IŞIL ÇALIŞKAN / İSTANBUL
Edebiyat dergilerindeki yazılarıyla tanınan Abdüssamed Bilgili’nin ilk şiir kitabı ‘I Harfinin Durumu’ yayımlandı. Bilgili, şiiirin gerilim ve beklentiden beslendiğini belirterek şunları anlatıyor: “Hayattaki karşıtlıklar şiirin beslendiği bir damar oluveriyor. Bir tür sıkışmışlık arada kalmışlık belki. Bu yüzden gelişmiş ülkelerin edebiyatlarında başatı şiir çekmiyor. Şiir daha çok bizim gibi arafta kalmış ülkelerin işi.” Bilgili, Türk edebiyatından verdiği bazı örneklerle bu durumu şöyle dile getiriyor: “Tanpınar modern Türk edebiyatının bir medeniyet kriziyle başladığını söylüyordu. Modern edebiyatımızda en başarılı türün de şiir olması tesadüfi değil. Yine Cemal Süreya ta 1973’te kendisiyle yapılan bir söyleşide Türkiye gibi ülkelerin Batı’ya karşı ilk rövanşlarını edebiyatla alacaklarını belirtti. Edebiyatla yani özellikle şiirle. Ya da Yunus Emre’ye gidelim. Nasıl bir zamanda ne türlü bir ‘bari’ dünyasında yazdı o şiirleri. Anadolu tam bir travma yaşıyordu Yunus bu şiirleri yazarken...”
‘I’ harfine şiir yazma fikrinin nasıl ortaya çıktığını anlatan Bilgili, onu diğer ünlülerden farklı kılan yönü olduğunu vurguluyor. Türkçe’nin şiire yatkınlığının gramerden başladığını söyleyen şair, “I harfi Türkçe’nin diğer ünlülerinden daha kısa söylendiği için onlar kadar tek başına hece kurma kabiliyeti gösteremiyor. Ya düşüyor ya da yanına bir yardımcı ses alıyor” diyor. Bu durumun da tarifsiz duygular uyandırdığının altını çizen Bilgili şöyle devam ediyor: “Zaten düz çizgiden ibaret bir şey. Kıymık gibi. İnsan da dünyada ‘ı’ harfi gibi tamamlayamadığı bir eksiklikle yaşıyor. I harfinin durumu bizim hal-i pürmelalimiz aslında.”