Suriyeli muhacirler, Kafkasyalı muhacirler

Rus işgali altındaki Kuzey Kafkasya’dan 1850’li yıllar itibarı ile Osmanlı topraklarına sürülen veya hicret eden Müslümanların sayısının 1 ile 2 milyon arasında olduğu tahmin ediliyor.

Bunların bir kısmı -bir rivayete göre dörtte biri- hicret esnasındaki musibetler yahut Osmanlı topraklarında yerleştirildikleri muhacir kamplarındaki salgın hastalıklar yüzünden öldü.

Geriye 750 bin ilâ 1,5 milyon kişinin kaldığını farz edelim.

Bunların çoğu Anadolu’ya, hatırı sayılır bir kısmı da Balkanlar’a (Rumeli’ye) yerleştirilmişti.

Balkanlar’a yerleştirilenlerin kahir ekseriyeti de 1878 Berlin Kongresi’nden sonra Anadolu’ya nakledildi; küçük bir kısmının yeni adresi ise Bilad-ı Şam oldu.

O dönemde Anadolu’nun nüfusu –müslimiyle gayrimüslimiyle- ne kadardı?

12 milyon mu?

13 milyon mu?

Öyleyse bu nüfusa, onun yüzde 5’i ilâ yüzde 10’u nisbetinde bir Kuzey Kafkasyalı muhacir nüfusu eklendi.

Bu, 80 milyon nüfuslu günümüz Türkiye’sine 4 ilâ 8 milyon muhacirin gelmesi gibidir; hem de kalıcı olarak.

O zamanki devlet ve toplum, günümüz Türkiye’sinin imkânlarının pek çoğundan mahrum olmasına rağmen böylesine büyük bir muhacir nüfusuna sahip çıkabildiğine göre, biz de sahip çıkabiliriz; hem de haydi haydi sahip çıkabiliriz.

Onlar “İktisadi ve içtimai sıkıntılara yol açan Kafkasyalıları Kafkasya’ya geri gönderelim” demediler; “Anadilleri Türkçenin yanından bile geçmeyen, kılık kıyafetleri Türklerden tamamen farklı olan, örf ve adetleri de büyük farklılıklar arz eden Çerkesler, Abhazlar, Çeçenler, Asetinler vs, vs, vs… millî varlığımızı tehdit ediyor” filan da demediler (“Millet-i İslam” anlayışı buna el vermezdi zaten); biz de Suriyeliler konusunda böyle şeyler söylememeliyiz.

Gelin görün ki, asırlar boyunca aynı devletin çatısı altında yaşadığımız ve akraba olduğumuz Suriye halkına mensup 3,5-4 milyon Müslüman muhacir kardeşimizin Türkiye’yi felâkete sürüklediğinden, ekonomik ve sosyal sıkıntılara yol açmakla kalmayıp milli varlığımızı tehdit ettiğinden dem vuranlarımızın haddi hesabı yok.

Siyasette de gittikçe güçlenen ve tehlike sinyalleri vermeye başlayan bir temayül…

***

Avusturya-Macaristan’ın Bosna-Hersek’i işgali (1878) üzerine yüzbinlerce Boşnak da Anadolu’ya hicret etmişti.

Sonra, 1912’deki Balkan Harbi faciası üzerine, Evlâd-ı Fatihan Türklerle beraber yüzbinlerce Arnavut…

“Suriyeliler niye kendi ülkelerinden kaçıp bizim ülkemize geliyor? Kendi ülkelerinde kalıp savaşsalar ya!” diyenler o zamanlarda yaşasalardı, belki Boşnaklar ve Arnavutlar için de aynı şeyi söyleyeceklerdi.

Bu muhacirlerin taşınmaz derecede ağır bir ekonomik yük ve katlanılmaz derecede büyük bir sosyal tehdit teşkil ettiğini de ileri süreceklerdi belki.

Boşnaklar ve Arnavutlar Anadolu ahalisi ile aynı devletin tebası oldukları -aynı devletin sınırları dahilinde yer değiştirdikleri- için herhalde bu tür argümanlara pek itibar edilmezdi.

Kuzey Kafkasya’dan gelen hicret dalgasında ise durum farklıydı; orası Osmanlı ülkesinin dışındaydı, Çerkes ve diğer Kuzey Kafkasyalı muhacirler Osmanlı tebası değildi.

