya koyacaklarmış. Bunlar anayasayı hikâye kitabı mı zannediyorlar ne?!

    Yanıtla (7) (2)
  • Fatih Hacıoğlu / 07 Kasım 2022 15:10

    Ben meseleye farklı bir açıdan bakmak istiyorum.Başörtüsü müslüman kadınlar için Nur Suresi 31. ayet ve Ahzab Suresi 59. ayet ile farz.Peki bu referandumda oy kullanacakların hepsi müslüman mı?Müslüman değilse müslümanların tercihine etki etmeleri doğru mu?Allah'ın ayetlerini aciz kulların oylamasına sunmak ne kadar doğru?Referandumdan hayır çıkarsa Kuran' dan Nur Suresi 31. ayet ve Ahzab Suresi 59. ayet çıkarılacak mı?Sevgili AKP'liler cevap verirse aydınlanırız.

    Yanıtla (9) (4)
  • Ali Rıza / 07 Kasım 2022 18:41

    Nur suresi 31 ve Ahzab süresi 59 ncu ayetleri diyanet tefsirinden- mealinden okuyun , ondan sonra Maun suresini okuyun derim arkadaş. Ve hatta diğer tefsirleri okuyun , ondan sonra yorum yapın, bu da benim yorumum deyin Allah’ın farzı budur demeyin, günahtır…

    Yanıtla (3) (1)
  • Düşünen / 07 Kasım 2022 19:10

    Allah'ın ayetlerini biliyorsanız okuyup ahkâm keselim Orada Allah kadınlara zinetlerini,süslerini teşhir etmemelerini emrediyor Bu konular kimi ilgilendiriyorsa onlar konuşsa olmazmi Başörtüsü meselesini alım kadınlar konuşmada bizde ogrensek Kadınlar nerelerin zinet dairesine dahil olduğu açıklamalarda ogrensek be

    Yanıtla (1) (7)
  • blabla / 07 Kasım 2022 21:03

    Kadınları ilgilendiriyor, onlar bir tek oy kullansın o zaman.

    Yanıtla (0) (0)
  • MURAT / 07 Kasım 2022 16:15

    Erdoğan' ın başörtüsünün bu ülkenin gündeminden çıkması ve kadınların bu haklarının sağlanması hususunda verdiği mücadeleyi görmemek ve muhalefetin bu özgürlüğe karşı oy kullanmasını istemek nasıl bir savrulmadır sayın yazar???

    Yanıtla (6) (19)
  • Düşünceli / 07 Kasım 2022 20:56

    Yazarın muhalefetin hayır diyeceğini tahmin ettiğini, hatta istediğini nereden çıkardınız Allah aşkına!? Yalnızca bir olasılıktan bahşediyor, üstelik böyle bir olasılığa karşı da uyararak. Tekrar okuyun dediğini, Türkçeniz zayıf değilse anlarsınız.

    Yanıtla (0) (1)
  • Karar okuru / 07 Kasım 2022 20:08

    Başörtüsünü referanduma götürmek ateş ile oynamaktır. Yarın, örneğin Fransa, Türkiye'deki durumu göstererek başörtü konusunu referanduma götürürse ne diyeceksiniz? Biraz ilerisini görerek karar alınız lütfen.

    Yanıtla (8) (2)
  • Ahmed 61 / 07 Kasım 2022 13:50

    Yasa ile güvence altına alınsa anaşi'mi çıkar?
    Editörün notu: Kılıçdaroğlu da yasal güvence öneriyor.

    Yanıtla (4) (0)
  • Ahmed 61 / 07 Kasım 2022 15:18

    Düzeltme"Anarşi'mi çıkar"

    Yanıtla (2) (0)
  • Karar okuru..!.. / 07 Kasım 2022 16:31

    Turk Milletinin milli ve manevi konuları tartışmaya KAPALIDIR...politika malzemesi asla OLAMAZ..

