Ayasofya açıldı şimdi ne olacak?

Ayasofya’nın yeniden cami statüsü kazanması ve büyük bir devlet töreniyle “ilk cuma”nın kılınması elbette toplumun çoğunluğunu memnun eden bir hadise.

1930’lı yılların iç ve dış siyasi konjonktürü çerçevesinde müzeye çevrilmiş olan bu mabedin o gün bugündür milliyetçi ve dindar halk çoğunluğunun zihninde nasıl bir yer tuttuğu, ortak bir sembol olarak hangi hissiyatı temsil ettiği malum. Daha önce uzun uzun tartıştık bu hususu. (Bkz. https://www. karar.com/milletin-ayasofyasi-siyasetin-ayasofyasi-1574501)

Ancak meselenin bir siyaset boyutunun da olduğu malum. Sağ partilerin seçmen tabanını oluşturan geniş toplum kesimlerinin hissiyatının siyasette bir karşılık bulması gayet doğal.

Bu doğrultuda çabaların ve girişimlerin 1950’lerden bu yana gündemde olduğu biliniyor.

1980’de Demirel’in girişimiyle Ayasofya’da cuma namazı kalınmaya başlandığı, 12 Eylül darbe yönetiminin son verdiği bu uygulamanın Özal’ın Cumhurbaşkanlığı döneminde yeniden başlatıldığı ve 1991’den bu yana bu mabedde ezan okunduğu ve namaz kılındığı unutulmamalı.

“Ayasofya’nın ibadete açılması” konusunda yapılan açıklamalarda Demirel’in, Özal’ın ve bu konuda çaba harcamış diğer siyasetçilerin adlarının hiç anılmaması hoş değil. Siyasette vefa olmadığını biliyoruz ama hiç değilse geçmişe karşı “vefalı görünmek” bir şey eksiltmez kimseden.

***

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın en azından geçen yıla kadar “Ayasofya’nın açılması” konusuna mesafeli durduğu, bu doğrultudaki taleplere sert karşılık verdiği biliniyor. Hatta, “Bu işin siyasi boyu var. Yan tarafta Sultanahmet’i doldurmayacaksın, Ayasofya’yı dolduralım diyeceksin. Bu oyunlara gelmeyelim. Bunların hepsi tezgâh” şeklindeki sözleri bugünkü tartışmalar sırasında muhalefet tarafından da sıkça gündeme getirildi, çelişki ve tutarsızlık eleştirisi yapıldı. Ancak, ne olursa olsun, Ayasofya hamlesi Erdoğan’ın -bilhassa son beş altı yıldır sürdürdüğü- siyasi çizgisine uyan bir girişim, üzerine yakışan bir elbise. Dolayısıyla “dün öyle dedin, bugün böyle yaptın” eleştirilerinin etkili olması zor.

AK Partinin tabanındaki yaklaşım ise dün söylenen sözün de bugün yapılanın da doğru olduğu, çünkü her ikisinin de haklı ve mücbir sebeplerinin bulunduğu şeklinde. Erdoğan’ın bir yıl önce söylediklerini bugün söyleyenlere yöneltilen -ve en hafifi “batı hayranı” olan- suçlamalar ve hakaretler de bu yaklaşımın sonucu.

Aslına bakarsanız, Erdoğan’ın Ayasofya konusunda bir yıl önce söylediklerini bugün söyleyen de pek olmadı. Daha doğrusu, “Ayasofya’nın açılması” konusunda muhalefetin hiçbir itirazı olmadı. Bilakis TBMM’de İYİ Parti’nin önergesini AK Parti ve MHP reddetti. “Danıştay karar vermeli” diyerek... CHP başından beri, “elinizde yetki var, konuşmayın, yapın. Bizim itirazımız olmaz” diyordu.

***

Bu tavır iktidarı biraz zor duruma düşürdü. İktidar sözcülerinin yine de “Muhalefetin tüm engelleme çabalarına rağmen Ayasofya…” diye konuşmaları etkili olamadı. Dünyadan da anlamlı bir tepki gelmeyince Yunanistan’daki birkaç kilisenin açıklamaları Türkiye’deki gazete ve TV’lerde bunlara yer verildiği oranda bir konsolidasyon üretemedi.