Neyse ki, o hicret dalgasını, bugünkü ‘Suriyeliler dışarı!’ kampanyası gibi bir ‘Kafkasyalılar dışarı!’ kampanyasıyla karşılayan siyasi hareketler yoktu o zaman.

Olsaydı ve bunlar hedeflerine ulaşsaydı, hem Kuzey Kafkasyalı muhacirler mahvolacak, hem de Anadolu Müslümanları -Cihan Harbi ve İstiklal Harbine kadar varan, ölüm kalım mesabesinde kritik bir sürecin eşiğinde- hayatî derecede mühim bir nüfus ve dolayısıyla asker takviyesinden mahrum kalacaktı.

Balkanlı muhacirler gibi Kuzey Kafkasyalı muhacirler de “Türkiye”yi mümkün kılan ‘tahkimat’ın bir cüzünü ifade ediyor.

Suriyeli muhacirlere geçici olarak katlanmayı bile reddeden çevrelere kabul ettirmek çok zor, ama bu muhacirlerin bir kısmı -diyelim ki ekseriyeti- Türkiye’de mecburen kalıcı olsa veya Suriye’deki durumun düzelip düzelmemesinden bağımsız olarak Türkiye’de kalmayı tercih etse bile yıkılmayız; bilakis, Türkiye’nin demografik probleminin (nüfus artış hızının azalması, nüfusun yaşlanması) çözümüne katkıda bulunacakları için onlar da evvelki muhacirler gibi ‘milli beka’ya hizmet etmiş olurlar.

***

MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli’nin Suriyeli muhacirlerle ilgili olarak sosyal medyada paylaştığı mesajlara gelmek istiyorum; fakat yerim doldu.

Nasipse gelecek yazıda…

YORUMLAR (108)
YORUM YAZ
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.
108 Yorum
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 10:50

    ben de yörüğüm.osmanlı yörüklere de çok eziyet etmiş.bunu bilmiyordum.yeni öğrendim sayılır.osmanlıda en önemli unsur araplar ve balkanlardaki insanlarmış.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 10:48

    misafirliği de kalmadı ki bu işin.bunlar yakında bizi misafir etmesin de

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 09:37

    Benim çocuğumun anadili arapça , kendi dilinde eğitim görmek istiyor derse ne diyeceğiz ? Kürtçe eğitim isteyenin suçu ne o zaman ?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 09:34

    Aynen , hem de bunlar kilise açsa , mahalle kursa bakalım aynı insanlığı sayın yazar gösterecek mi

    Yanıtla (0) (0)
  • Ali Okur / 11.09.2018 05:53

    Zayıf olan, ailesini korumak isteyen herkesi misafir edelim elbette. Ama kendi topraklarını savunacak kendi genç vatanseverlerini de yetiştirip tekrar ülkelerini savunmaya gönderelim. Kimse çocuklara, kadınlara, yaşlılara gitsinler diyemez.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 02:01

    tabi ki hayır.hiç savunur mu bunlar?bunlara arap olsun.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 01:36

    oyun çok büyük kardeş.türk ırkını yok etmek,bozmak istiyorlar.sürekli karışık bir ortam olsun isteniyor.huzur olmasın.tam bir ortadoğu ülkesi olalım isteniyor.her anlamda geri,kadına değer verilmeyen bir ülke olmamız isteniyor.zenginin çok zengin olduğu,fakirin açlıktan öldüğü ülke...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 01:31

    Sevgili Hakan abim, yapma! Sen de Çerkessin ve biliyorsun ki asırlık bir savaş sonrasında güçlü imparatorluğun soykırımı sonrasında kalan az nüfus ile sürgün edildik biz Osmanlı'ya. Ayrıca burada mükemmel ağırlanmışız gibi de yazma. Köle ticaretlerine kurban gittik. Kölelik kaldırıldığı halde köle olarak alınıp satıldık ve dönemin padişahı da buna müsaade etti. Elbette bunlara rağmen devlete hiçbir zaman küsmedik. Can verdik, şehit verdik.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 01:25

    biz 'ırkçı' oluyoruz.ama kendileri mezhepçi kötü insanlar olduklarını kabul etmiyorlar bi türlü.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 11.09.2018 01:24

    Gürcistan, Ermenistan güney kafkasyada bulunur ve bu halklar Hristiyandır. Çerkesya kuzey kafkasyadadır. Çerkesler içinde daha önceden de İslamlaşma başladı ise de Çerkeslerin toplu olarak Müslüman oluşu 1700lerde gerçekleşmiştir

    Yanıtla (0) (0)
  • Soralım / 11.09.2018 00:00

    Diyelim ki, Ermenistanda iç savaş çıksa ve Ermeniler de Türkiye ye akın etse. Yine onların da burda kalmalarını ve milletin sırtından bedava beslenerek, çoğalıp demoğrafiyi değiştirmelerini ısrarla savunacakmısın yazar bey.

