Genellikle 12-17 yaş arası gençlerin ilgi gösterdiği oyun, aslında gençleri bunalıma sürükleyen ve intihar eşiğine getiren sosyal bir ağ. Resmi olmayan rakamlara göre, bu zamana kadar 150’ye yakın genç intihar etti. Bu oyunla gençlerin yaralanmalar ve ciddi psikolojik sorunlar yaşadığı belirtiliyor.
Günümüzde gençleri etki altına alan bir çok oyun olduğu biliniyor. Rusça’da "Siniy kit" olarak adlandırılan ve çoğunlukla gençleri etkileyen ilk oyun arasında yer alıyor. İlk kez 2016 yılının sonlarına doğru ortaya çıkan ve giderek yayılan oyun, internet üzerinden oynanırken karşı taraftan aldığın emirleri uygulayarak görevler yerine getiriliyor. Oyunun ismi ise farklı adlarla anılıyor. Bunlar arasında, "Tixiy dom"(sakin ev), "Razbudi menya v 4:20" (4:20’de uyandır beni), "More kotov" (balinaların denizi), "Mleçniy put" (süt yolu galakside) ve "F57" isimleri sayılabilir. En popüleri ise balina adı verilmesi. Sebebinin ise balinanın bir türü olan ve Rusça da "kit" olarak tanınan hayvanın kötü durumda kaldığında, yaralandığında, saldırıya uğradığında veya ölüm tehlikesi ile karşılaştığında diğer aile içi fertleri sinyal vererek yanına çağırması ve onlarla birlikte ölmesi.
OYUN NE ZAMAN TANINMAYA BAŞLANDI
15 Mayıs 2016 tarihinde bu oyunun yerel gazetelerden birinde yer almasıyla oyunu oynayanların sayısı arttı. 2017 yılının şubat ayında Rina Polinkova adlı okul öğrencisinin bu oyun sebebi ile kendini tren altına atarak intihar etmesi ve ölüm öncesi bu sahneyi çekip sosyal medyada paylaşması oyuna olan ilgiyi daha da artırdı. Aslında bu oyun psikolojik durumu zayıf olan gençlerin ölümüne sebep oluyor.
OYUN KURALLARI
Rusya’nın bir numaralı sosyal medyası sayılan VK ile oynanan oyun asılında bir oyun değil, bir labirent. Oyunu oynamak isteyen kişiler öncelikle VK’da bazı şifreler paylaşarak oyuna başlamak istediklerinin sinyalini veriyor. Genellikle hashtag kullanılarak paylaşılan kelimelerle oyuna istekleri belirtiliyor. Daha sonra oyun kurucuları seni buluyor ve anlaşma yapıyorlar. Anlaşmada ne olursa olsun oyunu asla terk etmeyeceğinin ve onların sözünden çıkmayacağını söylüyorsun. Oyun 50 aşamalı bir senaryo olarak oynanıyor. Oyuncu her aşamada bir görevi yerine yetirmek zorundasın. Oyun daha çok sabah saatlerinde 5 ve 6 arasında oynanıyor. Önceden yapılmış anlaşmada oyuncuya bu oyunu oynayıp oynamamak istediği soruluyor. Kişi kabul ettiği taktirde tüm şartlara uymak zorunda bırakılıyor. İlk adımda yeni oyuncudan kişisel bilgileri, telefon numaralarını ve kimlik bilgilerini istiyor. Tüm bilgileri aldıktan sonra oyuna bağlanan cihaza özel bir mesaj geliyor ve bu mesaj açıldığı zaman karşı taraf oyuncunun yerleşim ve diğer bilgilerini net olarak elinde bulunduruyor. Oyuncular sabaha karşı 4:20 civarından karşı taraftan aldığı mesajla uykudan uyandırılıyor ve ilk görevlerini uygulamaya başlatılıyor. Birinci aşamadaki görev en sade görev oluyor. Bu aşamayla kişinin bağlılığı test ediliyor. Büyük çoğunlukla ilk görevde gönderilmiş fotoğraf gönderiliyor. Sol ve ya sağ kollarına jiletle bir şeyler çizmesi isteniyor.
İkinci gün yine aynı saat de başka bir görev veriliyor. Bir korku filmini izlemesi ve en az 15 tane intihar sahnesi izlemesi isteniyor. Ardından izlediğini kanıtlaması için selfi çekerek karşı tarafa göndermesi isteniyor. Diğer günlerde de buna benzer 50 görevle 50 günlük bir oyun oynanıyor. En son göreve gelindiğinde ise kişinin intihar etmesinin istendiği belirtiliyor. Bazen kurbanların kendilerini tren altına atmasını, bazen yüksek yerden aşağıya atmasını, bazense kesici aletlerle kendine acı vererek öldürmesi isteniyor. Bunu gerçekleştirirse oyunun galipleri arasına giriyor. Şayet yapmazsa kendisini ve ya akrabalarını tehlike altına atmış bulunduğu tehdidini alıyor.
OYUNDAN ÇIKMANIN BEDELİ ÖLÜM
Oyunculardan biri ona verilen görevlerden birini yapmayıp oyundan ayrılmak isterse bedeli ölüm oluyor ya da ailesi ile tehdit ediliyorlar. Oyuncuların büyük kısmı çocuklar olduğundan aldıkları tehditler karşısında korkup oyunu oynamaya devam ediyor. Çok az sayıda insan oyundan çıkabiliyor. Oyun kurucuları son ana kadar kendi oyuncularını kaybetmemeye çalışıyor. Şayet oyuncu çıkarsa ve bir daha oynamazsa okulda veya yolda o oyuncuyu bulup zarar vermeye çalıştıkları belirtiliyor.
PSİKOLOJİK SORUNLU İNSANLAR OYNUYOR
Oyuncular kendi aralarında ve sosyal medyada kendilerini kit olarak adlandırıyorlar. Böylelikle diğer oyuncularla haberleşiyorlar. Bugüne kadar bu oyunu oynayanların büyük çoğunluğunun ise aile içinde sorunları olduğu ortaya çıktı. Oyuncular kendilerini kit olarak adlandırdığından bu oyuna karşı olanlarda kendilerini yunus olarak adlandırıyor. Yunusların işi sosyal medyada hashtag paylaşarak oyuna katılmak isteyen kişileri bulup onları bundan vazgeçirmek. Yunuslar genellikle yaşça daha büyük insanlardır ve şayet karşı taraf illa da oyuna katılmak istiyorsa bu sefer yunuslar birleşerek oyuna başlamak isteyen kişinin sayfasını şikayet edip kapatıyorlar. Böylelikle oyunu oynamaktan biraz olsun uzaklaştırıyorlar.
OYUNU YOK ETMEK İMKANSIZ
Rusya’nın yanı sıra bazı orta Asya ülkeleri de bu oyuna ilk özen gösteren yerlerden biri olarak biliniyor. Kazakistan, ülkelerinde 63 çocuğun bu oyunu oynadığını açıklamıştı. Kırgızistan’da geçtiğimiz aylarda böyle bir açıklama yapmıştı. Polşa, Latviya, Bulgaristan, İngiltere ve Fransa gibi bazı Avrupa ülkelerinde de psikolojik bunalıma yönlendiren oyun oynanıyor. Fakat oyunu kökünden yok etmek imkansız. Çünkü merkezi bir yapısı yok ve oyun sosyal medya üzerinden idare ediliyor ve kullanıcı şahıslar isim değişikliği veya sayfa değişikliği yapıyor.
ANKARA/İHA