Muhalefet iktidarı Ayasofya konusunu “seçim yatırımı”na dönüştürmekle suçluyor ama bir kere “Zincirler kırılsın, Ayasofya açılsın” hissiyatının siyasi bir karşılık bulma oranı yaş ortalaması düştükçe azalıyor. İkincisi, muhalefetin konuya olumlu yaklaşımı ve dünyadaki umursamazlık Ayasofya’nın durumu hakkında “kavga ve mücadele” görüntüsünün oluşmasına izin vermediğinden, bu girişimin taban konsolidasyonu sağlaması söz konusu değil.

Üçüncüsü, girişimin zamanlaması toplumdaki taleplerin ideolojik/sembolik zeminde değil, başta ekonomi ve dış politika olmak üzere “iyi yönetim” beklentisi zemininde yoğunlaştığı bir döneme rastlaması da siyasi etkisini hafifletecek bir faktör.

Binaenaleyh, iktidarın Ayasofya kartıyla seçim kazanabileceğine dair ümitler -veya kaygılar- karşılıksız görünüyor. Hiç unutmamak lazım ki Demokrat Parti’nin ezanı aslına döndürmesinin bile böylesi bir etkisi olmamıştı.

Ayasofya açıldı, konu artık bitti. Şimdi tekrar bu ülkenin her zamanki gündem maddelerine bakmak zorunda siyaset.

YORUMLAR (102)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
102 Yorum
  • Ali Hoca / 26.07.2020 13:20

    Oy hesabıyla böyle işler yapilmaz canim.Butun ümmetin isteği olduğu için, yıllardır süren bir yanlışı düzeltmek gerektiği için,yani hak hak sahiplerine teslim edilmesi gerektiği için ancak yapılır.Yazinizda oy hesaplarindan bahsediyorsunuz.Muhalefet partiler de böyle hesap içinde oldukları için, yıllardır nal topluyorlar.Onlar hernekadar millete aptal,cahil gözüyle baksalar da, onların samimiyetsiz hareketlerini cok iyi görüyor ve ona gore sandikta oyunu kullanıyor.Secim arifesinde camilerde boy gostermeler, bayanlara kara carsaf giydirip rozet takmalar , daha neler neler.

    Yanıtla (0) (0)
  • Demir pusat / 26.07.2020 07:28

    Ali erbaşın konuşmasından müminler asla rahatsız olmaz!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 26.07.2020 03:27

    Muhalefetin bir gözü kördür, sadece eksikliği görür onca iyiliğe kördür. Ayasofya bir mescid, bir medeniyet, hakimiyet, özgürlük ve fetih sembolü, bir mescidin esaretten kurtularak açılmasına sevinmeyen, bunu sırf muhalif olduğu iktidar yaptı diye aşağılayanların imanından şüphe ederim. Esaret zincirlerini kırmadan uzaya falan gidemezsiniz. Avrupadan korkan, şimdi bize ne olacak diye titreyen korkak zavallılara Allah basiret, cesaret, bilgi ve dirayet versin. Kendimizi hiç olmadığımız kadar özgür hissediyoruz, iktidarın bu hizmeti 86 yıllık bir esaretin sonlanmasıdır. Buna can verilir.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 26.07.2020 00:23

    Okçular var,kılıç tutan eller var,paralı askerler de hazır.Haydi yürüyün Tuna kıyılarına.Orhan abiyide kafileye alın,size batsın bu dünyayı söyletsin.İnşallah ve maşallah.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 26.07.2020 00:07

    Ayasofya açıldı, vatana millete, İslam alemine ve tüm insanlığa, hayırlara vesile olmasını diliyorum. Evet şimdi sırada ne var? Sayın Dilipak "halifeliğe" sıra geldiğini söylüyor. Bence hiç masuru yok, bir kararnameye bakar. Ondan sonra ne olacak? Halife İslam aleminin birliğini temsil eder diye biliyorum. Dünyada kaç İslam devletleri biat edecek? Onların yapıları bizden farklı olsa gerek. Sonra bunun, ekonomiye, eğitime, sağlığa, adalete, vs ne gibi faydası olacak? Hocam bu hususta bizleri aydınlatırsanız bahtiyar olurum.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 23:58

    Bu davetiyeli namaz hoş durmadı. İslamda Allah önünde bütün kullar eşittir ve önce gelen ön safta namazını kılar. Ortaçağ katolik kilisesinde en çok para vereni en ön sandalyeye oturturlarmış onun gibi oldu bu namaz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Muhtefi. / 25.07.2020 23:51