    Yanıtla (0) (0)
  • Soralım / 10.09.2018 23:55

    Merak ettim niye illa Suriyeli. Neden Miyammarlı, Doğu Türkistanlı, Somalili, Afganlı, vs.vs değilde ısrarla Suriyeli doldurulmak isteniyor Türkiye'ye. Diğerleri insan ve müslüman, mazlum değilmi. Suçları Arap olmamak mı. Boşalan Suriye topraklarını İsrail ve Pkk'yamı söz verdinizde bu Suriyelilerin gitmesini istemiyorsunuz beyefendi he.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 22:36

    15.54 tamam o zaman sen rahatsız değilsen sorun çözüldü.kalsınlar oldu mu.fikrini değiştirirsen söyle ama

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 22:33

    ''istanbul şişlide yaşayan,80 yaşındaki abd uyruklu kişi,kalacak yeri olmadığı için yanına aldığı suriyeli genç ve arkadaşı tarafından bıçaklanarak öldürüldü''

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 22:31

    Kafkaslar nasıl müslüman oldu benim bildiğim Kafkasya Gürcistan Ermenistan müslüman mı. Bilmediğimden soruyorum nasıl müslüman oldular

    Yanıtla (0) (0)
  • Bozoklu / 10.09.2018 22:19

    Kör gözlere, sağır kulaklara, körelmiş vicdanlara gerçeği kabul ettirmek ne kadar zor. Mehmetçikle beraber Cerablus'ta, Afrin'de savaşan Özgür Suriye Kuvvetleri Mars'tan mı geldi a şaşkın yorumcu!

    Yanıtla (0) (0)
  • ATA / 10.09.2018 22:01

    Yani yazarın olaya bakış açısı 1860 yılları ile 2018 yılları arasında toplumsal politik kültürel ekonomik teknik jeopolitik hiç bir değişiklik olmamıştır. Dünya 1860 ile 2018 ile aynıdır ama biz faşist olduk evet. İşin aslı da tam olarak bu kim aksi görüş bildirse faşist hain hatta terörist kimsenin farklı bı fikri olamaz neye yanayım boşuna okuduğuma mı, yazarların 1860 ile 2018 arasında ki farkı göremediiğne mi yoksa her fikir belirttiğim de faşist diye damga yediği ime mi

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:48

    hakan bey evet siz arapları çok seviyorsunuz bu belli de esad'ı da sevsenize o zaman.o da arap.aaa yoksa siz mezhepçi misiniz?pardon öyleyse

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:41

    Yazıyı okumamışsın galiba yazıda da bahsedildiği gibi cerkeslerin yaşadığı Kuzey Kafkasya hiç bir zaman bize bağlı olmamıştır.ayrıca aynaya bakmanı öneririm çakalı orada sana bakarken göreceksin!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:41

    Onların dönüp Suriyeyi ihya etmeleri gerek. Türkiye'nin bunları daha fazla barındırma imkanı yok...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:40

    insan düşmanlığı falan yok.gerçekler var.barış gelecek demek insan düşmanlığı mı dostluğu mu?asıl insan düşmanı sizsiniz o halde.barış gelmesin mi?nasıl insanlarsınız siz ya.valla pes diyorum

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:37

    osman kardeşim, suçlunun yanında suçsuzlar da çok acı çekti bu fetö meselesi yüzünden.suçlular ama gerçek suçlular tabi ki cezasını çeksin.buna itiraz eden yok.ama mesela 1 kardeş ihraç olmuş.diğer kardeşlerini de ihraç etmişler.bankada parası varmış,çocuğunu onların okuluna göndermiş diye insanlar perişan oldu.siz bunları göremiyor musunuz?Allah sizden de soracak bunları

