Her yıl ‘Şiir öldü, ölüyor’ tartışmaları edebiyat sohbetlerini süsleyedursun, Türk şiiri, külliyatına eklenen birçok şiir kitabıyla birlikte sakin bir nehir gibi kendi yatağında akmaya devam ediyor. Aşıklar, mutlular, mutsuzlar, yalnızlar, umutsuzlar... Hatta siyasetçiler.
Cevdet Karal - Sevgililer ve Bir Daha Sevmeyecekler İçin Küçük Şiirler ve Diğerleri
Gökyüzünün altında yaşayan herkes bazen meramını anlatmak için cümlelerini şiirle süslemeye veya kendisini anladığını düşündüğü bir şairin kelimelerini kalbine işlemeye devam edecek. Umuyoruz insan var oldukça şairler de onun özünün sözünü hakikatle söylemeye devam etsin. 2019 yılı da birçok şairin kitaplarıyla şiirseverlerle buluştuğu bir yıl oldu. Türk şiirinin önemli isimleri Hayriye Ünal, Hüseyin Atlansoy, Adnan Özer ve Mehmet Ocaktan’a yılın öne çıkanlarını sorduk. Cevaplar, Cevdet Karal’ın ‘Sevgililer ve Bir Daha Sevemeyecekler İçin Küçük Şiirler ve Diğerleri’ ile Emre Yılmaz’ın ‘Resmimi Dağlarla Çek’ kitaplarını öne çıkardı.
Emre Yılmaz - Resmimi Dağlarda Çek
Siyasete ara verip şiirle nefes almalı
Bu topraklarda kalıcı olan şiirdir. Bu yüzden siyasete ara verip şiirin muhteşem ikliminde nefes almamız gerekiyor.
Mehmet Ocaktan
Bu yıl Türk şiiri adına dikkate değer bulduğum kitaplar arasında son üç yıldır birbiri ardına kitap yayımlayan Cevdet Karal’ın aşk ve sevgi duyarlılıklarıyla örülü son kitabındaki şiirlerinde bir kuyumcu titizliğindeki işçiliğinin yanı sıra vicdani ve ahlaki duruşunu görüyoruz.
Türk şiirinin sağlam dil geleneğine ve ahlaki mirasına sadık bir şair olan Ömer Erdem’in ‘İstanbul’a’ kitabındaki şiirleri şairin kendi şiir damarında artık daha oturmuş bir şiir örgüsüne kavuştuğunu gösteriyor. Geleneksel ölçüleri kullanmasıyla dikkati çeken Süleyman Çobanoğlu ise ‘Tamgalar’ kitabıyla kendi sanatsal yolculuğuna önemli bir pencere açtı.
Adnan Özer
Popüler dergiler şiir üretemedi
Gözler (kulaklar) yenilenmeyi arıyor haliyle. Siyaset, kültürel çatışmalar, şehirleşme, sosyal medya, akışkan toplum halleriyle zehirlenen ortamdan çıkacak bu. Literer ve konformist taraftan değil. Şu popüler dergilerden bir şey çıkmadı. İyi niyetle beklediysek de...
Ben dönemsel antolojiler yapılmasından yanayım. Eğilimleri toparlayıp sunacak birileri olmalı, kanaat önderi eleştirmenler. Kitaplar üzerinden gidecek olursak; Cevdet Karal, Tuğrul Keskin ve Talha Kuru’nun kitaplarını beğendiğimi söyleyebilirim. Üç şair de son yıllarda dağılan şiirsel söyleyiş disiplininden ayrılmıyorlar. Karal en zor taraftan yapıyor bunu, günümüzden, insanın şehirdeki gezinmesinden, o nevrotizmden.
Hüseyin Altansoy
‘Tedirgin Kanatlar ‘ tam vaktinde çıktı
Bu yıl Şenol Korkut’un ‘Yediler’ kitabı ilk kitabındaki sesi koruması ve sürdürmesi bakımından değerliydi.Emre Yılmaz’ın ‘Resmimi Dağlarla Çek’ kitabında isim fiillerle kurulmuş dizeler ilginç ve şaşırtıcı idi. Şiirin geçmiş ve gelecek arasında bir salınışa imkan veren söyleyişi dikkate değerdi. Argoya yakın duruş bu imkanı gölgeleyebilir belki. Halil Ünal’ın ‘Hakediş Raporu’ bir ilk iki kitap birarada olması bakımından güzeldi. Geçmiş ve şimdinin şiir atmosferini besleyen iki ana damar işlevini imgeye yaslanarak şenlendirmesi ilginçti. Taner Sarıtaş ‘ın ‘Tedirgin Kanatlar’ kitabı tam vaktinde çıkmış bir ilk kitap özelliği gösteriyor. Bana Tokat’ı ve Tokat’ta geçirdiğim yılların atmosferini hatırlatmasını unutamam.
Hayriye Ünal
Hece veznine ilgi artışı ürkütücü
Hece veznine yeni bir ilginin artışı ürkütücü. Her halükârda genç neslin şiirde hamasetle mesafesini ayarlamayı ve şiirin modern kazanımlarını terk etmemeyi öğrenmesi gerek. Burak Ş. Çelik’in ‘Barışta Elverişsiz’ fanilikle malul insanın milyonlarca yıllık serüveniyle göçebe insanın bir ömürlük serüvenini aynı satırlarda birleştiriyor.
Emre Yılmaz ise bıçkınlığı elden bırakmadan sokak ağzına ince bir şiirsel ayar veriyor ‘Resmimi Dağlarla Çek’te. Ebabil Yayınları 2019’da şiir yayıncılığına ‘Dogma’ (Osman Özbahçe) ve ‘Fiten’ (Hakan Şarkdemir) ile ciddi katkıda bulundu. ‘Fiten’, doğru okumayı başaran ve şiir meselesinin farkında olanlar için geleceğin şiirine dair ipucu içeren gözden kaçırılmaması gereken kült bir kitaptır.