Budist rahiplere öğretilen ahlaki ilkeler arasında en önde geleni öldürmeme ilkesidir.
121
Ortada garip bir durum var. Çünkü iki ülke de bir islami tehditle karşı karşıya değil. İki ülkede de, küçük bir azınlık olan müslümanlar genelde barışçı bir tavra sahip.
221
DİNSEL KIŞKIRTMA
Sri Lanka'da olayları tetikleyen, helal kesim tartışması oldu. Rahipler liderliğinde Budist Tugay isimli grup mitingler düzenledi. Doğrudan eylem ve Müslüman işyerlerini boykot çağrısı yaptı, Müslümanların çocuk sayısından şikayetçi oldu.
321
Sri Lanka'daki olaylar sırasında Müslümanlar arasında can kaybı olmadı. Ancak Birmanya'da çok daha ciddi bir tablo ortaya çıktı. Mart ayında, ülkenin orta kesimindeki Meiktila'da Müslümanları hedef alan saldırılarda en az 40 kişi öldü. Saldırıları kışkırtan Aşin Wirathu isimli bir Budist rahipti. 2003 yılında dini nefret kışkırtıcılığı yapmaktan hapis yatan bu rahip, kendisini garip bir biçimde 'Budist bin Ladin' olarak adlandırıyor. Olayların bir sarrafta çıkması rastlantı değil. Her iki ülkede de, ekonomik kaynaklı şikayetler istismar ediliyor. Dini azınlıklar, çoğunluğun düş kırıklıklarının günah keçisi haline geliyor.
421
DİN-DEVLET İLİŞKİSİ
Saldırgan düşünceler Budist öğretiyle taban tabana zıttır. Hatta Budizmde bu tür düşüncelerden kurtulmanın pratik yöntemleri bile geliştirilmiştir. Meditasyon yoluyla kendi düşüncelerinizle başkaları arasındaki ayrılığı ortadan kaldırıp, her türlü canlıya yönelik bir şefkat geliştirmeniz beklenir. Tabi Hristiyanlıkta da güçlü bir pasifist damar vardır. İsa Peygamber 'düşmanlarınızı sevin ve size eziyet edenler için dua edin' demiştir.
521
Ama bir din çıkış noktası ne olursa olsun, önünde sonunda devlet iktidarıyla Faust türü bir pazarlık yapar. Nihayetinde Budist rahiplerin de, şiddetin kaynağı olan kralların destek ve korumasına ihtiyacı vardı. Krallar da rahipleri, halk nezdinde kendilerine meşruiyet sağlayabilecek bir unsur olarak gördü. Sonuç ironik görünebilir. Eğer kendi dünya görüşünüzün üstünlüğüne dair derin bir inancınız varsa, bunu korumak ve yaymak en önemli görev haline gelebilir.
621
Haçlılar, islamcı militanlar, 'hürriyet aşığı' milletlerin liderleri yüksek idealler uğruna şiddeti meşru gördüler. Budist liderler ve rahiplerin de onlardan bir farkı yok.
721
MİLLİ KİMLİK OLARAK DİN
Tarihi itibarıyla Budizm Hristiyanlıktan daha barışçıl bir din değil. Sri Lanka'nın birleşmesi, 500 Budist rahibe liderlik eden bir kralın, Budist olmayan bir kralı yenip, taraftarlarını katletmesiyle olur. 'Doğruluk timsali' olarak görülen Birmanyalı liderler de tarih boyunca Budizm adına her türlü şiddeti meşru gösterdiler.
821
Japonya'da bir çok samuray Zen Budist'ti; Budist öğreti bir çok icraatı meşru göstermek için kullanıldı.
921
Halkın geniş kesimleri Budizmi milli kimliğin temel unsurlarından biri olarak görmeye başladı.
1021
Birmanya ve Sri Lanka'nın İngiliz İmparatorluğu'ndan bağımsızlığını kazanması sürecinde Budizmin önemli rolü oldu.
1121
Her iki ülkede de Budist radikallerle iktidar partileri arsındaki ilişki muğlak.
1221
Ancak Müslüman karşıtı görüşler halkın bazı kesimleri arasında karşılık buluyor.
1321
Her iki ülkede de çoğunlukta olmalarına karşın bir çok Budist, dinlerinin tehdit altında olduğunu ve uluslarının birlik içinde olması gerektiğini düşünüyor.
1421
Küresel gelişmelerin de bunda kritik rolü var.
1521
Dünyanın dört bir yanındaki şiddetle radikal İslam arasında bağ kuruluyor.
1621
Budistler de 'madem diğer dinler şiddete başvuruyor, altta kalmamak lazım' diye düşünüyor.
1721
KATLİAMDAN KAÇIP BANGLADEŞ'E GEÇTİLER
Uluslararası Göç Örgütü, çoğunluğu kadın ve çocuklardan oluşan yaklaşık 18 bin Rohingya Müslümanı'nın Myanmar'daki şiddetten kaçarak Bangladeş'e gittiğini söyledi.
1821
Sınırın yakınlarındaki Güney Cox's Bazar kasabasında IOM ofisini yöneten Sanjukta Sahany, "Onlar çok, çok çaresiz durumda" dedi.
1921
Sahany, "En büyük ihtiyaç gıda ama sağlık hizmetlerine ve sğınacak bir yere ihtiyaç duyuyorlar, en azından bir kısmı kapalı, başlarının üstünü kapatacak bir çatıya ihtiyaç duyuyorlar "dedi.