    21:53.Gayrimuslum mahsustanmi yapıyorsun, yoksa şakamısin..:)))...Kalem ve Kılıç ayrilmaz ikilidir..!..Bak bizim Köyde Gayrimuslim denince Sapkadan Tavşan çıkarir sanıyorlar..Imajini beş paralık etme..!..:))..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 23:38

    ne mi olacak? Ahmet Davutoğlu bugün batmanda konuştu, peki ne dedi? Camide bile ayrımcılık yaptılar, yolsuzlukları ifşa edeceğiz. a. Davutoğlu

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 23:12

    Hep bana, hep bana. Daha da üzücü olanı nedir biliyor musunuz? Ülkemizi şimdiki ırak olmakdan kurtaran bir komutanimiza küfür ediliyor, ordumuzdan çıt yok. Demek ki o zamanın ruhu olmuş. Bu ne demek biliyor musunuz? Ortadoğu'da kurt devletine bir engel kalmamis malesef. Kandirildik gene.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 23:08

    Geçmişte nüanslarla uğraşırken iki sayıyı toplamayı beceremeyenler millete tavuk mısır örneği veriyor şimdi. Kanat mı sormuştunuz? Geçmiş olsun penguenler.

    Yanıtla (0) (0)
  • 10.57 / 25.07.2020 22:19

    Caminin açılışından midesi bulanan da kendisine dindar diyor... Dilin kemiği yok. Yalanın bini bi para...

    Yanıtla (0) (0)
  • 21.01 / 25.07.2020 22:14

    Bu Türkiye'nin gerçeği değil, sadece senin temennin.

    Yanıtla (0) (0)
  • 21.53 / 25.07.2020 22:12

    Barış isteyenin kılıcı olmazsa, zalimin kılcı zulum estirir. Lay loy lom humanistlikle dünya yönetilmez. Sadece zalime meze olunur...

    Yanıtla (0) (0)
  • Gayrimuslum Vatandas / 25.07.2020 21:53

    Islam baris diniymis :))))) baris dininin ibadethanesinde kilicin ne isi var?

    Yanıtla (0) (0)
  • Bilecikli / 25.07.2020 21:14

    Ayasofyanın açılmasını seçimlerle irtibatlandırmak mantıklı değil. Zira ufukta seçim yok.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 21:09

    Ortodoks Putin’e “dostum” denilen bir ülkede bir dönem geliyor, milliyetçilik ayaklar altına alınıyor, başka bir dönem geliyor Habur’dan gelenler davulla zurnayla karşılanıyor ayaklarına hakim gönderiliyor geçici mahkeme kuruluyor, Ayasofya camiye çevriliyor ve geçmişe lanet okunuyor. Cumhuriyet’in kurucularının Putin kadar hatırı yok mu? Vatandaşın nevri döndü. Bunun bir normali yok mu?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 21:01

    Ayasofya'nin açılmasını isteyen dindar ve milliyetçi kesim %10'u geçmez.

    Yanıtla (0) (0)
  • Efedamat / 25.07.2020 20:33

    Sanki mescidi aksa israil esaretinden kurtarılmış havası oluştu. Minarelerinden yıllardır ezan okunan içinde namaz bir mekandı. Fatihin vakfiyesi imiş. Peki ormanlarımdan bir ağaç kesenin kafasını keserim diyen fatihin vakfiyesi kuzey ormanları için hassasiyet nerede kaldı. Her şey oy oy oy ve iktidarın devamı için.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ya aklım olmasaydı, ya bu dünyaya gelmeseydim / 25.07.2020 20:07

    Bilim ve sanat bir kuşun iki kanadı gibidir. Bu iki kanadı kullanabilen toplumlar uçar ve özgür olurlar. Uçamayanlar ise tavuk olurlar. Tavuk toplum, önüne atılan bir avuç yemi gagalarken, arkadan yumurtalarının alındığının farkında bile olmaz...

    Yanıtla (0) (0)
  • osman ceylan / 25.07.2020 19:10

    ıcındekını acık soyleyınde bılelım ona gore yazalım ıdareı maslahat yapma acık gelın ama lı fakatlı yazmayın ........................