    Yanıtla (0) (1)
  • Okuyucu / 07 Kasım 2022 19:46

    Bu ulkede siyasi rant icin babasini satacak adamlar var.

    Yanıtla (4) (1)
  • Cay53 / 07 Kasım 2022 20:03

    Sen basini kapatip gereklerini yerine getirmezsen kanunla korunsa ne olur.din yasanmayinca ,dil konusulmayinca unutulur...

    Yanıtla (2) (2)
  • Arif Emre / 07 Kasım 2022 10:38

    Bugun basortusu takma sorunundan ziyade basortusunun ucerik sorunu vardir.akp hin niyetli oldugundan gecmiste acik kapi birakti kanunlastirmadi.bugun tekrar basortusu uzerinden siyasi rant pesinde.burda uzucu olan basortusu takan kadinlarin bir stk altinda bir araya gelerek siyasilere basortumuzden ellerinizi cekin haykirisini yapmamalari...

    Yanıtla (10) (2)
  • Hikaye / 07 Kasım 2022 11:13

    Bu düşünülen referandum başörtüsü için değil ,siyasi reklam aracı olan türban için olacak.Siyasal İslamcılar türbanla akıllarınca kendi zihniyetlerini onaylatacaklar.Millet yer mi belli olmaz.İddia ediyorum bu referandumu türban adıyla yapsınlar yüzde 30 bile destek görmez.Asıl oyun burda zaten.Birde muhalefetin türbancıları var.Hani reisin 'vitrin süsü ''olarak kabul ettiği türban.Bu referandumla hangisi onaylanacak sizce?

    Yanıtla (5) (2)
  • Emre / 07 Kasım 2022 11:33

    Turban lafzi tamamen siyasi simge ve moda malzemesi haline getirildiginden kirsalda kabul gormez.basortusu kelimesini kullanarak toplumu iki zit kutba bolup"basortusune evet ,hayir kampanyasina cevirip siyasi menfaat devsirme yoluna gidecek.sonrada bu durumu secime angaje etmeye calisacak erdogan ve akp.referandum kararini cb ittifaki alamayacagina gore millet ittifakinin kesinlikle akp nin bu cirkin oyununa gelmemesi gerekir...

    Yanıtla (6) (1)
  • Rüstem / 07 Kasım 2022 11:37

    Bu referandumda Chp nin zihniyeti oylanacak.Millet Chp ye 'Benim değerlerimle uğraştığın yeter' diyecek.

    Yanıtla (2) (13)
  • Hikaye / 07 Kasım 2022 12:53

    Rüstem hangi değer? İktidarın oyuncağı Türban mı?Muhalefetin kullandığı 'vitrin süsü' mü?3 cü seçenek yıllardır analarımızın,bacılarımızın kullandığı örtü,tülbent,eşarp gibi başörtüsü mü?Hadi bakalım hangisi bu milletin gerçek değeri?

    Yanıtla (4) (2)
  • Okur.... / 07 Kasım 2022 14:23

    Türban :Hindistanda kullanılan bir tür başlık , 40- 50 yıl önce modern görüntü veriyor diye çokaz sayıda kullananı varken bugün neredeyse hiç yok. Başörtüsü genel bir ifade.

    Yanıtla (0) (0)
  • Emre / 07 Kasım 2022 19:57

    Yukarda yazdigim gibi akp alt zihniyeti ulkeyi evet-hayir diye simdiden kutuplastirmaya baslamislar..

    Yanıtla (1) (0)
  • umut eytiş / 07 Kasım 2022 19:41

    çok doğru söylüyorsunuz.

    Yanıtla (3) (3)
  • Asya / 07 Kasım 2022 19:17

    Referanduma gerek yok. Babacanın içinde bulunduğu ittifak başörtüsü konusunu anayasal güvenceye kavuştursun yeterli.

