Yazarlar ve eleştirmenler 2016’nın ‘en iyi hikaye’ kitaplarını KARAR için belirledi. Listede eski ve yeni kuşaktan öykücüler bir arada yer alıyor. Mustafa Kutlu’nun ‘İyiler Ölmez’i, Jale Sancak’ın ‘Belki Yarın’ı ve Abdullah Harmancı’nın ‘Melek Kayıtları’ bu yılın en iyi eserleri arasında öne çıkıyor.
ERKUT TEZERDİ
Yazılı hikayecilik, atadan kalma bir sanat. Türk öykücülüğünde fantastik yapıtlarla birlikte kent ve pastoral yaşamın içinden ‘toplumsal gerçekçi’ eserler çokça ortaya koyuluyor. 2016 yılında da bu zenginlikten olduğu gibi söz etmek mümkün. Fakat edebiyatçılara ve eleştirmenlere bu senenin en iyi hikaye kitaplarını sorduğumuzda eski ve yeni yazarların yapıtlarını birlikte anmaları daha bir dikkat çekiyor.
Necip Tosun, Feridun Andaç, Mario Levi, Sadık Yalsızuçanlar, Müge İplikçi, Rasim Özdenören, Feyza Hepçilingirler’in listesinde Mustafa Kutlu’nun ‘İyiler Ölmez’i, Jale Sancak’ın ‘Belki Yarın’ı ve Abdullah Harmancı’nın, ‘Melek Kayıtları’nın yanı sıra; Aykut Ertuğrul ‘İki Dünyanın Ustası’, Hasibe Çerko ‘Leyla’, Cemal Şakar ‘Kara’, Ahmet Büke ‘Gizli Sevenler Cemiyeti’, Sedat Demir ‘Küçük Paris Fena Öksürüyor’, Mehmet Kahraman ‘Işıklar Açık Kalsın’, Okay Uludok ‘40 Şizofrenden 1 Öykü’, Gamze Arslan ‘Çerçialan’, Onat Bahadır ‘Yaklaşan Dip’, Osman Şahin ‘Mor Cepken’, Yekta Kopan ‘Sakın Oraya Gitme’ ve Güray Süngü ‘Vicdan Sızlar’ yer alıyor.
KARAR JÜRİSİ
SADIK YALSIZUÇANLAR: BİZİ CESARETİYLE ETKİLEDİ
“Mustafa Orman’ın ‘Derdin İncinmesin’i bir ilk kitap. Kuraldır, insan ilk söylediğiyle son söyleyeceğini haber verir. Orman çok iyi bir öykücü. Dili ve yüreğiyle, şairlerinkine benzeyen cesaretiyle bizi etkiledi. Diğerleri: Mustafa Kutlu ‘İyiler Ölmez’, Abdullah Harmancı,‘Melek Kayıtları’, Ahmet Büke ‘Gizli Sevenler Cemiyeti’, Aykut Ertuğrul ‘İki Dünyanın Ustası.”
RASİM ÖZDENÖREN: KULLANDIĞI DİL ÇOK SAMİMİ
“2016’nın en iyi hikaye kitabı Hasibe Çerko’nun ‘Leyla’ adlı eseri. Öykülerinde kullandığı dil çok samimi. Kitaptaki hikayelerin üslubu, Çerko’nun anlatım tarzı ve anlatımda Türkiye’ye getirdiği yenilikler ile pastoral olanı kentli diliyle ifade etmesini özgün buldum.”
