Yunus’un, Hacı Bayram’ın, Pir Sultan’ın, Aziz Mahmud Hüdayi’nin, Eşrefoğlu’nun ve daha nice büyük şairimizin şiirleri müziğe aktarılarak halkın diline, zihnine, kalbine daha da kuvvetli bir şekilde yerleşmiş...
Günümüzde Türk Müziğindeki durgunluğu ve son yüzyılda yaşadığı gerilemeyi Türk şiirinin güçlü şiirlerinin bestelenmesi ile aşabileceğimizi savunuyorum.
Ses ve anlam felsefesi üzerine özgün çalışmaları olan değerli düşünürümüz Hüseyin Rahmi Göktaş, Türkçenin sesindeki ve müziğindeki tıkanmayı ancak gerçek şiirle irtibatın açabileceğini söyler.
1940’larda Necip Fazıl’la başlayıp 1960 sonrası daha da güçlenen yerli edebiyatın şiirlerinin müzik adamları tarafından fark edilmesi, bestelenmesi hayli sonra olmuştur. Popüler kültür bu açılan yolun fark edilmemesi için elinden geleni yapmıştır.
Hangi şairlerden beste yapıldı?!
80’li yılları beklemek gerekmiştir neredeyse. 1987’de yapılan Ömer Karaoğlu ve Barbaros Ceylan’ın emekleri olan “Gün Batı’dan Doğmadan” albümünde; Mehmed Akif Ersoy, Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç, Erdem Bayazıt ve Ahmet Mercan’ın şiirlerinin bestelendiğini görüyoruz. Sonrasında “Es Rahmet Rüzgârı”nda; Arif Nihat Asya, Sezai Karakoç, Edip Gönenç, Necati Aykan şiirlerinin bestelendiğini görürüz. Bu eserlerle şiir, Türk müziğindeki o güçlü yerini tekrar almış ve Türk şiiri müziğin yolunu yine açmıştır.
Sonraki yıllarda Osman Sarı, Süleyman Arif Emre, Mürsel Sönmez, Müştehir Karakaya, Alaeddin Soykan, Yusuf Özkan Özburun, Mustafa Özçelik, Cumali Ünaldı Hasannebioğlu, Arif Ay, Mehmet Efe, Nurullah Genç, Mevlana İdris’in şiirleri de bestelenmiştir.
Akif İnan, Ahmet Mercan’dan sonra şiirleri en çok bestelenmiş şairimizdir. Ömer Karaoğlu, Taner Yüncüoğlu, Ömer Tolgay, Akif İnan’dan şu besteleri yapmışlardır: Şafak, Yiğitler, Ey Beyaz Ela, Umut Gazeli, Yürek Gazeli, Şehir Gazeli ve Mescidi Aksa şiirleri… Akif İnan’ın bestelenmiş şiirleri arasında belki de en meşhuru Ömer Karaoğlu’nun bestelediği Şehir Gazeli’dir. Bu beste Ömer Karaoğlu’nun albümüne de adım verir: Doğ Ey Güneş. Karaoğlu sonradan bu besteyi İzler isimli seçme bestelerinin bulunduğu albüme de alır. Osman Eriş, Abdurrahim Karakoç’tan; Uğur Işılak, Necip Fazıl’dan besteler yapmıştır.
Ömer Karaoğlu Erdem Beyazıt’tan Sürüp Gelen Çağlardan isimli şiirini, Ahmet Mercan’dan Karayel, Gökyüzü Depremleri şiirlerini, Abdurrahim Karakoç’tan Sultanım şiirini, Cumali Ünaldı Hasannebioğlu’nun “Sevincin” şiirini besteledi.
Kendisi hem şair hem müzisyen olan Selçuk Küpçük, Müştehir Karakaya’nın Gelemem Ay Karanlık şiirini, Alaeddin Özdenören’in Cebimde Ölümüm şiirini ve Cahit Zarifoğlu’ndan Anılar Defterinde Gül Yaprağı şiirini bestelemiştir.
Aykut Kuşkaya Necip Fazıl Kısakürek’ten Kafesli Evler ve Kaldırımlar şiirlerini, Yalçın Gül, Hakan Albayrak’tan bir şiiri bestelemişti. MFÖ İsmet Özel’den Mazot ve Tahrik şiirlerinden hareketle iki eseri, Şafak Tavkul Asaf Halet’ten “İbrahim”i bestelemiştir. Asaf Ekin, sadece Cahit Zarifoğlu şiirlerinden yaptığı besteleriyle bir albüm çıkartan ilk sanatçımız. Asaf Ekin’in Cahit Koytak’tan, Suavi Kemal Yazgıç’tan, Sezai Karakoç’tan da besteleri bulunuyor. Mürsel Işık, Hüsrev Hatemi şiirlerini besteledi.
Şiirleri bestelenebilecek birçok şairimiz var: Osman Konuk, İbrahim Tenekeci, Hüseyin Atlansoy, Murat Güzel, Osman Özbahçe, Metin Önal Mengüşoğlu, Süleyman Çelik, Kemal Sayar, Hüseyin Kaya, Ali Tavşancıoğlu, Mustafa Akar, Zafer Acar, Celal Fedai, Fatma Şengil Süzer, Said Yavuz, Ahmet Edip Başaran, Ömer Erdem, Hasan Akay, Cafer Turaç, Turan Koç, Ebubekir Eroğlu, Hicabi Kırlangıç, Ali Emre, Ahmet Murat, Erdal Çakır, Kamil Eşfak Berki gibi şairlerden ve daha yüzlerce iyi şairden beste yapmak mümkün…
Şarkı sözlerini kendisi yazmakla yetinmeyip şiire başvuran bugün çokça müzisyen vardır. Dileğimiz şudur ki; müziğimiz, yakın bir gelecekte Büyük Doğu’nun açtığı çığırdan gelen şiirlerle daha da güçlenecek, gelenekle sağlıklı bir şekilde barışacak, halk şiirinden de, tasavvuf şiirinden de, divan şiirinden de istifade etmesini bilecektir. Bu güçlü yaklaşmakta olan müziğin önüne geçmek inşallah pek mümkün olmayacak.