    Yanıtla (0) (4)
  • Düşünen / 07 Kasım 2022 19:06

    Başörtüsü meselesini kimin istismar ettiği açık Referanduma götürecektin şimdiye kadar gideydin Bu gibi konular referandum gerekmezki

    Yanıtla (10) (2)
  • Tek yol / 07 Kasım 2022 13:46

    Akp, Ataturkun rejimine dönmeli, takriri sukun kanunu yenilenmeli,tek parti olmalı

    Yanıtla (3) (5)
  • Zeki / 07 Kasım 2022 18:57

    Okura: Amacın gaz vermek! Hiçbir Atatürkçü böyle birşeyi istemez.Yemezler

    Yanıtla (2) (2)
  • vatandaş / 07 Kasım 2022 18:35

    Amaç nedir?Amaç tektir o da birkaç oy fazla alabilmek! Yeminine sadık kalamayanların normal sözlerine inanmak çok zor! Bırakın insanımız insan gibi yaşasın.Her şey süt liman,her şeyimiz çok çok iyi tek sorun başörtüsü'Millet fakru zaruret içinde bizim derdimizz baş örtüsü yazık !

    Yanıtla (10) (2)
  • okur / 07 Kasım 2022 17:24

    Şu an tek bir gündemimiz var. Pahalılık. 50 yaşındayım bu kadar hızlı fiyat artışı görmedim. TUIK in açıkladığı artış oranı ile bizim yaşadığımız arasında dağlar kadar fark var. Bu şekilde yaparak hükümet devlet kurumlarının açıkladığı sonuçların hepsini şüpheli duruma düşürüyor, farkında olmadan kendi inandırıcılığınıda sorgulatıyor. Ak partiye oy verenler de artış oranını ve hayat pahalılığını yaşıyor. Gün gelir onlar da bıkar. Kim bilir.?

    Yanıtla (9) (2)
  • Doğrucu / 07 Kasım 2022 14:57

    Bence AKParti referandumu istediğinden çok, muhalefetin buna yanaşmayacağını bilerek seçim meydanlarında malzeme yapmak için bu teklifi getirdi. Aile ile ilgili düzenleme ise, daha çok cemaat ve tarikatlara dönük bir mesaj olarak amaçlanıyor. Biraz da böylece bu pahalılık ve işsizlik ortamında gündem değişmiş oldu vesselam...

    Yanıtla (9) (3)
  • Sedat F. / 07 Kasım 2022 14:53

    Devletin kasasi "tam takir,kuru bakir" Girtlaga kadar borc icinde. Sen kalk referandum icin milyonlarca harcama yap. Deger mi? Akillarinca secim öncesi "antremani"yapacak ,nabiz yoklayacak "Tek adam rejimi" Seneye bu aylarda bu "Tek adam rejimi" nerelerde olacak,cok merak ediyorum"..

    Yanıtla (7) (4)
  • Zekeriya / 07 Kasım 2022 14:30

    Madem Islamci kardeslerimiz icin milli irade bu kadar önemli, madem vatandasin görüsünü almadan is yapamiyor bu muminler, o zaman Suri, Afgan, Paki ve bilumum kacak göcmen vs. icin de bir referandim yapalim. Görelim bakalim Türk halki bu isgal ordusu hakkinda ne düsünüyor. Ak koyun kara koyun ortaya ciksin. Demokrasi havarisi AKP'liler de milli iradeye uyarak, vatanadasin dedigini yapar herhalde. Böylece bu sorun da, demokratik cercevede, cözülmüs olur.

    Yanıtla (13) (2)
  • Karar Okuru / 07 Kasım 2022 14:23

    Başörtüsü Anayasa değişikliğine HDP şartlı destek verebilir. Devlet Bahçeli bu HDP desteğinden çok memnun olur fakat yarın ki meclis konuşmasında kendi seçmeninin gazını almak için sanki HDP ile görüşmeye karşıymış gibi konuşabilir. Bahçeli Demek ki seçim menfaati için HDP ile bile görüşme yapan AKP nin görüşmesini normal karşılıyor.