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:37

    Ben de rahatsız değilim

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:35

    Boş boş konuşmuştuk be arkadaş

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 21:29

    Yani Suriye günün birinde huzur bulursa bu sığınmacıların ülkelerine dönmelerinde ne gibi bir mahzur var? Bırakınız dönsünler, vatanlarını imar etsinler.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 18:44

    o zaman nüfus az arazi çok idi şimdi nüfus fazla arazi kısıtlı şartlar aynı değil

    Yanıtla (0) (0)
  • ahmet / 10.09.2018 18:41

    dünyanın hiç bir yerinde sınavsız yada belli seçme kriterleri olmadan hiç bir mülteciyi veya kendi vatandaşını üniversiteye kabul etmezler..

    Yanıtla (0) (0)
  • osman / 10.09.2018 18:32

    Fetöcü denerek binlerce kişi işinden oldu ne demek kardeş,Fetöcü değiller mi imiş.CiA elemanı,ele geçirdikleri kurumları Fetö kurumu haline getiren bu derin yapıyı korumaya çalışmak ülkeye ihanettir.Herkes için suç olan onlar için suç olmuyacakmıydı.Devlet kurumunda elli kuruş açık versen maaş kesim cezasını alırsın Milyonlarca lira söğüşlemişler devlet ne yapacaktı!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 17:21

    o da olur kardeş.onlar türkçe öğrenmez.ama biz arapça öğrenmek zorunda kalacağız gibi duruyor.çünkü onlar 1.sınıf vatandaş olmuş.bunu göremiyor musun hala?

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 17:14

    hakan bey sormak isterim.suriyeliler buraya geldi.suriye toprakları ne olacak?orada hayat tekrar kurulmasın mı?insanlar ülkelerine dönüp,ülkeleri için çalışmasın mı?onu da biz mi yapalım?gencecik kendi askerlerimiz mi yapsın?ayrıca suriyelilerin ülkelerine dönmesini istemek ırkçılık değildir.biz geleceğimizi de düşünmek zorundayız.bu topraklar kolay alınmadı beyler,hanımlar.ileriki yıllarda bu araplar da toprak isteyecek.arapça konuşmak isteyecek.ki zaten konuşuyorlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • kırklareli 39 boşnak / 10.09.2018 16:49

    işte budur

    Yanıtla (0) (0)
  • TURAN DAN, / 10.09.2018 16:33

    TÜRKÇE öğrenirlerse sorun falan yok, kalabilir diyorsunuz yani. TÜRKÇE öğrenirlerse anlaşabiliriz öyle mi... çözmüşsünüz işi tebrikler...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 16:32

    Doğru arap düşmanlığı yok, insan düşmanlığı var.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 16:11

    Arapları çok seviyorum, çünkü peygamberim arap, Arapları çok seviyorum çünkü müslüman. Türkleri çok seviyorum, çünkü peygamberce övülmüş millet. Türkleri çok seviyorum, çünkü Türküm.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 16:07

    Beş kuruşa çalıştırılan suriyeliler dolu. Hiç mi insafınız yok. Allah vicdan versin. 6 yıldır suriyelilere maddi destek sağlıyorum. 60 yıl daha biiznillah, Allah verdikçe veririm.

    Yanıtla (0) (0)
  • kafkas,çeçen abhazha azeri,arnavut boşnak makedo / 10.09.2018 15:56

    at biner , fişek atarlardı , 1865 sonbaharında göç yollarına sürüldüler 1,5 milyon kişi, kağnılarla geliyorlar ve açlardı, 200 bini yollar vefat ettiler, dayanamadı zayıf çocuklar.... eylül 1918 de , bıkmadan usanmadan eleştirdiğiniz ATATÜRKün komutasında komutan NURİ PAŞA, Kafkas askeri birliği ile önce GENCE veBAKÜ yü kurtardılar, bu Kafkas ordusu yaptı bunu... haydi hakan kardeşim, al Suriyelilerden KOLORDU kur, git şam da harp et... ne dersin MÜMKÜNMÜ...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 15:54

    Ben rahatsız değilim.