NECİP TOSUN: TOPLUMSALDAN BİREYSELE
“Cemal Şakar ‘Kara’da zamanda kaybolmuş, mekânda şaşan, ne geçmişi ne de geleceği olan bahtı kara insanların merhametsiz, acımasız dünyada bir bir savruluşlarını hikâye eder. Sonları aynı olsa da her biri ayrı kedere yazılmıştır ve büyük şehrin boşluğuna düşerler. Şakar’ın özellikle son dönemlerde duygu ağırlıklı öykülerden düşünce ağırlıklı öykülere evrildiğini görürüz. Şakar toplumsal dramlara eğilmekle birlikte oradan bireysel dramlar devşirir. Abdullah Harmancı ‘Melek Kayıtları’, Güray Süngü ‘Vicdan Sızlar’, Sedat Demir ‘Küçük Paris Fena Öksürüyor’ ve Mehmet Kahraman ‘Işıklar Açık Kalsın’ diğer önce çıkan eserler.”
MARİO LEVİ: HAYATA FARKLI BİR BAKIŞ
“İranlı yazar Sadık Hidayet, ‘Aylak Köpek’ adlı öyküsüyle insan ruhunun derinliklerini çok çarpıcı bir şekilde naklediyor. Amos Oz ‘Dostlar Arasında’ adlı öykü kitabında farklı bir hayat tecrübesini gülümseten bir tavırla dile getiriyor. Stefan Zweig bu yıl yeniden basılan ‘Amok Koşucusu’ kitabında büyük bir tutkuyu anlatıyor. Jale Sancak’ın ‘Belki Yarın’ı da listemde. Sancak, bu çalışmasında kaybettiğimiz incelikleri dile getiriyor. Ayrıca Okay Uludok ‘40 Şizofrenden 1 Öykü’ kitabında hem hayata hem de edebiyata farklı bir bakış getiriyor.”
FEYZA HEPÇİLİNGİRLER: SANKİ YILLARDIR YAZIYOR
“2016’da öne çıkan hikaye kitaplarından biri Onat Bahadır’ın ‘Yaklaşan Dip’ adlı çalışması. Yazar, bizde az örnekleri olan bir türü, korku öyküsü yazmayı denemiş. Yeni bir yol açtı. Jale Sancak ‘Belki Yarın’da kendi öyküsünü aşan bir çizgide. 2016 Yaşar Nabi Nayır Öykü Ödülü’ne değer gördüğümüz Gamze Arslan öykü alanında başarılı bir yazar. Arslan, ‘Çerçialan’da yıllardır öykü yazıyormuş gibi Türkçe’yi çok iyi kullanmış.”
MÜGE İPLİKÇİ: ÜÇ YERLİ İKİ YABANCI
“Benim listemde sırasıyla Fadime Uslu’nun ‘Yüzen Fazlalıklar’ı, Jale Sancak’ın ‘Belki Yarın’ı, Amerikalı yazar John Cheever’ın ‘Bullet Park’ı, Yekta Kopan’ın ‘Sakın Oraya Gitme’si ve son olarak Güney Afrikalı yazar Henrietta Rose-Innes’in ‘Hep Eve’si var.”
FERİDUN ANDAÇ: OKUR ‘BELLEK’ YOLCULUĞUNDA
“Şule Gürbüz ‘Öyle miymiş?’ kitabında anlatımı değil, anlattığıyla dikkat çekiyor. Okuru bellek yolculuğuna çıkarıyor, değerle değersizleşmenin iç içe geçtiği zamanın hükmünü anlatıyor. Osman Şahin ‘Mor Cepken’de kırsal kesimi anlatıyor. İnsanın doğadaki serüveni, insanın insanla çekişmesini, dramını, yeniyle eski altında kalanları konu ediyor. Sabahattin Ali ve Sait Faik’ten sonra günümüzde Anadolu edebiyatının en önemli temsilcisi Mustafa Kutlu. ‘İyiler Ölmez’de insanın güç sulardaki hayatına bakıyor. Kamil Erdem ise ‘Şu Yağmur Bir Yağsa’da daha modern öyküler yazıyor, zamane insanının kıvranışlarını konu ediyor. ‘Sakın Oraya Gitme’ adlı öykü kitabında Yekta Kopan, hayatın içine daha çok giriyor, insanın duygu durumunu yalın bir biçimde dile getiriyor.”