    Yanıtla (6) (0)
  • Nedim / 07 Kasım 2022 12:50

    Anayasa degisikliğine giderken, bir köşesine, 2 yilla sinirli cumhurbaşkanliği maddesini de değiştirip onaylatarak, yeniden aday olabilmek sevdasinda adam. 20 yildir oynadiklari bizans oyunlarini bu defa muhakkak engellemek gerekir.

    Yanıtla (10) (1)
  • vatandaş / 07 Kasım 2022 13:18

    Anayasaya ömür boyu başkan ibaresi eklense her şey süt liman olur!

    Yanıtla (0) (0)
  • Nedim / 07 Kasım 2022 13:57

    Düzeltiyorum: 2 yil degil, 2 devre.

    Yanıtla (0) (1)
  • Necati / 07 Kasım 2022 13:31

    Chp akp.mhp nin oyları ile başörtüsü kanunu çıkar. Referanduma gerek yok. Akp dini istismar etmeyi bırakmalı.

    Yanıtla (2) (1)
  • Mürsel / 07 Kasım 2022 13:18

    Aynen katılıyorum.Anayasayla korunan tesettür olmaz. Mağdur olup mücadele etmek daha tutarlı bir yol..

    Yanıtla (0) (0)
  • A . A / 07 Kasım 2022 13:09

    Herhangi bir ulkenin gundemine bakip ulkenin , gelismis veya geri kalmis ulke oldugu kolayca anlasilacagi gibi ; o ulkenin asla geri kalmisliktan kurtulamayacagini da anlasir . Elli bes yasindayim gundemde degisme yok . Bizim oglan bina okur doner doner gene okur ....

    Yanıtla (5) (0)
  • Uygar ulaş / 07 Kasım 2022 12:59

    Referanduma götür olmadı turşuya bas,daha mı olmadı kışlıkların arasına kaldır,daha da mı olmadı tohumluk sakla,yiye yiye bitiremediniz baş örtüsü meselesini,baş örtüsü diğer giyim tarzları gibi temel haktır,referanduma götürülemez.NOKTA.

    Yanıtla (3) (1)
  • Aydın Aydın / 07 Kasım 2022 11:42

    Başörtüsü özgürlüğe tuzak öyle mi? Buna örnek olarak ta İsviçre 2009 minare yasağını gerekçe gösterip, o zaman Erdoğan'ın söylediği sözler. Önünü, sonunu budayıp bak işte karşılığı söylediğin sözler burada bu mu? Başörtüsünü istismar edenlere de bir çift sözünüz yok mu? Aile kavramını, toplum değerlerini nereye koyacaksınız. Yazılı toplum mutabakatı milletlerin kültüründen, inancından, ahlakından oluşmaz mı? Ahlak...

    Yanıtla (3) (9)
  • Karar Okuru / 07 Kasım 2022 12:53

    Okura: "Yazılı toplum mutabakatı milletlerin kültüründen, inancından, ahlakından oluşmaz mı?" Oluşmaz. Turgut Özal'dan başlayarak (öncesi de var) günümüz yöneticilerine varana kadar kimler yazılı mutabakata uydu, kimler uymadı? Hele bir cevaplayıveriniz.

    Yanıtla (1) (3)
  • Karar Okuru / 07 Kasım 2022 12:38

    Başörtüsüne referamduma götür,hadi olmaz deme bir de hayır çıkarsa ömrü billah bu hata düzeltilemez.Ayrıca bir diğer şark kurnazlığı üçüncü sandık olarak getirilmesine çalışılacak.Ortam gerilerek bundan da medet umulacak.Muhalefetin bu oyuna gelmemesi lazım.