    Yanıtla (0) (0)
  • osman / 10.09.2018 15:13

    Askeri uzmanlar,Türkiye burada direnemezse afrin de gider el bab da gider,hatay bile tehlikeye girer diyorlar.Rus'un gönderdiği turist 4 milyon yeni Suriyeli yi bakabilecek mi ?Rusya tarafından test ediliyorsun.Karşı koyma bak neler oluyor! itibarın bile sıfıra iner!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 14:20

    Devlet bey Türk milletinin aklına ve vivdanına tercüman olmuştur hepsi bu..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 13:56

    Yassicemen savasindan sonra Anadolu Selcuklu devletini ve baba ishak isyanini unutmamak gerek

    Yanıtla (0) (0)
  • m / 10.09.2018 13:54

    kafkaslardan gelenler müslüman olmayanlardan kaçan ve osmanlı gibi bir islam devletine islam hukukunun geçerli olduğu bir ülkeye gelenlerdi.boşnaklar,arnavutlar ve evladı fatihan da müslüman olmayanlardan kaçan veya mübadeleyle o tarihlerde islam devleti olan türkiye ye gelmişlerdi.suriyeliler müslüman olan(her halde ne olursa olsun tekfir etmezseniz) bir ülkeden laik olan bir rejime ve fakat halkı müslüman olan bir ülkeye gelenlerdir.bu konuda yazılacak daha çok şey ve daha derinlikli şeyler olmalıdır.

    Yanıtla (0) (0)
  • karar k okur / 10.09.2018 13:46

    Allah kimsenin yurdunu göç istilasına uğratmasın,alsan bir dert almasan bin dert

    Yanıtla (0) (0)
  • ibrahim halil / 10.09.2018 13:21

    Elinize yüreğinize ağzınıza sağlık. Ellerinizden öpüyorum. Bunun aksinde görüş bildiren ve yorum yazanları da kınıyorum. Hiç birimiz kendi ırkımızı seçmedik beyler. Dünyaya gözlerimizi açtığımız aileyi anne babayı hatta cinsiyetimizi bile kendimiz belirlemedik. Nedir bu ırkçılık belası hepimiz insan değil miyiz? Kendimize gelelim ırkımızı mensubiyetimizi ilah edinmeyelim.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 12:40

    Güya bizim millet Suriyeliler'den rahatsız.Gaziantep halkı Suriyeliler'den dert yanıyor güya.Suriyeliler'i ülkelerine yollayacağım,barışı tesis edeceğim diyen İyi Parti Gaziantep'te %6,Suriyeliler ülkemizde kalacak,onlarda bu milletin bir ferdidir diyen Akp Gaziantep'te %51 oy aldı.Asıl sıkıntı millettedir.Suriyeliler'e kızma hakkımız yoktur.Eğer Akp Esad'ı devirmeye çalışmasa,Osmanlıcılık hayalleri kurmasaydı 3.5 milyon Suriyeli ülkemize gelmezdi.Akp'lilerin Suriyeliler'e kızma hakkı asla ve asla yoktur.Bu böyle biline!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 12:29

    Suriyelilere karşı gösterilen ırkçı tepki beni de rahatsız ediyor ama onların da buraya uyum sağlamak içn daha çok gayret etmeleri gerekli. Mesela öncelikle Türkçeyi öğrenmeleri şart. Biz onlarla anlaşmak için Arapça öğrenecek değiliz, burası Türkiye!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 11:45

    niye "suriyede savaş bitsin, ülke bütünlüğü korunsun, suriyeliler kendi topraklarına dönsün" diyemiyorsunuz... Bundan daha doğal ne var... Cumhurbaşkanı Erdoğan bile “İdlib’deki 3 milyon insanı Türkiye’ye kabul etmeye gücümüz yetmez” derken siz 5 milyon daha istiyorsunuz.. Anlaşılan o ki günlük hayatınızda hiç bir suriyeli ile komşu olmuyor, görüşmüyor ve iş yapmıyorsunuz. Bu yazıyı yazmadan önce keşke suriyelilerin yoğun yaşadığı merkezlerdeki esnaf, halk ve hastane çalışanları ile görüşüp fikir edinseydiniz daha gerçekçi olurdun

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 11:31

    Adamların kendini orada durmak istemiyor oturulacak değiliz ya gitsinler onlarda rahat etsin bizde çocuklarına yazık denizlerde ırmaklarda Adamların kendini orada durmak istemiyor oturulacak değiliz ya gitsinler onlarda rahat etsin bizde çocuklarına yazık denizlerde ırmaklarda boğuluyor

    Yanıtla (0) (0)
  • Şanlıurfa / 10.09.2018 11:25

    Vatandaşlarımız Suriyelilerin sınavsız Üniversiteyi alınmasını, adres değişikliğinde Kızılaydan 700 TL alması ve bunu meslek haline getirmesine çok büyük tepkisi var. Bu husus gencel arasında büyük infaal oluşturmakta.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:57

    Evlad-ı Fatihan'ın farkı anadoluya göç ettiklerinde osmanlı vatandaşıydı. Suriyeliler Türk vatandaşı değil farklı bir ülkenin vatandaşı. Sonradan göç edenlerele de soy bağımız var.