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 16:25

    Zaten orası 550 yıldır bizimdir..Üstelik minarelerinde yillardır çan değil Ezan okunuyordu...isteyen istedigi zaman gidip bir bölümünde namaz da kılabiliyordu..yeni fethetmiş gibi Tekrar paket yapıp millete satmaya çalışmak " pazarlama ve satış yönetim teknikleri konusudur..bunu dini mabedler üzerinden yapmaya çalışmak büyük günahtır..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 16:16

    Seküler kesimde bir kısım din ve vicdan özgürlüğü konusunda samimi. Sıkıntısı dinin siyasete ve ticarete alet edilmesi.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 25.07.2020 16:06

    Önce bir müslüman olarak hayırlı deseydiniz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Asabi Muhalif / 25.07.2020 15:08

    Ayasofya'nin camiye cevrilmesi sadece dar anlamda ele alinamaz. Bu kararla Erdogan ve ekibi Kemalist Turkiye'nin tabutuna bir civi daha cakmis oldu, mevcut kamplasmayi daha da keskinlestirdi. Ikinci olarak, Bati ile iliskileri koparmis oldu. Bunun hem yurt icinde, hem de disinda agir bir bedeli olacak. Bu adimi sonuclarini iyice dusunerek attigimizi sanmiyorum cunku Turkiye sosyal, ekonomik, siyasi, askeri ve diplomatik acidan hala Bati sisteminin icinde.Hem icinde olup hem bu karsit adimi atmanin agir bir bedeli olacak. Bu bedeli odemeye hazir miyiz?

    Yanıtla (0) (0)
  • Mürsel / 25.07.2020 15:00

    Ayasofya açıldı sevindik dua ediyoruz hayırlı işlerinde başarı ver şerlerinde başarısızlık. Manevi bir ferahlık ve açılım vereceğine millet inanıyor.Mümin ruhlar dünyayla alakalıysa elbet bir tıkanma giderildi. Şimdi nerde kalmıştık deyip devam etme zamanı.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 14:24

    Siyasal İslam kayırmalarını haksızlık ve ahlaksızlık faturalarını bağzı cemaatlere tarikatlere keselim çabası içinde yazar. Kusura bakmayın ama bazı siyasal İslamcıların ahlakını zemzem suyuyla yıkasanız temizleyemezsiniz, bizim için bitmiştir sizi bilemeyiz, abartı olmasın bazı ahlaksızlıkları Kevser suyu bile temizlemez. Bir feto gitti bin feto geldi, yalan mı? Ama hıncınızı cemaat tarikatlerden değil, bugün fetonun yerini alanlar kimse onlardan çıkarın, c-t sloganı tamamen algı çarpıtmasından milletin aklıyla dalga geçmekten ibaret, hırsızlık yapanların olay mahalline sahte kimlik bırakması

    Yanıtla (0) (0)
  • karar okuru / 25.07.2020 13:54

    Kuantum fizigini,uzay madenciligini,insansız üretimi hiç merak etmeyen yurdum insani kendi eli ile yaptıgı bir binaya kutsallık payesi verme peşinde. neden - sonuç odaklı sistematik düşünceyi beceremeyen toplumlar ister istemez kalp odaklı duygusal tepkiler vermek zorunda. iklim böyledir, farklı şey beklemek boşunadır.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar Okuru / 25.07.2020 13:52

    Pes dogrusu ve yettin gari.Ya arkadas cami olarak acildi ve bundan sonrada insanlar gidip ibadetlerini yapacaklar.Ziyaret edecek gayeimuslumler ziyaretlerini yapacaklar ve belki iclerinden bir iki dua edip gizlice istavroz yapacaklar.Oldumu arkadasim.Eeee yurtdisindaki provoke edilmis bir kac sapik eylem yapip insanlarda olurse cevabinida sorumlulugunuda acanlar ustlenir olur biter.Olmazsada viyanaya tekrar sefer eylerüz.Bak zavalli adam elinede kilici alip minberede cikmisken neden olmasin.

    Yanıtla (0) (0)
  • Okuyucunuz / 25.07.2020 13:52

    Sayin Kiras, Ayasofya acildi ve cok guzel oldu. Allah bu konuda calisanlardan razi olsun. Ayasofya acildi ve memleketin ve milletin problemleri bitti. Keske 18 yil once bu cami acilsaydi da milletin problemleri 18 yil once cozulmus olacakti.