    Yanıtla (9) (0)
  • ASLI / 07 Kasım 2022 11:57

    ▪Temel hak ve hürriyetler referandum yoluyla belirlemek pimi çekilmiş bomba ile oynamaktan farksızdır!... ▪Ya başörtüsü referandumuna KATILIM %50 civarında olur ve %5o civarında evet çıkarsa milletin %70-75'ini ateist, deist mi kabul edeceğiz?!... ▪Ya (olmaz ama) varsayalım referandumda hayır çıktı ne olacak? Kadınların başörtüleri zorla mı değiştirilecek?!... ▪Ya yol olup yarınlarda mezheplerden tutun, 9-10 yaşında çocuklara nikah kıymaya, arapçanın resmi dil olmasına kadar yayılırsa...

    Yanıtla (4) (2)
  • Karar / 07 Kasım 2022 09:47

    AKP HDP ile görüştü. HDP yerli ve milli oldu mu?

    Yanıtla (14) (1)
  • Bekir / 07 Kasım 2022 10:24

    Millet menfaatine bir konu var da o yüzden.

    Yanıtla (1) (17)
  • Hikaye / 07 Kasım 2022 10:48

    Yok yahu neymiş bu millet menfaatine olan konu anlatın da bizde bilelim.Muhalefet görüşürken miilet menfaatine aykırı ama iktidar görüşürken millet menfaatine öyle mi?Kısaca iktidar menfaatine uyduğu için diyelim isterseniz.Ama burdan size ekmek yok ona göre.Bu palavraları yiyen halk yok artık.

    Yanıtla (10) (1)
  • karar okuru / 07 Kasım 2022 11:51

    AKP açık açık görüşünce millet menfaati, CHP gizli görüşüp görüşmediği bilinmediği halde CHP'ye hain diyen troller. Az kaldı, zaman daralıyor.

    Yanıtla (9) (1)
  • Ahmet Dursun / 07 Kasım 2022 09:31

    İktidar partisi ve onun genel başkanının seçimleri kazanmak için legal veya illegal yapmayacağı hiç birşey yok, bunu çok net anladık. O yüzden muhalefetin şimdiden seçmen sayı ve sandık güvenliğinin sağlanması, elektriklerin kesilmemesi için trafolara kedilerin girmemesi (!) dahil gerekli tedbirleri almak için çalışmaları gerekiyor. Bu seçimin kıymeti bilinmeli ve iktidar değişikliği fırsatı kaçırılmamalıdır.

    Yanıtla (6) (1)
  • Karar okuru / 07 Kasım 2022 11:44

    Elektrikler kesilince sandık kurulunda görevli CHP'li ve diğer muhalif partililerin gözleri görmez olurken Ak Partili sandık görevlisinin gözleri nasıl görüyor acaba?

    Yanıtla (1) (4)
  • Mahir Kocaman / 07 Kasım 2022 11:23

    CHP başörtüsü kararının sonuna kadar arkasında durmalıydı. Referandum yanlış olabilir ama bu meselenin ebediyen gündemden çıkması için anayasada olması, toplum barışı açısından faydalı olur. Yazara katılmıyorum.

    Yanıtla (3) (11)
  • karar okuru / 07 Kasım 2022 00:32

    HDP ile masanın altından görüşüyorsunuz diyorlardı. Kendileri sehpanın etrafında görüşüyorlar.

    Yanıtla (17) (2)
  • Kararlı / 07 Kasım 2022 11:08

    Benzer fotoğrafı açılım sürecinde de görmüştük.

    Yanıtla (3) (0)
  • Sakaryalı / 07 Kasım 2022 07:59

    Ne alakası var. Cumhurbaşkanımız başörtü referandumundan bahsetmiyor. Genel olarak kılık kıyafet özgürlüğünden bahsediyor. Köşe yazarları muhalefet yapacağım derken halkı da yanlış yönlendirmemeli.