    Yanıtla (0) (0)
  • kimkio / 10.09.2018 10:50

    Bahsettiğiniz insanların kabul görmesinin, o zamanki ülke nüfusunun çok az olması, nispeten eğitimli kültürlü meslek sahibi olmaları gibi gerekçeleri olabilir.Suriyelilerin aşağılanmasına karşıyız,koşullarını görüyoruz ama neden özellikle bu insanlara bir tepki var acaba , çoğunun eğitimsiz ve mesleksiz olması, çok hızlı çoğalmaları, 11,12 yaşındaki kız çocuklarının evlendirilmesi,iki karılı üç karılı evlilik, sürekli olay çıkaran kavga çıkaran travmatik insanlar olmaları, kadınlara bakış tarzları olabilir mi ,bu kadar kolay yerleşmel

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:39

    zaten şuan sokağa çıkan,herhangi bir avmye giden biri çok rahat gözlemleyecektir.araplar resmen ülkeyi istila etmiş.bu araplar sadece suriyeliler değil.bundan rahatsız olmayan bir türk var mı?burası türkiye cumhuriyeti.arabistan değil.bu ülkenin demografik yapısıyla bu kadar oynamaya kimsenin hakkı yok.suriye toprakları suriyelilerindir.kendi ülkelerine dönmeleri ve ülkelerine sahip çıkmaları gerekir.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:35

    aynen katılıyorum.vicdan yok bunlarda kardeşim.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:35

    Oralar bizimdi, Suriye bizim mi? Kendi toprağımızdan iç göç ile dış göç aynı mı! Çakal! Evine al birkaç aile de örnek ol o halde..

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:34

    aynen.kendisi evine alıp beslesin bakalım birkaç tane.hayır işin enteresan tarafı ülkelerine dönmelerini hiç istemiyorlar bunlar.çünkü türkleri sevmiyorlar bence.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:31

    zaten şu an ona buna fetöcü denerek binlerce insan işinden oldu,aşından oldu.ayrıca bir zamanlar fetöcüler de kardeşinizdi.sonra kandırıldık dediniz.yarın birgün suriyeli kardeşleriniz konusunda da yanılacaksınız bence.öyle diyeceksiniz.aldatıldık falan.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:29

    SAYIN İSMET BADEM entegre olmayla asimile olmayı karıştırıyorsunuz

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:26

    06.24 arap düşmanlığı yok yukarıdaki yazıda.bir daha okuyun sonra bir daha sonra anlamıyorsanız bir daha okuyun.ama iftira atmayın.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:22

    Bay mısın bayan mı bilmiyorum, bayansan özür dilerim ama: ağzına diline kurban

    Yanıtla (0) (0)
  • cem / 10.09.2018 10:03

    Hakan bey Suriyeli veya diğer mültecileri ülkenin kurucu unsurları ve çoğunluğu olan Balkan ve Kafkas muhacirleri ile bir tutmak öncelikle bu kökenden gelen insanları rencide etmekte ve onları Suriyelilere karşı provoke etmektedir. Bunun böyle olduğunu bilerek kasıtlı olarak yazmadığınızı umuyorum.Bu meseleyi mazlum Suriyelilerin mağduriyeti üzerinden savunmak mümkün iken bu tip benzetmelere gerek olmasa gerek.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 10:00

    Dalga mi geçiyorsun muhacir muhacirligini bilir adamlar bizi muhacir yaptı kendi ülkemizde kaç kişi onlardan dayak yedi her halde beyefendi suriyelilerden uzak ki onların davranışlarını görmüyor yakında popomuza tekme vurup burası bizim diyecekler çöplerini bile getirip bizim kapımıza atıyorlar senin gibi yazarlar yüzünden ülkemizde daha çok muhacir oluruz biz