    Yanıtla (0) (0)
  • savcılar neden işlme yapmıyor? / 25.07.2020 13:34

    Atatürk'e kürsüden lanet okuyan Ali Erbaş'a öfke dinmiyor Diyanet İşleri Başkanı Ali Erbaş'ın , Ayasofya hutbesindeki ifadelerine tepkiler gelmeye devam ediyor. CHP ve İYİ Parti'li siyasetçiler sosyal medya hesaplarından Erbaş'ı sert bir dille eleştirdiler.(Cumhuriyet)

    Yanıtla (0) (0)
  • fetagulli işler / 25.07.2020 13:23

    Turizmde son 20 yılın en kötü geçtiği yıl turizm endeksi 4 ayda 0 yükseldi Son 20 yılda ilk defa zarar açıklayan şirketin değeri %1000 yükseldi Tüm bunlar Fetö bankası müdürünün SPK başkanı yapıldığı yıllarda oldu

    Yanıtla (0) (0)
  • yine kandırıldım / 25.07.2020 13:21

    Ali Erbaş’ın konuşmasının Erdoğan’dan habersiz olduğunu düşünen var mı?

    Yanıtla (0) (0)
  • yavuz / 25.07.2020 13:12

    Gözlerden kaçırılan birçok şey var.Geçenler de bir Abd silah gemisi Yunanistanda ki üslerine sevkiyat yaparken Bizans bayrağı çekmişti sosyal medyada gündeme geldi ama madem bizansı 2 ci defa fethettiniz bu bizans bayrağı şovuna niye gıkınız çıkmadı?Dincilerin gerçek kıblesinin Abd olduğundan olabilir mi acaba?

    Yanıtla (0) (0)
  • İbrahim Ünlü / 25.07.2020 13:11

    Bu milletin asırlık ortak değerlerine siyaset gölgesi altında değerlendirenler bu millete değerleriyle birlikte yabancı olduklarını tescil etmiş olurlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • Misafir okuycu / 25.07.2020 13:04

    SİZLER MERAK ETMEYİN SEÇİM GÜNÜ GELDİGİ ZAMAN BU FERAİ BÜYÜK MİLLET GEREĞİNİ YAPAR BU ÜLKE ÇOK SEÇİM GÖRDÜ ORAYA KİMİN LAYIK OLDUGUNU BİLİR DIŞARDA NEKADAR GÜRÜLTÜ OLURSA OLSUN BU AZİZ MİLLET EN DOGRU KARARI VERECEK HİÇ MERAK VE TELAŞ ETMEYİN

    Yanıtla (0) (0)
  • Halil / 25.07.2020 13:00

    Yazarın gayet oturaklı, güzel üsluplu yazısının ardından bazı laübali,argolu,imlasız yorumlar hiç yakışmıyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Muhtefi. / 25.07.2020 12:55

    Sn.GayriMuslim *Soft power* Tehditi var.:).sadece..!.Ayasofyayi degil tum Sur icindeki Camileri Kilise yap.1.mm degismez Bati dusuncesi.!.Buradakiler bilmez.Batidaki Demokratlik Maymuncugunu .Yunanistanda Musluman KONUŞAMAZ istedigi gibi.!.*Batinin Islam Cografyasina ZERRE ÖĞRETECEK Insani tarafi,ornegi yoktur.*..... .Cami olan Cami oldu.Tum Dunya gelsin Beleşe gezsin.Tek Fark Ayakkabi çıkacak.Hem tum Peygamberlerin Şanı Söylenecek. Buradan bile daha Medeni oldugumuz belli,yeter ki.Yobazliktan çıksın Bati.!. Ayasofyayi ic potikaya bulamayalım.Herkese teşekkür eder,geceriz isimize bakalim.

    Yanıtla (0) (0)
  • ülker pazarlamacısı / 25.07.2020 12:55

    Kılıçdaroğlu: Türkiye Cumhuriyeti tarihinde hiçbir devlet başkanı aldatıldım dememiştir. Ama ilk kez 18 yıllık iktidarında bir kişi herkes tarafından aldatılmıştır

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 25.07.2020 12:30

    Elde malzeme kalmadi ....bundan sonra ne olacak...cahil kitle ....ne ile harekete geçirilecek....sikinti... Buyuk

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 12:26

    Bizde gövde gösterisi ve gösteriş, dışarda sözden aşırı tepkiden çok fiiliyat önemli. Sessiz ve sakin yapacaklarını yaparlar. (Aşırı sağcılar hariç.) İstesek camiye çeviririz ama insanlığın ortak mirası olarak koruyacak, dünya barışına, insanlığın kardeşliğine hizmet edecek şekilde muhafaza edeceğiz denilseydi daha iyi olmaz mıydı? Artık o fırsat kaçtı. Muhafazakar ailelerin gençlerinin çoğu, Suudi Arabistan’da 2 katı maaşla çalışmak yerine yarısına İsviçre’de yaşamayı tercih ediyormuş. Onlar zincirlerini çoktan kırmış. Ayasofya’nın açılmasının ne anlama geldiğinin farkındalar...