    Yanıtla (4) (12)
  • Karar Okuru / 07 Kasım 2022 09:45

    Kılık kıyafet özgürlüğüne karşıyım. Herkes her istediği ortamda her türlü giysiyi giymemeli. Giydiği takdirde; o zamanda ve o mekanda hır çıkar. Kılık kıyafet özgürlüğü toplum barışını berhava etmektir. Bu anlamda referandum olursa kılık kıyafet özgürlüğüne kesinlikle "HAYIR" derim. Bırakınız, toplum kendi kılık kıyafet özgürlüğünü kendisi zaman içinde düzene sokar. Zorla yedirilen aş ya karın ağrıtır ya baş.

    Yanıtla (4) (2)
  • Çorum'lu / 07 Kasım 2022 11:04

    Cumhurbaşkanı'mız Hdp'ye terör örgütünün meclisteki uzantısı demişti.Şimdi AKP'liler Adalet Bakanı Bekir Bozdağ dahil,mecliste odalarında görüştüler sırıtarak hemde,ne diyorsunuz bu işe?

    Yanıtla (6) (2)
  • Bağımsız / 07 Kasım 2022 09:32

    Asıl tenkit edilmesi gereken bu hususta iktidar mıdır ,yoksa getirdiği başörtüsü meselesine sahip çıkmayan Chp midir.Chp neden geri adım attı.Hani sammi idi.Hani değiştim artık diyordu.İşte yatsıya kadar yanan mum Chp nin mumudur.Peki referandum denince niye tutuştunuz.Milletin vereceği karardan neden çekiniyorsunuz.Hani siz demokrattınız.Millet hayır dersey miş.Millete giden onun da hesabını yapmıştır.İnsan hakları referanduma gitmezse neden kısıtlanıyor.Nasıl oluyor da yasaklanabiliyor.

    Yanıtla (2) (11)
  • efedamat / 07 Kasım 2022 10:50

    chp kanun teklifi verdi olay çok basit şekilde hallolacak. ipe un seren yıllarca başörtü yasağı üzerinden oy devşiren akp iktidarıdır. elinden bu fırsat kaçtı diye hayıflanıyor. destek için terörist dedikleri hdp den destek istiyorlar. hala anlamıyorsunuz değil mi.

    Yanıtla (4) (2)
  • İbo / 07 Kasım 2022 10:25

    Rugan ayakkabı giyme özgürlüğünün anayasal güvence altına alınması için, referandum yapılması ne kadar saçma ise, başörtüsü referandumu da o kadar saçmadır.

    Yanıtla (9) (2)
  • Unstoppable / 07 Kasım 2022 10:10

    Akp öncesinde Anayasada başörtüsü yasağına ilişkin hüküm yokken üniversitesilerde veya kamuda yasaklanabiliyordu. Şimdi de herhangi bir hüküm olmamasına rağmen serbest bırakılabiliyor. Demek ki neymiş. Anayasanın hiçbir koruyuculuğu yokmuş. Peki sorun Anayasa’da mı? Elbette hayır. Sorun, liderlerin keyfi uygulamalarının demokratik denetime tabi olmamasında. Bu denetim ancak ‘parti içi denetim’ ile sağlanabilir. Siyasi partiler kanunu değiştirilmeli ve Siyaset Reformu acilen yapılmalı

    Yanıtla (12) (1)
  • TB / 07 Kasım 2022 02:30

    Demokrasilerde özgürlükler referandum konusu değildir. Demokrasi, bir kişinin, farklı düşünen milyonlara karşı haklarının aymı olduğu, korunduğu düzenin, sistemin adıdır. Milyonlarca vatandaşımızın demokrasi ile uzaktan yakından alakası yoktur, durum budur.

    Yanıtla (13) (2)
  • Ali / 07 Kasım 2022 09:33

    Siyasal islam ideolojisinde demokrasi kavramı yoktur. Turkiyede demokrasi kavramının ne olduğunu herkes bilse akp nin oyu sadece fanatiklerinden aldığı %10 oranını geçmez.