    Yanıtla (0) (0)
  • karar verildi / 10.09.2018 09:43

    Yorumu yanlış yere yazmışım, Musto'ya değil alttaki Mk'ya cevap vermiştim

    Yanıtla (0) (0)
  • karar verildi / 10.09.2018 09:42

    Mk kardeş sen çalışmış çabalamışsın ne güzel ne mutlu sana, ama senin gibi tüm muhacirler çalıştı mı bunun teminatını verebilir misin? Suriyeli kardeşlerimizden gezen tozanları görüyor hep gözler nedense, geçen hafta Halep tatlısı satan bir dükkana gittim. Adamlar çok güzel yer yapmışlar, tatlılar bence bizim pahalı baklavalardan daha lezizdi. Şimdi bu adamlar da çalışıyor vergi veriyor istihdam açıyor, hammadde alıp tedarikçilerin ekmek yemesine vesile oluyor, farklı lezzetler sunup çeşitliliği artırıyor. Ama inadın gözü kördür, boş gezen

    Yanıtla (0) (0)
  • karar verildi / 10.09.2018 09:42

    Musto kardeş sen çalışmış çabalamışsın ne güzel ne mutlu sana, ama senin gibi tüm muhacirler çalıştı mı bunun teminatını verebilir misin? Suriyeli kardeşlerimizden gezen tozanları görüyor hep gözler nedense, geçen hafta Halep tatlısı satan bir dükkana gittim. Adamlar çok güzel yer yapmışlar, tatlılar bence bizim pahalı baklavalardan daha lezizdi. Şimdi bu adamlar da çalışıyor vergi veriyor istihdam açıyor, hammadde alıp tedarikçilerin ekmek yemesine vesile oluyor, farklı lezzetler sunup çeşitliliği artırıyor. Ama inadın gözü kördür, boş ge

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 09:36

    Yani osmanlı tebası muhacirlerle suriyelileri aynı kefeye koydunuz ya ne diyim. O zaman afganlı, pakistanlı, begladesli v.s. muhacirleri niye aynı kefeye koymuyorsunuz. Yoksa vicdanınızı böyle mi rahatlatıyorsunuz. Malum, Suriye politikasına en baştan beri destek olanların bu işte vebali çok.

    Yanıtla (0) (0)
  • ismet badem / 10.09.2018 09:35

    Evlad-ı Fatihan'ın farkı nedir? İnsan/Müslüman değil mi? Suriyeliler de Evlad-ı Hz. Ebubekir (Suriye fatihi. Boşnak kardeşlerimiz sorun açmadı, Suriyeliler neden açsın, onların başı kel mi? Entegre olmak ne demek, tek tip mi olsunlar, dillerini örf ve adetlerini terk mi etsinler? Alman ırkçılar da aynı şeyleri söylüyor, Türkler entegre olmazlarsa def olsunlar diyorlar. Biraz insaf lütfen...

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 09:29

    Malum Osmanlı’yı uyandırma sevdası. Yazar ve hocaları da aynı Osmanlı bakiyesi deyip her yere girme sevdasında/ydı. Suriye de o hesap, ama hesap tutmayınca Suriye’yi bize sokmaya çalışıyorlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 09:24

    Aga uyan, hayal dünyasından çık. Afrine harekat yaparken Ruslar 5 gün hava sahasını kapattı bir tane uçağın uçamadı Suriyede. Doğal gazın rusyadan geliyor. Ekonomini rusyadan gelecek turiste bağlamışın. Amerikayla kanlı bıçaklasın ve rusyaya dayanmaya çalışıyorsun. Ve bütün bunlar varken de rus milli politikasıyla çatışan politika izleyeceksin. Hey anam hey.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 08:49

    Muhterem yazar suriyeli mülteciler konusunda elbette onlara yardım edeceğiz bu insani görevimiz. Ancak onları Kafkas ve Balkan göçmenleri ile bir tutmanız yanlış. Onların bir kısmı EVLADI FATİHANDI, öyle olmayanlarda entegre oldular ve kendilerini evladı fatihan hissettiler.suriyeliler entegre olamıyacak ileride sorunlara yol açacaktır.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 06:24

    Yuh size. Bu Arap düşmanlığınızı kusmsyın burda.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 05:05