    Yanıtla (0) (0)
  • ülker pazarlamacısı / 25.07.2020 12:26

    Diyanet başkanının ayasofyada tuttuğu kılıç hristiyan kılıcıymış...Haçlı Kılıcı tutmuş...

    Yanıtla (0) (0)
  • a.lideri / 25.07.2020 12:13

    Bizden başka ülkesinin kurucusuna lanet okuyan veya okunan lanete sessiz kalan ikinci bir millet daha var mı acaba yeryüzünde?

    Yanıtla (0) (0)
  • yavuz / 25.07.2020 12:01

    Konuyu kısaca özetlemiş Liberty adlı yorumcu.Asıl hedef dış dünya zaten.Dışarıyla inançlar üzerinden ters düşüp içerde ümmet birleştirme operasyonu.Bunun uzantısı sancılı olacak.Avrupa ve diğer batı tüm ilişkilerde bu konuyu bilinçaltıyla bize ödettirecek bekleyin görün.Sancısı başka alanlarda çıkacak.Dinci tayfasının bunları öngörecek ne birikimi nede ufku var .Olan yine suçsuz milletime olacak.

    Yanıtla (0) (0)
  • şehitler tepesi dolacak / 25.07.2020 11:48

    Ne demişti RTE? ne oldu Libya işi?

    Yanıtla (0) (0)
  • Dini Gevelemek / 25.07.2020 11:45

    Allahın Dininden En Yoksun olan, En dinsiz olan, Ağzında en çok Dini geveleyendir.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 11:39

    Yüzkarası bir durum. Dünyaya kılıçla bir haç-hilal savaşı başlattıkları mesajı veriyorlar. Neyi zorluyorlar ve neden ülkemizi daha da zora sokmaya çalışıyorlar? Ve millet neden buna dur demiyor. Artık milletin yakasından düşmeleri zamanı geldi ve geçti çoktan.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 11:36

    İslam barış dini ise kılıçla ne mesajı vermeye çalışıyorlar? Gerçekten siz yeryüzünde bozgunculuk yapmak için mi geldiniz? Düşün milletin yakasından bir an önce. Gidin ininize girin ve kaybolun gözümüzden.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 11:33

    Kılıçla hutbe. Kafayı yemiş bunlar. Dünyaya kılıçla kafamı tutuyorlar? Ne içiyorlar bilmiyorum ama akıllarından zorları olduğu gayet açık.

    Yanıtla (0) (0)
  • samilhas / 25.07.2020 11:24

    Ayasofya her sağ görüşlü Türk insanının en büyük üç rüyasndan biriydi 2. rüyası halifelik makamının yeniden ihdası 3. rüya Mescid-iAksanın islam toprağı olması katolik ortadoks protestan mezhepliderleri yahudiliğin metropolitanlığı ahli bettin mezhep lideri varken ehli sünney boynu büküktür halifesi olmayan bir ehli sünnet peygamber şefaatından yoksundur seni kullarına şefaat et diye gönderdik kuran emrinden mahrumdur ehli sünnet bununda gerçekleşmesi şimdiki arapistan kralı olacak hödüğe bağlı oda 500 milyon dolar verip resim alıyor Mescidi Aksa kan ağlıyor ünümüzdeki 2 yüzyılda da olmaz

    Yanıtla (0) (0)
  • abdestinden emin / 25.07.2020 11:15

    Cumhuriyet kurucusu insna lanet okuyana savcılar neden soruşturma açmıyor? CHP ve başı ne iş yapıyor?

    Yanıtla (0) (0)
  • Muhtefi. / 25.07.2020 11:11

    Bundan sonra hiç-bir şey olmayacak.Abartmaya da gerek yok.isteyen herkes ziyaret edebilecek..hemde BELEŞE..hepsi bu..sadece Ayakkabılarını cikaracak ziyaret etmek.isteyenler..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 11:08

    Ayasofya, 60’lı 70’li yıllarda muhafazakar ve islamcılar için önemliydi. Hep taze tutulurdu bu mesele o yıllarda. 80 darbesinden sonra Ayasofya muhafazakar ve islamcı kesimin gündeminden düştü bundan dolayı yeni nesilin Ayasofya’dan haberi bile yok.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 11:03

    Kılıçla oraya çıkmasının tek anlamı var günü geldiğinde işid gibi hepinizin kafasını keseceğiz. Tam bir vahhabi zihniyet soruncada ehlisünnetiz diyolar.

