Yurt içinden ve dışından 50’den fazla sanatçıyı ağırlayan İstanbul Dijital Sanat Festivali’nin (IDAF) dördüncü edisyonu Atatürk Kültür Merkezi’nde başladı. ‘Gerçekliği Ara’ teması ile gerçekleşen festival dijital sanata ilgi duyanların yanı sıra oyun dünyası tutkunlarına da farklı deneyimler sunuyor. Müzikten sinemaya, oyundan modaya birçok alanda işitsel ve görsel performansların yer aldığı festival 5 Mayıs akşamına kadar ücretsiz gezilebilir.
SALİHA SULTAN
Yurt içinden ve dışından 55 sanatçıyı ağırlayan İstanbul Dijital Sanat Festivali’nin (IDAF) dördüncü edisyonu Atatürk Kültür Merkezi’nde başladı. 5 Mayıs Pazar günü sona erecek olan, ‘Gerçekliği Ara’ teması ile gerçekleşen festival dijital sanata ilgi duyanların yanı sıra oyun dünyası tutkunlarına da farklı deneyimler sunuyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteğiyle PASHA Bank ana sponsorluğunda, Mezo Dijital tarafından düzenlenen festivalin küratörlüğünü Rahim Ünlü, Julie Walsh, Samed Karagöz, Niyazi Erdoğan ve Yapay Zeka Avind üstleniyor.
Festivalin 2 Mayıs’ta gerçekleşen açılışına Festival Direktörü Dr. Nabat Garakhanova ev sahipliği yaptı. Konuşmasında Bakanlığın 2018’den beri festivale destek verdiğini belirten Garakhanova festivalin bütün destekçilerine teşekkür etti. Garakhanova, enerji tüketimine karşı festivalde her yıl hem sanatçılar hem de sponsorlar adına fidan diktiklerine dikkati çekerek, Bakan Yardımcısı Mumcu’ya da fidan dikimini temsil eden bir plaket takdim etti. Mumcu ise konuşmasında her geçen gün büyüyen ve güçlenen festivale destek vermekten, kıymetli sanatçılara ev sahipliği yapmaktan dolayı mutluluk duyduklarını dile getirdi.
Türkiye’nin uluslararası ilk ve tek dijital sanat festivali olan İDAF’ta, 5 Mayıs’a kadar müzik, oyun, sinema ve moda bölümlerinde yer alan işitsel ve görsel performansların yanı sıra teknolojik harmoni çalışması, dijital dönüşüm atölyesi, makine estetiği atölyesi, ‘Geçmişten Günümüze İTÜ’ sergisi, yaratıcı kodlama, çizgi anime, FCR deneyim, lego, ileri dönüşüm sanat atölyesi gibi pek çok konuda panel ve atölyeler gerçekleşecek. Festival bu yıl ayrıca ilk kez modaya da alan açıyor, moda alınının küratörlüğünü ise Niyazi Erdoğan yürütüyor. AKM’nin katlarına yayılan festivalin bütün etkinliklerine dileyen herkes ücretsiz katılabilir.
100 YILIN SİNEMASI DA YAPAY ZEKA İLE BULUŞTU
Festivalin sinema bölümünde ise Samed Karagöz’ün Anadolu Ajansı Yayınlarının okurla buluşturduğu kitabından yola çıkarak hazırladığı ‘100 Yılın 100 Sinema Eseri’ sergisi yer alıyor. Karagöz sergisinde kitapta yer verdiği filmlerden yapay zeka ile ürettiği görsel eserleri izleyiciyle buluşturuyor.
FANTASTİK BİR ATMOSFERDE GERÇEKÜSTÜ BİR YOLCULUK
2023 VR Sanat Ödülü sahibi Mohsen Hazrati festivalde ‘QQQ’ çalışmasıyla yer alıyor. Sanatçının, masalsı bir manzara ve ışık tünelleri arasında dijital yaratımın olanaklarını keşfettiği bu rüya gibi yolculuğu genel olarak İran edebiyatı ve şiiriyle ilgili devam eden araştırmalarına ve mesleğine dayanıyor. Eseri ziyaret eden izleyici ön bölümde yer alan ses düzeneğine istediği İngilizce kelimeleri söyleyerek, çalışmaya dahil oluyor. Eserde fantastik bir manzadada farklı duyularla süslenen, saf yakıtla beslenen bir aracı deneyimleyen izleyici kendini, yeryüzündeki ölümlü yolculuğuna nasıl başlayacağına dair gerçeküstü bir hikayenin içinde buluyor.
VR TUTKUNLARI İÇİN SANATSAL DENEYİMLER
Festivalin özellikle oyun dünyas, meraklılarından büyük ilgi gören VR işlerin yer aldığı çok amaçlı salonunu küratör Rahim Ünlü ile birlikte gezdim. Ünlü, ‘Mümkün Olanın İmkansızlığı ve Bir Paradoksun Nacizane Hakikati Hakkında’ adıyla ziyaretçiyle buluşan bu bölümdeki işler hakkında şunları söylüyor: “Festivalin çok amaçlı salonunda insanlar ziyaretçi olarak gelip, deneyimleyen olarak ayrılacaklar çünkü bütün işler interaktif. Hepsi farklı bir avatarla sizi içine alan deneyimler yaşayacaklar. Birçok deneyimin altında kavramsal bir çerçeve var, bu yüzden oyun kategorisinden çıkıp sanatın alanına giriyor. Kısaca buradaki işler oyun motorlarını ve mekaniklerini medyum olarak kullanan sanat eserleri. Hepsi insanları başka dünyalara alıyor. Kimisi oyunlarda göremediğimiz biçimde oyun mekaniklerini kullanıyor, kimisi sesle, kimisi ellerle komuta edebileceğiniz yöntemlerle insanları bir hikayenin içine alıyorlar ve parçası haline getiriyorlar. Yani beş dakikada gezilecek çalışmalar değil, kimi beş dakika, kimi yarım saat sürüyor.”