    Suriye de haksızlık vardı ama hiç yoktan vatanları vardı. İslamcı olduğunu söyleyenler (lafa gelince sadece müslümanız derler) orada her türlü ayaklanmayı desteklediniz. Esad gitsin diye Suriyelinin başına yıktınız ülkesini. Amacınıza ulaşamadınız. Suriyeliler elinizde patladı, ama hemen vatandaş yapıp belki 500 bin oy devşirdiniz. Bir de Rumeli Kafkas Muhacirlerden ALLAH razı olsun. Başımız üstünde yerleri var. Zaten burası onların vatanı. Samimiyetiniz yok, herşeyi çıkarınıza kullanmak adetiniz olmuş.

    Yanıtla (0) (0)
  • osman / 10.09.2018 05:00

    Muhacir kabul ediyoruz demek teslimiyettir.Bu kez teslim olmayalım.İdlib i savunalım.Madem ki İdlib de 65 bin savaşçı var.Onları yetişmiş komutanlarımız direniş için hazırlasın planlamalarını yapsınlar.Abd nin özel harpçileri bunu işitle yaptı.Bizimkilerde Bunu başarırlar.sadece savunmazlar dahada genişletirler.Çünkü burada deneyimli hazır kuvvetler var!

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 02:35

    sacma

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 02:09

    Bu işte Reis-i yalnız bırakmak yok . Kazanırken cebe parayı koyarken güzel işler bozulunca Reisi yalnız bırakın . kolayı var ülkedeki bütün fetocuları ve yandaşlarını yurtdışına sürelim.İçeri atıp besliceğimize.Suriyeli kardeşlerimize yer açalım.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 01:56

    Balkan göçmenleri hristiyanlar tarafından toplu katliamlara ugradilar gelirken geri donemiyeceklerini bilerek geldiler.20 kişi ile çıktıkları göç yolunda 3 kişi İstanbul'a gelebilmişti ve merak etmeyin o dönemde de Balkan gocmenlerine çok kötü davranilmisti.Yollarda ki asker kacagi haydutleri anlatmaya hiç gerek yok.Cunkur Türkçe bilmiyordu kimi Pomak, kimi Arnavut ,kimi Bosnak'ti ama her biri Osmanlı idi.Hani yemek bulamadiklari için ağaç kabukları yiyen muhacirleri. Ayrica bu ülkenin imarinda ve Kurtuluş Savaşında vatansızligi en iyi bilenler oldukları için

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 01:18

    İktidarınızın ortağıdır. Aman ha...

    Yanıtla (0) (0)
  • musto / 10.09.2018 00:54

    Elmalarla armutları karıştırma rumeliden kafkaslardan gelenler gayri müslim ile olan savaşı kaybettiler başka gidecek yerimi vardı bir kısmı vatandaşımız birkısmı'da din kardeşimiz suriye bir islam ülkesi aramızdaki ilişkiler zirve yapmışken bu ilişkiden korkan amerika ve israilin taşaronluğunu yaptınız nerede kana susamış cani varsa din adına islamiyeti ayaklar altına alarak katliyam yaptılar ve bunu anladınız halen kabahatı başkalarına atma peşindesiniz güneşi balçıla sıvayamazsınız..

    Yanıtla (0) (0)
  • Mk / 10.09.2018 00:52

    Bende Balkan muhaciriyim. İki bavulla geldik. Ailemizden herkes gece gündüz çalıştı ve okudu. Vergimizi verdik askerlik yaptık. Hemen herkes kalifiye idi. Devlete katma değer kattık.Sizin dedikleriniz gibi boş beleş sokakta gezmedik, nargile sefası yapmadık, sahilleri işgal etmedik. Balkan, Kafkas muhaciri bu vatan için canını veriyor. Biraz insaflı olalım yazar efendi.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 00:51

    çok merak ediyorum suriyelilerin ülkelerine dönmesini neden istemiyorsunuz siz islamcılar?o topraklar suriyelilerin..ve suriyeli muhalifler büyük bir oyuna geldi.o topraklara tekrar barış gelecek ve gidecekler inşallah.siz de gidin onlarla.malum araplara bayılıyorsunuz.

    Yanıtla (0) (0)
  • KARAR OKURU / 10.09.2018 00:08

    türk telekomla ilgili niye tek satır haber yok

    Yanıtla (0) (0)