    Yanıtla (0) (0)
  • yahudileşmiş müslümanlar / 25.07.2020 11:00

    Yıl 1995 İstanbul büyük şehir İSTANBUL RİSALELERİ adında bir kitap bastırıyor. Bel.başkanı:Recep tayyip erdoğan... Kitabın 158.sayfasında ... Fatih Keşiş'e benim içinde bak" İstanbul'u benden sonra kim alacak"dedi KEŞİŞ FAL baktı ve "Hünkarım İstanbul bundan sonra HARP-SAVAŞ ile alınmayacak İstanbulun kaybedilişi toprakları parça-parça Ecnebilere satılarak olacak" FATİH o an ellerini yukarı kaldırarak o muhteşem sözü söyledi -Benden sonra kim İSTANBUL'un bir parçasını ECNEBİLERE satarsa ALLAHIN tüm GAZABI Üstlerine olsun"diyor.. Diyanet başkanı neden bu bu sözü HUTBEDE Söylemiyor?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 10:57

    Dindar biri olarak dünki açılış midemi bulandırdı. Heryerlerinden şov her yerlerinden riya akıyo. Ameller niyetlere göredir.

    Yanıtla (0) (0)
  • fetagulli işler / 25.07.2020 10:52

    Yeniçağ yazarı twitterde yazmış: Yavuz Selim Demirağ @yavuzsdemirag · 10h Ali Erbaş eğer istifa etmezse onun FETÖ nün imamı Adil Öksüz olmak üzere işbirlikçiliklerini ifşa edeceğim..Ta bi işgal ettiği makam adına harcadıklarını da...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 10:40

    Kılıç ne lan? Din insanı minbere kılıçla mı çıkar? Yuh artık! İslamcılar level atladı, kafa çok karışık.

    Yanıtla (0) (0)
  • dindar kindar / 25.07.2020 10:38

    Gazteci mustafa hoş twitterde yazmış: ayasofya ‘nın bir kısmı 1991 yılından itibaren açık...ali erbaş’ı hiç orada ibadet yaparken gören oldu mu? ayasofya’nın muhteşem mimarisi için bir saygı göstermesi oldu mu? ama dün kılıç kuşanıp zehir kustu..siyasal islam tam da budur. din bezirganlığı budur..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 10:11

    Müslümanlar keşke sadece ve sadece "ADİL" olsalar bütün toplumun teveccühünü kazanırlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 10:10

    "iktidarın Ayasofya kartıyla seçim kazanabileceğine dair ümitler -veya kaygılar- karşılıksız görünüyor." Doğu toplumlarında krallar büyük mabet yapmakla topluma mesaj vermeye çalışır. Kral faysal ve Kral hasan camileri.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 09:54

    Aman sessiz söyle. Batı duyarsa bizi keser ha. Bazıları korkudan kafalarını bile kuma gömdüler. Bedel ödemek o kadar zor ki! O tatlı hayattan ve konfordan verilecek ufak bir tavizin düşüncesi bile uykularını kaçırmaya yetiyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 09:36

    Ayasofya bir turnusol kağıdı. Herkesin safı ortaya çıktı. Sorun yok , görmüş olduk.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ayasofya'yı kapattık da ne oldu? / 25.07.2020 09:19

    86 Yıldır başımız göğe mi erdi?

    Yanıtla (0) (0)
  • ÖTÜKENLİKURT / 25.07.2020 08:42

    İLLİZYONA KAPILDIK, VARDIK AÇLIK HAZZINA !? BEL BAĞLADIK İMAMIN DUA VE NİYAZINA, AYASOFYA AÇILDI, FAKAT ÜLKE BATAKTA, HAYDİ BUYURUN DOSTLAR, CENAZE NAMAZINA... Büyü bitti... Şov gerçekleşti. Sıra geldi işsizlikle, açlıkla, Suriye ile Libya ile yani ülke meseleleriyle yüzleşmeye! Çok sıkı namaz kılmak ülke sorunlarını çözmeye yetseydi, Afrika ülkeleri dünyanın süper gücü olurdu! Yarın koyunlar bile açlığı gösterinin gidermediğini anlayacaklar...