    Yanıtla (7) (0)
  • Yalçın / 07 Kasım 2022 09:25

    Sanki başörtüsü yasakları geri Gelsin diyen var..........Böylece çekişme ve gerilim yaratmak istiyor ve seçime böyle gitmek istiyor

    Yanıtla (6) (1)
  • O aslan / 07 Kasım 2022 09:20

    Akşam Sabah HDP CHP diyenler AKP HDP görüşmesine diyecek bir sözünüz yokmu.

    Yanıtla (7) (1)
  • Serdar / 07 Kasım 2022 09:10

    Başörtüsüne ‘referandum’ yapmak, salyangoz yiyenler elini kaldırsın demek gibi bir şeydir, kaçak göçmenler için referandum yapsanıza!

    Yanıtla (10) (2)
  • Cetin / 07 Kasım 2022 08:45

    AKP nin anayasa değişikliği için HDP ziyaret etmesi her iki partinin kucağına patlamaya hazır bomba konmuş oldu.AKP şu ana kadar HDP hakkında söylediklerine ters hareket yaptı.bizler(VATANDAS) tarafından iyi karşılamayacak seçimde sonucu olacak.HDP bu yasaya karşı çıkarsa kendi secmeni tarafindan iyi karsilamayacaktir.tipki AKP gibi sandıkta olumsuz yansıyacaktır.. kime yaradi kesinlikle 6 LI MASAYA YARADI.

    Yanıtla (2) (1)
  • The end / 07 Kasım 2022 08:30

    Akp nin başörtüsü söylemi bir inanç söylemi değilmiş, bir istismar soylemiymis , o da anlaşıldı.

    Yanıtla (11) (1)
  • Alparslan Tekin / 07 Kasım 2022 08:16

    Kendi adıma konuşursam ben hayır veririm. Hiç düşünmeden

    Yanıtla (5) (1)
  • Halk hacı / 07 Kasım 2022 07:44

    Madem basit bir insan hakkıysa.yıllarca. neden maclisden geçmesine .ragmen yasaklandı.AHM.yasağa çanak tutmadımı yasayla değil ana yasayla belirlensin.bu kadar basit meclisten geçtikten sonra refaranduma gerek yok.

    Yanıtla (6) (1)
  • Okur / 07 Kasım 2022 07:43

    Onun için ilkesel şeylerin hiçbir önemi yoktur. Bunu anlayacak kafar tanımadık mı?

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur / 07 Kasım 2022 07:41

    Maksat, seçimlere bir kutuplaşma atmosferi içinde girmektir.

    Yanıtla (3) (0)
  • Karar okuru / 07 Kasım 2022 07:32

    CHP'nin başörtüsü teklifi karşısında İktidar niçin çaresiz kalmış olsun? Bu teklifinizde samimiyseniz bunu Anayasaya koyalım demenin neresi yanlıştır? Anayasaya koymak yanlışsa,kanuna koymak da yanlıştır.Buna niçin değinmiyorsunuz?Öte yandan yapılan Anayasa değilikliğine CHP destek verirse referanduma ihtiyaç kalmaz. CHP samimiyet sınavında.

    Yanıtla (3) (7)
  • Aydın ARAÇ / 07 Kasım 2022 03:25

    İktidar olma hırsı aklın önüne geçmiș durumda. Her șey beklenir artık.

    Yanıtla (10) (2)
  • Sahin . / 07 Kasım 2022 02:36

    Apo"dan yardım isteyen kardeşini, arabulucu yapan ,Şivan Perver"le el sallayandan ne bekliyordunuz Çokmu süpriz oldu? Buda yetmedi savaşcılarına sınırları açtı. Çadır mahkemelerinde beraat kararını verdi. Beraat dediysem Berat anlama o başka bir vaaka .Başa bir sorun.