    Yanıtla (0) (0)
  • Erkan Doğan / 25.07.2020 08:40

    Ne mi olacak.Hiç bir şey.Türkiye bir İslamcı zorlamadan kurtuldu.Cami kapatınca bağımsızlığın kaybedildiği,cami açınca bağımsızlığın kazanıldığı zırva fikri çöktü.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 06:27

    Aristodan biraz Eflatuna gel be kardeşim.

    Yanıtla (0) (0)
  • İbrahim DİRİ / 25.07.2020 05:19

    "Toplumun çoğunluğunu mennun eden hadise" kısmına katılmıyorum,toplumun çoğunluğu olsada olur,olmasada pozisyonunda.Ayasofya bir eşikti ve islamcılar fatihin vasiyetini okuyarak bu eşiği geçtiler,şu an görünmüyor ama bu seküler kesimde bir kırılmaya neden oldu,uzun vadede bu kesimin camiyle,daha uzun süredede islamla bağı kopacak.

    Yanıtla (0) (0)
  • Saltuk Buğra / 25.07.2020 04:23

    Bence yanılıyorsunuz.Köşe komşunuz Sayın Taşgetiren'in yazılarından da başka başka beklentilerin millet arasinda tevatüren yayılacağını ve çıtanın yüksek tutularak zamanında ya da erken yapılacak seçime kadar canlı tutulacağını anlarsınız.Halk arasında zayıflamış olan Osmanlıyı yeniden inşa beklentisine canlılık kazandırılmış ve el güçlenmiştir.

    Yanıtla (0) (0)
  • Liberty / 25.07.2020 04:00

    Sizin yazınızdan dünyadan bihaber olduğunuzu anlıyorum. Aklınız fikriniz memleket içindeki siyasi oyunlarda. Başka bir şey görmüyorsunuz. Ayasofya'nin camiye çevrilmesi Batı dünyasında şok etkisi yarattı. Bu kararla Türkiye Batı dünyasına sırtını dönmüş oldu. Elbette bunun bir bedeli olacak. Ne mi olacak? Onu hep birlikte göreceğiz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Gayrimuslum Vatandas / 25.07.2020 03:41

    Simdi ne mi olacak? Yunanistan'da 150 bin Turk var. Burda 1500 Rum kalmis cunku devletimiz onlara travmatik olaylar yasatarak, pogrom yaparak, mallarini mulklerini gasp ederek goce zorladi. Yetmedi Ayasofyayi tekrar fethetti. Sizce Yunanistan'in yapabilecegi bir sey yok mu bu durumda? Kapatiyorum camilerinizi, gasp ediyorum evlerinizi, mallarinizi artik bu ulkede size yer yok demeye hakki var mi yok mu? Ya AB ulkelerineki milyonlarca Turk, binlerce cami? Onlar hukuk devleti deyip guvenmeyin, sabrin da sonu var.

    Yanıtla (0) (0)
  • Demir pusat / 25.07.2020 03:29

    Kaçırdığınız nokta Atatürkün kararnamesinin iptal olabilmesi.Anlamı ve umudu büyük

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 01:40

    1991'den beri bu mabedde ibadet yapılıyorsa Erdoğan neyi açtı? Sayın yazar, saf mısın, saf numarası mı yapıyorsun,?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 01:33

    Sayın yazar,Ayasofya açıldı konu bitti yorumunuza okur ve vatandaş olarak katılmam mümkün değil.Nedenini gayet açık yazıyorum.Dünyanın hiçbir kilisesinde,havrasında ve camisinde bir papazın,bir Haham’ın yada imamın belinde kılıç müminlerin karşısına çıkmaları mümkün değil.İbadet yapılan bir yere silahla girmek yasak.Türkiyede bu gerçekleşti.Toplumun bir kesimine olduğu gibi dünyaya bir gözdağı verildiği kesin.2020 yılında gerekirse biz kafa bile keseriz mesajı verilmiştir.Vatandaşlarımızı korkutmaları mümkün,dünyayı değil.Akp gerçek yüzünü şimdi kılıç ile gösteriyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 25.07.2020 01:33

    Boyle basa, boyle takke

    Yanıtla (0) (0)
  • Orhun / 25.07.2020 01:27

    Şimdide libyayı suriyeyi fetettik derler koyun sürüsü inanır alkışlar,yalanmı yok:)))

    Yanıtla (0) (0)
  • Dündar / 25.07.2020 01:05

    Harika özetlemişsiniz konuyu sayın yazar. Teşekkür ve tebrik ederim

    Yanıtla (0) (0)