    Yanıtla (8) (1)
  • karar okunur / 07 Kasım 2022 02:10

    Medya bu tezgaha ugramazsa Başörtüsü referandumunu satamazlar, ellerinde kalır.

    Yanıtla (6) (0)
  • Sahin . / 07 Kasım 2022 01:57

    Dün İranda çok büyük protesolar vardı Ünlü bir müzisyen "Ben ateistim "dedi İranlı mollalar idam cezası verdi. Milletede dönüp "Allah a karşı geliyorsunuz " diyerek akıl verdiler.. Bu açıklama için kimler ne düşünür bilmem. Allaha karşı suç işleniyorsa cezayı vermek kulamı düşüyor ? Haşa Allah ceza vermeyi bilmiyormu? Yoksa bu konuda benim cahil kaldım Cevap veren olursa sevinirim sayğı duyarım. .

    Yanıtla (12) (2)
  • Etem Duman / 07 Kasım 2022 01:44

    Hangi konuda fikir değiştirmedi ki? Başa geldiğinden beri fırıldak gibi dönüp duruyoruz.

    Yanıtla (13) (1)
  • Ali Rıza / 07 Kasım 2022 00:41

    Turbandan ekmek çıkmaz artık, çok ekmeğini yediler, başka kapıya bakacaklar.. HDP ye yarın o bir gün davetiyeyi elden değil, ilan yoluyla duyururlar , buyur gel kardeşim , geçmişte hukukumuz var deyip el sıkışırlar. Kötümü olur hayır , yapması gereken de odur. Bunu CHP de bir başkası da yapabilmeli , bu partide bu ülkenin partisi, el uzatıp sisteme dahil etmek ülke için iyidir, faydalıdır…

    Yanıtla (16) (2)
  • karar okuru / 07 Kasım 2022 00:36

    Memleketimizde ne olacağı hiç belli olmuyor. kartlar her an yeniden karılabilir. Ak partinin Hdp ziyareti bana Bahçeli'nin M. Ünal'a verdiği tepkiye tepki gibi geldi bana.

    Yanıtla (9) (2)
  • Muammer / 07 Kasım 2022 00:35

    Her şey de olduğu gibi burada da YERSEN! durumu sözkonusu..Tâbi ayrıca da 'dün dündür bugün de bugün' siyasetin değişmez ilkesi.. Hiçbir siyasetçi dün öyle demiş diye iktidar olunca reel politik gereği atacağı adımlarda kendini bağlamaz..Kimse kendini aldatmasın..

    Yanıtla (12) (2)
  • karar okuyucusu / 07 Kasım 2022 00:29

    AKP Şanlıurfa Milletvekili Cevheri: “HDP'ye gidilmesi değil, gidilmemesi abestir. Meclis'te grubu bulunan legal bir parti.” HDP kapatılsın diye bağıran kimdi? HDP=PKK diyen kimdi?

    Yanıtla (19) (2)
  • KARAR OKURU / 07 Kasım 2022 00:21

    Altılı masanın yedinci ortağı HDP=PKK diyorlardı. Troller saldırıyordu. AKP,HDP'den destek istedi. Trollerden tek bir ses yok. CHP ile HDP benzer fotoğrafı verseydi troller ne yapardı? Karar okurları hiç düşündünüz mü?

    Yanıtla (22) (2)
  • karar okuru / 07 Kasım 2022 00:15

    AKP'li bakan ile parti yöneticiler HDP'nin ayağına gidip destek istiyor. Devlet Bahçeli'den tek bir söz duymuyoruz. Nedeni ne olabilir diye düşününce onun izni ile gidilmiş olabilir mi diye soru geliyor aklımıza.

    Yanıtla (17) (0)
  • kararlı / 07 Kasım 2022 00:11

    ---Başörtüsü için referandum yapılacaksa, ---Kanal İstanbul içinde referandum yapılsın. ---Sansür Yasası içinde referandum yapılsın.

    Yanıtla (22) (3)